Specificaties 10,1" (1024x600), Android 2.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart Review

rinkel 20 november 2010, laatste update op 22 november 2010, 55.163 views

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart

Pluspunten

• Aanluitmogelijkheden
  • Video codecs
  • Batterij

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherm
  • Niet gechikt voor portrait gebruik

De aankoop en overweging
Na een tijdje spelen met een iPad leek het mij tijd om eens rond te gaan kijken voor een internet tablet; handig om mee te nemen en lekker op de bank te hangen, zonder steeds mijn laptop te hoeven uit te pakken. De laatste tijd gebruikte ik steeds vaker mijn (Android) telefoon hiervoor.
De iPad is echt een indrukwekkend apparaat, zeer goed gebouwd en enorm snappy. Ik wil alleen geen Apple, mede doordat het systeem voor mij veel te gesloten is en ik een hekel heb aan iTunes (persoonlijke mening), neemt niet weg dat het een heel mooi product is.
De keuze was dus reeds gemaakt; het moest een Android tablet worden. Nu het probleem: Die zijn nog wat lastig te vinden. Er zijn wel een aantal Android tablets op de markt, maar de meeste voldeden niet aan mijn eisen (resistief scherm ipv capacitief). Gelukkig was daar een mooi topic op GoT: Het grote Android tablet Topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1429436. Hier heb ik veel info vandaan kunnen halen.
Na veel lezen kwam er 1 merk boven drijven: Archos. Goedkoop, binnenkort leverbaar en een capacitief scherm. Een apart topic over deze tablets werd afgesplitst: Archos 70 / 101 internet tablets http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1433501 Hier werd melding gemaakt dat er een batch in Duitsland was uitgeleverd aan Saturn. Dus op een verloren zaterdag maar eens een tripje naar duitsland gemaakt en na 5 bezoekjes er een kunnen bemachtigen.

De eerste indruk
Thuis gekomen, de doos opengemaakt. Hierin zat:
- De Archos 101 8GB
- Oplader (helaas geen USB type)
- Oordopjes
- USB kabel
- Boekjes.

De Archos was behoorlijk groot, en voelde op zich niet verkeerd in de hand. Het plastic kraakte wel hier en daar.

Android
De allereerste keer opstarten. Dit gaf mij de keus of ik een aantal apps wou installeren; natuurlijk niet, ik wou zo schoon mogelijk beginnen, dus nee en er verder geen aandacht aan besteed.
Ik wist dat er geen Market op zou staan, dus dat was het eerste: de Market hack erop. Je kunt deze vinden door even te zoeken op google naar: gApps4Archos. Dit werkte prima, had dus meteen de volledige market tot mijn beschikking. En dus hop, Launcher Pro erop. Dit scheelde meteen behoorlijk in vloeibaarheid van de interface; waar de Archos in het begin wat schokkerig overkwam, was dat ok na het installeren van Launcher Pro, maar ook niet meer dan dat. Je kunt dit niet vergelijken met een iPad of Galaxy Tab, die zijn op dat vlak gewoon een stuk beter.
Mijn versie had Android 2.1, maar een update naar 2.2 zal in nov/dec naar de Archos komen. Hierdoor zal het systeem nog een stukje sneller worden.
De Archos heeft 256MB geheugen, waarvan ongeveer 238MB beschikbaar is voor apps.
Alle apps worden gewoon opgerekt naar deze resolutie, de meeste apps zijn dus gewoon te gebruiken, de enige die daardoor niet werkte was gTalk. De iconen van de vriendenlijst werden ondherkenbaar opgerekt.

