Specificaties 750W (80 Plus Gold), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Corsair Professional Gold AX750 Review

haarbal 18 november 2010, laatste update op 17 november 2015, 3.816 views

Corsair Professional Gold AX750

Pluspunten

• 80+ gold
  • 7 jaar garantie
  • Stil
  • Krachtig

Minpunten

• Niet goedkoop
  • Kabels niet top

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Bij gebrek aan reviews voor de ax750 heb ik er maar een gemaakt.

Specs
80+ Gold
750W op 1 12V lijn
4+4 pin cpu + 4x Pci-e 6+2 (2e 4+4 cpu gedeeld met pci-e)

Uitgebreid:

Reden van aanschaf
Omdat m'n oude voeding besloot de geest te geven had ik een nieuwe nodig. Ik wou in ieder geval een kwaliteitsvoeding, 80+ gold als het even kon. Nu heb ik niet zo veel vermogen nodig met m'n huidige pc maar als je 80+ gold wilt ben je sowieso meer dan 100 euro kwijt. Ik dacht er eerst aan om een Seasonic X-560 of X-650 (maar 15euro meer) te kopen. Dit vanwege een aantal zeer positieve reviews op andere sites en ook vanwege de (schijnbaar uitstekende) "San Ace" fan die zo wordt geregeld dat hij stilstaat bij lage belastingen, zodat je geen onnodig herrie hebt. Op verschillende sites is te vinden dat de corsair ax'en stiekem ook X serie seasonics zijn. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de corsair omdat die 7 jaar garantie geeft in plaats van de 5 van de seasonic.

Met google kan je mooiere foto's vinden, maar hier kan je daadwerkelijk de aansluitingen zien.

Echt een Seasonic?
M'n huisgenoot heeft een X-650 dus ik kan even ingaan op de overeenkomsten en verschillen. Ze zitten allebei in een onzinnig "fluelen" zakje. Hebben allebei een etui voor de kabels. Ze hebben ook allebei de san ace fan, tenminste, voor zover ik kan zien. San aces hebben de sticker op de onderkant en ik ga niet m'n garantie ondermijnen om die sticker te zien. Ik heb ook even aan de bladen gevoeld, de fan loopt extreem soepel en er is geen speling te voelen. Ze pronken ook allebei met de "patented hybrid silent fan control", blijkbaar zit er toch iets meer achter dan alleen wat temperatuurschecks. Onderhuids zijn er waarschijnlijk ook wel wat verschillen aangezien de AX'en gebaseerd schijnen te zijn op de nieuwe Seasonic lijn die op 60 eindigt, de X560/X760/X860, maar de X760 is zover ik weet nog niet uitgebracht.

Een San Ace as far as I know. JohnnyGuru heeft de ax850 uit elkaar gehaald, de fan ziet er hetzelfde uit.

Stil
Ik heb getracht de "patanted hybrid silent fan control" even te testen en de fan gaat inderdaad uit als je pc een tijdje idle is. Bij belasting komt de fan langzaam op toeren en bij idle gaat hij net zo langzaam weer uit. De fan van deze voeding is de stilse fan in m'n pc. Ik heb geen flauw idee hoe de fan klinkt bij vol vermogen aangezien m'n pc echt niet bij de 750 Watt in de buurt gaat komen.

Kabels
Het enige merkbare verschil tussen de Corsair en de Seasonic zijn de kabels. De kabels van Corsair zijn niet allemaal gesleeved, die van Seasonic wel. 1 van mijn kabels ging trouwens pas met veel moeite de voeding in. Voor de processorvoeding levert Corsair 2 4+4 kabels mee, ze hadden wat mij betreft beter een 8 en een 4+4 kunnen leveren. 1 van de 4+4 ging trouwens maar moeizaam in de goede positie op het moederbord omdat de stekker te dicht op de sleeve zat, ik heb ze natuurlijk niet allebei nodig, maar wat betreft kabels heeft Seasonic het dus beter voor elkaar.

Als je overweegt om een goeie voeding te kopen en het mag wat kosten dan zou ik deze zeker overwegen. Hij is stil, krachtig genoeg voor nagenoeg elk systeem en heeft 7 jaar garantie. Het enige minpuntje is dat de kabels soms wat tegenstribbelen, dus als je je pc regelmatig overhoop haalt kan je misschien beter een Seasonic kopen.

