Specificaties 2TB - Bekijk alle specificaties

Eminent EM7080 2TB Review

fonzie2405 25 november 2010, laatste update op 25 november 2010, 2.979 views

Eminent EM7080 2TB

Pluspunten

• eenvoudige interface
  • netwerkfunctionaliteit
  • nzb-get applicatie
  • youtube
  • uitzending gemist
  • RTL gemist
  • shoutcast

Minpunten

• nog geen afspeellijsten
  • nog geen smartphone interface
  • soms lange response tijden

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb deze speler gekocht bij Salland Automatisering samen met een wifi-stick van Eminent. De speler werd bezorgd in een doos van Bolletje Beschuit, daarvan keek ik wel wat raar op, maar verder was alles prima verpakt.
Toen ik de speler uitgepakt had, viel direct op dat er geen enkel kabeltje ontbrak. Er zit zelfs een stekker bij voor een Amerikaanse wandcontactdoos. In mijn geval werd de harddisk (WD Caviar Green 2TB) er los bijgeleverd. Het inbouwen hiervan was zeer eenvoudig. Speler openmaken door 4 boutjes los te draaien, voorzichtig de harddisk in de connector schuiven, vastzetten met de twee bijgeleverde boutjes en speler weer dichtschroeven. Zeker geen rocket-science. Toen de speler aangesloten aan mijn TV, eerst maar eens met de composite-verbinding want de HDMI leek niet te werken. Na opstarten komt er een menu, van waaruit je alles kunt regelen. De harddisk moest eerst geformatteerd worden. Dat gaat eenvoudig via het menu. Vervolgens had ik de laatste firmware op een stick gezet, inclusief de toevoegingen. Simpel de stick inpluggen (bovenste usb-ingang volgens de site van eminent) en wederom via het menu de firmware updaten en de toepassingen bijwerken (samba en bittorrent client). Na herstart, speler uitgezet en Wifi-stick ingeplugd. Speler weer aanzetten, er komt een melding dat Wifi gevonden is. Via het menu de verbinding opzetten en; contact!
Toen de speler weer uitgezet, losgekoppeld van TV en aangesloten aan mijn laptop via USB. Windows herkent een externe schijf, die gewoon benaderbaar is via verkenner. Op die schijf staan een aantal subdirectories, in de \movies\ heb ik alle films gezet die ik op mijn laptop had staan en in de \music\ alle muziek. Speler weer uitgezet, verbonden aan TV en versterker via component en toslink, weer aangezet en uitgeprobeerd. Werkt allemaal prima, beeld en geluid zijn zeer aanvaardbaar.
Als je dan ook via Wifi aan je netwerk hangt kun je de speler van je laptop benaderen via verkenner met \\<ip-adres> als een netwerk schijf (handig voor kopiëren van en naar speler). De nzb-get applicatie om te kunnen downloaden van nieuwsgroepen is benaderbaar via je webbrowser op http:\\<ip-adres>:8080. Instellen volgens de handleiding en je kunt nzb-bestanden via je webbrowser uploaden naar de nzb-get applicatie. Deze start met downloaden, controleert de bestanden, repareert waar nodig en pakt alles uit. Het reseltaat is weer benaderbaar via verkenner op \\<ip-adres>. En als je wat verkeerd gedaan hebt bij het instellen van de nzb-get applicatie kun je eenvoudig de subdirectory \\<ip-adres>\hdd1\.nzbget verwijderen, speler uitzetten en weer aanzetten en je kunt opnieuw beginnen.
De bittorrent client heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ik kan nog wel wat verbeteringen bedenken waarmee het apparaat nog beter wordt. Zou zou het handig zijn als je via een smartphone app de speler kunt benaderen om bijvoorbeeld muziek af te kunnen spelen zonder de TV aan te hoeven zetten. En het zou ook fijn zijn als er een mogelijkheid kwam om afspeel lijsten te maken en te beheren.
Een andere leuke mogelijkheid van dit apparaat is natuurlijk de toegang tot allerlei sites zoals youtube en uitzending-gemist. Performance is niet altijd even goed maar ik denk dat dit meer met mijn netwerk te maken heeft dan met de eminent.
Een punt van aandacht vind ik wel de response tijd. Op sommige momenten reageert de speler zeer traag op ingegeven commando's, het lijkt dan of er niets gebeurt.
Op de forums van Eminent kun je je vragen en opmerkingen kwijt en daar wordt snel op gereageerd.
Al met al een prima apparaat voor een goede prijs. Ik ben er blij mee.

Heb jij ook een Eminent EM7080 2TB?

Fijne review, bevestigt het beeld dat ik van de EM7080 heb. Binnenkort toch maar eentje bestellen :)

Nog één vraag: de WLAN stick moet standaard aan de voorkant worden ingeplugd, lijkt me. Is het mogelijk om met een verloopkabel de USB-poort aan de achterkant te gebruiken? Dan is de stick uit het zicht (wel zo netjes).

[Reactie gewijzigd door Bitfreakie op 7 december 2010 22:41]