Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 32 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Creative Gigaworks T40 Series II Review

djunicron 19 november 2010, laatste update op 19 november 2010, 2.701 views

Creative Gigaworks T40 Series II

Pluspunten

• Neutraal gebalanceerd geluid
  • Mooie looks, stevig
  • Erg goede speakerset voor muziek
  • Voldoende volume
  • Relatief compact

Minpunten

• Relatief korte kabels

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Reden van aanschaf

Dit setje speakers moest mijn oude JBL 2.1 setje (2x5w en 1x 15w sub) vervangen. Dat setje was namelijk al zo'n 10 jaar oud uitgevoerd in oude-pc-beige dat nu groen grijs was geworden. Dat was nog niet zo'n punt, maar de potmeter van het volume had alweer onderhoud nodig en de versterking was bijna naar z'n grootje.

Ik houd erg van muziek. Ik ben jaren DJ geweest en heb klein audio technisch werk gedaan. Dit zegt twee dingen: Ik weet wat mooi is en ik ben 1/4e doof van al het geweld dat mijn oren hebben doorgemaakt. (ondanks bescherming)

De keuze voor deze speakers is het resultaat tussen een afweging tussen:
  • Creative T20 en T40
  • Creative T3 (2.1)
  • Logitech Z2300 (2.1)
  • KRK Rockit 5 2nd gen
  • H&K soundsticks (2.1)
De lijst loopt nogal uit een wat specs en prijzen betreft. Het ging er bij de speakers om dat ik "studio waardig" geluid wilde, waarbij de buren te vriend gehouden moeten worden in een 2,5 bij 4m kamer.

De Logitech Z2300 is een werkelijk geweldige set, maar ook nogal aan de prijs. Zowel de sub als de mid / hoog geeft echter pas een optimaal geluidsbeeld bij 20 a 25% van het volume en hoger. Vooral de sub gaat gezien het design daarmee een probleem worden voor de omgeving, hij is namelijk nogal luid.
Het geluidsbeeld van de Creatives vonden mijn vriendin en ik toch net iets prettiger dan dat van de andere merken. Probleem met de T3 was echter wederom de sub en ook toch wel de prijs. Voor 200 euro koop ik liever een KRK monitor, ook al is het er dan maar 1.

Het twijfelen werd voor mij dus tussen 1 en later een 2e KRK of deze T40 2e serie. De laatste is het geworden: de Rockit 5 geeft zonder meer een stuk beter geluid. Maar dat is toch iets dat je niet zult horen met een MP3 file. Daarnaast is het vermogen van de Rockit 5 toch iets teveel van het goede voor de kleine kamer waar deze in geplaatst werd. De T40 voldoet namelijk ruimschoots en zal op 50% van de max al een bijzonder vol geluid de kamer in sturen! En dat voor zo'n 105 euro, waar een enkele KRK RP5 150 euro kost.

Verpakking en Design

De gigaworks komen in een 4.4 KG wegende compacte box. Alles netjes in bubblewarp en een laagje folie over de zwart glimmende delen. Deze hebben in mijn geval nog weinig vingerafdrukken opgelopen. De speakers komen met losse voetjes, die je er met één dikke bout met gemak met de hand erin kan draaien. Op de voetjes zijn ze ongeveer even hoog als een 22" 16:10 monitor (zonder de voet).
Met de filter ervoor zijn de speakers een bescheiden verschijning, maar als je van fel houdt, kan je natuurlijk deze laag verwijderen en tegen de gele conussen aankijken.

De knoppen zijn aardig vormgegeven maar wel ietwat glad. De volume knop is voldoende responsief, maar door de gladde rand is het finetunen soms lastig. De bass en treble hebben, zoals het hoort, op de 0 (12 uur) een klein maar voelbaar dipje. Naar mijn gevoel hebben beide een -6dB, +4.5~5dB uitwerking in het geluid. Voorop onder de knoppen bevinding zich een hoofdtelefoon aansluiting en een aux ingang. De vergulde aansluitingen zien er prima uit en werken naar behoren.

