Lian Li Classical PC-7B Plus Review

Barre_Code 29 februari 2008, laatste update op 17 november 2015, 10.703 views

Lian Li Classical PC-7B Plus

Pluspunten

• Zeer solide, degelijke behuizing met het accent op afwerking, stijlvolle accenten en inbouwgemak.
  • Strak uiterlijk waar weinig andere kasten zich mee kunnen vergelijken.

Minpunten

• Snel krasjes/beschadigingen/vegen op de lak.
  • Geen bijgeleverde afdekklepjes voor CD/DVD speler/brander.
  • Geen uitneembare moederbord tray.

Note: Vernieuwde versie: 5-10-2008

Waarom koop je een Lian-Li?:
Lian-Li kasten zijn verre van goedkoop. Ze zijn echter niet per definitie voor mensen die geld teveel hebben zoals je bij andere gadgets wel eens meemaakt. Een Lian Li koop je vanwege zijn strakke uiterlijk, hoge afwerkinggraad, installatiegemak en het scheelt je een berg pleisters aangezien veel goedkopere kasten bomvol scherpe, lelijke randen zitten.

De PC-7B Plus is een van de vele kasten uit het Lian-Li gamma. Het verschil met de 'gewone' PC-7B versie is dat deze beschikt over meer koelingmogelijkheden zoals een 12CM fan aan de achterzijde. Zoals elke Lian-Li kast heeft ook de PC-7B Plus geen voeding. Dit is geen minpuntje want ik kies liever mijn eigen voeding uit (een Tagan 580Watt).

Lian-Li PC-7B Plus.

(On)opvallende vormgeving:
De vormgeving is best onopvallend. Echter als je er meer naar gaat kijken zie je wat voor leuke kleinigheidjes de kast in petto heeft. Neem bijvoorbeeld de bovenkant van de afhaalbare voorkant welke uit carbon-fiber vervaardigd is. De Lian-Li is een bijzondere kast wat duidelijk valt te zien, maar is niet een kast voor mensen die van honderden kleuren lichtjes en andere pre-mods houden. Zelf heb ik deze kast gekocht met een (dure) Lian-Li window. Dit heb ik gedaan omdat ik de combinatie van de simpele vierkante window en de al strakke kast wel op zijn plaats vind.

Het zwarte aluminium van de kast is gebrushed (mat geborsteld) waardoor je meteen kunt zien dat het hier om een aluminium kast gaat. Het aluminium is 1mm dun waardoor het gewicht van de kast minimaal is. De binnenkant van de kast is een beetje spiegelend gemaakt (gepolijst) maar is zeker niet opvallend.

Wat ik erg jammer vind is dat er standaard geen afdekplaatjes voor DVD/CD lezers/branders zitten. Ik heb ze er nu bijgekocht omdat dat wel veel mooier staat. Duur is het dan wel (11,50 p/s).

Het afneembare front.

Afwerking van de kast:
De afwerking van de PC-7B Plus staat dicht bij het perfecte. Geen elke rand is scherp en alles is zeer stevig gemaakt. Zelfs de gebruikte schroefjes zijn van een hoogwaardig materiaal. De lak is goed en netjes gespoten. Minpuntje is dat hij erg snel krast en er snel vlekken op komen. Hier had beter een extra coating op kunnen komen zodat de lak minder snel krast en makkelijker schoon te maken is.

Componenten installeren:
Het inzetten van de componenten gaat erg makkelijk. Helaas is er geen afneembare moederbord-tray. De Lian-Li PC-7B plus is gelukkig wel een ruime kast waardoor je nauwelijks problemen zult ondervinden met het installeren. De bracket voor de harde schijven wekt ideaal. De voeding valt ook zeer makkelijk te plaatsen. Handig is dat als je je voeding wilt vervangen je dit gewoon kan doen zonder dat alle componenten eruit moeten aangezien hij naar buiten uitgeschoven kan worden. Bij de Lian-Li schuift alles weg vanaf het moederbord. Aangezien de afwerkinggraad zeer hoog is zul je nergens scherpe randen vinden en alles is zeer stevig uitgevoerd.

Geen broeikas:
In de Lian-Li PC-7B Plus blijft alles lekker koel. De kast heeft meegeleverd 2X 120mm Adda fans welke onhoorbaar stil zijn maar in mijn ogen toch wat te weinig lucht verplaatsen. Daarom heb ik er 3 CoolerMaster fans (1X80mm boven en 2X120mm voor en achter) in gezet met blauwe leds welke mooi met de zwarte kast uitkomen. De Lian-Li PC-7B Plus heeft standaard helaas geen mogelijkheid om de fans handmatig te regelen.

