Specificaties Socket 939 met Nvidia GeForce 6150 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A8N-VM CSM Review

WillemJanJansen 27 augustus 2006, laatste update op 28 augustus 2006, 1.201 views

Asus A8N-VM CSM

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stock Prestaties
  • Onboard VGA

Minpunten

• Slecht geluid
  • Slechte overklokbaarheid
  • Geluid werkt alleen onder Windows SP 2
  • Slechte service bij Asus
  • Overvoltage
  • Layout is zeer matig uitgedacht
  • Vcore niet instelbaar

Layout Score: 2
In gebruik met:
AMD 64 3200+ (Boxed koeler)
Asus 7600GT
Coolermaster 380 watt atx2.0
4 x 256 MB waaronder 3 verschillende merken
LG CD writer
Philips DVD speler
Logitech X-220 (2.1) geluidsset

Waarom dit bord?
Ik heb voor dit moederbord gekozen omdat ik nog even op mijn nieuwe videokaart moest wachten. Aangezien ik van een ASRock (S939) bord af kwam, dacht ik dat ik met dit Asus bord, die toch een paar aardige surveys en reviews heeft gekregen, wel een stapje omhoog zou gaan.
Na een dag in gebruik bleek dit dus lang niet het geval.

Layout
Dit is n van de vele dingen aan het bord waar ik ontevreden over ben. De aansluitingen zitten netjes in de buurt van de apparaten die aangesloten moeten worden. Alleen de 24 pins voedingskabel had iets naar boven gemogen, maar dit is tot nu toe geen probleem. Wat echter wel enorm irritant is; de Geforce 6150 chip zit te dicht bij het socket. Op deze chip zit een hoge heatsink die enorm in de weg zit bij de montage van zelfs de boxed koeler!
Ik denk dat je hierdoor grote moeite zult krijgen als je er een 3th party koeler van Zalman/Arctic op wilt plaatsen. Hier is zeer slecht over nagedacht.

Featureset
Op zich is er niks te klagen over de features, totdat je eens wat muziek gaat draaien. Dit bord wordt aangeraden als mediacenter plank. Echter, als je het geluid van die chip hoort dan krijg je kippevel op je arm. Het klinkt hol en bij bepaalde klanken lijkt de chip het niet aan te kunnen wat zich uitdrukt in een zachte ruis door het geluid heen. Ook kun je het geluid niet installeren onder Windows Service Pack 1.

Prestaties
De prestaties zijn gewoon goed, net als bij andere nForce 4 producten. Uiteraard neemt de processor-->geheugen bandbreedte 3~4 % af al gebruik je de onboard VGA. Deze heeft ook geheugenbandbreedte nodig.

Stabiliteit
Dit is k een slecht punt, na een bios verandering moet ik vaak eerst een reset doen, of zelfs mijn voeding 10 seconden uitzetten om de boel weer aan de gang te krijgen. Dit terwijl alles gewoon goed staat.
De Vcore heeft ook een enorme afwijking naar boven (tegen de 0.1 volt aan) en deze schommelt ook behoorlijk.

Overklokbaarheid
Om maar te beginnen over de mogelijkheden in de bios, die zijn amper aanwezig. Je kunt verwachten dat zo'n bordje geen uitgebreide opties heeft maar deze heeft er geen. Je kunt zelfs de vcore niet bijstellen en aangezien deze dik boven (1.5 volt) de 1.35 volt van AMD staat is dit een groot dieptepunt. De enige opties zijn het verhogen van de HTT en er zijn een paar mem dividers. Heel leuk en aardig, maar dan moeten de memory dividers wl goed werken. De dividers staan in deze volgorde geloof ik : 200>183>166>149>133>100. De volgende dividers werken niet: 183 en 149.
De HTT is gemakkelijk te verhogen, maar het lijkt wel alsof de HTT multiplier niet reageert op een verlaging. Ik krijg mijn processor met moeite stabiel op 2350 MHz, een voltage verhoging heeft (uiteraard) geen effect omdat het bord mijn overklok limiteert.

Compabiliteit
Naar mijn mening goed, ik heb nog geen problemen hiermee gehad. Dit terwijl ik 4 geheugen bankjes bezet heb waar 3 verschillende merken in zitten.

Ondersteuning
Het lijkt wel alsof Asus de slechte dingen van dit bord probeert te verzwijgen. Helpen daar doen ze niet aan, ze sturen je alleen mailtjes terug waaruit blijkt dat zij geen verstand hebben van hun eigen producten, of te weinig vaardigheden hebben in begrijpend lezen. Na mijn mailtje waarin ik vroeg of er een oplossing is voor het overvoltage, omdat Q-fan (Aanpasbare fansnelheid, gaat omlaag als de processor koel is, maar dat wordt de processor niet door het te hoge voltage) niet goed werkt kreeg ik dit terug:

geachte heer,

het is aan te raden om de Vcore voltage op de standaard temepratuur te houden . Qfan reageert op
de CPu temperatuur en niet op de voltage en hier zal het dus niet aan liggen. U kunt Asus probe
installeren om dit in windows in de gaten te houden en evt. aan te passen. Probe vindu op uw
installatie CD of de website http://support.asus.com

En na een half uur deze aanvulling:

geachte heer,

Mijn excuses , met standaard temperatuur van de Vcore bedoelde ik voltage.

