Epson Stylus Photo PX820FWD Review

bas_buyandsell 20 april 2011, 3.560 views

Epson Stylus Photo PX820FWD

Pluspunten

• Veelzijdige all-in-one
  • Goede afdrukkwaliteit foto's

Minpunten

• Ondanks compacte bouw toch forse machine

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 4
Mijn HP Officejet G85 heb ik na 10 jaar afgedankt. Sinds Windows Vista ontbrak de driverondersteuning.
Nu heb ik weer een All-in-One gezocht die alles kan maar voorlopig weer up-to-date is met driver support.

Bij mijn keuze heb ik gekeken naar de featureset en de totale kosten over 5 jaar met mijn geschatte printer gebruik. Buiten het standaardpakket aan opties moest de printer beschikken over een netwerkaansluiting, scannen met automatische document invoer, dubbelzijdig printen en cd's/dvd's kunnen bedrukken. Foto's in hoge kwaliteit afdrukken was ook een pré.

Op de website www.printer.com kun je zoekcriteria aangeven om de meest geschikte printers te zoeken. Op basis van het gebruik wat je aangeeft worden de printers gesorteerd op geschatte kosten (aanschaf- en gebruikskosten). De database is niet helemaal actueel. De nieuwste modellen komen er nog niet in voor. Door zelf de verschillen te zoeken tussen de opvolgers en de voorganger kom je al een heel eind.
In mijn geval zouden de in aanmerking komende printers zijn:
Epson Stylus Photo PX810 FW(All-in-one Inkjet, 40 ppm) Totale kosten (5 jaar) ¤ 842
Epson Stylus Photo PX800 FW(All-in-one Inkjet, 40 ppm) Totale kosten (5 jaar) ¤ 887
Canon Pixma MX 850(All-in-one Inkjet, 31 ppm) Totale kosten (5 jaar) ¤ 1.037
HP Photosmart Premium C309(All-in-one Inkjet, 33 ppm) Totale kosten (5 jaar) ¤ 1.108
Canon Pixma MP 990(All-in-one Inkjet, 12 ppm) Totale kosten (5 jaar) ¤ 1.156
Bij de totale kosten moet je wel even opletten. Door op Tweakers.net te kijken kun je de printer vaak voor een lagere prijs aanschaffen. Bij de verbruikskosetn heb ik ook rekening gehouden met de beschikbaarheid en het prijspeil van alternatieve inktcartridges.

De PX820FWD is de opvolger van de PX810FW. De printer is vrijwel identiek. Het enige hardwarematige verschil is een aanvulling van de draadloze netwerkverbinding met 802.11n. De meegeleverde software is uiteraard voorzien van nieuwere versienummers en zal waarschijnlijk beter werken of iets meer kunnen.

Tot op heden kan ik tevreden zijn over de afdrukkwaliteit. Afdrukken op gewoon papier gaat vlot, ook dubbelzijdig.
De papierbak zit afgedekt achter een klepje. Je hebt geen zicht op de hoeveelheid die er nog in zit dus na een tijdje is er opeens als verassing geen papier aanwezig.
Foto's kun je afdrukken via het netwerk maar ook rechtstreeks vanaf de camera, een geheugenkaartje of USB diskdrive. Bij rechtstreeks afdrukken kun je dankzij het touchscreen de foto's kiezen en allerlei zaken instellen om de afdruk te optimaliseren. Je kunt het fotopapier in een aparte lade laten zitten. De printer kiest automatisch het fotopapier.
CD/DVD bedrukken werkt ook snel en eenvoudig zoals het hoort. Met de meegeleverde software kies je de afbeelding. Je kunt opschriften toevoegen en de opmaak aanpassen. Met een druk op de knop schuift de cd invoer "lade" naar buiten. Het plastic plaatje ziet er fragiel uit maar voldoet verder uitstekend. Door het bedieningspaneel omhoog te zetten kun je er goed bij. De software zorgt voor een goed gecentreerde afdruk. Je kunt hierbij vanaf de rand tot het gaatje printen als je cd/dvd hier tenminste een bedrukbare laag heeft. Het resultaat een een mooie afdruk met volle kleuren ( (Verbatim printable DVD).

De inktcartridges zitten in een houder aan de zijkant van de printer. De verbinding met de printkop bestaat uit een flexibele band met de inktkanaaltjes en de electrische verbindingen naar de spuitmondjes. De printer kan daardoor vlot afdrukken. Dit gaat niet geheel geruisloos. Wat je vooral hoort is het papiertransport mechanisme dat telkens heel snel het papier moet doorschuiven.

