Zalman VF3000F-GTX480 Review

G3lderland 23 november 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.767 views

Zalman VF3000F-GTX480

Pluspunten

• Ziet leuk uit
  • Lekker stil
  • Niet zwaar

Minpunten

• Installatie duurt een uur

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Er was eens...
Dit is een productreview van de Zalman VF3000F GTX480. Deze koeler is speciaal voor de GTX480 en heeft heatpipes, twee ventilatoren met groene ledjes. Het voetstuk van de koeler en de heatpipes zijn van puur koper; de lamellen zijn van puur aluminium, het koelblok voor het geheugen en de VRM’s is ook van aluminium en zwart. De afdekking van de ventilatoren is opengewerkt, groen en ook van aluminium. Het gewicht is 430 gram. Koelpasta zit er voldoende bij. Ik heb met één spuitje twee videokaarten gedaan.

Om welke reden kiest gij deze?
Ik heb deze koeler op een Club3D GTX480 geïnstalleerd. Ik had gelezen dat de VF3000 op deze kaart past vanwege het referentiedesign. Tijdens het monteren heb ik één schroefje niet kunnen gebruiken, omdat er op die plek geen gaatje in de kaart zit. Voor de stevigheid maakt dat niet echt iets uit, want de kaart en de koeling gebruiken meer dan tien schroefjes om elkaar vast te houden.

Qua luchtkoeling zijn er voor de GTX480 is er niet heel veel keus: het ging tussen de Accelero Extreme en deze. Voor mij was de keus snel gemaakt: de prestaties en de prijzen verschillen nauwelijk en de rest is in het voordeel van de VF3000F: het gewicht is véél lager en het koelblok voor geheugen en vrm is full cover terwijl dit bij de Accelero allemaal losse blokjes zijn die je vast moet plakken. Een alternatief is waterkoeling, maar daar had ik niet zo veel zin in.

Aan de slag
Het demonteren van de standaard koeling is niet heel eenvoudig, maar je kunt alles goed uit elkaar krijgen zonder veel kracht te zetten. Eerst draai je de twee schroefjes los die naast de DVI aansluitingen zitten. Vervolgens schroef je alles los wat je op de achterkant van de kaart ziet en niet ziet. Onder een schuimrubber stripje zitten twee schroefjes verstopt. Bij kamertemperatuur is de lijm hiervan soepel en als je voorzichtig met je nagel duwt, schuif je het stripje een beetje op. Omdat je later een plakkertje over het gaatje moet doen, is het handig als je een millimeter verder duwt dan dat je nodig hebt om het schroefje te verwijderen. Afgezien van deze strip lijk ik geen zegels tegengekomen te zijn, dit is wellicht goed om te weten als je de kaart in originele toestand terug wilt brengen. De heatpad’s van het geheugen en de vrm’s hebben verschillende kleuren.

Don't break it!
De koeler wordt nu nog vastgehouden door de plakkerige koelpasta en de heatpad’s van het geheugen en de vrm’s. Met beide handen trek je de koeler en kaart van elkaar los. Beweeg heen en weer. Daar waar je de meeste weerstand voelt, trek je iets harder. Doe het voorzichtig, want je wil niet dat de kaart te veel buigt. Ik denk dat het helpt als de kaart warm is, omdat de koelpasta dan minder stijf is. Als de koeler los komt, moet je het ventilatorkabeltje nog losmaken van de videokaart.

De nieuwe koeler voorbereiden en monteren
De nieuwe heatsink voor het geheugen en de vrm’s krijgt zelfklevende rubber ringetjes. Daarna worden isolatieplakkertje over/rond de montagegaatjes van de kaart geplakt aan de achterkant. Nu de koelpasta aanbrengen op de geheugenchips en de vrm’s. De heatsink er op zetten, even ervan af om te kijken of de koelpasta van alle te koelen punten de heatsink ook daadwerkelijk raakt en weer terug erop. Even aandrukken, omdraaien en schroeven maar. Alle schroefjes hebben veertjes, dus elke schroef gaat er mooi recht in. Eerst alle schroeven erin zodat alle gaatjes uitgelijnd zijn en daarna pas aandraaien: vast is vast. Kaart weer omdraaien. De heatsink is nu gemonteerd.

In de voet van de (GPU-) koeler gaan vier boutjes met aan twee kanten schroefdraad. Deze moet je eerst voorzien van rubber ringetjes. De boutjes draai je met de korte schroefdraad in de voet van de koeler. Nu zet je de koeler op de kaart en draait het geheel om. Je ziet nu de achterkant van de kaart met vier schroefjes rond de GPU. Hierover komen eerst plastic isolatieringetjes en dan draai je vier duimmoertjes die je voorzien hebt van een veertje over de schroefuiteinden. De montage van de kaart is nu klaar. Vergeet niet het kabeltje van de fan’s aan te sluiten!

