Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE32C630 Zwart Review

timwijn 18 februari 2011, laatste update op 5 maart 2011, 3.869 views

Samsung LE32C630 Zwart

Pluspunten

• Erg mooi beeld
  • Goede interne mediaspeler

Minpunten

• Verschil tussen panelen

Beste tweakers,

Na al een korte review te hebben gemaakt over deze tv, heb ik na pak 'm beet drie maanden toch besloten om er een uitgebreide review over te schrijven. Dit is tevens mijn eerste uitgebreide review ooit, dus wanneer jullie op- of aanmerkingen hebben, hoor ik dit natuurlijk graag, zo lang het maar opbouwende kritiek is!

Selectieproces

Waarom heb ik voor de LE32C630 gekozen?
Aangezien ik een student ben en (nu) nog thuis woon, wilde ik een tv die niet groter was dan 32". Hij staat nu in mijn slaapkamer en ik zit er zo'n 2,5 meter vanaf. Ook wilde ik er niet meer aan uitgeven dan zo'n 500 euro.
Het design van de Samsung tv's spreekt mij onwijs aan en ik zat daarom dan ook voornamelijk te twijfelen tussen het led-model UE32C5100 en het LCD-model de C630. Ik heb ook nog gekeken naar een Sony ex-500, wat ook qua beeld een mooie tv is, maar qua design trok die mij weer een stuk minder aan.
Merken als LG ben ik zelf niet heel erg weg van en als ik keek naar bijvoorbeeld Panasonic, kwam ik al snel bij de modellen uit, die dan toch duurder dan 500 euro waren.
Mijn keus is op de C630 gevallen en wel om de volgende redenen:
- Het allerbelangrijkst is natuurlijk hoe het beeld je aanspreekt en ik heb beide tv's naast elkaar gezien, waarbij ik de kleuren van de C630 minder kil vond dan die van de C5100. De kleuren van Samsung tv's worden over het algemeen wel als hard ervaren, zeker als je het vergelijkt met een Sony of een Philips, maar bij de C5100 vond ik het echt tť.
- De C630 heeft 100hz beeldverversing in tegenstelling tot de C5100. Ik kijk regelmatig naar sport, voornamelijk voetbal, en ik heb mij op het forum laten vertellen dat 100hz dan echt een pluspunt is.
- De C5100 heeft wat problemen met ghosting en de LCD-modellen van Samsung hebben daar toch minder last van. Het is overigens niet iets wat wordt veroorzaakt door het verschil tussen LCD en Edge-led, maar ik zeg het zo omdat er wel meer problemen met de goedkopere led-modellen dan met de LCD-modellen in dezelfde prijsklasse.
Dit waren voor mij de belangrijkste redenen om voor de C630 te gaan en tot op heden heb ik daar absoluut geen spijt van!

Design

Het design vind ik zoals ik hierboven al had gezegd erg mooi. Hij is gewoon strak vormgegeven. Een doorzichtige voet, rechte omlijsting in glanzend zwart, met een subtiel doorzichtig lijntje er omheen. Hij is niet zo dun als een led-tv, maar nog steeds slank te noemen. Verder heeft hij rechtsonder een paar praktisch onzichtbare touchknoppen in de omlijsting zitten. Overigens heeft de tv geen fysieke aan en uit knop. Hij is alleen met de powerknop op de afstandsbediening en de tv in de standbymodus te zetten.
Wat ik eerder nog niet had vermeld maar nu wel even doe is het volgende: Ook heb ik nog getwijfeld tussen de C650 en de C630, de verschillen tussen beide tv's waren erg klein (Grootste verschil is dat C650 wel internet@tv heeft en de C630 niet). In dit geval heeft het design van de C630 voor mij de doorslag gegeven, omdat hij een matter scherm heeft dan de C650, dus minder last heeft van spiegeling, en hij heeft geen rode uitstulping onder in het midden zitten van de omlijsting.