Kitguru review:

JohnnyGuru review AX750:

Heb jij ook een Corsair Professional Gold AX750?

Redelijke review, maar ik mis nog een paar dingen:
  • Kan je de geleverde voltages misschien meten (met een multimeter) onder verschillende belastingen?
  • Misschien is het handig om te vermelden dat de niet-gesleevede kabels flatcables/platte kabels zijn, want kabels zonder sleeve zullen de meeste mensen associŽren met (je kent het wel ;)) een lelijke bundel losse kabels zoals je die bij goedkope voedingen ziet.
  • Nog meer over kabels: Ik zou de lengtes van de kabels vermelden, zodat mensen kunnen zien of de kabels lang genoeg zijn voor hun kast/montage.
  • Een afbeelding/tabel van het te leveren vermogen over de verschillende lijnen zou informatief zijn.
  • Meer foto's van de doos/montage/voeding in je pc/etc. zijn altijd goed. ;)
Hopelijk kan je hier wat mee. :)

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 18 november 2010 02:12]

bedankt voor de tips. Voltages meten heb ik expres niet gedaan, dan kun je beter 1 van de reviews waar ik onder de conclusie naar link pakken. Een tabel van de vermogens leek me ook niet zo relevant aangezien hij 750W op 12V kan leveren (op 1 lijn).

Ik zal binnenkort nog wel een foto van de kabels toevoegen.
Helaas is het hier nooit van gekomen. :(
Wou deze voeding zelf ook kopen, maar nu ben ik wel zeer benieuwd naar de kabels. Want zoals @GhostDog al zei, dat het niet zo'n goedkoop bundeltje wordt zoals bij sommige niet gesleevede kabels wel het geval is. :)
Veder een prima review!
De stekkers gaan minder soepel, wat niet gesleeved is zit aan elkaar om een platte kabel te vormen.
Die prijs is niet echt een con. In die 7 jaar met garantie haal je dat prijsverschil er gemakkelijk uit met een energie-efficiŽntie van boven de 90%

PS: Ik heb hem ook. Superstabiel en lekker zuinig.

[Reactie gewijzigd door michaelmou op 18 november 2010 12:20]

Prijs is redelijk als je je systeem minimaal iets van 7 uur per dag aan laat staan. Anders kan je net zo goed een goedkopere voeding nemen met een redelijk goede efficentie.

Voltages meten is inderdaag nogal overbodig aangezien dat in genoeg reviews behandelt wordt. Ik zoek juist hier altijd de ervaringen van de gewone gebruiker. Dus hoe het bevalt en niet zo zeer alle techspecs meegenomen.

Verder vergeet je wel het nut over de "patented hybrid silent fan control" te vertellen. Als ik me goed herinner is dit niets anders dan dat de fan zichzelf aan zet op een load hoger dan 20%. Nogal overbodig dus want je wilt je voeding nooit op 20% hebben vanwege de efficientie. Dus als je fan vaak uit staat heb je een slechte keus gemaakt qua vermogen en zou je dus voor een voeding met minder vermogen moeten gaan.
je voeding staat vaak zat onder de 20% te gebruiken, idle verbruiken veel PCs niet zoveel hoor. het hoogste verbruik bij anandtech in idle met win7 en een HD5870 is 97.3W en als laagste 52.4W dus ruim onder de 20% grens.

tenzij je een opstelling hebt die onder load wel veel trekt natuurlijk, als je bijvoorbeeld sandy bridge met 2 gtx580's combineert heb je een systeem van idle 70 a 80 watt.

Anyways, ik heb voor ik de voeding uitkoos was dit een van de efficientste voedingen op lage belastingen. Een voeding is vaak onder de 20% niet efficiŽnt meer omdat 80+ daar niet test maar de meeste 80+ golds scoren daar prima.

Volgens Johnnyguru 84% efficient op 10% load. En dat op 110V, op 230 is ie nog wat efficienter waarschijnlijk. Als ik lineair ga interpoleren met de kingwin lazer 550W 80+ platinum (was er toen nog niet, maar goed) is die 86% efficient op 75W.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 11 augustus 2011 14:22]

Bij mij is de voeding voor de 2e keer kapot gegaan binnen 2 jaar. Heb van mycom een rm850 ervoor in de plaats gekregen, omdat de ax750 niet meer leverbaar is.