Het scherm
Het eerste wat mij opviel was de 16:9 verhouding, met een resolutie van 1024x600, waar dit voor films natuurlijk een perfecte keuze is, is dit het niet voor het gebruik in portrait-stand. Het scherm wordt te smal en de kijkhoek is daar niet geschikt voor. Je kunt dit vergelijken door je laptop op de zijkant te houden, dit geeft een raar effect. (bij mijn laptop).
De responsiveness was na het starten echt om te huilen, bij het slepen van de iconen verloor ik deze elke keer onderweg. Dit werd na een tijd echter een stuk beter, en verdween uiteindelijk volledig. Op het touchscreen was uiteindelijk niets op aan te merken. De kleuren waren prima. Wat echter niet zo goed was, waren de inkijkhoeken. zijwaarts zijn deze prima, maar vooral naar boven wordt het snel heel slecht en gewoon onkijkbaar. Ik heb hier een filmpje over op youtube gezet, zodat je dit zelf kunt beoordelen:

Al met al vond ik het scherm niet echt heel goed.

update:
Ik heb het scherm nog eens vergeleken met mijn laptop, dat is enigszins vergelijkbaar, iets slechter dan de laptop. Al zijn de kijkhoeken voor boven en onder omgedraaid. Waarbij je achter je laptop er meestal recht achter zit, is toch toch niet het geval bij een tablet, je legt em op je schoot, etc. Dus heb je eigenlijk een iets betere inkijkhoek nodig.
Ik twijfel een beetje of ik het scherm nu een voldoende of onvoldoende moet geven, maar voor de prijs heb ik em toch maar aangepast naar voldoende. Bedenk daarbij wel die ie niet met eerder genoemde tablets te vergelijken is.

Video
Ik heb nogal wat tv-series die ik kijk in het vliegtuig, dus voor mij was dit een spannend punt. En ik werd niet teleurgesteld; op dit punt steekt de Archos met kop en schouders boven de massa uit; welke video ik ook naar de Archos gooide, hij speelde het netjes af (divx, xvid, mp4, etc) ik heb overigens geen HD materiaal getest. Dit was wel anders met de Samsung Galaxy Tab; die speelde geen enkele video af die ik probeerde.
Aangezien ik (bijna) nooit kijk naar ondertitels, heb ik dit ook niet geprobeerd.

Aansluit mogelijkheden
Ook op dit punt is de Archos koning. Hij heeft behoorlijk wat aansluitingen:
- micro-usb
- usb (host)
- mini-hdmi
- micro-sd

Als eerste heb ik natuurlijk even de hdmi aansluiting geprobeerd op mijn tv, dit werkt, maar de bediening van de Archos is dan echt vervelend. Ik heb dus even een filmpje geprobeerd, dat werkte en zag er wel ok uit (geen HD getest), en het verder niet meer gedaan.
De usb-aansluiting werkt erg goed, hij pakte netjes een usb-stick van 16GB. Ik heb nog 3 externe 2,5" disks geprobeerd, echter werkte er maar een. Ik weet niet precies waar dit aan lag, maar het zal te maken hebben met de geleverde stroom uit de usb-poort. Tevens lukte alleen disks met fat32, ntfs werkte niet.
Een ander leuk ding was de mogelijkheid om een toetsenbord of muis aan te sluiten. Het toetsenbord werkte gewoon goed, en erg handig als de Archos op de kickstand stond.
De muis werkte wel, maar niet erg intuitief; het scrollen door web-pagina's ging van hyperlink naar hyperlink en dus niet vloeiend.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is een beetje een heikel punt. Het kraakt hier en daar en de gebruikte materialen voelen een beetje goedkoop aan. Je kunt dit absoluut niet vergelijken met een iPad of Galaxy Tab.
Je zult je misschien afvragen waarom het meeste van mijn review geschreven is in de verleden tijd; mijn Archos 101 is niet meer. De Archos heeft een tripje in mijn rugtas naast mijn laptop niet overleeft; het scherm is gebarsten. Of dit te wijten is aan de bouwkwaliteit weet ik niet. Ik denk dat het volledig mijn eigen schuld is geweest, maar wees gewaarschuwd! Ik heb dit overigens niet van invloed laten zijn op de beoordeling mbt de bouwkwaliteit.

