HTC Desire Z Grijs Review

solenoid 23 december 2010, laatste update op 23 december 2010, 5.464 views

HTC Desire Z Grijs

Pluspunten

• Ik mis de Iphone niet maar zie nu wat Apple wel mist. De userbase van Android groeit per jaar en evalueert zich snel. Elke release heeft echte features en voegt iets toe voor de gebruiker. Het toestel werkt snel en betrouwbaar en is met het keyboard een complete oplossing.

Minpunten

• Als toestel voelt het compleet aan maar misten een task killer, dat had HTC zelf wel kunnen bedenken. De speaker is een zwak punt. Een krachtigere batterij had natuurlijk een mooie optie geweest vanuit HTC zelf.De martketplace bied veel applicaties maar is, net als apple, erg onoverzichtelijk. Je moet wat sites volgen om de juiste applicaties te vinden dus hier kan men nog wel wat winst boeken. Garantie bij HTC op het display is zeer slecht, dus stuur het toestel bij de het kleinste probleem/twijfel na ontvangst direct terug.

Voorgeschiedenis (kun je overslaan)

Na htc toch en de sony x1 te hebben gebruikt was ik windows mobiel zat. Er is genoeg geschreven over hoe snel dit OS onbruikbaar werd door de introductie van de iphone. Dus ook ik maakte de stap naar Apple.
2 weken geleden gaf de iphone geen gehoord meer, alleen handsfree was het ding nog bruikbaar. Maar de restricties van apple lagen me zwaar op de maag. Ik heb een overvolle agenda en mijn telefoon is mijn personal assistent . Ik wil snel zien hoe mijn agenda eruit ziet voor de dag en hoeveel gesprekken, email en sms ik gemist heb. Daarnaast is de exchange koppeling van levensbelang voor mijn bedrijf. Het lockscreen op de iphone was een ramp , ik had meer dan de tijd nodig. Gelukkig waren er goede oplossingen maar Apple zag hier niks is. Een jailbreak was de oplossing, maar hiermee ontstond een gevecht tussen Apple en mij. Bij elke update rees de vraag of Apple nu meer functionaliteit of bugs wilde aanpakken of het leven van de jailbreaker probeerde te verpesten.

Nieuwe Telefoon

De zoektocht naar een vervanging van de iphone 3 was niet eenvoudig, hoe kies je een telefoon zonder hands-on ervaring ? Windows mobile 7 was me te nieuw en beperkt tot Amerikaans gebruik . Blackberry had eigen services nodig en de iphone 4 was overpriced. Android was betaalbaar, niet beperkt en voldoende applicaties.

De Samsung Galaxy S en HTC Desire waren de meest voor de hand liggende keuzes. Maar mijn grootste twijfel lag bij het onscreen keyboard en bouw. De galaxy was mij te veel plastic, iets duurder maar wel met Swype. De HTC had een betere build maar geen swype. Toen de Desire Z uitkwam leek de prijs het enigste probleem.

Na lang nadenken en af en toe de beslissing nog eens goed evalueren de HTC Desire Z besteld. Er is genoeg over de specs op tweakers te vinden dus het gaat hier om gebruikers ervaring.

Eerste ervaring en batterij

Na uitpakken en installeren van de Desire Z begint de jacht naar aanvullende applicaties en widgets. Na het uitproberen en configureren was verschillende software doet de desire Z wat ik wil. Belangrijk is een lockscreen met mijn agenda en overige informatie. Widgetlocker met Agenda Widget plus is voor mij een goede oplossing. Later heb ik beautiful Widgets toegevoed voor de tijd/weer info.
De batterij stroom echter leeg en tijdens een beurs haal ik het eind van de dag niet. Ernstig teleurgesteld ga ik op onderzoek uit en zie dat alle applicaties & widget rustig door blijven draaien als de eenmaal opgestart zijn. Het verbaast me een beetje dat alle processen geen rust kennen maar vrolijk de CPU blijven belasten.
Een korte zoektocht levert vele oplossingen en Advanced Task Killer blijft voor mij over. Deze killed alle onnodige porcessen en de volgende dag kom ik met 80% batterij vulling weer thuis. Een alternatief merk bied een zwaardere batterij aan maar voor 45 dollar stel ik dat nog maar even uit.
Het toestel zet nu de WIFI een BT optie uit als het scherm in spaarstand gaat. GPS laat ik aan staan.

