Intel Core i7-860 Boxed Review
Aankoop Ik had mij vorig jaar voorgenomen om de i7 S1156 / S1366 upgrade over te slaan, maar kon er na de regelmatige forum berichten niet langer op wachten. Ik moest een i7 cpu hebben, waarom ? omdat het kan en omdat ik elke 2/3 jaar probeer een vers systeem samen te stellen.. De Keuze P55 of X58 Bij de Core i7 heb je de keus tussen 2 platformen: X58 en het P55 platform. Ik had dus de keuze uit de i7 920/930 of de i7 860/870: Welk platform pas het best bij mijn gebruik en waar kan ik weer 2/3jr mee spelen Aan beide systemen is een goede keuze vast te knopen, maar er zijn wel degelijk verschillen in de beide platformen. Ik ga proberen om de verschillen een beetje samen te vatten. X58 / i7 920 Voordelen: - 16 lanes per...
Pluspunten
2,8 ghz i7 860 kloksnelheid tov 2,66 voor i7 920 Moederborden zijn goedkoper, meer features ivm een vergelijkbaar geprijsd X58 moederbord Geen NB meer, geintregeerde geheugen controller Dual Channel geheugen
Minpunten
Warmte ontwikkeling met HT aan
Eindoordeel
Ik had mij vorig jaar voorgenomen om de i7 S1156 / S1366 upgrade over te slaan, maar kon er na de regelmatige forum berichten niet langer op wachten. Ik moest een i7 cpu hebben, waarom ? omdat het kan en omdat ik elke 2/3 jaar probeer een vers systeem samen te stellen..
De Keuze

P55 of X58
Bij de Core i7 heb je de keus tussen 2 platformen: X58 en het P55 platform. Ik had dus de keuze uit de i7 920/930 of de i7 860/870: Welk platform pas het best bij mijn gebruik en waar kan ik weer 2/3jr mee spelen
Aan beide systemen is een goede keuze vast te knopen, maar er zijn wel degelijk verschillen in de beide platformen. Ik ga proberen om de verschillen een beetje samen te vatten.
X58 / i7 920
Voordelen:
- 16 lanes per videokaart bij een crossfire opstelling
- Triple Channel geheugen
Nadelen:
- 2,66 ghz i7 920 kloksnelheid tov 2,8 voor i7 860
- Moederborden zijn duurder
- Northbridge ( Extra verbruik en warmte ontwikkeling)
- Meer geheugen nodig.
P55 / i7 860
Voordelen:
- 2,8 ghz i7 860 kloksnelheid tov 2,66 voor i7 920
- Moederborden zijn goedkoper, meer features ivm een vergelijkbaar geprijsd X58 moederbord
- Geen NB meer, geintregeerde geheugen controller
- Dual Channel geheugen
Nadelen:
- 8 lanes per videokaart bij een crossfire opstelling
- Misschien minder toekomst vast dan S1366 i.v.m. Gulftown (6Core)
Zoals je hierboven kunt lezen is - in mijn ogen - de 8 lanes per videokaart een echt nadeel ten opzichte van een de X58 systemen. Ik maak toch geen gebruik van CF dus kan ik er zat mee leven.
Bij het doorlezen van de vergelijkingen en reviews van de cpu's en moederborden viel mijn keuze dus op het P55 systeem, en wel bijgestaan door een i7 860 !
Het moederbord
De keuze voor een moederbord was wel redelijk snel gemaakt, aangezien ik zeer goede ervaringen heb met Asus moederborden, kon er deze keer ook rustig een Asus bordje komen..
De keuze is gevallen op een Asus P7P55D-E, mede door de goede reviews en uitgebreide featureset en z'n gunstige prijs.

Prestaties
Ik kom van een Q9450 die op 3.2Ghz heeft gelopen en dat was al een erg prettig systeem mee te werken. De prestaties van mijn 860 deden mij absoluut een plezier.. De snelheidswinst is zelfs op stock snelheden gewoon merkbaar.
Om kleine een indicatie te geven van de prestaties zal ik de 3Dmark Vantage score van deze processor vergelijken met de snelste quadcore van AMD: de Phenom II X4 965.
De i7 860 scoort in 3Dmark Vantage 17269 punten, tegenover 11742 punten voor de AMD Phenom II 965: dat is maar liefst 5527 winst ten opzichte van AMD's snelste quadcore. Intel heeft dus goed werk geleverd met deze processor!
Overklokbaarheid
Op stock snelheid is deze processor dus al vlot. Dat moge duidelijk zijn en voor elke applicatie / game ruim voldoende bemeten te zijn..
