HP Color LaserJet CM2320fxi Review

HansMonasso 18 november 2010, 3.084 views

HP Color LaserJet CM2320fxi

Pluspunten

• goede afdrukkwaliteit
  • goedkoop

Minpunten

• slechte overall kwaliteit
  • webinterface incompleet
  • doet niet alles wat beloofd wordt.

Inktverbruik Score: 2
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 3
Op papier is deze printer qua specificaties een schot in de roos. Voor nog geen 600 euro krijg je een multi-functional inclusief fax die onafhankelijk van een PC documenten kan scannen en kan verwerken naar email of een centrale opslaglocatie.
Een USB en een netwerkpoort zijn standaard. Hierdoor is deze multi-functional goed in te zetten als bijvoorbeeld netwerkscanner. Daarnaast ontbreekt de ADF (Automatic Document Feeder) voor de scanner ook niet.

Mijn bezwaren gaan vooral uit naar de algemene kwaliteit van het apparaat. In de afwerking oogt alles goedkoop. De lade waar de vier toners met drum in geplaatst zijn oogt fragiel en zal zeker niet bestand zijn tegen een wat ruwere behandeling. Na het afdrukken van de eerste tien testpagina's staat de tonermeter voor zwart al op 96%, ook dat geeft geen goed gevoel.

Het installeren van de software gaat vlekkeloos totdat we bij de configuratie van de e-mail faciliteiten aankomen. Deze AIO heeft knoppen voor faxen, kopiŰren (kleur en zwart/wit), scannen (naar bestand) en mailen.

Vreemd genoeg is er voor het scannen naar bestand geen enkele configuratie optie te vinden in de webinterface van het apparaat. Deze optie kan ik in het geheel dus niet gebruiken. Aangezien we het in deze opstelling moeten hebben van scannen naar mail is dat niet het grootste probleem maar het kan een onoverkomelijk probleem zijn.
Een soortgelijk probleem komen we tegen bij het instellen van de SMTP server binnen de webinterface. Er kan alleen een IP adres opgegeven worden en geen hostnaam. Nog erger: er zijn geen mogelijkheden om een inlognaam en wachtwoord op te geven voor de SMTP server. Dit had tot gevolg dat ik de Exchange server binnen het netwerk niet kon gebruiken om scans te bezorgen in de mailbox van de gebruiker.

Voor mij was de hoofdreden om dit apparaat te kopen de zelfstandige "scan naar mail" functionaliteit. De software oogt "niet af" en bij HP vraag je je dan ook altijd af of het dan nog wel voor elkaar gaat komen.

Samenvattend: een leuke kleuren laser multi functional tegen een bijzonder laag bedrag die alleen geschikt is voor zeer licht kantoorgebruik. Vanwege de slechte software eigenlijk niet aan te raden.

Heb jij ook een HP Color LaserJet CM2320fxi?

Ik heb een printer uit dezelfde familie (HP Cm1312NFi) en herken veel punten. Netwerkscannen (via TWAIN) is daarbij echter geen probleem. Het zorgwekkende inktverbruik schrijf ik toe aan het feit dat de toners die meegeleverd worden zeer beperkte capaciteit hebben.
Mee eens. Compatible toners doen het prima. Netwerkscannen doet het prima. Ik gebruik scan-naar-geheugenkaart, werkt vlekkeloos. Als je de software normaal hebt ge´nstalleerd, heb je op iedere pc een netwerkverbinding naar die geheugenkaart toe.

Scan-to-mail heeft inderdaad geen authenticatie mogelijkheden, maar scan-to-mail doe je vooral intern. Op exchange kan je gewoon instellen dat mails van een bepaalde hostname/ip adres geaccepteerd kunnen worden... het is een workaround, maar het werkt.

Over je review:
- ik mis basale testresultaten
- je notie over de SMTP server, dat je alleen een IP adres kan invullen bij de webinterface, klopt niet (iig bij mijn firmware).
- ik mis de duplex-eenheid in je beschrijving. Dit is mijn grootste irritatie: bij het kopiŰren kan er wel vanaf de ADF dubbelzijdig worden gescand, maar door de tekorten van TWAIN is dit bij scannen niet mogelijk.
- je notie "slechte overall kwaliteit" is ongefundeerd. Dat het goedkoop lijkt, betekent niet dat het t is... ik heb m al 2 jaar, niets aan het handje.

Dat je je onvrede wil uiten, snap ik, maar een opsomming van bezwaren maakt geen goede review, sorry.
Ik ben nu ook naar deze printer aan het kijken. Wat ik mij afvroeg: is het wel mogelijk om dubbelzijdig te scannen via de feeder als je dit direct vanaf het apparaat zelf doet en de scan laat mailen of in een map laat plaatsen? Dan omzeil je volgens mij toch de TWAIN driver?
Goede review,

Op het kantoor hebben we precies hetzelfde met de scan naar mail gebeuren. Waar ik tegen aan loop is dat ik niet kan scannen van het netwerk af. Nu hebben we een kwaliteits USB kabel er tussen gedaan zodat we alsnog kunnen scannen.(wel naar een bestand maar daar valt mee te leven).

Bij ons wordt hij wel aardig intensief gebruikt en na 864 zwart/wit printjes straat de toner nog op 59%. Toner verbruik vind ik nog wel meevallen; 2000 gaat hij wel halen denk ik :).
Toner verbruik kleur: nog 83% over na 292 kleurenprintjes.
Mijn review was een eerste korte indruk na het uitpakken en is om mensen even snel een beeld te geven van deze machine. Een uitgebreide recensie kost me teveel tijd. Ik heb honderden verschillende modellen ge´nstalleerd en in het veld staan. Ik heb deze printer/scanner combi afgezet tegen eerdere ervaringen.

Van daaruit trek ik de conclusie dat de kwaliteit te wensen overlaat. (materialen)

In mijn opinie koop je een apparaat als deze om juist niet op elke PC in je netwerk de software te moeten installeren. Scannen naar schijf en mail moeten dus zonder specifieke software op de PC kunnen werken.

Ik heb inderdaad nog geen firmware upgrade uitgevoerd. Deze is wel beschikbaar. Je work-around zal ongetwijfeld werken maar voor een normale gebruiker is dat omslachtig en soms niet zelf uit te voeren.
Ik heb hem ook thuis staan als zap-er en ben er erg tevreden over.
De degelijkheid is prima als je er normaal mee om gaat naar mijn idee en het scannen van meerdere pagina's in een keer is echt ideaal en tijdbesparend.

Ik denk zelf dat het gros van de mensen alleen de basis functies gebruikt.