Opstarten

Het toestel kent en snelle opstart door de hibernate functie. Uitzetten duurt 10 seconden, hoewel de telefoon na 4 seconden al zwart scherm geeft. Opstarten is echter binnen 2 seconden gebeurd dus het uitzetten is nu een bruikbare optie.

Toestenbord

Ik kon het niet laten om de beta van swype te proberen maar ik blijf het onscreen type lastig vinden, hier mis ik mijn iphone. Het hardware keyboard is voor mij een android saver, zonder deze oplossing had ik het toestel terug gebracht. Het voordeel van het keyboard is dat je scherm niet voor de helft gevuld wordt met een onscreen keyboard.

Sensor

Een boel commentaar op de touch sensor maakte me terughouden over deze toevoeging. Maar ik vind het makkelijk navigeren/scrollen in applicaties. Het gaat makkelijker dan de cursor via het scherm verplaatsen en het scrollen is snel en direct.

Formaat

Iets groter en zwaarder dan de iphone maar hij paste zo in mijn riemtasje.

Geluid

Speaker is een ramp. Als de desire op de tafel ligt is er geen probleem maar als de speaker iets afgedekt wordt verstompt het geluid. Ik mis regelmatig een oproep als ik de bescheiden tril stand ook niet opmerk. Het tasje aan de riem heeft eigenlijk een aanpassing nodig om goed te functioneren.

Internet via USB

Internet delen werkt soepel dus kan ik, mits ontvangst, met mijn laptop overal aan het werk. Ik ga even opzoek naar een extra kabel zodat ik met 1 kabel mijn externe Mini-USB HD of telefoon kan gebruiken.

Sense

Sense is HTC oplossing voor de Android UI. Het werkt goed met Exchange en widgets dus hier heb ik geen vervanging voor gezocht. Het lockscreen is nu voor mij het belangrijkste scherm en het homescreen gebruik ik om mijn applicaties te selecteren.
Sense gedraagt zich en beetje als een dictator waardoor niet elke widget werkt met de mail/agenda exchange informatie. HTC maakt gebruik van android maar lijkt de gebruiker het liefst in zijn eigen fuik te willen vangen. Ik vermoed dat sense de open structuur van android wil verbergen om de onervaren gebruiker te vangen in hun eigen marketplace. Het voldoet nu beter voor mij dan bijvoorbeeld touchdown wat een niet configureerbare UI heeft.

Kwaliteit

Na nog geen twee weken hield het scherm er plots mee op, flitsen en strepen verkondigen weinig goeds. Toestel altijd in een riemtas gedragen dus heeft nooit klem of onder druk gestaan. Dus eigenlijk sta ik een beetje verbaast, zou de bouw kwaliteit toch niet zo goed zijn of heb ik gewoon pech ?

Ik heb bij www.gsmwijzer.nl ook een verzekering afgesloten maar de benodigde info is nog niet binnen. De garantie afhandeling zal ik via tweakers.net gaan bijhouden.

Ondertussen heeft gsmwijzer mij gebeld en vermeld dat hun late reactie niet standaard is. HTC is nu verantwoordelijk voor alle garantie claims. HTC meld echter (zie hieronder) dat een kapot display niet onder garantie valt en de klant deze moet betalen. GSMwijzer gaat nu contact met HTC zoeken. Dit voorval heeft ervoor gezorgd dat de bouwkwaliteit en afwerking is bijgesteld. Een kopje garantie voorwaarden mis ik nog in de reviews want dit is bij HTC mager.

Display, garantie

HTC meld mij dat een kapot display door de klant betaald moet worden (166,80 euro). Een ervaren monteur binnen HTC bepaald of er sprake is van garantie of gebruikerschade (werd mij verteld). Ik wijs nogmaals op de ongeschonden staat van het toestel : geen krassen, scheuren in de body of display. HTC spreekt hierop over hard drukken op het display waardoor het scherm beschadigd kan raken. Er kon geen antwoord gegeven worden op de stelling dat als htc een defect display plaats of het toestel foutief afmonteert je daar als klant nu de rekening voor krijgt. Als de kwaliteit controle bij HTC wat minder word of fouten maakt krijgt de klant de rekening, slechte zaak vindt ik.

Gelukkig heeft mijn leverancier (GSMWIJZER.NL) contact opgenomen met HTC en ACTUA verzekering om het display probleem op te lossen. De verzekering geeft toestemming (16-12-2010) om het toestel te repareren.

