Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N8 Zilver Review

RoadRunnerRik 23 november 2010, laatste update op 24 november 2010, 1.769 views

Nokia N8 Zilver

Pluspunten

• Snelheid
  • Accuraad
  • Opslag geheugen
  • Scherm
  • Camera
  • Uitgebreide mogelijk heden

Minpunten

• Standaard tekst invoer
  • Ineens dood gaan

Goeden dag,

De reden dat ik deze review schrijf is omdat ik reviews best vaak lees en het beroerd als er geen 1 is bij een product wat je misschien wil gaan kopen. Dit is tevens mijn eerste review, opbouwende kritiek is dus welkom. Voor spelfouten mijn excuses, m'n Nederlandse spelling is niet helemaal perfect

Na lang wachten kon ik m'n abbo verlengen van kpn (21-11-2010). Maar omdat ik had gelezen dat hij nog wel van het 1 op het andere moment dood kan zijn en terug sturen langer duurt dan langs de winkel te gaan en hem om te ruilen heb ik besloten om hem bij de Belcompany te halen (22-11-2010).

De verpakking
Toen ik de doos van de Nokia N8 voor me zag dacht ik van "moet hij daar in zitten?" De reden voor deze gedachten is dat m'n vorige Nokia N95 8gb en Nokia E71 in een hele mooie grotere doos zatten. Na het doosje open gemaakt te hebben trof ik als eerst de telefoon aan die heel mooi schitterde. In het doosje zaten nog de standaard bij geleverde accessoires.

Eerste indruk
Een grote verandering is het niet als je de Nokia N95 8gb gehad hebt en van de Nokia E71 af komt. Het werkt allemaal wat sneller en ziet er mooier uit (interface) maar daarbij komt wel dat sommige instellingen diep verstopt zitten. Ik vind ook dat hij veel sneller is dan m'n vorige 2 Nokia's, zowel met foto's maken/bekijken, en door je 500 mp3's heen bladeren.

Op de 3 home screens kan je zelf applicaties plaatsen naar keuzen. Gelijk 1 nadeel (of ik heb nog niet goed gekeken) Je kan maar op 1 scherm een klok hebben staan, niet op alle 3 dus.

Batterij
Ik had de telefoon vanochtend van het stroom gehaald, daarna heb ik de volgende dingen gedaan:
* +/- 3uur muziek geluisterd
* +/- 2uur internet aan gehad + OVI Store downloads
* hele dag staat Whatsapp al aan.
* uurtje Angry Birds gespeeld
* kleine 10 minuten filmpje gekeken.
Vervolgens staat de batterij aan het einde van de dag nog op 70%. Moet daar wel gelijk bij vertellen als ik niet ga internetten (whatsapp buiten gesloten) zet ik de telefoon op "spaarstand"

Internetten
Standaard levert Nokia zelf al een web-applicatie mee. Persoonlijk vind ik dit niks en daarom heb ik gelijk Opera Mobile 10 erop gezet. Opera Mobile werkt veel sneller dan de standaard web-applicatie. Een mooie bijkomstigheid van Opera Mobile is dat je een portal toetsenbord hebt als je een tekst wilt intypen.

Mogelijkheden en Functies
De Nokia N8 is overspoeld met allerlei mogelijkheden en functies; e-mailen, tekst verwerken, foto's maken, muziek luisteren, HD filmen, gamen, navigatie wat tevens gratis is. Veel dingen komen wel overeen met de Nokia N95 8gb en de Nokia E71 (zoals het tekst verwerken). Gelijk 1 minpuntje bij het tekst verwerken is het onscreen toetsenbord waar je geen lange verhalen op kan typen.

Swype is nog niet in het Nederlands te verkrijgen voor Symbian. Heb het wel geprobeerd in het engels en werkt veel beter dan het toetsenbord van Nokia zelf.

Verder heeft de Nokia N8 multitasking dat houdt dus echt in dat programma's op achtergrond draaien en als je de menu toets langer ingedrukt houd krijg je de optie om , mits de programma's niet afgesloten zijn, de mogelijkheid om deze af te sluiten.

Multimedia functies
De Nokia N8 heeft een 3,5 inch scherm en dat is natuurlijk schitterend voor als je muziek wil luisteren, je kan er ook wel films op kijken wat ook echt schitterend word weergegeven maar ik denk dat de ondertitels wel erg klein gaan uitvallen (niet getest met ondertiteling). De Nokia N8 zal je op dat gebied dus ook echt niet in steek laten, hij speelt met gemak 720p af zowel op je eigen scherm als op de tv.

De 16gb intern is echt een genot voor wie veel muziek luistert, films kijkt, foto's schiet. Tevens als je dat nog niet genoeg is kan je het met een MicroSD kaartje van 32gb uitbreiden tot 48gb totaal.

Verder heeft de Nokia N8 een 12MP camera met xenon flits die zelfs in het donkerste hokje nog steving, duidelijke foto's maakt. Daarnaast kan je ook nog 720p filmen, dus hier valt niet veel over te klagen voor een smartphone.

