Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart Review

Barre_Code 29 februari 2008, laatste update op 17 november 2015, 20.852 views

Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart

Pluspunten

• Groter, goedkoper, mooier en uitgebreider dan de meeste 19''monitoren.
  • Ideaal voor mensen met 'breedbeeldvrees'.
  • Zeer helder beeld met prima lichtopbrengst.

Minpunten

• Geen geïntegreerde USB 2.0-poort.
  • Klein beetje instabiel, is verder niet echt een probleem.

Note: Vernieuwde versie: 4-9-2008

De 203b:
De Samsung 203b is een 20" niet-breedbeeld TFT met een native resolutie van slechts 1400X1050 DPI terwijl de meeste 20" TFT-schermen 1600X1200 DPI hebben. Het verschil tussen deze resoluties is niet echt groot, maar het maakt de monitor wel stukken goedkoper dan tft's met de 'gangbare resolutie'. Inmiddels zijn de beste tijden van deze monitor voorbij want de concurrentie heeft behoorlijk toegeslagen met breedbeeld. Er zijn steeds meer breedbeeld 20" tft's verkrijgbaar en sinds kort ook 22" en 24" met nog meer beeld voor weinig geld. De 203b blijft vooral aantrekkelijk omdat deze niet breedbeeld is aangezien er nogsteeds een bepaald publiek is die dat wil.

De Pivot-functie van de LCD-Panel (kantelbar scherm).

Uitrusting:
Na het uitpakken van de monitor (die in een saaie maar compacte doos zit) valt het meteen op dat er eigenlijk alles in zit wat je nodig hebt. Een DVI en D-Sub kabel zijn standaard al meegeleverd. Ook Samsungs bekende 'Magic-Tune' uit de duurdere klasse TFT-monitoren mag zich graag in de dozen van deze fraaie 20" LCD schermen vinden wat een prachtig systeem is. De kantelbare en in-hoogte-verstelbare voet van de monitor zit vastgeklemd met een soort pinnetje zodat hij tijdens het vervoer niet ongewenst ontregelt zou kunnen worden. De monitor heeft, naast de instelknopjes aan de voorkant, een schakelknopje zitten tussen DVI en D-Sub waarmee je twee pc's op de monitor kan aansturen. Wel is het jammer dat een handige USB 2.0-poort ontbreekt voor bijvoorbeeld het aansluiten van een webcam.

De nodige accesoires.

Uiterlijk en bouwkwaliteit:
Qua uiterlijk is er niets mis met deze monitor. Het scherm heeft een zeer dunne rand om het scherm en ziet er strak en tijdloos uit. Jammer genoeg is in Nederland niet de zwarte versie verkrijgbaar. Het kabelmanagement opzetstukje stelt betrekkelijk weinig voor. Ook vind ik de monitor niet echt stabiel staan (als je een stootje tegen het bureau geeft wiebelt deze monitor iets te snel maar het valt nog mee).

Het scherm zelf.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is, na een goede instelling, super te noemen. Zwart is diepzwart en geen grijszwart waar sommige monitoren nog wel eens last van hebben. De kleuren komen soms ietsje te fel over waardoor deze monitor ook na kalibratie niet echt geschikt is voor het professionele werk (daar raad ik een Eizo voor aan die toch al snel 3x zoveel kosten). De Samsung 930BF welke ik had heeft een ietsje mindere lichtopbrengst maar kan qua beeldkwaliteit zeker niet tippen aan dit scherm.

Het switchen tussen de beeldinstellingen text, movies, internet, games en sports gaat gemakkelijk met Samsungs 'Magic-Tune'. TV kijken vind ik op dit scherm ook een must, al blijft een CRT daar altijd iètsje meer geschikt voor. De kijkhoek (mits de kamer goed verlicht is) is best groot maar je moet er niet met een hele famillie omheen gaan staan.

Ghosting:
De Samsung 203b heeft 8MS response-time. De 19" Samsung 930BF heeft er zelfs 4. Het is tegenwoordig "cool" om als gamer een zo laag mogelijke refreshrate te hebben. Echter is het bewezen dat slechts 1 op de 1000 mensen het verschil kan merken tussen 4 en 8MS. Ikzelf zag op beide schermen in ieder geval helemaal geen ghosting.

