HTC Desire Z Grijs Review

ralphje 23 november 2010, laatste update op 23 november 2010, 4.278 views

HTC Desire Z Grijs

Pluspunten

• Mooi helder en scherp scherm
  • Goed toetsenbord met twee (extra) sneltoetsen
  • Prestaties doen niet onder voor de Desire HD

Minpunten

• Scherm lijkt niet altijd even goed uitgelijnd
  • Tweemaal telefoon moeten resetten
  • Meegeleverde navigatie kan beter

Deze review heb ik geschreven met het toestel een week in mijn bezit.

Mijn oude telefoon, een HTC Touch HD, had ik alweer een tijdje en Windows Mobile begon me behoorlijk tegen te staan. Met name omdat ik het typen op mijn oude telefoon vervelend vond (on-screen keyboard dat overigens niet bijster goed functioneerde) heb ik besloten dat ik een hardwaretoetsenbord wil. Bovendien sprak Android mij behoorlijk aan. Met die combinatie kom je al snel bij de Desire Z uit. De Desire HD - het toestel dat tegelijk met de Z uit is gekomen - heeft dan wel geen hardwaretoetsenbord, deze is mijns inziens ook nét iets te groot.

Uiterlijk en degelijkheid
Het eerste dat me opviel was dat het toestel relatief zwaar is: een gram of 183 op mijn niet-zo-betrouwbare weegschaal. Daar staat tegenover dat het relatief dun is voor een telefoon met toetsenbord en dat het gewicht eigenlijk wel fijn werkt.

Het toestel ziet er mooi uit en heeft voor zover ik dat na een week kan zeggen geen grote gebreken. Het toetsenbord klapt op een unieke (Z-)manier uit en dit werkt goed. Ik ben alleen wel bang voor de degelijkheid van dit mechanisme: ik ga ervan uit dat HTC dit uitgebreid heeft getest en dat dit goed gaat, maar de drie pootjes en de zichtbare datakabel tussen toetsenbord en scherm zouden misschien problemen op kunnen leveren.

Het 'openklappen' van het toetsenbord als het toestel op een bepaalde manier open wordt gehouden (alleen de bovenkant of onderkant vasthouden) kan ik bevestigen, maar het is geen noemenswaardig probleem. Zelfs als ik plat in bed lig en naar het scherm kijk heb ik geen last van dit 'probleem'.

Grappig is dat het openen batterijklepje mij wat moeite kostte: het klepje gaat open met een schuifje aan de zijkant van de telefoon - en die zag ik dus niet.

Een megaklein puntje is dat het fotoknopje aan de zijkant vaak mijn handen raakt (raken, niet indrukken, dat lukt niet zomaar) en daardoor een licht tikje geeft, maar dat mag echt geen naam hebben.

Verder is het enigszins raar dat de oplaadkabel aan de zijkant het toestel in gaat. Deze keuze is volledig logisch als je bedenkt dat het zo het toetsenbord het minst in de weg zit, maar ik heb het idee dat ze op deze manier de makers van autohouders niet blij hebben gemaakt. Ik heb nog geen autohouder voor dit toestel gebruikt, dus ik weet niet wat het echte effect hiervan gaat zijn.

Toetsenbord en scherm
Het toetsenbord werkt verder fijn. De knoppen druk je eenvoudig in en ik maak geen typfouten door ondeugdelijkheid van het toetsenbord. Jammer is wel dat de getallen onder de eerste rij letters zitten, waardoor deze moeilijker ingevoerd kunnen worden.

Af en toe maak ik wel gebruik van het on-screen toetsenbord, met name omdat ik geen zin heb om voor een paar letters het toetsenbord uit te klappen en het scherm te draaien (wat overigens soepel verloopt).

Het scherm reageert ook goed, behalve dat het gedraaid af en toe niet helemaal goed uitgelijnd lijkt te zijn - ik druk nog wel eens mis als ik even iets op het scherm aan moet raken als ik wat aan het typen ben. Dit is misschien ook mijn eigen fout en ik ben er ondertussen al wel aan gewend.

In het verlengde daarvan mislukt het mij ook nog wel eens om de notificaties 'naar beneden te schuiven', maar ook dat is waarschijnlijk mijn eigen onkunde.

De trackpad die er verder op zit gebruik ik nauwelijks. Deze is soms handig als ik ergens een typfout heb gemaakt, of in mijn terminal het vorige commando tevoorschijn wil halen.

Prestaties en batterij
Ik heb nog geen problemen gehad met de prestaties van deze telefoon. Alles loopt vloeiend, het scherm is lekker groot, duidelijk en helder. Ik heb zelf nog geen problemen gehad met dat iets schokkerig liep of dat mijn telefoon niet reageerde zoals ik wilde.

Wat mij wel opvalt is dat mijn telefoon zich raar gedraagt als ik deze aan mijn eigen MicroUSB-kabel leg. Het toestel laadt gewoon op zoals het hoort, maar het lijkt erop dat het gewoon soms niet meer reageert op invoer via het scherm. Zonder deze 'custom' stekker erin gaat het echter perfect, alsook met de meegeleverde stekker.

Verder is er nog tweemaal sprake van geweest dat ik mijn scherm niet meer aan kreeg. Ik moest het toestel toen resetten door de batterij eruit te halen, wat ik vrij jammer vindt.

Over de batterijduur kan ik op dit moment helaas weinig melden, omdat ik vrij vaak met het toestel aan het spelen ben en het scherm vrij veel batterij eet. Ik heb het idee dat de accuduur redelijk in lijn ligt met die van alle andere huidige toestellen: iedere avond aan de lader en er is niets aan de hand.