Beeldkwaliteit

Dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait. Nou ben ik van mening dat dit punt ook nog wel behoorlijk persoonlijk is, dus ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven, maar wel vanuit mijn mening.
Zoals ik hierboven ook al heb gezegd, de kleuren van de C630 zijn redelijk hard, of fel te noemen, maar ik vind dit wel mooi. Misschien dat de echte kenners zullen zeggen dat het niet helemaal natuurgetrouw is, maar ik ben er dik tevreden mee.
Helaas kijk ik nog analoog (snap zelf ook niet dat ik nog geen CI+ module heb gekocht, maar dat even terzijde.) maar dat beeld is in principe prima om te zien. Het is wel zo dat wanneer je een film hebt gekeken in 720p of 1080p, dat je dan minder tevreden bent. Dus digitale tv zou ik zeker wel aanraden.
Het beeld wat je in 1080p te zien krijgt is weergaloos mooi. Zelf ben ik helemaal weg van de BBC Life serie en Planeth Earth en wanneer ik daar naar kijk in full hd, word ik elke keer weer helemaal blij van mijn tv.
Hij vertoonde eerst helaas wat haperingen toen ik full hd keek, maar sinds de firmware is geŁpdate is dat er uit en speelt hij volledig soepel af. Ik heb er gister even op 20 centimeter af gezeten, maar zelfs dan is het beeld haarscherp.
Al met al, ben ik over dit punt heel tevreden.

Interne mediaspeler

Ik heb even nagedacht of ik nog een externe mediaspeler erbij zou kopen als bijvoorbeeld een popcornhour, maar na een tijd met de interne mediaspeler te hebben gespeeld, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet nodig vind. Ik gebruik mijn tv met een externe harde schijf van 320gb NTFS geformateerd. Voornamelijk speel ik .MKV bestanden af of soms nog een .AVI. Het werken met de mediaspeler gaat ontzettend makkelijk, je drukt op de knop media.p op de afstandsbediening en je zit direct in een menu, waar je kan kiezen of je foto's, muziek of video's wil bekijken. Het navigeren door je collectie heen gaat niet heel snel, maar zo lang je alles goed ordent is dit minpunt te overzien. Wanneer je iets met ondertiteling wil kijken, zet je in de map waar de film in staat, het sub bestandje met dezelfde titel en de tv zal de film vervolgens met ondertiteling afspelen. Werkt perfect. Doorspoelen werkt fijn en wanneer je de tv midden in een film uitzet, kan je de volgende keer wanneer je hem opstart gewoon in de film op knop D drukken van de afstandsbediening en hij gaat weer verder waar je gebleven was. Voor mij is een externe mediaspeler dan ook niet nodig.
Een klein nadeel wat er nog wel is, is dat hij niet alle .MKV bestanden pakt, gelukkig gebeurt dit niet vaak, maar er zit wel eens een bestand tussen zitten waarvan de melding: dit bestandstype wordt niet ondersteund. Naast dat heeft hij ook een keer een bestand gehad, waarbij hij niet kon doorspoelen. Waar dit dan precies aan ligt weet ik zelf ook niet precies, maar het zal er wel door komen dat .MKV bestanden containers zijn en dat er dan iets tussen zit wat de tv niet goed pakt.
Nogmaals, dit komt gelukkig zelden voor en is dus voor mij ook niet een reden geweest om toch een externe mediaspeler aan te schaffen.

Aansluitingen

Er zitten wat mij betreft genoeg aansluitingen op de tv.
- 4 HDMI-poorten 3 aan de achterkant en 1 aan de rechter zijkant. Welke uitstekend werken, als ik mijn laptop er op aansluit dan is het gewoon plug-and-play.
- 2 usb poorten aan de zijkant. Op dit moment gebruik ik er maar een voor mijn harde schijf, dus dat is voor mij ook voldoende.
- Een headphone-ingang.
- 2x scart achter, een keer rood-witte-gele ingang aan de zijkant.
- Een ingang voor component aan de achterkant
- Een ingang voor CI+

Uploaded with ImageShack.us
Edit: Ik heb onder een foto toegevoegd waarop de aansluitingen achter allemaal te zien zijn.