In de korte tijd dat ik het apparaat had, heb ik er toch wel plezier aan beleefd, ik heb dan ook besloten
om weer een tablet te kopen, dit keer wel een 7" omdat ik dat maatje toch wat plezieriger vind.
Het afspelen van video's en de aansluitmogelijkheden waren een absoluut pluspunt. Het batterij verbruik was prima, 8 uur continu gebruik was geen probleem.
Het scherm is aan de slechte kant en de bouwkwaliteit is niet super.
En wat moet je dan als eindoordeel geven als je het vergelijkt met apparaten die honderden euro's duurder zijn. 200 euro goedkoper dan de goedkoopste iPad en 450 euro goedkoper dan de Galaxy Tab. Dit is een lastige vergelijking. Eigenlijk is dit gewoon een prima apparaat voor het geld.
Ikzelf zit nog te twijfelen aan de Archos 70, of dat ik toch wat meer geld ga uitgeven.

Update
Ik krijg veel vragen over de kwaliteit van de Archos en mijn beoordeling. Staar je niet blind op 5 sterretjes, 3 sterren is gewoon een voldoende. En dit apparaat krijgt dus ook een voldoende.

Heb jij ook een Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart?

Jaa, nog meer review's.
Ik zit maar te wachten en wordt door de negatieve uitlatingen aan het twijfelen gebracht.
Krijg hem als het goed is 1 dec geleverd van Centralpoint. Leuk van de sint zullen maar zeggen.
3 sterren is voldoende hoor ;-)
Als het een slecht apparaat was geweest had ie 2 of minder sterren gekregen.
Ik ben inmiddels twee weken trotse bezitter van de Archos 101 16GB.
Voor de gene die twijfelen, twijfel niet schaf hem gewoon aan, je krijgt er geen spijt van!!! De Archos 101 is een super aankoop geweest. Ik heb totaal geen spijt van de aanschaf. Ik heb de Archos 101 bij de leverancier besteld, deze is via FedEx geleverd. Ik heb deze meegenomen naar het werk, gewoon in de doos gedaan, en niet in een tas tussen de bakstenen (logisch dat het scherm kapot gaat). Het materiaal is stevig en sterk, je moet natuurlijk niet kleine kindjes meelaten spelen.
Beeld is goed, vanuit alle hoeken is het gewoon te zien, maar net als iedere laptop, je moet er niet de zon op laten schijnen. Als je een boek leest houd je die recht voor je, mijn inziens geldt dit idem voor tablets, voldoet prima als E-reader.
De Archos 101 is een gebruikersvriendelijk apparaat, ik heb deze iedere dag in mijn handen gehad, om snel email te controleren, Facebook bij te werken en tweakerspagina te checken (hoeft de laptop niet iedere keer opgestart te worden). Net als ieder apparaat geldt, je moet er eerst mee leren werken, daarna wordt je er steeds handiger in.
Dus twijfel niet, de Archos 101 is een serieus apparaat en voldoet prima aan de dagelijkse werkzaamheden.
ga je zelf ook nog een review schrijven? Vind het wel interessant om meerdere te lezen voor een aankoop :)
Dank voor de review Rinkel! Helaas heb je mijn twijfel over dit apparaat niet kunnen wegnemen, je schrijft er zelf over met mixed feelings.