Gaming:
Met gamen is deze monitor erg fijn. Het beeldoppervlak is wat breder dan een 19" scherm en aangezien de "menselijke ogen" ook uit elkaar liggen is dat erg prettig. Persoonlijk vind ik dit beeld prettiger dan een echt 16:9 (breedbeeld) scherm omdat anders de hoogte meteen zoveel kleiner wordt. Zoals ik hierboven heb beschreven heb je geen last van ghosting. De resolutie 1400X1050 is ook prima om mee te gamen. Bij de meeste games kan ik gewoon de native resolutie draaien. Sommige (oudere) moet je dan op 1280X1024 zetten wat helemaal geen probleem is.

Conclusie:
De Samsung 203b is kwalitatief een zeer goede monitor voor niet veel geld. Ik heb hem nu anderhalf jaar in bezit en nog geen problemen of dode (sub)pixels kunnen ontdekken. De concurrentie heeft weliswaar toegeslaan maar hij blijft interessant voor mensen die niet van breedbeeld houden.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart?

Dit lijkt me een erg interessant schermpje :) Ben de resolutie gewend van m'n laptop en ik denk dat ie voor mijn desktop systeem ook wel zal bevallen. Wel heb ik 1 vraag waarop ik het antwoord waarschijnlijk al weet maar ik stel hem toch. Is het bij dit scherm mogelijk om bij een lagere resolutie ervoor te kiezen om het scherm niet te stretchen, maar gewoon in de oorspronkelijke resolutie weer te geven met zwarte balken aan de zijden? Een aantal Philips schermen hebbendit en dit zou ik ook graag in mijn volgend TFT scherm zien :)
Op het scherm zit zo'n mogelijkheid niet. Is het niet zo dat dat alleen kan als je een 16:9 (breedbeeldformaat) hebt? Want daar kunnen namelijk ook bij games, die geen hoge resoluties ondersteunen zwarte balken aan de zijkanten weergeven worden.

Verder kun je met de positions in het menu je beeld toch zo maken dat je zwarte balken aan de zijkanten ziet of heb ik het nu mis?
Dat van de breedbeeld TFT's kan idd wel kloppen, dit heb ik eigenlijk alleen bij breedbeeld gezien (vervelend genoeg) Ik wil gewoon 1024x768 zien op een 17" TFT met een native resolution van 1280x768 en niet een gestretched beeld. Vandaar mijn vraag. (waarschijnlijk een vreemde vraag aangezien waarschijnlijk geen 1 fabrikant dit maakt) :)

Over welk menu heb je het met positions? Ik kan inderdaad op mijn TFT wel het beeld verschuiven, maar dat is in zijn totaliteit, ik kan niet stretchen of zo.

Misschien moet ik dan toch maar naar een breedbeeld gaan kijken (ben ik alleen wel benieuwd of de zwarte balken alleen links en rechts komen of ook boven en onder als de resolution nog lager is.
Bij mij kun je in het menu "image" het beeld horizontaal/verticaal als het ware indrukken. Als je nou een breedbeeld hebt en je steld hem op een niet breedbeeld resolutie in kun je hem misschien zo indrukken dat je die balken krijgt en hij niet "uitrekt". Volgensmij is dat de enige oplossing. Informeer echter even goed of het ook daadwerkelijk met het gekozen scherm kan. ;)
Ik zit erg te twijfelen tussen deze, de 205bw en de LG 204nogwat.

Heb je al spellen gespeeld op dit scherm?
Ik ben toch voor de 204B gegaan ivm de resolutie van 1600x1200 die ik gewend ben van mijn samsung syncmaster pro 22" crt bak.

dat ie toch best wat duurder is maakte mij niet zoveel uit, ik wilde gewoon graag die 1600x1200 kunnen spelen en ben tevreden met mijn keus.

is het niet lastig dan met het gamen die "rare" resolutie?
Het is zeker geen rare resolutie. Alles is vrijwel even groot als 1280X1024 bij een 19" terwijl 1600X1200 op een 20" alweer en stuk kleiner is.COD2 draait hier haarscherp zonder vervormingen.

