Specificaties Game-accessoire voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Kinect Sensor Review

HansMonasso 24 november 2010, laatste update op 24 november 2010, 2.197 views

Microsoft Kinect Sensor

Pluspunten

• Heel hoge wow-factor.
  • Geen controller nodig.
  • Makkelijk uit te leggen aan jonge kinderen.
  • Eenvoudig te installeren

Minpunten

• Onnauwkeurig
  • Software staat merkbaar nog in de kinderschoenen
  • Slechte kwaliteit beeld webcam

Kwaliteit Score: 4
Ik had hoge verwachtingen van de Kinect. Ik zag mezelf al op de bank zitten al bladerend met gestures door mijn Xbox menu's. In de praktijk valt dat allemaal wat tegen.
Het apparaat laat zich makkelijk installeren. Belangrijk is om bij het oudere model Xbox de Kinect op de achterste USB poort aan te sluiten. Mijn WiFi module moest daarmee met een verlengkabel naar de voorkant van het apparaat verplaatst worden (de aansluiting). Echt mooi ziet dat er niet uit maar omdat het apparaat niet echt in het zicht staat is dat voor mij geen probleem.

Na de eerste configuratie valt op dat de afstand tot de ontvanger redelijk groot moet zijn om met twee mensen tegelijk te kunnen spelen. Mijn bank die tegenover de TV staat neemt zoveel ruimte in beslag dat het eigenlijk net niet past. Slaapkamers en woonkamers volgezet met spullen zijn dan ook niet geschikt of je moet steeds alles leeg willen ruimen.

Over functioneren kunnen we het volgende zeggen: er zit een merkbare vertraging tussen beweging en uitvoering op de Xbox. Dit is niet echt storend. Wat mij veel meer stoorde is de onnauwkeurigheid. Je aanwijzer positioneren op een knop gaat niet lekker vlot en je hebt geen klik gesture. Je moet gewoon twee seconden op betreffende knop blijven staan alvorens de interface hem voor je indrukt. Dit werkt dusdanig vertragend dat je heel snel terug wil naar je controller.

Daarnaast is de interface van de Xbox niet geschikt gemaakt voor de Kinect. Er is slechts een toevoeging gemaakt waarmee je met Kinect wat dingetjes kunt doen zoals bijvoorbeeld het uitzoeken en bekijken van films.

Het meegeleverde spel Kinect Adventures is leuk voor kinderen maar van echt serieuze gaming is geen sprake. Daarvoor is het te onnauwkeurig. Wat oudere kinderen zullen hierover vallen omdat ze door hebben dat de Kinect de fout maakt in plaats van de gebruiker.

Als laatste puntje van kritiek wil ik het hebben over de ingebouwde webcam. Microsoft heeft besloten een goedkoper model in te bouwen. Dit zie je terug in de action shots die het van je maakt. Die zijn van een slechte kwaliteit.

Samenvattend kunnen we zeggen dat de techniek zeker potentieel heeft maar dat Microsoft nog veel werk moet verrichten aan de software. Microsoft kennende zal dat zeker gebeuren in toekomstige XBOX Dashboard updates.

Heb jij ook een Microsoft Kinect Sensor?

Ik mis een paar mooie plaatjes. Daarnaast zie ik ook niet echt de uitleg van de WOW factor terug komen.
Plaatjes ga ik regelen. De wow-factor zit met name in het feit dat je gewoon kunt gaan staan en een spel kunt besturen.