Een Lian-Li modden?:
Een Lian-Li is eigenlijk geen kast om te modden aangezien het dan een erg dure hobby wordt en bovendien alles al perfect is afgewerkt. Toch kunnen ervaren tweakers hier zeker gebruik van maken aangezien alles zo stevig is dat wat dremelen/zagen niet zo snel kwaad kan. Voorzichtigheid is dan wel geboden aangezien je nieuwe/beschadigde stukken aluminium onmogelijk weer op dezelfde manier gebrushed zult krijgen.

Het is tegenwoordig erg moeilijk een mooie fancontroller te vinden. Zodoende heb ik een Zalman ZM-MFC1 model gesleeved onder een 5.25" afdekkapje.

Gemodde ZM-MFC1 in de PC-7B Plus.

Conclusie:
De Lian-Li PC-7B Plus is een zeer degelijke nette kast waarin hoge afwerking, stijlvolle accenten en inbouwgemak centraal staat. Mensen die niet van een strakke kast houden kunnen beter gaan voor een andere, kwalitatief minderwaardige kast. De kast biedt meer dan genoeg ruimte voor de gemiddelde pc. Hij is zeker niet voor niets, maar is z'n geld dan ook meer dan waard. Ik heb hem nu inmiddels omgeruild met een Antec P180 omdat ik soms 6 harde schijven in m'n pc kwijt moet kunnen. De P180 is ook een zeer goede kast maar veel zwaarder en lang niet zo mooi allen heeft ruimte.

Heb jij ook een Lian Li Classical PC-7B Plus?

offtopic:
Ik heb een Lian-Li PC71 en daar zitten 2 frontjes bij voor DVD/CD drives. Ook zit er nog 1 voorkant bij voor een floppydrive. Persoonlijk heb ik veel liever mijn DVD gestealthed en omdat ik geen floppydrive heb is dat frontje ook niet nodig.

Ik ben al een tijd opzoek naar 2 5,25" frontjes en 1 3,25" frontje. Misschien dat we kunnen ruilen ?

Die dingen die IceFreak aangeeft daar heb ik er dus 2 van + 1 voor de floppydrive.

Ik had dus veel liever 2 normale frontjes gehad en jij liever 2 van die DVD dingen.
Kun je me daarover een mailtje sturen? (staat in profiel).
Hoe heb je die MFC1 zo gemod?
zou je mij daarvoor instructies kunnen mailen?
ik was er zelf namelijk ook van plan een te kopen.
maar die leds baal ik zo van, want snachts licht dan mijn hele kamer op.

(mail staat in profiel)
Ik denk gewoon een paar gaatjes boren. Zelf heb ik ook mijn fancontroller in zo'n plaatje gemod. Als je alles goed op meet en aftekend is het prima te doen.
Leuke survey om te lezen, vind het wel jammer van die blauwe LED-fans, 'normale' fans in combinatie met wat CCFL's zou mooier zijn imho. ;)
True, nu is het wel zo dat ze op de foto's veel feller lijken dan dat ze in werkelijkheid zijn. Het nadeel van CCFL's vind ik de kabelzooi en aangezien ik vaak van onderdelen verwissel is me het dat geklooi niet waard ;)
Je geeft als minpunt aan: Geen afdekklepjes voor CD/DVD speler/brander.

Deze zijn er echter wel;Klik

Verder leuk survey :)
Ok, hardstikke bedankt voor je tip! Ben ze eigenlijk nog nooit tegengekomen. Ik zal het aanpassen naar:

Geen bijgeleverde afdekklepjes voor CD/DVD speler/brander.
Haha, nee die cardreader is een zwart gespoten Apacer ;)

Ik vond die LianLi ook al zo lelijk (en nog 2x zo duur ook).
is die cardreader van Lian Li? Ik heb juist die Lian Li niet gekocht omdat er zo groot het logo op staat...

Is de aan/uit knop ook van aluminium?
Dat is hij. Hij lijkt inderdaad ietsje zwarter omdat ik hem een keertje heb moeten overspuiten en dan krijg je niet het brushed-effect.
Helaas is het door u opgevraagde product niet meer leverbaar.
Wat is dit nu voor een reactie.
lol, ik denk dat hij het over de link in de eerste reactie had i.v.m. de afdekklepjes die op die site niet meer leverbaar zijn...

Anyways, fijne review :) Mss had je nog wat extra informatie kunnen plaatsen over bv de brackets voor de harde schijven, hoe de hdd's hier op geplaatst worden.