D-Link DNS-323 Review

xPhantom 21 november 2010, 2.520 views

D-Link DNS-323

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Materiaal
  • Installatiegemak
  • Configuratie

Minpunten

• Sommige WD schijven werken niet in RAID, zoals die van mij.
  • Er zijn maar een paar schijven van 1TB of meer die wel in RAID werken, en die zijn vrij volgens de PW.

Kwaliteit voeding Score: 3
Inleiding:
Al een tijdje werk ik met een externe harde schijf, maar omdat mijn PC in een kast staat, waardoor ik dus telkens m’n PC naar voren moest halen om de USB kabel achterin te stoppen (voorin geeft niet genoeg stroom, daar spint hij niet op). Een NAS is daarom ook ideaal, iedereen in het netwerk kan er op het zelfde moment bij.

Leuk, een NAS waar er een boel van op de markt zijn. Hiervoor is het erg handig als je van te voren een aantal eisen opschrijft, dit waren mijn eisen.
  • Dual bay, ik heb graag zoveel mogelijk opslag. Een triple/quad bay werd wel erg prijzig, en waarschijnlijk ook groot kwa formaat. Hij staat op het moment schuin achter mijn monitor, staat hij mij ook niet in de weg.
  • Torrent Client, ik download wel eens een filmpje of legale games (demo’s etc, gaan vaak rond via torrents op private trackers) en om daar m’n PC voor aan te laten…
  • Print Server, m’n moeder moet aardig vaak een factuur etc. uitprinten, en de printer staat nu nogal onhandig omdat m’n zusje wel eens iets voor school moet printen, nu kunnen ze dat allemaal vanuit hun eigen plek
  • Veel opslag voor al mijn media bestanden zodat ik deze kan streamen naar m’n xbox 360
Hierdoor viel mijn keus al snel op de D-Link DNS-323.

Specs
  • Gigabit ethernet poort
  • Dual bay
  • Harde schijven tot 2TB (met de nieuwste firmware)
  • Jumbo frames als je de DNS-323 aansluit op een gigabit netwerk
  • FTP server
  • Printer server
  • Meer specs op de D-Link website
De verpakking
De NAS kwam in een simpele doos aan, met daarin de volgende onderdelen:
  • De NAS zelf
  • De voeding
  • Een CD-rom met add-ons etc, later meer
  • Een handleiding
  • Een quick installation guide
  • Een Cat 5e netwerk kabeltje
Bouwkwaliteit en Design
De D-Link DNS-323 is gemaakt van matzwart metaal, wat erg solide aanvoelt. Aan beide kanten zit het D-Link logo in het metaal gedrukt. De voor- en achterkant is gemaakt van plastiek wat net als de zijkanten, erg sterk aanvoelt. Aan de voorkant vinden we een grote vierkanten aan en uit knop, evenals 3 lampjes die de activiteit van beide harde schijven en het netwerkverkeer weergeeft dit doet hij door met de lampjes te knipperen, net als het HDD ledje in je computer kast. Aan de achterkant vinden we een kleine ventilator, de stroomaansluiting, een USB poort en een gigabit aansluiting.

Installatie van de harde schijven
De harde schijven installeren is net zo simpel als je computer aanzetten. Eerst schuif je de voorkant van de NAS iets omhoog en vervolgens haal je hem naar je toe waarna je de hendeltjes aan de achterkant van de NAS omzet, en druk je de harde schijf er rustig in tot hij klikt. Het verwijderen van de harde schijf werkt ongeveer hetzelfde, je moet namelijk eerst de hendel om zetten waardoor de schijf al wat naar buiten word gedrukt. Als je klaar bent schuif je de voorkant er weer op, en klaar is <insert username>.

Aansluiten
De DNS-323 maakt gebruik van een externe voeding zoals een laptop. Bij de eerste keer dat je de NAS aanzet, moet je instellen welke RAID configuratie je wilt gebruiken, hierbij heb je de keus uit RAID 0, RAID 1, JBOD of standaard (geen RAID, maar aparte schijven). Het is mogelijk om een gedeelte RAID 1 en een gedeelte JBOD te configureren, dat is precies wat ik gedaan heb. Zodra je NAS klaar is met formatteren, is hij klaar voor gebruik.

Eerste boot
Zodra alles is aangesloten is het tijd om hem aan te zetten, dit gebeurd via de grote d-link knop aan de voorkant van de NAS. Er begint een blauw lampje rondom de knop te knipperen (zo’n 30-45 seconden lang), zodra het lampje niet meer knippert kan je je NAS configureren. Op de CD staat een programmatje die kijkt wel IP de NAS heeft, mocht de NAS geen IP krijgen, geeft hij zichzelf een IP vanaf 192.168.1.32, in mijn geval .37. Zodra je bent ingelogd met Admin/leeg vakje, word er gevraagd hoe je je schijf/schijven wilt configureren, op het moment heb ik er 1 schijf in zitten die tot nu toe voldoende is, met het oog op de toekomst heb ik plaats voor een tweede schijf. Zodra het formatteren naar EXT2 of EXT3 klaar is, kan je beginnen met het verplaatsen van je bestanden of het installeren van add-ons.

