Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic Viera TX-P42G20 Review

eroescher 3 december 2010, 4.450 views

Panasonic Viera TX-P42G20

Pluspunten

• THX modus is geweldig
  • Zwartwaarden
  • Value for money
  • Geluid is prima, als het niet te hard moet
  • USB harddisk opnamemogelijkheid

Minpunten

• Nog te weinig apps in Viera Cast die gericht zijn op Nederland
  • Beetje korte gebruikershandleiding
  • Connectors naar achteren. Lastig als je 'm aan de muur wilt hangen
  • Teveel reflectie bij zonlicht

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Allereerst hier een aantal linkjes voor degenen die graag méér willen lezen over de Panasonic Viera TX-P42G20.

1. Allereerst natuurlijk die van Tweakers
2. Panasonic Nederland
3. HDTV test
4. AV forums

Ik had een aantal eisen. De TV moest heel natuurlijke kleuren laten zien, een rustig beeld geven, de kijkhoek moet prima zijn, het geluid op zijn minst redelijk en het formaat groter dan een meter. Budget tot 900 euro.

In deze review heb ik niet de bedoeling om met allerlei cijfers en vergelijkingen te strooien. Dat heeft vast zijn nut, maar .. ik kijk niet naar getallen, maar naar een beeld dat me bevalt of niet.

Het beeld
Dit is natuurlijk waar het vooral om draait. In de winkel zul je vele TV's zien die allemaal schreeuwen om aandacht. In de dynamische winkelstand komen de felle kleuren op je af ... De Panasonic plasma's zullen hiertussen niet zo snel opvallen.

De keuze ging bij mij tussen de wat goedkopere KDL-40EX711 van Sony, een LED TV, en de Panasonic TX-P42G20. In de winkel (BCC) kon de Sony die ik in eerste instantie toch fraaier vormgegeven vind me niet overtuigen. De verkoper stelde de TV bij naar verschillende standen, en ik vond het niks. Jammer, want ik had er toch heel wat van verwacht. Toen de Panasonic: mooie kleuren, rustig beeld (600Hz techniek), ook bij snelle scenes. Soms had ik een bioscoopgevoel, bij de THX en de professional stand. Al in de winkel, waar alle TV's aan elkaar geschakeld zijn met een componentkabel.

Er zal vast beter zijn, maar dat ben ik nog niet tegengekomen. Bij Blue Ray materiaal is het beeld fabelachtig fraai, bij HD zenders is het beeld fenomenaal, bij digitale zenders heel erg mooi. SD materiaal vind ik alleszins toonbaar.

Het valt me op dat ik eigenlijk alles in de THX modus kijk. Geen gekunstelde kleurstellingen, kijkt gewoon erg lekker. De beeldinstellingen heb ik gecalibreerd. Overgenomen van flatpanelshd.com, en werkt voor mij erg goed.

THX gecalibreerd
Contrast 36, Brightness: 0, Colour: 30, Sharpness: 0, Vivid colours Off, Eco-format Off, P-NR Off,
Intelligent Frame Creation On/Off, Panel On, R-gain +3, G-gain -2, B-gain 0, R-cutoff +2, G-cutoff -1,
B-cutoff 0

Het geluid
Je verwacht van een platte TV geen supergeluid. Nou, ik vind het helemaal niks tegenvallen! Bij films of voetbal doe ik wel graag de geluidsset aan. Dat voegt weer flink toe aan de beleving. Mooie beelden en gedetailleerd rijk geluid tesamen, daar doen we het toch voor?

Samenvattend kan ik aan positieve eigenschappen opnoemen:
* THX modus is geweldig
* Zwartwaarden zijn heel goed
* Value for money
* Geluid is prima, als het niet te hard moet. Wil je dat, koppel dan je geluidsinstallatie aan.

Negatief, of beter gezegd iets minder zijn:
* Nog te weinig apps in Viera Cast die gericht zijn op Nederland. Ik zou uitzendinggemist graag willen.
* Beetje korte gebruikershandleiding
* Connectors naar achteren. Lastig als je 'm aan de muur wilt hangen, maar dat hoef ik persoonlijk niet.
* Teveel reflectie bij zonlicht, ondanks de maatregelen die Panasonic genomen heeft. Dit treft echter elke TV.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42G20?

Reviews door de redactie

"KDL-40EX711 van Sony, een LED TV" Het is toch echt geen LED TV, misschien een TV met LED backlighting? Dat is heel wat ander dan een LED TV. ;)
Heb hem zelf ook en ben helemaal verkocht. Vind de handleiding inderdaad wat kort door de bocht.