Cooler Master Hyper Z600 Review

jediah 15 november 2010, laatste update op 15 november 2010, 582 views

Cooler Master Hyper Z600

Pluspunten

• Goede Koelprestaties
  • Ondanks passief, toch goede resultaten
  • Optie om 120mm fans te monteren om 4 verschillende posities

Minpunten

• Erg lomp en past waarschijnlijk niet in alle kasten.
  • Even pielen om de 4-pins kabel aan te sluiten
  • Neemt erg veel ruimte in beslag
  • Bij sommige moederborden zullen geheugenstrips met koelvinnen of spiraal niet passen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik heb laatst een 2e hands Z600 gekocht, hij zit op het moment op een E6600 die een klein beetje overclocked is.

Ik heb de koeler in combinatie met een 120mm fan en een wasmachine slang, die naar buiten gaat om koude lucht op te zuigen. De fan staat gemiddeld op zo'n 40-50%

Bij deze statistieken ga ik uit van een gemiddelde op 5 verschillende variabelen.

E6600 Stock 2,4 Ghz
idle temp: 16C
load temp: 28C

E6600 @3ghz
idle temp: 22C
load temp: 37C

(met slang, 's nachts tegen vriezen aan)

E6600 Stock 2,4 Ghz
idle temp: 6C
load temp: 18C

E6600 @3ghz
idle temp: 14C
load temp: 25C

Ik heb gemerkt dat de resultaten tot nu toe, met deze koeler en wasmachine-slang lagere temperaturen geeft dan met een waterkoeling set.

Ik ga binnenkort even kijken of ik deze koeler ook op mijn i7 bak kan krijgen, ook zal ik even voor plaatjes zorgen, heb op dit moment helaas niets beschikbaar.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper Z600?

Zo zo, load 25 graden celcius, woon jij op de Noord pool? Ga eens stressen met Orthos of Prime95...

Hoe ging de montage? Waarom een Z600 en niet een True? Je review is niks meer dan een opsomming van feiten, er is voor de rest vrij weinig aan. Probeer er een leuk, boeiend verhaaltje van te maken met plaatjes en dergelijke.
Z600 is beter dan een TRUE en goedkoper :D
ONZIN! Z600 is passief en heeft een max. TDP van 88W dacht ik. Een true komt al nabij de 200W. Ga jij passief eens een Pentium D koelen, vindt ik wel grappig als je dat ding nog 5 minuten onder de 100 graden houdt onder full load. zoveel kan hij niet dissiperen.
Appels met peren vergelijken natuurlijk. De Z600 mag dan wel neergezet worden als een passieve koeler, hij wordt over het algemeen gewoon met fan gebruikt. Een TRUE faalt passief.
Waarom krijgt compatibiliteit twee sterren? Toen ik mijne kocht was in de tijd van socket 775, nu ligt er een i7 onder. Dan denk ik toch dat de compatibiliteit goed is imho.
Ik doel meer op de compatibiliteit van moederborden en geheugen, dat is het enige eufel
Dat is dan installatiegemak.
Ondanks passief, toch goede resultaten

Dat is in dit geval natuurlijk onzin. het is passief als het htte dissipeert aan de ruimte zonder daarbij een fan te hoeven gebruiken. natuurlijk is een beetje airflow nodig, maar op deze manier kun je net zo goed de fan erop zetten en de duct naar buiten laten lopen. je hebt nu gewoon de fan erop zitten als het ware.
En die goede koelprestaties, tuurlijk, maar niet iedereen heeft een slang naar buiten lopen. is natuurlijk een beetje onzin dan. beter dan waterkoeling is dan ook onzin, om dat zo te mogen zeggen moet je de radiator buiten hangen om het gelijk te houden.
Mag ik vragen waar je de temperaturen mee meet? Ik heb namelijk met de laatste paar versies van speedfan nogal foutieve waardes. Hij geeft bij mij bijv aan dat mn cores tussen de 11 en 14 graden zijn op idle, nou met luchtkoeling op een kamer waar het gemiddeld 20 graden is vermoedde ik dat dit nooit kon kloppen. Toen heb ik realtemps gedownload en die gaf idd iets anders aan, 21 graden ongeveer, een stuk realistischer.

Maarja als je buitenlucht aanzuigt dan zijn dit soort waardes wel realistisch, op zich een goed idee maar wordt het niet ontzettend koud in de kamer?
Om even te reageren op de heerlijke flames:

Ik ben niet verplicht om er een leuk verhaaltje van te maken, dat doe ik dus niet.

Het feit dat ik de prestaties goed vindt ondanks het een passieve is, komt doordat ik met andere koelers slechte resultaten gezien heb.

Bij een load ga ik uiteraard uit van orthos, superpi of prime95.

En natuurlijk heeft niet iedereen een slang of z'n rad niet buiten hangen, maar als je er van uit gaat dat mensen met waterkoeling hun rad gewoon in de kast hebben, levert dit betere temps op.

Koud in m'n kamer is het niet, de temps meet ik tevens met coretemp, everest, een analoge temp meter en in Asus AI Suite.

Verder nog vragen?
foto van die koeler met dat slang gebeure?
Zoals vermeld, ik heb geen fotocamera beschikbaar op het moment.
haha, nee hoor mijn z600 hield een e8500 @ 4.2ghz onder de 65 graden @ orthos....

dus ga maar ff wieberen vent.... http://nl.hardware.info/r...ltaten-koeling-high-speed
Wel cool die creativiteit! Zo lijkt het mij ook te gek om een compleet aquarium (incl. warmwatervisje) met koper/alu onderkant op m'n cpu te stallen :)