Maar voor een tweaker kan het natuurlijk niet snel genoeg gaan: tijd om te kijken wat ik uit mijn splinternieuwe processor kan halen.
Na een avond stock snelheden te hebben gedraait was het toch tijd om de cpu eens aan de tand te gaan voelen, Ik ben rustig aan begonnen de frequentie's en voltages eens vast te zetten in de bios om een zo een solide basis te maken voor de OC. De MP is vast ingesteld op 20x, en ben begonnen met een BCLK van 150 (3.0Ghz) Dit ging prima op 1.04 volt.
De cpu ligt onder een Mugen 2 en had er z'n plekje wel gevonden met lekkere temperaturen.
Na langzaam de BCLK te hebben opgehoogd zit ik nu op 20x190 : 3.8Ghz HT aan met m'n geheugen op 1900Mhz 7-8-8-24-2T (Dominators GT 1600Mhz), Vcore inmiddels op 1.22V en onder load temps tot 70 graden.

De validatielink
We gaan gestaag door en zal hier ook blijven updaten hoe de resultaten zijn. De stabiliteit wordt getest met Prime95 & Intel Burn Test 2.5.
Warmteproductie
Het Systeem zit in een Lian Li PC70 met 4x YS-Tech 80mm in&outtake fans en de daarin geplaatste Mugen 2.
Na een hele tijd aan het overklokken te zijn geweest, is er toch wel een flinke warmtestijging voelbaar. Hoe warm de processor op 3,8 ghz valt me niet tegen onder de mugen 2 in Push - Pull opstelling.
Met HT uit is de cpu onder load een graad of 7 koeler dan met HT aan, maar dat nemen we voor lief
Onder load van Intel burn test / Prime 95 niet warmer dan 72 graden bij 25 Runs.
Conclusie
Na een week
Update
Volgt volgende week met :
Benchresulaten
Overall ervaringen
OC aanvulling en nieuwe resultaten
Vandaag :
Reacties beantwoordt en toegelicht !
Reacties (12)
Uit verschillende benchmarks is gebleken dat dit verschil tussen Crossfire op 2x 16 lanes of 2x8 lanes echter te verwaarlozen is.
Nadeel is ook de bussnelheid onderling tussen P55 en X58 platform.
Bus snelheid QuickPath 1x 4.8 GT/s voor X58.
Bus snelheid QuickPath 1x 2.5 GT/s voor p55.
Dacht ik.
Weet niet in hoeverre dit belangrijk is maar lijkt mij dat de X58 processors meer data kunnen doorvoeren.
Linx is ook uitstekend progje voor stress test deze is wel stuk heftiger als Pime 95.
[Reactie gewijzigd door sebasss2 op 22 juli 2024 14:59]
De reden dat de bandbreedte bij X58 hoger is omdat QuickPath oorspronkelijk ontwikkeld is om als verbinding tussen 2 cpu's te fungeren. Maar bij beide platformen heeft Intel een zeer ruime marge genomen en in de praktijk zal dit nooit een bottleneck zijn.
Wanneer X58 wel duidelijk sneller is, is als het triple channel geheugen ingezet kan worden. Echter zijn er maar weinig programma's die zoveel geheugenbandbreedte kunnen gebruiken.
"Deze processor vormt een hele goede basis voor een future-proof systeem"
Als het maar 2/3 jaar future proof hoeft te zijn :-)
BTW leuke review.
hier nog even een leuk linkje: http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=108
qua multithreaded applicaties merk je dat de i7 860 sneller is als de X4 965, maar in de games is het evrschil dan wel weer miniem, vandaar dat ik eerst weer gekozen heb voor het AMD gebeuren, want ik zat ook zeer zeker te nijgen naar dit als 2de set
Ook zie ik niet helemaal het nadeel van triple channel geheugen, aangezien ik 6GB de ideale tussenmaat voor 4GB en 8GB vond, ivm met future-proof-heid(is dat een woord?) zonder echte overkill.
Dit gezegd hebbende, een niet al te lange goed leesbare review, waar mensen zeker wat mee kunnen, ik mis alleen nog een benchmark van iets wat je daadwerkelijk gebruikt, bijvoorbeeld een paar games, in vergelijking tot je oude processor, maar ik neem aan dat het nu nog teveel moeite is om de oude computer in elkaar te zetten.
mooie OC hebje gehaald, heb je der de HT voor aan gelaten of heb je hem uitgezet?
Heb de processor ook en ben er supertevreden van, ook in combo met de mugen2. Het is gewoon een supercombinatie! Inderdaad zo futureproof als het kan zijn in computerland.