Paneelloterij

Ik heb besloten hier toch nog een stukje aan te wijden.
In het Samsung tv forum hier op GOT is hier veel aandacht aan besteed, dus dat zal ik ook even kort hier doen. Het is algemeen bekend dat er verschillende panelen voor deze serie tv worden gebruikt. Welk paneel je hebt kan je op verschillende manieren zien, deze zijn:
- ”f een sticker aan de achterkant buiten, ůf een sticker aan de achterkant, maar die kan je alleen zien wanneer je door de ventilatiegrill heen kijkt.
- De andere mogelijkheid is het servicemenu in duiken. Dit moet je doen op eigen risico, want als je hier iets veranderd kan dit niet zo'n goed effect op je tv hebben.
De Samsung panelen schijnen het best te zijn, maar er zijn ook panelen van bijv. AU optronics.
Zelf heb ik een A06 paneel, wat toch een Samsung paneel blijkt te zijn, omdat de code onder de bovenste barcode van de sticker met LTF begint.
Om het gemakkelijk te maken voor u als geÔnteresseerde lezer, de SQ panelen schijnen de beste zwartwaardes te geven en de beste kijkhoek te geven en worden daarom beschouwt als de beste panelen. Zelf heb ik er niet op gelet toen ik de tv heb gekocht en ik denk dat u het verschil alleen zult zien, wanneer je twee verschillende panelen naast elkaar hebt staan. Ondanks dat er verschil tussen de panelen zit, denk ik dat welk paneel je ook hebt, je een uitstekende tv hebt.
Voor meer info check deze site: http://www.digitalversus....e40c630-p364_9365_36.html
Gaat in principe over de 40" versie, maar het geeft goed en duidelijk de verschillen tussen de verschillende panelen aan.

Geluidskwaliteit

Het geluid van flatscreens is over het algemeen natuurlijk niet om over naar huis te schrijven en als je iets fijns wil horen, zal je ook een extern setje er op aan moet sluiten. Desalniettemin is het geluid kort te omschrijven als okť. Het is wat je ervan verwacht en daarom is dat gewoon prima.

Ben ik tevreden met mij aankoop?
Ja, ontzettend tevreden. Het beeld vind ik super en ook over de interne mediaspeler ben ik heel enthousiast. Voor het geld wat je aan deze tv kwijt bent, wat in mijn ogen niet veel is, krijg je gewoon een hele goede en degelijke tv.
Ondanks dat 32" voor mij voldoet, had ik toch bij nader inzien liever een 37 of 40 inch gehad. In het begin vond ik hem groot, maar het went snel en nu vind ik hem toch aan de kleine kant.

Foto's die onderaan weergegeven worden

De foto's zijn genomen met een Panasonic Lumix TZ-8. Aangezien de tv in een hoek staat en ik de foto's 's avonds heb genomen had ik niet zo goed licht, dus de foto's zijn niet heel fantastisch geworden.
Eerste foto geeft een shot van een aflevering van BBC Life 1080p via de interne mediaspeler afgespeeld.
Tweede foto geeft een shot van het design.
Derde foto geeft een shot van het startscherm van de interne mediaspeler.

Hebben jullie suggesties hoe mijn review beter kan worden, zet het in de comments en dan zal ik kijken wat ik er mee kan doen! Heb je verdere vragen, ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Edit: De algemene vragen van de gebruiker bymy141: Waarvoor dank!!

- kan je de zenderindeling aanpassen van Ziggo wanneer je digitaal kijkt? Nee dit is helaas niet mogelijk en je zit dus vast aan de standaardindeling. Tenzij je het volgende doet: Bij de "officiŽle" installatie is deze mogelijkheid er niet, echter door als land niet "Nederland" maar "ander" in te stellen is het wel mogelijk de zenders naar eigen wens te sorteren. (Dank voor het melden messed-up)
- Het instellen van de tv is bijzonder gemakkelijk, je kan de tv zowel analoog als digitaal heel makkelijk naar zenders laten zoeken. Ik had hem binnen 10 minuten zowel op zijn voet gemonteerd, als zenders ingesteld, dus dat werkt heel gemakkelijk.
- Het omgaan met niet 16:9 verhoudingen? Ik neem aan dat je bedoeld of er dan zwarte balken in het scherm zichtbaar zijn? Dat heb je bij sommige films, maar heb ik nog bijna nooit gehad!
- Digitale zapsnelheid? Ik weet van andere gebruikers, aangezien ik veel op het forum te vinden ben, dat de zapsnelheid i.c.m. een CI+ module lang is. Je moet rekenen op een kleine 3 seconden. Gemakkelijk is om dan te zappen met de guide knop op de afstandsbediening, zodat je direct op het gewenste kanaal uit komt.
- Opstartsnelheid? Binnen een seconde of 4 heb je beeld. Wanneer je de tv inschakelt, knippert het rode lampje drie keer en dan heb je een seconde erna beeld. Start prima snel op.
- Voorkeursinstellingen etc.? Daar kan ik niet veel over zeggen, ik heb een aantal kleine dingen aangepast, zoals de motion plus uit, en dit blijft behouden.
- Beeldhoek waaronder je kunt kijken? De exacte beeldhoek weet ik niet. En ik zit er praktisch altijd recht voor, dus kan er niet heel veel over zeggen. Wel is het zo wanneer je er schuin voor zit, dat het beeld niet heel erg snel van kleur veranderd. Zelf ben ik er tevreden over en had ik het niet beter verwacht dan dat het is.