Op 23-12-2010 (bijna 1 maand later) wordt het toestel afgeleverd. Toestel is niet meer te repareren zegt dynafix. Bij controle blijkt het toestel beschadigd te zijn, het display laat duidelijk een soort ster en barst zien (Zie afbeelding 3). Hoewel het niet direct aantoonbaar is lijkt de ervaren HTC/DynaFix monteur het toestel behoorlijk mishandeld te hebben en hierna maar snel terug gestuurd. Ik ben hierdoor z'n 470 euro lichter gemaakt en afhankelijk van mijn verzekering om dit probleem op te lossen.

Hiermee plaats HTC zich uit de markt. Als zakelijk gebruik van dit toestel is dit een service van een onacceptabel niveau. De constructie om de gebruiker binnen de garantie op kosten te jagen samen met DynaFix zal juridisch uitgezocht moeten worden.

De kwaliteit en service van HTC komt onderdruk te staan als je per jaar nog z'n 70 euro aan extra kosten moet maken bij een verzekering. Ook Dynafix laat niets van zich horen als ze hun reparatie niet waar kunnen maken en stuur een vernielde telefoon terug. Misschien had ik toch maar bij apple moeten blijven ?

Heb jij ook een HTC Desire Z Grijs?

Bedankt voor alle opmerkingen, ik zal proberen de spelfouten eruit te halen. Ik mis de mini USB omdat ik nu weer een extra kabel nodig heb: thuis en onderweg.

De wifi slurpt best wat stroom dus vandaar de USB oplossing.

Keyboard mechanische werkt goed, maar hij klapt wel open als je het toestel op de kop houd. Een apart randje aan de onderkant zou het gebruik wel vereenvoudigen, nu moet je soms even zoeken hoe je het toestel vast hebt.

Nu het toestel plot defect is zal ik regelmatig hier een update plaatsen over de garantie afhandeling.
Een Task Killer zou je niet moeten willen op Android 2.2 Froyo, het staat lijnrecht tegenover design principes achter dit OS.
Als je blijkbaar taken hebt lopen die stroom vreten dan heeft dat waarschijnlijk met je instellingen te maken en haal je met de task killer een sub-optimaal resultaat. Applicaties die geen service zijn/hebben, verbruiken geen CPUtijd wanneer ze niet te zien zijn. Voorbeeld van een app met service is de muziekspeler, en daar zie je dan ook linksboven een notificatie van indien deze actief is.
Heb je toevallig de sync operaties nog op default staan en tevens HTCSense (de Cloud dienst voor backup van contacts, smsjes, remote beheer, etc?) op push-sync staan (tevens default volgens mij)?
Zo ja, dan zou ik eens beginnen met het uitschakelen van syncs die je niet gebruikt, het configureren van syncs die je wel gebruikt.
En de meegeleverde Power widget is ook een handige hulp. Schakel zaken als Wifi en Sync uit wanneer je deze niet gebruikt of kunt gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens het rijden in de auto of een vergadering, om wanneer dan ook.

Voor meer informatie over hoe multi-tasking op Android bedoeld is en waarom je geen Task Killer moet willen, zie: http://android-developers...itasking-android-way.html
En enige (developer) uitleg ernaast: http://blog.radioactiveya...it-button-in-android.html

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 29 november 2010 02:08]

Google Goggles wil je echt wel stoppen... Die slurpt op m'n Desire Z, als ik hem niet gedwongen stop, 20% van de accu weg!
Als het toestel terug is zal ik een aantal testen met android 2.2 doen zonder een task killer. Keep you posted.
Task Killers kunnen nefast zijn voor je batterijduur.. Een app force-closen kan altijd in de software lijst..
Waarom wil je een mini USB poort? Micro USB is de nieuwe standaard...
Android kan toch wel prima z'n geheugenmanagement doen met apps op de achtergrond.

En zolang een app me niet echt in de weg zit laat ik 'm mooi draaien. Zoveel CPU gebruiken ze niet :)
Hoe werkt het toetsenbord mechanisme? Hoorde dat ie nogal losjes is als je hem ondersteboven houdt of vast houdt aan de scherm zijde..
Leuke review! Zit zelf ook al tijden te twijfelen over deze telefoon.
Over die losse hinge.... ik moet het toestel echt op een zodanig achterlijke manier vasthouden dat het mij iig niet zal gebeuren
Redelijke review, alleen nogal wat spelfoutjes :-)

Maarre, waarom wil je je internet delen via USB? De Hotspot-applicatie die standaard op je Desire Z zit kan je internet delen via Wi-Fi!