Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N8 Zwart Review

Klökske 19 december 2010, laatste update op 19 december 2010, 3.425 views

Nokia N8 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Touchscreen

Minpunten

• Accu
  • Accu
  • Emailsoftware
  • Betrouwbaarheid

Deze telefoon heeft een prachtig design en een bouwkwaliteit dat staat als een huis. Binnenin schort er echter blijkbaar het een en ander. De accuduur is gewoon dramatisch. Na een halve dag werken als salesmanager is de telefoon al voor meer dan de helft leeg.... onbegrijpelijk. Daarnaast heeft hij/zij zeer vaak vastlopers of werken bepaalde functies niet meer. Dus meerdere malen al moeten opnieuw opstarten en op twee dagen tijd al drie keer de fabrieksinstellingen moeten terugzetten.

De email is gewoon volstrekt onbetrouwbaar en blijkbaar niet goed in te stellen. Waar het bij andere Nokia's (E70, E66 en de E72) Nokia Messaging plug & play is en probleemloos werkt, wil het bij dit ding niet lukken. Telefonische support van Nokia zelf mag niet helpen. Zij kunnen zich overigens meten met T-Mobile betreffende de waardeloze klantenservice.

Samenvattend: als dit toestel zich niet snel gaat verbeteren, wordt het een Ndag. Tevens mijn laatste Nokia ooit dan. Ik laat mij immers niet oplichten met een dergelijke geknoei.

Edit 2 december 2010:

Door de screensaver uit te zetten, die staat standaard aan, is het mogelijk de batterijduur te verlengen. Nu gaat hij ongeveer één, niet te wilde, werkdag mee. Dus nu nog maar twee keer accu bij de negatieve punten.

Tijdens de sinterklaasviering heb ik een aantal foto's gemaakt en dat gaat werkelijk subliem bij daglicht. In het (schemer)donker heeft zij er meer moeite mee, maar dat is haar vergeven. Het is immers geen fototoestel.

Inmiddels ivm de emailproblemen naar een Nokia Care Point gegaan. Zij kunnen mij helaas niet verder helpen. Waarschijnlijk moet ik gaan wachten op de update. De anonieme NCP-medewerker had wel een duidelijke mening waar de N voor stond bij de N-serie van Nokia: namelijk "Niet kopen". Enigzins overtrokken, maar het geeft wel duidelijk een tendens weer. Zijn voorkeur lag duidelijk bij de E-serie.

In zijn totaliteit ben ik nog altijd geen fan van dit toestel. Jammer, heel erg jammer. Wellicht gaat dat wel komen na de update.

Edit 3:

Na twee weken gewerkt te hebben met de originele interface, nu definitief gekozen voor de SPB Mobile Shell. Niet alleen veel meer eye-candy, maar ook domweg veel makkelijker in gebruik.

De email werkt nog steeds niet naar behoren. De beloofde update is nog steeds gekomen.

Ik kijk nog steeds verlangend naar mijn oude E72, nu in gebruik door vrouwlief. Helaas kan ik het niet over mijn hart verkrijgen haar een N8merrie aan te doen qua batterij.

Heb jij ook een Nokia N8 Zwart?

Wat een waardeloze review.. Van een salesmanager zou je toch verwachten dat je een goede productomschrijving kunt schrijven.

Maar goed.. een smartphone gaat tegenwoordig niet veel langer dan een dag mee, dus na een halve dag nog 50% accu is niet heel vreemd. In ieder geval niet opmerkelijk genoeg om 4x als negateif punt te benoemen.

Dit is meer een rant die thuis zou horen in het N8 topic op GoT in plaats van een review.
Dit mag niet eens een review heten. Het is een klaagzang over hoe bagger het toestel volgens hem is. Het blijft jammer dat we nog geen negatieve sterren kunnen geven..
Zie graag een goed werkend OS tegenover Android/IOS en Windows omdat en de keuze dan lekker ruim blijft en ze elkaar scherp houden kwa prestaties etc. Denk persoonlijk dat Symbian goed mee zou moeten komen en het is ook opensource de directe concurrentie is (lees; de rest) wordt gecontroleerd door Google/Microsoft en Apple dus hou de keuze graag zo ruim mogelijk. Is wel een andere discussie.
Denk persoonlijk dat Symbian goed mee zou moeten komen
En dat is dus het jammere, dat komt het dus niet. De gemiddelde review en de gemiddelde gebruikerservaring laat toch wel zien dat Nokia op het OS gebied belangrijke steken heeft laten vallen. Maar goed, je hebt een punt - dat is een discussie/onderwerp dat niet echt thuishoort in een review over specifiek de N8. ;)
En dat vind ik dus zo jammer. Nokia bouwt echt prachtige toestellen, maar ik ben overgestapt op Apple. Symbian is gewoon ronduit slecht geimplementeerd.
Mag ik vragen wat je allemaal doet met je telefoon?
Ik heb nog geen vastlopers mogen meemaken met mijn N8. Wel wil soms de sluiter van de camera niet dicht als ik de camera niet meer gebruikt, waardoor de camera standby blijft en de accu snel leeg gaat en sommige widgets gebruiken best veel data, waardoor de accu ook wat sneller gaat.

Daarnaast heb ik tot nu toe 1 keer gehad dat het alpha-numeriek raar deed (elke knop vertegenwoordigde maar 1 letter).

