WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000BEVT, 500GB Review

marti-n 31 januari 2011, 1.808 views

WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000BEVT, 500GB

Pluspunten

• Snelheid, ivm 5400RPM
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Prijs nog wel wat aan de hoge kant, je kunt ruim de dubbele (evt zelfs 1,5 TB) in 3,5" formaat krijgen

Na de crash van 1 van de 2 SATA controllers van m'n laptop zat ik ineens nogal kort mbt schijfruimte (250 ipv 500 GB), en was m'n volledige muziek verzameling gone :( , gelukkig bood de e-sata bracket in de vaste PC uitkomst :)

Besteld bij Azerty, samen met een Behuizing voor de oude 250 GB schijf(met muziek/foto's enzo), kwam in een nogal grote doos binnen (gewicht volgens TNT ~950 gr), bleek voor 75% gevuld te zijn met luchtzakken.

HD zat in een ESD zakje in een bubbeltjes envelop, los in de doos. Werden geen kabels oid meegeleverd, alleen de schijf.

Ga komend weekend een verse Windows 7 Ultimate installatie erop zetten, zal dan de benchmarks nogmaals draaien ;)

De HD aangesloten via e-sata op de vaste pc, werd meteen herkend, even de schijf initialiseren en formatteren en klaar :)

Geluidsproductie: Hij is erg stil, hij komt niet uit boven de ventilators van de PC waar hij op dit moment op aangesloten is.

Temperatuur is ook erg goed te noemen, 30 graden max op volle belasting.

Heb 2 benchmarks gedraait, HD-Tune en Atto, met de volgende resultaten:

Benchmarks uitgevoerd met een Vista Home Premium Sp2 32Bits, Q6700-4Gb Ram

Zoals gezegd, komend weekend/komende week komen er nog 2 benches bij van m'n laptop.

Hierbij de beloofde benchmarks:

Uitgevoerd met een Windows 7 Ultimate installatie, met alle updates t/m november geslipstreamd (van TPB, geen comments hierover aub ;)) op een Acer 7520G Laptop

Origineel:

Voorlopige Conclusie:

De prestaties zijn al met al prima te noemen, zeker voor een 5400RPM 2,5" schijfje.

-- Update na 2 maanden gebruik. --

Schijf draait nog steeds prima, geen bad sectors, vreemde geluiden of extreem hoge temperaturen.

Inmiddels Dual-boot met Ubuntu 10.10, draait prima, afgezien van het feit dat Ubuntu niet meteen op wil starten, krijg eerst een 'Busybox' maar na ong 1 min wachten en dan 'exit' typen start hij gewoon door, zonder verdere problemen. Overigens denk ik dat dit meer een probleem is van mijn laptop dan van de schijf.

Deze week krijg ik m'n nieuwe laptop binnen (Pricewatch) , volgens de beschrijving zit hier 640 GB in, maar of dit 1 schijf is, of 2x 320 GB weet ik niet, mocht het de 2e zijn, dan gaat dit schijfje mee, en de oude 250 GB hier weer in.

EDIT: Typo's, en paar dingen toegevoegd.
EDIT2: prestatie beoordeling aangepast, zie reacties
EDIT3: Benchmarks van laptop toegevoegd
EDIT4: Ervaring na 2 maanden toegevoegd

• Intel Q6700
  • Gigabyte GA-EP35C-DS3R
  • Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB
  • Acer Aspire 7520G
  • Windows 7

Heb jij ook een WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000BEVT, 500GB?

Inderdaad, die van jou is erg goed, zal zo mijne eens benchmarken. Overigens wordt de mijne onder load zo'n 40 graden, welke laptop heb je?

Ah, het is een desktop :) Vond het al zon enorm verschil!

Overigens haal ik met mijn hdd max 81 mb/s, en een average van 63 mb/s. Dit in een Sony Vaio FW31ZJ, met een Core 2 Duo T9550 @ 2.66 ghz.

[Reactie gewijzigd door Batsgeit op 25 november 2010 20:59]

Schijfje ligt bovenop de kast, via e-sata aangesloten, hij komt straks een een Acer Aspire 7520G (oud hea xD)

Simpelweg omdat ik intern de 500 gb gewoon benut, ben nogal een downloader, en heb een muziek verzameling van een dikke 100 gb :P

temp is inmiddels opgelopen tot zo'n 32 graden, nogsteeds niet slecht dacht ik zo

let wel op, benches zijn met een compleet lege schijf !
Zou je ook een HDTune kunnen posten terwijl die in de Acer is? Kijken of ie dan 'normaal' presteert.
ga ik zeker doen, maar dat gaat wel een paar dagen duren ;)
Maar dan nog vind ik het ongelofelijke prestaties... Zelfs een WD5000BEKT 7200rpm is langzamer: http://www.legitreviews.com/article/1420/4/

[Reactie gewijzigd door Philflow op 25 november 2010 21:06]

Je resultaten zijn ongelofelijk goed. Zie hier voor vergelijking.

Ik ben benieuwd hoe dit kan.
ik zie het ja, kan het iets te maken hebben met wat er achter de "-" staat ?

die van mij: 00SCST0

van de link: 11ZAT

geen idee of dit enig verschil is, zal iig de test nog eens laten lopen ;)

EDIT:

test nogmaals uitgevoerd, Atto geeft exact dezelfde resultaten als de eerste keer, HD Tune is nu bezig, Guess i'm lucky :D

EDIT2: Jep, Hd-Tune geeft ook weer dezelfde resultaten

[Reactie gewijzigd door marti-n op 25 november 2010 20:54]

Dat heeft er wel mee te maken. Waarschijnlijk is de areal density omhoog gegaan. Maar dan nog zijn de resultaten geweldig. In HDTune net zo goed als de snelste 7200rpm drives.

Hier nog een de WD6400BEVT:
Ook veel langzamer.

Edit: Welke productie datum is het?

[Reactie gewijzigd door Philflow op 25 november 2010 20:52]

waar kan ik de productie datum zien ?

EDIT: 28 September 2010, behoorlijk nieuw dus

[Reactie gewijzigd door marti-n op 25 november 2010 21:05]

Updated ;), zo te zien zijn prestaties vrijwel gelijk, gewoon een prima schijf dus :D
Maar begrijp ik nu dat deze test via e-sata loopt en dat de prestaties in een laptop dus l ager liggen?
De eerste test, aan de pc ging via e-sata, die in de laptop vielen iets lager uit, maar dat was maar marginaal ;)