Het is misschien nog wel even op zijn plaats om te melden dat ook de Desire Z een 'death grip' kent, hoewel deze niet zo uit de verf komt als bij de iPhone. De antenne zit in de helft met toetsenbord, in het onderste gedeelte (bij de onderkant van het batterijklepje) en op deze plaats komt je hand als je aan het typen bent met het toetsenbord. Gevolg is echter dat één streepje van het bereik wegvalt - niet noemenswaardig genoeg om daar veel stampij over te maken, zeker gezien het feit dat eigenlijk iedere telefoon een 'death grip' kent.

Geluid
Het geluid dat uit de (hands-free) speaker komt is helaas niet erg hard, zeker niet in vergelijking met mijn oude telefoon. De geluidskwaliteit van de 'normale' speaker is wat mij betreft wel goed en mijn stem komt ook goed over aan de andere kant.

Software
Op de telefoon staat Android 2.2 met HTC Sense. De website die HTC bij Sense heeft gemaakt doet wat het zou moeten doen: je kunt je telefoon weer vinden als deze op stil staat, je kunt je telefoon locken als je hem kwijt bent en wissen als hij gejat is. Verder gebruik ik er niet zoveel van; mijn contactenlijst synchroniseert met GMail en Footprints gebruik ik (nog) niet, dus daar kan ik weinig over oordelen.

Ik ben goed te spreken over de integratie van de verschillende onderdelen van het besturingssysteem. Grappig is bijvoorbeeld dat ik iemands laatste Twitterbericht zie als die persoon me belt. Als je dat niet wilt, kun je ook die integratie gewoon niet gebruiken. Jammer is wel dat de 'contact merge' af en toe een beetje ijverig is en ook e-mailadressen van info@bedrijf1 en info@bedrijf2 graag wil samenvoegen.

Verder werkt alles redelijk zoals men gewend is van een telefoon.

De meegeleverde software omvat onder andere Car Panel en Locations. Deze software is gemaakt door HTC en bevat onder andere 'Premium Navigation'. Deze navigatiesoftware bevat kaarten van TomTom, maar software van Route66. Het grote voordeel is dat de kaarten in het geheugen van je telefoon staan en dus niet meer gedownload hoeven te worden (wat scheelt in roamingkosten in het buitenland) en er Nederlandse route-aanwijzingen zijn. Helaas overstemt de stem van de navigatie de autoradio nauwelijks en kiest het soms opvallende routes (zoals een route door het centrum als de snelweg om de hoek is).

Als laatste wil ik nog even kort aandacht vestigen op de camera. Deze is mijns inziens goed. De foto's zijn uiteraard wel van een telefooncamera, maar het gaat de goede kant op! De video's die het toestel genereert zijn ook van redelijke kwaliteit.

Al met al ben ik behoorlijk tevreden over deze telefoon, maar dit kan lichtelijk gekleurd zijn door het feit dat ik van besturingssysteem over ben gestapt. Ik denk echter wel dat dit momenteel een van de betere Androidtoestellen op de markt is en ik zou het dan ook zeker aan anderen aanraden.

Heb jij ook een HTC Desire Z Grijs?

Nette review. Wel een vraagje:
Negatieve eigenschappen: Tweemaal telefoon moeten resetten.
Je hebt dit moeten doen omdat je het scherm niet meer aankreeg. Was de telefoon uitgevallen of kwam ie niet meer uit standby? Wel een verdraaid vervelende bug imo.
heb net voor het eerst hetzelfde meegemaakt.
Was nadat ik hem al 4 dagen aan had staan, dus misschien moet ik gewoon wat vaker rebooten :P
Maar iig: Hij kwam bij mij niet meer uit standy, waardoor ik de batterij moest verwijderen.
Erg lastig, maar als het maar ééns in de 4 dagen is valt er mee te leven, gewoon eens in de twee dagen rebooten zal dan wel werken.
De telefoon stond nog wel aan, omdat ik nog wel aan het ledje kon zien dat er een e-mail was. Volgens mij maakte hij ook nog een geluidje, maar dat weet ik niet meer zeker. Het scherm sprong dus in elk geval niet meer aan, dus waarschijnlijk is het een standby-probleem.

Moet wel zeggen dat het me de afgelopen dagen niet meer voor is gekomen.

@Merethil: er is inderdaad wel mee te leven, maar het is uiteraard niet zoals het hoort
dus op zich is de kwaliteit van de speaker niet je van het?
heb hem vandaag besteld, lijkt me echt een mooie en fijne telefoon, vooral tegenover de Samsung F-480 (touchwiz) die ik nu heb :P

bedankt voor de overzichtelijke review en het beantwoorden van mijn vraag :)
Mooie review, ik ga hem denk ik ook halen, wel wat laat maar toch.
Als de telefoon vrij snel reboot is het ook minder erg. Als mijn bold 9000 vastloopt, ook al is dit maar zeer zelden, duurt het eeuwen voordat die weer is opgestart
telefoon heeft 3 sneltoetsen op het tobo :P

ik zit er over te denken deze telefoon te kopen, is het geluid van de speaker(achterkant) heel schel of valt dat reuze mee?, ik ben iemand die af en toe wel eens naar muziek luistert op de speaker
Deze navigatiesoftware bevat kaarten van TomTom, maar software van Route66.
Volgens mij moet dit er staan:
Deze navigatiesoftware bevat geen kaarten van TomTom, maar software van Route66.