Ook bij het scannen en kopiëren gaat het niet geruisloos. Het doorvoer mechanisme van de automatische dokument invoer en het bewegen van de scanner optiek hoor je beter dan bij mijn vorige all-in-one. Het resultaat is bij de PX820FWD echter wel sneller beschikbaar.
Op het bedieningspaneel kun je aangeven hoe je wilt kopiëren. Om te scannen kun je op de printer zelf aangeven waar het bestand naar toe moet. Het kan naar een aangesloten computer gestuurd worden maar ook naar een geheugenkaartje of USB stick. Het bestand kan ook direct als pdf uitgevoerd worden.

AANVULLING:
Tot ¤ 50,00 terug voor draadloze Epson inkjetprinters !

Profiteer van de voordelen van de fraaie, gebruiksvriendelijke draadloze alles-in-één printers van Epson. Superieure kwaliteitsafdrukken, uitzonderlijke functionaliteit en waar voor het geld.
Van 15 april tot en met 30 juni 2011 krijgt u tot ¤ 50,00 terug voor de deelnemende draadloze Epson inkjetprinters.
U kunt voor de algemene voorwaarden en om het geld terug te vragen naar www.epson.nl/cashback

• D-Link DIR855
  • 3Com gigabit switch
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Epson Stylus Photo PX820FWD?

Bedankt voor deze uitvoerige review.
Heb zelf een Epson Stylus Photo R320, 6 cartridges, ook een cd/dvd-lade (gebruik altijd TDK, doet het ook goed in mijn brander. Verbatim herrinner ik mij nog van de altijd-defecte 5¼" floppies in 1998 en 1999, ging toen over op 3M was stukken beter.) en maakt ook mooie prints op cd's en dvd's.

Dat is geen All-in-one, die waren er toen nog niet met meer dan 2 cartridges, laat staan cd-lade, netwerk-aansluiting of Wifi. Daarnaast wilde ik een scanner die negatieven kon scannen, bij voorkeur ook 6×6, wat nog geen All-in-one kon en had ik al een flatbedscanner (Canon 640P) die voor gewone scantaken voldeed. Later kocht m'n vader een Canon aio (MP810) die ook negatieven kon scannen maar nog geen netwerkaansluiting had, daarvoor moest je dan weer een MP600R nemen die dan die negatieven weer niet kon scannen. Later kocht ik, o.a. voor die negatieven een Epson Perfection 4490 Photo scanner.

Anyway Ook bij mij ontbreekt sinds Vista de driverondersteuning. Vista kiest wel zijn eigen driver, maar die wordt door Epson PrintCD niet herkent en Vista weigert de Epson drivers. (Inmiddels is de Vista-laptop (<2jr oud) spontaan overleden (nVidia 7000, scherm bleef zwart), was gelukkig verzekerd en hebben daarom een nieuwe PB gekregen met Win7 dus nu herkansing, heb echter nog niet alles geïnstalleerd).

Verder herkende Ubuntu (5.04 volgens mij) hem direct (zij het als R300, maar alles werkte prima) terwijl ik de Canon daarmee nooit aan de praat heb gekregen.

In ieder geval is de Epson Stylus Photo PX820FWD een geschikte opvolger voor de R320, ik heb wel al een scanner (maar dan moet de PC waarop die is aangesloten aan staan) en m'n vrouw wil graag een aio vanwege het gebruiksgemak bij kopiëren en ik wil direct vanaf alle PC's kunne printen (dus netwerk of Wifi er op)

Dank je voor de tip van Printer.com, daar leer ik dat alleen de Epson PX800, 810 (en 820) en enkele Canons (MP850, wifi alleen MP990), kunnen printen op CD/DVD en beschikken over netwerk-functionaliteit en documentfeeder. De Canon's zullen het echter naar verwachting niet doen onder andere besturingssystemen als Windows en Mac OS-X, en vallen dus voor mij af. Zonder documentfeeder komen er nog de PX700 en 710 bij.

(Tweede keer gaf ook de HP Photosmart C309 en Premium, maar als ik aangeef ook foto's te willen afdrukken, dan vallen die weer af. Epson heeft trouwens mooier (compacter) design, HP is duurder in aanschaf en heeft duurdere cartridges maar heeft ook bluetooth en kan dubbelzijdig printen. Wel typisch is dat die C309's niet zijn terug te vinden op de website van HP tenzij je de typenummers al kent. Of er al een 802.11n variant is, kom je dus ook niet te weten)
Als aanvulling:
Na ruim 4 jaar heeft deze printer het begeven. De spuitmondjes raakten verstopt. Of dit veroorzaakt is door de compatible inkt cartridges kan ik niet met zekerheid zeggen. De reinigingscartridges die je kunt kopen hielpen niet het probleem op te lossen. Het werd zelfs erger. Waarschijnlijk is het vuil in de inkttoevoer losgekomen waardoor het echt einde oefening was.