Als je toch het geld hebt zou ik ook voor de 204B gaan maar ik kon die 132,35 euro mooi gebruiken voor een nieuwe kast+voeding :>
Ik overweeg ook om deze monitor misschien te kopen. Het is dat ie bij de lokale winkels niet voorradig was, anders had ik hem misschien al wel ;)

Maar het enige wat ik me nog een beetje afvraag is of die resolutie niet onhandig is qua compatibaliteit. En dan doel ik met name op games. Kun je in de meeste games deze resolutie wel kiezen?
Ik kon hem met Call of Duty 2 en F.E.A.R gewoon spelen. Zelfs Microsoft Flight Simulator en Vietcong (2002!!) werkte gewoon op 1400X1050 Ik denk dat de meeste games de resolutie wel ondersteunen en detecteren.
Er zijn drie kabels meegeleverd (zie de afbeelding!):
- Power cable.
- D-Sub (VGA) cable.
- DVI (digital video interface) cable.

Of je het verschil zult merken is afhankelijk van:
- Kwaliteit van je scherm.
- Resolutie die je laptop graka aankan!!!
- Soort applicaties die je draait.
- De kwaliteit van je ogen :D

Het is zeker niet zo dat een scherm op een analoge aansluiting niet om aan te zien is. Digitaal is (meestal) gewoon een tikkie mooier omdat het signaal niet eerst weer analoog gemaakt moet worden.
Bedankt voor je reactie!
1.De kwaliteit van het scherm is voldoende volgens deze review.
2.De graka van mijn laptop kan volgens intel 1600x1200 aan, dus dat moet geen probleem zijn.
3.De applicaties die ik gebruik zijn standaart aps zoals IE,Outlook,Office,Photoshop.
4.De kwaliteit van mijn ogen zijn niet super(4x operatie ondergaan) maar voldoende :P

Conclusie: de kwaliteit zou dus voldoende moeten zijn!
Ik ben het helemaal eens met je beoordeling, veel monitor voor (relatief) weinig geld ;)
Zwarte balken / niet stretchen kun je altijd gewoon bij de driver instellingen van je grafische kaart instellen (Ati/Nvidia) - tenzij je een onboard intel o.i.d. hebt dan lukt het meestal niet.

Goeie review en bedankt voor de tip, ik wil er ook een!
ik zit ook al heel lang naar die monitor te kijken.. maar heb zelf eigelijk al n 19 inch tft met 1280x1024... en wil eigelijk dual display halen...

Vind ik eigelijk wel jammer want 2 van deze schermen lijkt me echt fantastich om naast elkaar te hebben vooral door de dunne lijst is het idiaal.
Ik heb hem, door middel van je review ook gekocht.
Ik zocht een 19" maar zag deze staan dus ben maar voor deze gegaan.
Ik ben het helemaal eens met wat je zegt over de monitor. Zo denk ik er ook over.
Echter vind ik dat je er weinig ruimte mee wint tegenover een 17" @ 1280x1024. Het oppervlak is iets groter maar niet heel veel. De 1600x1200 resolutie geeft je net ff meer dat extra.
Al met al een zeer fijne monitor (met nog geen dode pixel(s)) om mee te werken. Absoluut een aanrader voor dat geld :)

Wat betreft de "rare" resolutie. Het maakt totaal geen verschil. Ik heb nog geen problemen ondervonden met spellen. Ik speel spellen eigenlijk altijd op 1024x768.
Nu heb je dus lekker groot scherm :)

Laatste punt: Dat kantelbare is echt super. Zo heb je een helemaal lange pagina @ internet explorer.
Één nadeel daarintegen vind ik dat, wanneer je de monitor kantelt de warmte niet meer weg kan. Warmte stijgt op, wanneer je de monitor kantelt vult de warmte zich bovenin de monitor aangezien er geen gaten in zijn gemaakt waardoor de warmte eruit kan. Wanneer hij 90 graden gekanteld is zitten de warmteafvoergaten aan de zijkant :)
Ik heb hem net een weekje, en ben net zo enthousiast. Gamers wel effe opletten: niet alle games kennen die resolutie, en non-native resolutie draaien is natuurlijk niet om aan te zien. Voor mij niet zo'n punt, maar wel iets om op te letten