Seagate Barracuda 7200.8 ST3400832A, 400GB Review

Carpetsmoker 24 augustus 2006, 734 views

Seagate Barracuda 7200.8 ST3400832A, 400GB

Pluspunten

• Warmteproductie
  • Prestaties

Minpunten

• Stroomverbruik
  • Onhandige CD

Ik gebruik deze harde schijf nu ongeveer twee maanden in m'n server als bulkopslag (muziek ed.), cvs-mirror, en backup.

Over de harde schijf zelf valt weinig op aan te merken, blijft erg koel, prestaties, geluid ed. is allemaal prima.
Benchmarks komen redenlijk overeen met de specs. van de fabrikant.

Over betrouwbaarheid kan ik weinig zeggen, tot nu toe prima, maar betrouwbaarheid is een lange-termijn zaak...

Het stroomverbruik is hoog, 1 Ampere op zowel de 5 als 12 volt, naast m'n gewone 230 watt voeding heb ik voor deze harde schijf een aparte voeding nodig!
Ter verglijking: aan diezelfde 230 watt voeding hingen eerst vijf (oudere) harde schijven!

De bijgeleverde CD met wat software en documentatie is een wirwar van executables en pdf's, niet bepaald duidenlijk, documentatie heb ik maar van de site gehaald :/

Verder is deze harde schijf geen 400GB, zoals de fabrikant beweert, maar ~360GB
Deze afwijking bestaat op alle harde schijven, door een marketing-truck met bytes (een kilobyte is geen 1000 bytes maar 1024 bytes) maar aangezien het gewoon ronduit liegen is, en het verschil met de grotere nogal flink is, vind ik het toch even het vermelden waard.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.8 ST3400832A, 400GB?

het is niet echt logisch dat de schijf veel verbruikt maar wel koel blijft... die energie moet ergens naartoe natuurlijk :)
Misschien dat ie zijn schijf overklokt heeft naar 10.000RPM? :+

Even een kleine vergelijking.
Barracuda 7200.8 - ST3400832A Product Family
Barracuda 7200.10 SATA - ST3300620AS Product Family
WD CaviarŪ SE16 WD4000KS

Lijkt me toch niet dat de 7200.8 zoveel meer verbruikt dan die van de concurrentie.
:? 1 amp is wel erg veel voor een schijf die( zoals hij beschrijft) vrij koel blijft. of er is iets fout of hij heeft hem gemod/over geclocked :P
Hoe heb je gemeten hoeveel ampere de harddisk trekt??