OVI Store
Je hoort vaak mensen de OVI Store van Nokia afkraken omdat er bijna niks te vinden valt. Ik vind dat wel mee vallen je kan er namelijk best veel programma's, games, films, fotos, themas kan downloaden.., oke het is wel geen Appstore van Apple maar als je geen grote wensen hebt van games en programmas, die je bij de Iphone wel hebt, heb je er geen probleem mee.

Een volwaardige smartphone, die dankzij de krachtige hardware snel is(wat in theorie niet snel is) en niet onder zal doen voor een iPhone 4 en HTC Desire en in mijn mening betere is dan iPhone 4 ( Heb daar ook mee mogen spelen en ik vind dat zelf maar niks. Als je geen hoesje er om heen hebt pak je hem beet en weg is je bereik.).

Wat mij betreft is het de beste symbian telefoon van het moment en hij is ook nog eens goedkoop in combinatie met KPN Personal sim 155 + internet te krijgen en buiten aansluitkosten is de telefoon gratis bij abonnementen rond de 30.

Heb jij ook een Nokia N8 Zilver?

Een review is iets wat je zelf vind van het product. En ik vind het een goed scherm.
Scherm:
+helder
+stevig en kras bestendig

resolutie, geen last van
Geen (super) amoled ook geen last van.

[Reactie gewijzigd door RoadRunnerRik op 23 november 2010 17:30]

DIe review zegt meer over jou dan over het product in dit geval.
Ja zo kan je het ook zien, gelijk iemand afkraken als hij zijn eerste review post. Je geeft iemand hele goeie motivatie om het nog een keertje te doen. Ga zo door :X
Nee jij bent objectief.....
Het is een review, niet een vergelijkend waren onderzoek.
Ga jij lekker met je iPhone spelen, dan lezen wij zijn ervaringen en mening wel.
De feiten zoeken we dan wel op bij SPECS EN AFBEELDINGEN
in tegenstelling tot andere mensen hier ben ik wel blij met deze review over de N8!
extra gebruikerservaringen zijn altijd handig aangezien ze per persoon kunnen verschillen (iets wat sommigen kennelijk niet door hebben..)

voor nu 3 sterren, als er eigen foto's bij komen worden het er 4 :)

Vind alleen wel dat de accuduur wel meer dan 3 sterren verdiend, als je ziet dat veel hedendaagse smartphones het maar een dag uithouden op 1 acculading doet de N8 het erg goed.

[Reactie gewijzigd door Redblader op 23 november 2010 18:26]

Bedankt :) , ik weet nog niet hoe ik foto's toevoeg tussen de tekst. Ik zou dat namelijk wel graag willen doen.

En over de accu heeft u eigenlijk wel gelijk.

Edit: accu sterren aan gepast.

[Reactie gewijzigd door RoadRunnerRik op 23 november 2010 18:53]

positieve eigenschappen:

Scherm
Lage resolutie, lage PPI, geen (super) amoled.

en
In mijn mening beter dan iPhone 4 ( Heb daar ook mee mogen spelen en ik vind dat zelf maar niks. Als je geen hoesje er om heen hebt pak je hem beet en weg is je bereik.).
Yeah right

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 23 november 2010 17:28]

Yeah right
Volgens mij is dat toch echt een mening, waar iedereen recht op heeft..
Dat geeft je nog niet het recht hem zo weg te bonjouren! (of hoe je het spelt :P )
Super Amoled heeft geen enkele telefoon buiten een Samsung op dit moment, dus laat die Super maar weg. Dat is gewoon nodeloos bashen.
Voor zover je uit mag gaan van specsheets van de fabrikant is het gewoon AMOLED scherm. Ik zeg niet dat het zo is, maar elke reviewer en fabrikant zelf vermeldt doorgaans dat het dat dus wel is. :)
Hoe voeg ik foto's toe? O-)
dan heb je toch niet goed genoeg gespeeld met de iphone 4 .....
Dat zou goed mogelijk kunnen zijn. Ik vond het lang genoeg in ieder geval. En waarom ineens allemaal vergelijken met een Iphone 4? Ik vind Iphones gewoon niks en de 4 heeft ook nog eens last van slecht bereik.
Hoeft ook niet. Is gewoon een feit dat ie op 90% van alle features gewoon keihard beter is dan de iPhone 4...
Kennelijk voelen wat mensen zich hiero nogal aangesproken.
Die kunnen niet helemaal tegen kritiek hahaha.

Goed eerste review. Foto's zouden het idd completer maken.
Misch negatieve eigenschappen de browser nog.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 23 november 2010 19:26]

bedankt voor je uitgebreide review. jammer dat je commentaar krijgt op je persoonlijke ervaringen. helaas zijn er nog steeds mensen die apple oogkleppen op hebben (en ja, ik gebruik zelf ook apple).
Goede review, jammer dat iphone freaks een plaat voor hun kop hebben :P