De login pagina. Klikbaar
Heb helaas geen screenshot van het formatteren, wegens haast die dag helemaal vergeten

Prestaties
De D-Link DNS-323 heeft een statisch IP adres gekregen, omdat iedereen hier thuis een gebruikers account op de NAS heeft voor zijn/haar bestanden. De NAS is gemapt bij iedereen waardoor je niet naar het IP hoeft te gaan in de windows verkenner. De NAS is aangesloten op een 100Mbit routertje van ZyXEL, waardoor iedereen de volledige snelheid van de NAS helaas niet kan benutten. De NAS word gebruikt als opslag en download server, hierdoor hoeven de prestaties niet hoog te liggen, uiteraard is dit wel een leuke toevoeging. Om de snelheid te testen heb ik Sintel verplaatst van mijn PC naar de NAS, van de NAS naar mijn PC, en van de een, naar de andere map op de NAS, naar de andere map verplaatst. Verplaatsen van een map naar een andere gaat erg snel, ik zag geen balkje met de voortgang komen, waarna ik het met een bestand van 6,55 GB heb geprobeerd wat exact hetzelfde resultaat geeft. De tests zijn in windows 7 uitgevoerd, hopelijk geeft dit een kleine indruk weer.

Schrijven van PC naar NAS. Klikbaar

Schrijven van NAS naar PC. Klikbaar

Web interface
De webinterface is een redelijk simpele pagina. Wat helaas een minpunt is, is dat je voor applicaties (je add-ons zoals bittorrent client) op een ander gedeelte moet inloggen dan waar je je NAS kan configureren. Het configuratie gedeelte is naar mijn mening lekker uitgebreid.
Advanced Tools Status
Users/GroupsAdmin PasswordDevice Info (IP, temps, hdd info etc)
QuotasTimeLogs
LLTD (Link Layer Topology Discovery)DDNS
Add-onsDisk Tools
LogoutLogout

Torrent Client
Een punt wat op mijn eisenlijst stond, de torrent client. Het is een simpele pagina op de makkelijke webinterface zoals je op het plaatje kan zien. Je download van een .torrent bestand, vervolgens upload je dit bestand naar de NAS en that’s it. De torrentclient is een aparte add-on wat op de bijgeleverde CD zit, hier zitten ook een paar andere add-ons bij.

BitTorrent en applications pagina. Klikbaar

Add-ons
Er staan een aantal add-ons op de bijgeleverde CD, dit zijn:
  • BitTorrent (Lijkt me bekend)
  • Firefly (iTunes server wat op de NAS draait)
  • NFS (Network File System volgens google, wat het verder doet/inhoud zou ik niet weten)
  • No-IP.DDNS (Geeft een extra DNS server bij DDNS configuratie)
  • SharePort (Dit is de add-on voor de USB poort waarna je dus printers/externe harde schijven etc kan aanhangen en met het netwerk kan delen
Install Add-on pagina. Klikbaar

Koeling
De NAS staat achter mijn monitor, waardoor hij redelijk veel ruimte heeft om te ventileren. Volgens de ingebouwde temperatuursensor die je kan uitlezen in het webgedeelte, word de NAS na ongeveer een uurtje 42 graden celsius. De fan slaat pas aan zodra de schijven om en nabij de 45 graden pas aanspringt, helaas kan je niet instellen of de fan altijd op een bepaald RPM moet draaien, wel heb je de beschikking over 3 presets (Auto: off/low/high, Auto: low/high, Manual: Always high) Helaas heb ik niet de benodigde apparatuur om de temperatuur in de hele NAS te bekijken.

De D-Link DNS-323 is een NAS met een goede prijs/kwaliteit verhouding in mijn ogen, ik heb dan ook geen spijt dat ik niet voor een andere NAS ben gegaan. De webinterface is redelijk simpel maar doet wat het moet doen. Helaas is de fan niet op een bepaalde RPM in te stellen, en worden de schijven redelijk warm na een tijdje. Gelukkig kunnen de schijven wel in sleepmodus worden gezet na een bepaald aantal minuten geen activiteit, dit is ook in te stellen in de webinterface. Als je niet veel wensen hebt, en een goede en betaalbare NAS zoekt, heb je aan de D-Link DNS-323 een goede. Kijk van te voren wel goed naar de HDD compatibility list, sommige harde schijven, waaronder die van mij, werken niet in RAID.

Notes:
- Foto’s van het apparaat zelf komen er aan
- Als je graag andere benchmarks wilt zien, hoor ik het graag, ik zou namelijk echt niet weten welke programmatjes ik daar voor kan gebruiken

Heb jij ook een D-Link DNS-323?

Wel raar dat die fans niet constant draaien. Temperatuurverschillen doen vaak hardeschijven de das om. Een constante flow zorgt ervoor dat de schijf een constante temperatuur heef. En lawaai hoeft dat zeker niet te maken. Heb in mijn Netgear NAS een stillere fan gehangen met een weerstand er tussen, zodat die amper lawaai maakt. Inschakelen van een fan lijkt me nog vervelender.
Wat een groot nadeel is bij de DNS-323 is dat wanneer je een transactie aan het doen bent (een file transfer, ftp, ....), dan mag je geen configuratie doen want dan slaat de file transfer uit.

Heb het enkele keren meegemaakt en is niet echt prettig.
Gelukkig stel ik het naar wens in, en laat het dan gewoon zo staan, toch bedankt voor het melden/ de tip.
of legale games
natuurlijk kerel!!!!
Toch hier maar even op reageren.

Misschien komt het verkeerd over, maar ik koop redelijk veel games retail (met doosje dus), deze wil ik ook digitaal hebben mocht de DVD een krasje krijgen. Van alle games die op mijn NAS staan, heb ik een serial. Er is geen enkele game illegaal hier in huis. Verder staan er ook demo's en MMORGP's (zoals MU / Cabal / Perfect World) op m'n nas.

Verder, geloof wat je wilt geloven. ;)

[Reactie gewijzigd door xPhantom op 27 mei 2011 20:19]