De vragen over de beeldinstellingen

Dit zal ik nog verder voor je gaan bekijken en daar binnenkort iets over zeggen.
Voor nu:
Uiteraard is het contrast gewoon gemakkelijk naar wens aan te passen en die staat vanaf de fabriek uit, heel erg hoog. Bij mij stond het op maximaal. Dit heb ik iets naar beneden aangepast, waardoor het een iets rustiger beeld krijgt in mijn ogen.
De zwartwaardes van mijn tv vind ik uitstekend. Maar daar kan dus door de verschillende panelen die door Samsung worden gebruikt, verschil in zitten. Wel is het zo, wanneer je in het donker kijkt, dat het zwart in beeld niet zo zwart is als de omlijsting van de tv. Maar ik weet ook niet of je dat wel kan verwachten voor een tv van deze prijs.
Ik heb er alleen een dvd-speler op aangesloten gehad, maar niks geen last gehad van vertraging van beeld of geluid. Wel heb ik gelezen op het forum dat mensen van vergelijkbare modellen soms wel last hebben hiervan. Wanneer dat zo is, kan je redelijk makkelijk de vertragingstijd aanpassen, dus dat schijnt ook geen probleem te zijn. Ik spreek hier niet uit ervaring, dus kan ik hier niet te uitgebreid op ingaan.
Wel is het zo dat deze tv wanneer je wil gaan gamen, toch een behoorlijk lag geeft. Volgens mij zo'n 40 tot 60ms. Zelf heb ik het niet erg gemerkt toen ik er een xbox 360 op had aangesloten voor een weekend, maar mocht je fanatiek gaan gamen is het misschien beter om te gaan voor een C550 (ondanks dat deze tv 50hz heeft, maar meer heb je ook niet nodig voor gamen.). Er is wel een game mode aanwezig, maar sommigen klagen dat het beeld daar iets onder te lijden heeft en kort gezegd is dit niet de allerbeste tv om hardcore op te gamen met een console.

Wat betreft de kleuren en beeldoptimalisatie: Ik was praktisch tevreden met hoe ik de tv kreeg geleverd, dus heb ik hier nog niet veel aan veranderd. Wat ik hierboven ook al zei, ik zal er nog even naar kijken, maar ga er vanuit dat het via het menu vrij gemakkelijk aan te passen is. Door het menu ben ik wel eens helemaal heen gegaan en er zijn heel veel mogelijkheden voor.

Ik zal al deze punten later nog proberen te verwerken in mijn tekst zodat het er weer helemaal goed geordend uitziet.

Heb jij ook een Samsung LE32C630 Zwart?

Ik ben geen TV expert, maar deze review is niet helemaal wat ik ervan gehoopt had.
Ik mis in deze review een aantal items die m.i. wel erg belangrijk zijn voor een TV:

Allereerst de beschrijving van het gebruiksgemak:
- Je kijkt (nog steeds) analoog, maar voor de digitale (Ziggo) gebruiker is het kunnen sorteren van zenders, favorieten gebruik e.d. een must om niet aan de belachelijke Ziggo indeling vast te zitten.
- Het instellen van de TV en het zoeken naar zenders.
- Het omgaan met niet 16:9 verhoudingen
- Digitale zapsnelheid (probleem bij veel tv's)
- Opstartsnelheid
- Voorkeurinstellingen, mogelijkheden, meerdere persoonsopties e.d.
- Beeldhoek waaronder je kunt kijken