Maar zou ook graag een super enthousiaste review van Dennver lezen. Hopelijk maakt Dennver daar een keer tijd voor :)
Een beetje twijfel is altijd gezond, want blijkens deze review is het niet voor iedereen helemaal perfect. Zeker als velen al de ervaring met een iPad hebben gehad, moet het daar ook wel een beetje in de buurt komen. Natuurlijk, dit is een stuk goedkoper, maar zelf zie ik niet zozeer in wat een paar honderd Euro uitmaken op het gebruik van een paar jaar, dan moet het dus ook gewoon net zo goed werken.
Klopt, het is soms lastig een objectieve review te maken. Toch heb ik geprobeerd deze onafhankelijk van prijs te maken, dus alsof de Archos en iPad even duur zouden zijn. Dan krijg je een beter idee over de ervaring met het apparaat.
Een review is, ondanks dat, altijd een subjectieve belevenis. Ik zelf zit er ook aan te denken om iets meer geld uit te geven (iPad of Samsung). Maar misschien wordt het wel de Archos 70.
De iPad heeft nu eenmaal de lat behoorlijk hoog gelegd, en is moeilijk te evenaren door andere fabrikanten (al vind ik dat de Samsung er behoorlijk dichtbij komt).
jammer van het scherm , waarom niet proberen te laten repareren?
als hij daarna niet bevalt kan je hem altijd nog verkopen ...
Heb daar even over na zitten denken, maar ik ben bang dat een reparatie vrij duur zal uitvallen.
Er komt in mijn buurt vast nog een Archos 70, dan heb ik mooi wat reserve spullen, of zet em in deze staat te koop.
Wat dacht je van garantie gebruiken
Je bedoelt misbruiken aangezien die zegt dat het eigenlijk ze eigen schuld is :)
De kans dat je onderdelen uit een 10"versie kan gebruiken als reserveonderdelen voor een 7" versie is vrij klein.
Deze apparaten gebruiken waarschijnlijk wel het zelfde ram enz
Bedankt voor de review!
Nu heb je dus eigenlijk een thin-client ;) Kan je met wat ducttape achter je TV plakken ;)
Mooie, duidelijke review. Maar ik denk dat je wel een zwak punt hebt aangekaart die geldt voor alle tablets. Namelijk,dat het scherm behoorlijk "onbeschermd" is tijdens transport. Dit in tegenstelling van netbooks en Thin&Lights door het simpelweg dichtklappen ervan.
Dank!
Ja dat is idd een punt. Ik denk dan ook dat je niet zonder bescherming kunt. Een stevig mapje is eigenlijk ook een must. Als ze dit zouden meeleveren zou dit helemaal -af- zijn.
Je geeft een goed punt weer, een 7 inch of een 10 inch. Zelf twijfel ik ook enorm over de Archos 101 of de archos 9 met windows 7. Moeilijk

Verder leuke review om te lezen, 4* van mij :)
Pas op, de Archos 9 heeft géén capacitief scherm. Ik heb de archos 9 getest bij de Saturn hier in de buurt. Ik vind het een drama, echt niet mee te werken naar mijn mening. (bovendien is het by far de lelijkste tablet die ik ooit gezien heb, maar dat is smaak)
Thanks voor deze prima review. Nu weet i zeker dat ik hem eerst in mijn handen wil hebben gehad en hem niet zomaar ga bestellen.
Het is geen slecht apparaat, er is veel chinese rommel op de markt, wat deze niet is. Maar zelf even uitproberen is altijd een goed idee.
Interessante review. Zelf wacht ik op de NotionInk Adam, vooral vanwege het Pixel Qi scherm waarvan ik verwacht het als e-reader te kunnen gebruiken in zonlicht situaties. Maar een aantal punten die je aanvoert mbt. het formaat en de kwetsbaarheid gelden ook voor de Adam met z'n 10,1" scherm en 1024*600 resolutie. Een (lederen) beschermmapje is dan wel een must bij vervoer buitenshuis.
De Adam lijkt een prachtig apparaat te zijn, heeft goeie papieren. Wat ik echter begreep is dat het bedrijf een startup is, wat wel eens kopje onder kan gaan door het eigen succes. Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat we er snel iets van zullen zien in de winkels. Persoonlijk ga ik er niet op wachten, ik verkoop mn tablet (of doe em kado) wel tegen die tijd en koop er dan wellicht een als ie me bevalt.
Mij is het in ieder geval duidelijk: dit is er niet een die ik wil hebben. Als ie zo snel al stuk gaat en het scherm zo slecht is heb je er niets aan, en is het zeker geen verbetering tov mijn iPad (die na een jailbreak overigens redelijk open is -- als ik er een unix prompt op heb en unsigned code kan uitvoeren is me niet helemaal duidelijk wat er nog meer aan moet kwa openheid).

Mijn iPad is overigens alleen beschermd door een InvisibleShield, en houdt het daarmee verder prima 'semi-nude', ook in het laptopvak van m'n rugzak.
Als je al een iPad (met jailbreak) hebt heeft dat niet zoveel meerwaarde nee. De iPad is echt een heel prachtig apparaat, dat vind ik echt. Echter niet iets waar ik naar op zoek ben.
Leuke review - ik vind vooral het punt van kijkhoek een goede. Daar ontbreekt het nog wel eens aan in reviews.