Dikkie Dik
De twee sloten direct onder de videokaart zijn niet meer bruikbaar. De Zalman is dikker dan de standaard koeler, en een klein beetje korter. De standaard koeler is 200 gram zwaarder. Als je GTX480 voorheen niet pastte in je kast, zal dat na aanpassing met een VF3000F zeer waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Hoe gebruik ik 'm?
De originele fan wordt geregeld door de software van de kaart. Ik kies ervoor om de nieuwe koeler op een vast laag toerental te laten draaien door aan te sluiten op een 5-volt stekker. Zalman levert een fan mate 2 mee waarmee je het toerental tussen 5,5 en 11,5 Volt kunt instellen. Die gebruik ik echter niet.

Geluid en eindoordeel
In mijn kast zat al een blauwe koeling en het nieuwe groen vind ik er mooi bij passen. De kaart maakt nu minder geluid dan mijn oude 8800GT met Zalman GV1000 en komt sowieso niet uit boven het geluid van de drie harde schijven. Op 12V hoor je de koeling duidelijk, maar het is geen hoog of schrapend onaangenaam geluid van de lagers. Je hoort de luchtverplaatsing. Ik heb geen temperatuur of overklok testen gedaan. Ik ben ongeveer een uur bezig geweest met ombouwen.

Andere reviews
Toms' Hardware
Overclockers UK Forum
Overclock.net Forum
edit: foto's in tekst gezet, indeling 2.0, keuze voor het product beter beargumenteerd, links naar andere reviews toegevoegd

• Club3D GTX480 1,5GB
  • Windows XP

Heb jij ook een Zalman VF3000F-GTX480?

Reviews door de redactie

Ik lees dat je geen temperatuur testen hebt gedaan. Ik raad je ten zeerste aan om dit als nog te doen. Mogelijk worden de VRM's nu warmer dan met de originele koeler het geval is, indien dat het geval is zal dat de levensduur van de videokaart negatief beïnvloeden...

Wellicht dat de fans op 5v voldoende is nu in de winter maar in de zomer durf ik dat ten zeerste te betwijfelen.
Ik zal eens kijken voor de zekerheid, maar het nieuwe koelblok is volgens de reviews beter dan de standaard koeler. Op 5V werkt alles prima, geen artifacts oid. De koeler voelt niet meer dan warm, je kunt gewoon je hand erop leggen.
Had ook graag benchmarks gezien, foto's en kopjes, t is nu meer een montage tip dan een review. Ook uitleg, waarom nu deze koeler ipv de Accelero extreme. Wat zijn je temperaturen nu op stock en hoe houd ie een OC koel? Dat zijn toch wel punten wat je wil lezen, ookal heb je geen vergelijking met de stock koeler. Ik hoop dat nog terug te gaan zien.

Je genomen foto's kan je binnen de volgende tags zetten om die op die plaats te integreren:

"[img width=500] http://link naar plaatje.jpg [/img]" (zonder aanhalings tekens!)
Bedankt voor je tip :) zal de foto's tussen de tekst zetten.

Voor wat betreft de keuze voor deze koeler. Het ging tussen waterkoeling, de Accelero en deze. Waterkoeling had ik nu eigenlijk geen zin in. De keuze tussen Accelero en VF3000F was eigenlijk snel gemaakt.

De prestaties en de prijzen verschillen nauwelijk en de rest is in het voordeel van de VF3000F: het gewicht is véél lager en het koelblok voor geheugen en vrm is full cover terwijl dit bij de Accelero allemaal losse blokjes zijn die je vast moet plakken.
Leuk geschreven! Ben aan het twijfelen om een VF3000N te kopen voor mijn GTX 260 :)
Jammer dat je geen temps hebt gemeten. Persoonlijk vind ik het geluid van de standaard koeler te hard. Als de temp naar beneden gaat is er ook minder geluid. Verder een nette review, handig als uitgebreide inbouwhandleiding.
Ik kan niet zeggen dat dit een complete revieuw is over een koeler, maar ik vind het geweldig uitgelegt hoe je deze plaatst. Ik denk niet dat Zalman dit beter hadden kunnen doen. Dikke +
kijk, dat ziet er al veel beter uit... nou nog wat temperatuur resultaten, die mogen toch niet ontbreken dacht ik? Draai even een furmark oid, game een uurtje en vertel wat je bevindingen zijn, dan krijg je van mij een ster erbij... lekker bezig :)
Tja, 'k heb 'm ook maar gekocht omdat ik de temperatuur van m'n Asus GTX 470 tot onwerkelijke waarden zag stijgen. Idle ca 34 graden, maar full load richting 82 graden. Schijnt normaal te zijn, maar m'n vorige kaart is ook iets te heet geworden en ik wilde geen risico nemen met m'n nieuwe 470. De handleiding zoals beschreven door G3lderland heeft mij in ieder geval goed geholpen. Bedankt hiervoor.
Ik ben echt meer dan tevreden over deze koeler, resultaat is boven verwachting.
Op full speed nog niet de helft aan geluid van de stock cooler op de 470. De temperatuur idle blijft rond de 30 graden, full load (MW2 Black Ops) maximaal 55 graden.

Tip: zorg dat je een pincetje bij de hand hebt bij het inbouwen om de tiental isolatie ringetjes precies over de gaatjes van de kaart te plakken. 8)7