Niet onbelangrijk de instellingen, beeld e.d.:
- Nagenoeg alle displays tegenwoordig hebben grote kleur en intensiteitsafwijkingen (iets waar de reviewer niet op ingaat of constateert). Hoe kan je de kleuren en de (lokale) intensiteit van het scherm afstellen?
- Zijn er hulpmiddelen om afstellen (kleur e.d.) te ondersteunen?
- Contrast van het scherm, zwartheidsgraad, schaduwdetails, e.d.
- Vertraging beeld/geluid bij aansluiten op homecinema
- Beeldoptimalisatie

Misschien dat je nog een aantal van deze punten kunt toevoegen in de review?
Hee bymy141, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal proberen de bovenstaande punten zo goed mogelijk proberen te verwerken en mijn review dus verder uit te breiden!
Het zijn inderdaad allemaal belangrijke punten die je hier aanstipt, dus daar ga ik nu ook direct iets mee doen.
Je weet dat dat de meeste slechte kabelaansluitingen zijn die je kan gebruiken?
Haha ja ben ik van op de hoogte hoor ;)
Die ene is van mijn dvd-speler die ik praktisch nooit gebruik, maar daar komen component naar component kabels voor in de plaats.
Analoog wordt binnenkort vervangen door een CI+ module.
Toch bedankt voor de heads-up :)
Twee opmerkingen:

"- De C5100 heeft wat problemen met ghosting en LCD heeft daar toch minder last van."

De C5100 is evenals de C630 een LCD, alleen de backlight is bij de C5100 LED en bij de C630 CCFL. Eventuele ghosting is niet iets wat afhankelijk is van de backlight.

"- kan je de zenderindeling aanpassen van Ziggo wanneer je digitaal kijkt? Nee dit is helaas niet mogelijk en je zit dus vast aan de standaardindeling."

Bij de "officiŽle" installatie is die mogelijkheid er niet met een CI+ module, echter door als land niet "Nederland" maar "ander" in te stellen is het wel mogelijk de zenders naar eigen wens te sorteren.
Over je eerste opmerking, ik denk dat ik daar beter neer had kunnen zetten de led-modellen t.o.v. van de lcd-modellen. De C5100 en de C6000 kennen zeker de nodige problemen die de LCD-modellen nog niet hebben.

Wat betreft de zenderindeling heb je gelijk, dus dat zal ik ook even aanpassen.
Edit: is veranderd :)

[Reactie gewijzigd door timwijn op 18 februari 2011 09:48]

De panelen zijn LCD alleen de backlight is CCFL of LED. Het zou dus LED-modellen t.o.v. CCFL-modellen moeten zijn.
ja dat weet ik ook wel, maar dat heb ik er bewust neergezet om verwarring te voorkomen aangezien de c5100 bijna altijd als led-model wordt aangeduid. Ik zal het voor de vorm er vanavond nog wel even bijzetten.
Ik zit er aan te denken, ook zo'n Samsung te kopen en zou graag willen weten of je ook goed avi en mkv bestanden via LAN kan afspelen ipv USB.
Iemand daar ervaring mee?
Het kan via DLNA en dat schijnt gewoon helemaal prima te gaan!
Flink uitgebreide review, waarbij veel zaken aan bod komen, maar een ding vraag ik me nog af. Een vriendin van me heeft de tv nu zo'n 3 weken in haar bezit en heeft problemen met het digitaal weergeven van Ned 1, 2 en 3. Blijkbaar alleen via hdmi ofzo te bekijken. maar dan wordt het beeld vaak blokkerig. Ze heeft een Ziggo Ci+ module gekocht, maar het probleem is nog niet verholpen. Ik heb dit al eens eerder gehoord in een ander geval wat digitale tv betrof. Ik ben benieuwd of iemand hier een oploosing voor weet, want je kunt toch niet alleen daarvoor die netten analoog blijven bekijken lijkt me.
Denk dat ze dan het beste even de firmware van de tv kan updaten. Mocht dat niet helpen, zou het nog iets met de signaalsterkte te maken kunnen hebben. Maar dat probleem heb ik inderdaad wel eens voorbij horen komen en volgens mij helpt de firmware dus.
Mocht je vriendin er niet uitkomen, stel je vraag dan hier even: [LCD TV] Samsung LCD + LED TV`s (alle series) Deel 14