Ook is natuurlijk de poort van de hoofdtelefoonaansluiting totaal niet handig, maar dat zal ik binnenkort in een eigen revieuw zetten. Dit ziet er imho toch een beetje uit als een frustratiereview.
Kan het geen review vinden, al vind ik het wel prettig om ook de negatieve punten te zien, ben zelf nog zoekende naar een vervanger voor mijn inmiddels zeer gedateerde SE P910i en kijk overal rond. Lees wel heel veel slechte dingen over de N8, erg jammer zou het wel prettig vinden om een goed presterende Symbian te;efoon te zien tegeover al het Android geweld.
M.a.w. denk dat je om het een mooie review te laten worden er een wat gebalanceerder verhaal van moet maken, is iets meer "een klaagzang" van een teleurgestelde gebruiker
Waarom per se een goed presterende Symbian? Ik ben zelf ook een groot liefhebber van Nokia toestellen, maar, zodra mijn N96 het begeeft (niet dat ik dat verwacht, maar, nothing lasts forever) ga ik toch echt wel mijn blik verruimen naar andere mogelijkheden.
Tsja, Nokia heeft zeker mooie toestellen, alleen hoef ik geen Symbian meer.
Ik begrijp je frustratie maar het is daardoor dus ook geen review meer maar een rant geworden en dat is inderdaad jammer. Verder wordt er steeds meer bekend over productieproblemen bij de eerste batch van de Nokia N8 en het is altijd zuur als je nou net zo een exemplaar ontvangt. Wat ik wel mis is de nuance want als je als early adapter verwacht dat alles helemaal naar behoren werkt dan ben je gewoonweg naief.
En zoals al eerder werd opgemerkt als je echt betrouwbaarheid en out of the box functionalteit wil dan moet je toch echt een E-series toestel nemen en dus wachten op de E7 net als ik.
Ik heb nu de E90 nog steeds in gebruik naast een N900, de Samsung Omnia HD en een E71 van mijn baas.
Ik heb de Iphone getest en de HTC HD2 en de Samsung Galaxy S zijn me ook toegestuurd.
De Galaxy is snel maar erg plastic, de HD2 is qua hardware geweldig alleen er zit Android op en ik moet er gewoon niks van hebben, die Google rotzooi. De N8 en de C7 heb ik ook getest en ik moet zeggen dat de C7 minder vaak vast liep als de N8 maar ik vertrouw op Nokia dat het snel goede updates uitbrengt zodat de N8 uiteindelijk een succes zal worden.
Mijn belangrijkste en meest betrouwbare toestel is nog steeds de E90, waar de N900 gewoon een hele hoge funfactor heeft door zijn tweakbaarheid maar dat geldt net zo hard voor mijn Omnia HD die bijna Symbian^3 functionaliteiet heeft door de custom roms van HyperX die ik als sinds anderhalf jaar regelmatig op mijn toestel flash.
Symbian is nog lang niet dood, Symbian is springlevend, ik kan niet wachten op mijn E7.
Ik doe met mijn telefoon niks bijzonders. Bellen en mailen. Met een E72 ging dit probleemloos 2 dagen (= 2x 24 uur). Deze N8 kan het niet eens één werkdag (8 uur). Blijkbaar is dit volgens The Fes de norm van tegenwoordig. Gelukkig leg ik de lat wat hoger, 1,5 dag om precies te zijn.

De mail is gewoon onbetrouwbaar. De pushfunctie werkt niet, soms opent hij geen bijlagen (na herstart wel). Nieuwe mailbox toevoegen gaat moeilijk, etc.

Blijkbaar hebben The Fes en Feggel last van cognitieve dissonantie, maar ik vind het bovenstaande toch wel zeer basale zaken die domweg eenvoudig moeten werken bij een dergelijke telefoon in deze prijsklasse.

Edit: Nu werkt de screensaver functie ineens ook niet meer...... Zal de batterij nog wel sneller leeg zijn..

Edit II: Na een halfuurtje Need for Speed spelen was de N8 voor een kwartier lang DOOD! Of mag ik nu nog steeds niet klagen.

[Reactie gewijzigd door Klökske op 19 november 2010 19:20]

Ik heb het idee dat belgacom de enige telco in belgie is die geen N8 verkoopt ;)
Ik heb nu een maand een n8 en ben er zeer tevreden over.
Ok mijn vorige toestel was een motorola razor , en een Imate spl (ontzettend kut toestel , vandaar nog steeds de razor) , dus ik heb geen echte referentie voor smartphones.
Maar bij mij werkt alles.
Ik heb een n8 gekocht voor de gratis navigatie en de camera.
Nou zullen mensen wel zeggen : ja maar navigatie kost niks via internet.
Maar ik heb geen internet op mijn telefoon omdat ik het bullshit vind.
Men geeft veel geld uit om thuis alles groter te krijgen maar speelt op een 3,5 of 4 inch schermpje op een telefoon.
Ik ben 50 en ben blij dat ik mijn telefoon uberhaupt zie zonder leesbril , laat staan de tekst erop.
En ik wil met mijn kids gewoon een acceptabele camera op zak hebben ,zonder 3 dingen mee te dragen.
Mss heb ik geluk met mijn n8 , maar hij werkt naar behoren.
mss niet de snelste overal , maar voldoet aan mijn eisen.
En ik heb ook het volste vertouwen in Synbian en de toekomstige updates
Grtz Burdie
Blij dat ik hier met een grote boog omheen ben gelopen, met een beetje pech is dit byebye Nokia in de smartphonewereld. In ieder geval byebye Symbian, dat moge duidelijk zijn. Toch jammer, was erg blij met mijn N80 en N96, hoewel de toestellen vergeleken met de concurrentie toch altijd traag waren. Misschien wordt het nog wat als ze overstappen op Andriod maar ik voorzie daar een te grote achterstand voor de Finnen...