Ik moet wel zeggen bij OC'en stijgt idd de temp redelijk snel, maa rbij normaal gebruik kom ik zelden boven de 35 graden uit. (afspelen full HD, surfen, you name it) In mijn build is dit echt de extra kost waar ik het minst spijt van heb.
Heb zelf de I7 875 K en deze is bij normaal gebuik rond 30 graden H70.
Wanneer Vaporized HT uit zet kan je nog veel verder komen met OC, HT onwikkeld zo veel extra warmte..
Ik vergelijk inderdaad met de i7 920/930 omdat deze in de zelfde prijs klasse liggen, en zoals jij zegt zou een 950 ook zeker de moeite zijn om naar te kijken maar zoals ik al aangaf is voor mij de keuze van een X58 platform het niet waard.
- Ik heb met mijn 860 geen mindere preformance op als een 930 / 950 op de zelfde kloksnelheden, dit is te verwaarlozen.
- Ik heb geen 3 latten geheugen nodig, dit scheelt puur in de euro's.. Hier is wel een mindere preformance door, maar daar kan ik ruim mee leven..
De benchmarks die zullen nog volgen in een update ergens volgende week en daar komen zeker de Games / Apps en dagelijkse bezigheden in. Een vergelijk tussen mijn oude Q9450 kan ik vrij goed maken omdat ik veel screenshots heb gemaakt en bench resultaten heb bewaard..
@ Sebasss2,
- Het verschil is wel te verwaarlozen zoals jij aangeeft tussen 2x8 of 2x16 Lanes, maar in theorie scheelt het gewoon bandbreedte, en bij echte High-End systemen ( p55
- De lagere QPI doorvoorsnelheden zijn inderdaad een lichte beperking van het P55 platform, maar niet nadelig voor mijn gebruik dus heb ik deze ook niet meegenomen in de voor & nadelen die ik heb. Een X58 platform kan inderdaad meer data doorvoeren.
- Ik gebruik als stresstesten : Orthos, Prime95, IntelBurnTest en OCCT.. LinX is wel een heel goed programma maar geeft echt load die on-haalbaar is in dagelijkse situaties. Daarnaast lijken mij de bovenstaande 4 programma's hun werk wel goed te doen.
@ Coffeejunkee,
Bedankt voor de fijne toelichting, zal eens kijken of ik dit netjes verwoord mee kan nemen in mijn review, maakt een hoop duidelijk in 10 zinnen !
@ Joindry.
De OC is met HT aan, als ik deze uit zou zetten had ik ook een i5 760 oid kunnen kopen, maar wil graag een stabiele oc met HT aan.. Als het strax puur om de laatste Mhz'n gaat dan zal HT wel een keer uitgaan. Voor 24/7 gebruik is het doel deze wel aan te laten en temperaturen onder de 70 graden te realiseren.
Er zal strax weer een Thermalright 120 (TRUE) op de cpu komen omdat deze in load toch betere resultaten boekt als een Mugen2.
@ Sebasss2,
HT blijft ook aan zoals hierboven uitgelegd, maar de OC grens is nog niet bereikt hoor... We gaan gewoon vrolijk verder met deze cpu.. Ik hoop er op lucht onder een Thermalright 120 met een Push - Pull fan opstelling toch zeker 4.2Ghz (HT aan) / 4.4Ghz (HT uit) uit te kunnen halen.. Denk dat er nog zat headroom inzit
@ Iedereen
Bedankt voor alle reacties en stemmen, maar zou je in het commentaar graag achter willen laten hoe je gestemd hebt en waarom... Dit was mijn 3e review en wil ze graag beter en beter maken, alle tips zijn welkom !
Uiteraard krijg je je sterren weer terug als er een paar mooie benchmarks en nuttige tips of ervaringen bijzitten.
@hieronder ok, dan wacht ik geduldig
[Reactie gewijzigd door hugoy op 22 juli 2024 14:59]
2/3 Jaar is toch redelijk future proof in hardware-land.
@ MartijnAbel
Ik heb samen met een vriend ook een X4 965 systeem samen gesteld, en inderdaad het ingame gevoel kwa snelheid en kracht is het zelfde, zoals anantech.com ook al zegt.. Maar het OC'n en benchen gaat gewoon harder op een i7
De week is nog niet om en ik ben nog druk bezig met het in elkaar draaien v.d. resultaten voor de bench testen
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/68035/carbonli.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/173710/crop5ac51d72435bb_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/321297/MEDIUM.jpg?f=community)