Ik las overigens dat veel mensen klaagden over de led rondom de volumeknop. In mijn T40 series II, is dat gelukkig geen 10000 lumen laserled meer, maar een beschaafd redelijk egaal blauw exemplaar. Ik kan er rustig in kijken zonder blind te worden, gezien het ongeveer even veel licht geeft als een Razer Deathadder, ofwel de helft minder dan een Synology DS NAS, ofwel 4 maal minder dan de (belachelijke) powerled op een CM690.

Aansluitingen

Naast de noodzakelijke 3.5 jack is er dus een 3.5 jack aan de voorkant, naast een hoofdtelefoon uitgang. Erg standaard allemaal. Achterop zit wel een iets minder standaard poortje: een docking station poortje. Hierin kan een ipod docking voetje, zodat je die op je bureau met de speakers kan gebruiken. Deze moet je alleen dan wel aanschaffen.
Wat je niet aan hoeft te schaffen is een rca convertor, die zit er namelijk bij. Deze speakers kunnen dus ook zonder meer aan een los component / TV / mediabox / etc aangesloten worden.

De standaard 3.5 kabel is met 2 meter "kort" te noemen en is daarnaast opmerkelijk dun. Tussen de linker en rechter speaker loopt een enkele versterkte rca van slechts 1.5 meter. Dit kan natuurlijk problematisch worden in gebruik met b.v. een 50"+ TV.

Geluidskwaliteit

Hier heb ik natuurlijk al wat over los gelaten in de vorige paragrafen. Het geluid van deze speakers is gewoon goed te noemen. Er is geen diepe bas, maar wel voldoende om van EDM / Urban / bassdrums te genieten. Wil je een diepe basskick of Dolby digital explosies die je stoel schudden? Dan heb je deze set niet nodig, maar dat weet je van te voren van een set zonder sub... In dat geval zijn de Logitech Z2300 of Creative T3 aan te raden, gezien deze een ongeveer gelijke geluidskwaliteit genieten.

De mids en hoog zijn erg helder op deze speakerset. Ik moet alleen wel opmerken dat de speakers pas bij ~30% van het vermogen echt helder gaan klinken. Wellicht is mijn exemplaar nog niet ingespeeld, maar op lagere volumes produceren ze geen egaal geluidsbeeld. Voor muziek zijn deze speakers uit de doos erg goed afgesteld. Ik ben nog aan de gang gegaan met de interne equalizer van m'n geluidskaart en mixertje, maar beide opties gaven geen verbeteringen.

Voor film heb ik eigenlijk ook weinig te klagen. Ik kijk niet vaak film op deze speakers, omdat er al een Philips 5.1 in de woonkamer staat, die dit overigens een stuk beter doet, vooral door de dolby decoder. Voor audio gaat de winst overigens direct naar de Creatives. Games zijn goed te genieten op deze speakers. Stereo diepte is goed, hoewel niet vergelijkbaar met een hoofdtelefoon en het geluid komt realistisch over.

Kwa volume moet ik zeggen dat ik ze in mijn 2,5x4,0x2,45m kamer zelden boven de 50% heb staan. Zit ik direct voor de speakers (80cm afstand) dan zet ik ze zelfs niet ver over de 40%. Ik heb ze wegens het stevige volume dat ze kunnen produceren zelfs eigenlijk nog nooit over de 70% durven zetten. Het is geen 800W zaalspeaker en ook geen Logitech Z5500, maar deze set geeft meer dan voldoende dB's af voor een normale (slaap / studie)kamer of kleine woonkamer.

Is deze set de dubbele prijs over een normale kleine 2.1 of 2.0 set waard? Voor mij wel gezien hoeveel nuance en detail deze T40 geeft. Een mooi neutraal klinkende set is mij veel waard. Ik gebruik ze immers dagelijk en zoals altijd met audio: beter éénmaal iets goeds kopen en jaren van genieten. Voor puur gamen zijn er betere alternatieven (hoofdtelefoon), net als voor film (2.1 of surround), maar voor muziek is dit zeker een top setje.

* Afbeeldingen op verzoek, algemene plaatjes komen later, router / nas voor het hosten zit even niet lekker.

Heb jij ook een Creative Gigaworks T40 Series II?