Hiermee beantwoorden ze dus helemaal niks van mijn vraag. Mijn Vcore kan juist niet op de door AMD aangegeven standaard waarden.

Dit is een van de weinige pluspunten, het bord kost relatief weinig.

--------------------------------------------
Ik ben dus alles behalve tevreden over deze plank, het rammelt aan alle kanten en Asus wil er niks aan doen. Hierdoor verliezen ze veel klanten lijkt mij, waaronder ik zelf. Voor mij geen Asus meer.
--------------------------------------------

Ik snap overigens niet hoe mensen die andere surveys over dit bord in elkaar hebben gezet. Zulke tekortkomingen moeten toch opvallen?

Amen

Heb jij ook een Asus A8N-VM CSM?

Je weer ook dat de onboard DVI-D uitgang alleen werkt op lcd schermen met DVI (vandaar de D).

Voorderest ja de indeling ben ik het mee eens, opzich is het geen slecht bordje, maar ik moet zeggen als je wilt overklokken koop je zoiets niet, meer een wat geavanceerder bordje A8N-SLI Deluxe/premium ofzo.

Voorderest een mooi review.
Dank je, :*)

Ik wist idd al van tevoren dat het geen goede overklokker zou zijn, maar een simpele voltage table in de bios zou geen kwaad kunnen. De onboard DVI heb ik niet kunnen testen aangezien ik alleen een VGA kabel bij mijn nieuwe LCD monitor kreeg. Ook heb ik een week na het bord mijn 7600GT ontvangen.

Voor de meeste gebreken heb ik nu een software matige oplossing gevonden, zoals crystalcpuid en dergelijke programmatjes.
Als je de 2 Spread spectrum opties op center spread zet, kan het moederbord beter booten vanuit koude toestand en bios upgrade.
Als er een andere videokaart wordt gebruikt ipv de onboard merk ik ook dat het bord stabieler is en hoger kan overclocken.

Geluid is trouwens bij mij niet hol, ik hoor alles heel duidelijk (wel soundmax met SP2 geinstalleerd).
Misschien staat bij jou de acoustic environments nog op Generic? Die moet op None of misschien living room. De verschillen tussen stereo headphones en speakers is niet groot, maar je hoort met headphones alles wel iets dichterbij. Virtual Theater Surround staat trouwens ook standaard aan, die kan je het beste op disable zetten door het hokje aan te vinken
Die 2 opties staan volgens mij als default op center spread, deze heb ik dan ook niet gewijzigd. Idd, met onboard VGA kom je minder ver, tenminste, als je het pad naar de VGA niet aanpast. Ook hier heb je een soort van multiplier voor, deze is naar beneden te brengen. Na deze wijziging zou je hier geen problemen mee moeten hebben. Bij mij klokt mijn processor zowel met de onboard VGA disabled als enabled voor geen meter over.

Aangezien elke A64 moeiteloos de 2500 MHz haalt, zeker op 1.5 volt, krijg ik het vermoeden dat de HTT multiplier niet terugschakelt, waardoor je ruim over de 1000 MHz heengaat.

Ik heb gekeken maar akoestische omgeving staat op "geen" bij mij, ook staat het ingesteld op stereo luidsprekers, wat volgens mij allemaal precies klopt.
Bij sommige klanken hoor ik duidelijk een soort gekras, zowel met mijn headset als met mijn boxen. Virtual Theatre surround staat overigens standaard uit hier, het ligt er net aan wat je instelt als je je boxen aansluit.

Op mijn vorige moederbord had ik hier geen last van. Hierop zat een Realtek ALC850 7.1 welke schijnbaar toch iets beter is.
Je hebt het over voltlijnen ed... Misschien ook handig om je voeding erbij te vermelden dan.
Misschien is het voor jou dan handig om iets beter te lezen, aangezien mijn voeding bovenaan staat. Met mijn voeding is niks mis, met mijn voltageregulator waarschijnlijk wel. Het is overigens een bekend Asus probleem. :z ;)
Zelf heb ik dit bord in 2 systemen geplaatst (voor anderen).
Deze hadden een prima onboard geluid(gebruik zelf een 2ZS) en de Vcore bleef stabiel. C'nQ werkt ook prima. (incl voltage verlaging)

De minpunten vind ik wel:
- slecht overclockbaar
- Chipsetkoeler(ivm plaatsing alternative koeler)

Maar niet iedere alternative koeler heeft hier last van...