Samsung DCB-B270R Review

Jaap-Jan 24 november 2010, 1.236 views

Samsung DCB-B270R

Pluspunten

• Goede beeld- en geluidskwaliteit
  • Makkelijk te bedienen

Minpunten

• Afstandsbediening
  • Beeld op zwart bij snel zappen
  • Teletekst- menu
  • Ondertiteling die verdwijnd bij OSD

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb deze decoder gekocht tijdens de 'actie' voor ¤8,95. Na hem een paar weken te hebben gebruikt, maak ik de balans op.

De prijs van het apparaat is laag, maar daarvoor krijg je een redelijk product terug. De aansluitingen zijn karig, maar wel standaard voor SD- decoders: 2x SCART (een uitgang en één om een ander apparaat door te lussen), 2x coax voor het antennesignaal in en uit en een optische S/PDIF. Het apparaat heeft alleen een aan/uit knop op de achterkant, hij kan alleen bediend worden met de afstandsbediening.

En de afstandsbediening die erbij zit vind ik maar matig. Hij houdt niet fijn vast, is onlogisch ingedeeld en de knopjes drukken een beetje stug in. Het knopje voor de EPG (veel gebruikte functie) zit niet ergens centraal op de afstandsbediening, maar op de onderste groepje knoppen links in het midden. Liever had ik onder de numerieke toetsen links, zodat 'FAV.CH' (knop om te schakelen tussen de volledige zenderlijst en eigen favorietenlijst) op de plek van 'Guide'. Wat wel handig is, is dat de directionele toetsen dubbelen als vorige en volgende kanaal en als volumetoetsen en de OK- knop doet ook dienst om de zenderlijst op te roepen.

De beeldkwaliteit is goed, een stuk beter dan de analoge tuner van de oude CRT (Aristona 63TA5213 van ca. 15 jaar oud) waar hij op is aangesloten. Zenders wisselen gaat redelijk vlot, maar de Humax IR-FOX-C is sneller. Soms wil het wel wat langer duren voordat er beeld is te zien. Het apparaat heeft er geen moeite mee om de videostream weer op te pakken, mocht het signaal een keer wegvallen. Natuurlijk kan de decoder teletekst weergeven, alleen moet daarvoor eerst in een menu gekozen worden voor een taal, zelfs als er maar één taal is. Erg irritante en nutteloze functie. Gelukkig geeft het apparaat teletekst ook door via SCART zodat je via de televisie teletekst kunt bekijken. Hierbij heb je ook nog eens het voordeel dat het sneller kan zijn. Moderne tv's cachen teletekstpagina's, waardoor je ze direct tot je beschikking hebt. De DCB-B270R doet dit niet.

Minpunt wat ik heb gevonden: soms blijft de decoder op zwart nadat ik een paar keer snel tussen zenders heb gezapt. Enige mogelijkheid is om het apparaat uit te zetten (met de knop op de achterkant) of de stekker eruit halen. Op stand-by zetten helpt niet. Dit is een erg vervelende bug waarvan ik niet weet waardoor dat komt.

De Samsung kan ook ondertiteling weergeven van teletekst en ook ondertiteling die in de videostream is meegecodeerd. De letters zijn duidelijk, maar is er wel een vervelend manco: de ondertiteling verdwijnd als er OSD wordt weergegeven. Dit is behoorlijk irritant, want je krijgt OSD als je de volumeknoppen bedient of als je even op 'info' drukt om te kijken hoe lang een programma al loopt. De ondertiteling komt pas terug op het moment dat er een nieuwe regel tekst komt.

In het kort: voor wat ik ervoor betaald heb een zeer redelijk apparaat. Voor ¤50,- zou ik eerder een Humax IR-FOX-C van marktplaats halen of een nieuwe voor ¤25,- meer.

• Aristona 63TA5213

Heb jij ook een Samsung DCB-B270R?

Heb hem ook gehad met veel plezier. Nu voor 75,- een nieuwe Samsung HD H380-R gekocht en zie je wel veel verschil. Hier hoef je ook niet meer voor de taal te kiezen bij teletekst.