Specificaties Wheel - Bekijk alle specificaties

Logitech MOMO Racing Force Feedback Wheel Zwart Review

VincentZijlstra 18 november 2010, laatste update op 18 november 2010, 5.587 views

Logitech MOMO Racing Force Feedback Wheel Zwart

Pluspunten

• Rubber Grip.
  • De Force Feedback is redelijk tot erg sterk en naar naar persoonlijke voorkeur ingesteld worden.
  • Het gas pedaal kan net iets makkelijker worden ingedrukt dan het rem pedaal. (realistischer)
  • Rubber nopjes onder de pedalen voor "gladde" vloeren en een speciaal uitklapbaar "grip" systeem voor tapijt.
  • 6 programmeerbare knoppen op het stuur, die allemaal in het bereik van de duim liggen.
  • 2 schakel mogelijkheden.
  • 3 bouten die een erg sterke ophanging verzorgen
  • USB- en pedalenkabel zijn redelijk lang.

Minpunten

• Het stuur is een beetje aan de kleine kant qua diameter.
  • Het stuurtje zit een klein beetje los binnen zijn ophanging.
  • Flipper triggerd soms 2 keer ook al is deze maar 1 keer ingedrukt geweest.

Waarom dit stuur?:
Ik zocht een "goedkoop" beginners stuurtje voor games als: LFS, rFactor en Richard Burns Rally.

Toen werd er door de Tweaker bello2185 http://tweakers.net/gallery/316152 een Logitech MOMO Racing Force Feedback Wheel aangeboden voor 55,-. Na een aantal andere reviews te hebben gelezen, kwam ik er toch achter dat dit een hele goede koop was en gewoon precies was wat ik zocht.
Niet te duur maar wel redelijke functionaliteiten.
Ik had het stuurtje binnen 2 dagen binnen en het zag er allemaal perfect uit, ookal is het stuur al ongeveer 3 jaar oud

Het pakket bestaat uit:
- Een stuur dat 240 draaibaar is(met aansluiting voor een adapter en de pedalen, heeft zelf een usb kabel)
- Een set pedalen -> Rem en gaspedaal(met kabel die in het stuur moet worden geschoven)
- Een cd met drivers(niet nodig gehad, gewoon Logitech Profiler http://www.logitech.com/nl-nl/441/320?WT.z_sp=Image downloaden)
- Een adapter die de motor voor de Force Feecback van stroom voorziet.

Het stuur werkt perfect in alle games die ik tot nu toe heb geprobeerd:
- Live For Speed
- Split Second
- Crash Time 3
- Blur

Gebruikerservaringen:
Bij de eerste ingebruikneming merkte ik al dat de grip heel goed was van het stuur. Wel vond ik de diameter een beetje minimaal. Hierdoor voelt het stuur klein aan. De controle daarentegen is wel weer erg goed. Je voelt vooral ook door de Force Feedback wanneer je auto understeer of oversteer heeft en door de goede response en accuraatheid van het stuur, kunnen door kleine aanpassingen(die soms met geweld moeten, omdat de Force Feedback erg sterk kan zijn) de auto weer op het rechte pad krijgen.
Wat ik wel jammer vind, is dat het stuur een beetje los zit binnen zijn ophanging. Het stuur trilt daardoor soms was en je kan soms dus wat speling voelen.

De controle die je hebt over de pedalen is redelijk groot. Je kan de pedalen redelijk goed bedienen en goed doseren. Al is het wel even wennen, doordat je een iets grotere tegendruk hebt bij het rempedaal, dan bij het gaspedaal. Hierdoor moet je soms het rempedaal verder indrukken voor maximaal effect.

Het anti slip systeem van de pedalen is echt heel erg goed. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om de pedalen te verplaatsen onder het rijden. Rubber nopjes voor gladde vloeren en een uitklapbaar grip systeem voor op tapijt.

Wat ook erg handig is, zijn de 6 rode programmeerbare knoppen op het stuur. Deze zitten allemaal binnen het bereik van je duim en kunnen per spel hun eigen functionaliteit toegewezen krijgen. Dit kan soms erg handig zijn, als je bijvoorbeeld een ander camera beeld wil, de game op pauze, motor opnieuw starten enz. enz.

De flippers achter het stuur zitten erg goed gepositioneerd. Zelfs mensen met kleine handen zullen hier bij kunnen komen en ze reageren erg direct. Soms heb ik alleen wel het probleem dat ik bij het begin van de race een auto direct naar zijn 2e versnelling schakel.(Ik denk dat ik te hard aan de flipper trek, waardoor hij door zijn vering nog een keer de trigger raakt)

Het versnelling pookje kan aan beide kanden van het stuur geplaatst worden. Dit is sowieso handig voor linkhandige mensen(of voor gamers die een"engelse auto beleving" willen hebben 8)7 ?)
Vaak gebruik ik het pookje niet om te schakelen, maar juist om de handrem te activeren. Dit is net wat realistischer dan een klopje op het stuur en het is ook makkelijker.

Er zitten 3 bouten op de behuizing van het stuur, die het stuur positioneren en klem houden. 2 zitten onder een kap die zich net achter het stuur bevind. De ander zit onder het stuur. De kracht van de klemming is erg goed en ik zie ook geen mogelijkheid om het stuur van me bureau af te trekken. Je trekt eerder je bureau mee omhoog.

Wat ook fijn is, is dat alle kabels lang zijn. Ze kunnen dus makkelijk achter een lang bureau gelegd worden.

Conclusie:
Overal gezien is dit dus een geweldig stuur voor de beginnende gamer, die niet een "plastic" stuur wil hebben, maar ook weer niet zo veel geld wil uitgeven voor bijvoorbeeld een Logitech G27.
Ik heb het stuurtje dus 2e hands gekocht en is nu ongeveer 3 jaar oud, maar nog steeds in nieuwstaat. Het voelt erg degelijk en reageert erg goed.

Heb jij ook een Logitech MOMO Racing Force Feedback Wheel Zwart?

Haha, ja dit is de eerst review die ik maak, dus bedankt voor je reactie.
Vind je het nu beter na wat aanpassingen?
Ik vind het een goede review :) Heb deze gehad maar weer teruggebracht, simpelweg omdat ik zo'n prutser was dat ik geen virtuele auto meer recht kon houden zonder m'n vertrouwde WSAD-knoppen. Desalniettemin kan ik me goed vinden in je opmerkingen, de force-feedback was erg realistisch, de pedaaltjes lagen stevig, maar de bevestiging van het stuur zelf liet nog enigzins te wensen over.
Als je nou je plus en min punten in de review verwerkt en je eigen mening eronder zet dan heb je een review :D
De voorloper van deze, het rode momostuur is nog beter. Hierin zijn betere onderdelen gebruikt waardoor de besturing veel soepeler is... Op de kop te tikken voor een appel en een ei..