Specificaties Res. horizontaal: 600dpi, verticaal: 600dpi - Bekijk alle specificaties

ION Copy Cat Review

mol99 16 november 2010, laatste update op 16 november 2010, 6.514 views

ION Copy Cat

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit, mooi afgwerkt en voelt stevig aan
  • Gebruiksvriendelijk
  • Prima kwaliteit scans

Minpunten

• Geen eigen geheugen waardoor je gebruik moet maken van een MicroSD kaart die niet is meegeleverd.

Scankwaliteit Score: 4
Snelheid kleur Score: 5
Snelheid zwart Score: 5
Features Score: 4
Reden Aanschaf

Ik was al enige tijd op zoek naar een goede scanner voor mijn administratie. Omdat ik al een Laserprinter heb en niet nog een groot log apparaat op mijn bureau wilde heb ik nog geen traditionele scanner of "All in one" gekocht. Toen kwam ik de ION Copycat tegen en deze leek me direct interessant vanwege het kleine formaat.
Redenen voor mij om een scanner aan te schaffen waren:
- Soms moet je stukken doorsturen en kan dat ook per mail, zonder scanner kun je ze niet mailen maar moet het per post wat langer duurt en omslachtiger is.
- Het digitaliseren van mijn administratie. Je moet zoveel documenten en correspondenties bewaren dat mijn ordners vaak uitpuilen, met een scanner zet ik ze gewoon op mijn harde schijf en is de ruimte bijna onbeperkt.

Daarnaast vind ik het handig om af en toe een foto in te kunnen scannen. Het hoeft hierbij geen superkwaliteit te zijn maar wel goed genoeg.

Wat wordt er meegeleverd?

De Copy Cat wordt geleverd met 2 AA batterijen, en CD-ROM met OCR software (werkt alleen onder Windows), handleidingen, een mooi sleeve achtig tasje voor onderweg en een Micro USB kabel die gelukkig vrij lang is.

Hoe werkt het?

Ik vind de Copy Cat heel gebruiksvriendelijk. Je legt het over het begin van een document heen. Aan de zijkant zitten 2 streepjes die iets breden zijn dan A4 formaat, je drukt op scan en er gaat een groen lichtje branden, je rolt de scanner over het document heen en als je aan het einde bent druk je weer op scan. Het groene lichtje gaat dan uit en je scan is klaar. Als je te snel scant of als er iets mis gaat begint er een rood lampje te branden en weet je dat je opnieuw moet scannen.
Het enige waar je op moet letten is dat je recht scant, bij een normaal document is dit makkelijk omdat de wieltjes onder het apparaat gewoon rechtuit gaan.
Bij het scannen van boeken is het iets lastiger omdat je hier altijd een bolling in de pagina hebt. Je kunt dan het beste van binnen naar buiten scannen, beginnend bij de kaft. Als je van boven naar beneden scant krijg je door de bolling van de pagina een afstand tussen de pagina en de scanner waardoor het minder duidelijk wordt.
Tip
In een forum las een tip om er een stukje glas tussen te doen bij hele gekreukelde documenten om het dan alsnog plat te drukken. Persoonlijk heb ik dit nog niet nodig gehad omdat documenten met een vouw wel goed worden gescand.

Ontwerp

De scanner voelt robuust aan en is mooi afgewerkt in de kleuren zwart en chrome.
Er zitten in totaal 3 knoppen op de scanner. De ene is om de Copy Cat aan en uit te zetten en tevens om te scannen. Daarnaast zit er een knop op om kleur / zwartwit in te stellen en ééntje om de DPI in te stellen, je kan kiezen tussen 300 en 600 DPI. Op het monochrome ledje staat vermeld of er een Micro SD kaart aanwezig is, de resolutie, of je color of mono gebruikt en een teller hoeveel scans je al gemaakt hebt. Daarnaast staan twee ledjes genaamd scan en err, die gaan branden als je scant of als er iets mis gaat tijdens het scannen. Ook staat er een batterij indicator met hoe vol je batterij nog is.

Verbinding met PC, geheugen en software

De scanner wordt gezien als een USB Mass Storage device. In principe werkt de Copy Cat dus met elk apparaat dat een USB host is. Er zijn geen drivers nodig, er wordt vermeld dat hij werkt op Windows en OSX maar in principe werkt hij dus op elk OS. De meegeleverde software voor Windows is een OCR programma genaamd ABBY Screenshot Reader, wat overigens prima werkt maar je niet nodig hebt voor de werking van de scanner.
Het apparaat heeft helemaal geen eigen geheugen wat ik een klein nadeel vind. Je hebt dus een Micro SD kaart nodig anders kun je er niet mee werken. Als je de scanner via de USB kabel aansluit op de PC staat er op het display USB en kun je niet scannen. Wat ik prettig vind is dat er een lange USB kabel bij wordt geleverd, bijna een meter!

Batterij verbruik

Over het batterij verbruik kan ik nog niet zoveel zeggen. Ik heb al rond de 100 documenten ingescand en volgens de indicator zijn nog 3 van de 3 streepjes vol. Als de batterij leeg is zal ik vermelden hoeveel scans ik kon maken met 1 setje.

Resultaten

Ingescand document zwart wit document:

Ingescand kleuren document dat gevouwen is:

Voorkant van een boek, omdat ik hier geen platte ondergrond heb zie je dat het iets wiebelt:

Plaatjes uit een boek::

De inhoud van de doos:

Conclusie:

Ik ben aangenaam verrast door de Copy Cat. Omdat ik nog nooit gehoord van van dit soort scanner was ik bang dat het een gadget achtig dingetje zou kunnen zijn van lage kwaliteit. Over zowel de robuustheid van het fysieke product als de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit ben ik meer dan tevreden. Ik kan wel zeggen dat dit mijn verwachtingen heeft overtroffen. De Copy Cat heb ik nog niet erg lang dus als ik nog nadelen tegenkom zal ik het laten weten.

Heb jij ook een ION Copy Cat?

Mooie review!

Lijkt me best handig voor wat je er mee doet, en de kwaliteit van de scans valt mij ook zeker niet tegen.

Ik vind je enige negatieve punt alleen een beetje vreemd, wat is er mis mee om een MicrsoSD kaartje te kopen?
die dingen kosten toch ook bijna niks meer?
Dank je wel voor het compliment! Het is mijn tweede productreview, ik krijg de smaak wel te pakken :D Als iemand tips heeft voor het verbeteren van mijn reviews hoor ik het graag.

Ik vind het geen probleem om er een MicroSD kaartje voor te kopen. Omdat hij geleverd wordt zonder had ik het beter gevonden als er intern geheugen in had gezeten of een MicroSD kaartje met weinig capaciteit, als is het maar 100 MB intern geheugen je kan er in ieder geval mee werken. Het is geen groot nadeel maar ik had verder geen negatieve punten vandaar.

[Reactie gewijzigd door mol99 op 17 november 2010 09:34]

heel mooie bespreking. Hier heb je wat aan!!
Goede review!
Wel is het natuurlijk zo dat een hand scanner zo oud als de weg naar Rome is (nou ja, niet zo oud). Flatbed scanners waren vroeger nog duur en dan waren deze scanners een optie.
kan ik verschillende gescande pagina's bundelen tot een ebook of wordt iedere pagina apart opgeslagen?