Specificaties Geen videocamera - Bekijk alle specificaties

Parrot AR.Drone Quadricopter (Oranje/Groen) Review

CZero 15 november 2010, laatste update op 15 november 2010, 10.184 views

Parrot AR.Drone Quadricopter (Oranje/Groen)

Pluspunten

• Erg gaaf. Super leuk om te doen en er komen steeds meer mogelijkheden. Hij kan echt hard vliegen maar is ook behoorlijk stabiel. Een speeltje waar je denk ik mening keer op terug zal vallen!

Minpunten

• Breekbaar. De bescherming is gewoon breekbaar. Ik vind het geen nadeel, maar laat het je niet verrassen. De eigenschap van schuimrubber is dat het mooi breekt, dus ik lijm het met gemak (en dat is normaal niet iets wat je mij zou laten doen ).
  • De batterij-tijd is te kort!!! Ik ga snel een 2e batterij bijkopen.

Kwaliteit Score: 3

Tot mijn stomme verbazing was de AR Drone 25-10 al binnen. Dat heeft nog geen 5 dagen geduurd vanuit Amerika. We hebben een behoorlijke tijd getwijfeld en vervolgens met zijn 3en besteld! Jammer genoeg was er 1 niet binnen gekomen. Dat was een aparte zending, welke ook nog eens niet bij de buren bezorgd werd. Vond dags erna een kaartje dat ik hem bij het depot kan gaan halen. :S

Maargoed, wat kan ik er nu al over melden, na aardig wat vluchtjes?

13 - 15 minuten batterij is te weinig :)

Dat is natuurlijk ook absoluut geen verrassing, maar toch vervelend! We hebben maar 1 batterij kunnen bemachtigen en zijn opzoek naar zwaardere batterijen of gaan er gewoon bij bestellen. Het is veel te leuk en de tijd is zo om. Vervolgens moet je anderhalf uur bijladen. Dit stond al overal te lezen dus wat mij betreft irriteert me dit niet zo. Ik wist het op voorhand en zorg gewoon voor een oplossing.

De camera's zijn, euh, niet zo HD

Dit stoort me overigens nog veel minder. Er zitten gewoon 2 camera's in, hoe leuk is dat! Dat ze van het niveau oude webcam zijn, tja, lekker belangrijk! Het is gewoon cool.

De free flight ap, die er gratis bijzit is goed

De software is gewoon toppie. Niets op aan te merken. De display is mooi (helaas weer geen Ipad maar een Iphone app) en reageert goed. Je hebt 2 knoppen op het scherm: settings en switch camera. Er zijn 3 standen: de camera voor, de camera onder en beide camera's in een inlay van elkaar. Dan nog 1 knop die zorgt dat de drone door de beweging (tilt) van je Ipad bestuurd wordt, 1 joystick die zorgt dat hij stijgt/daalt/draait. Een take-off/landing knop en een emergency knop. Wanneer je het toestel neerzet geef je aan dat hij recht staat. Vervolgens kies je take-off en de drone stijgt op en stabiliseert op 1 meter hoogte. Daar gaat hij stil hangen, wachtend op besturing. Zoals aangegeven: die reageert goed.

Je kan overigens ook de tiltfunctie van de Ipad/Iphone uitschakelen, dan krijg je er een joystick bij.

MatrixFlightHD (§0,79)

Deze software heb ik er bij gekocht, aangezien die een autocapture functionaliteit biedt. Iedere 10 seconden maakt hij een foto. Ik wil het liefste Flight Record hebben, die gewoon filmpjes schiet, maar helaas zit daar een IOS 4 afhankelijkheid in, welke nog steeds niet op de Ipad zit (duurtlang!). Ik zal hieronder de shots van mijn vlucht op kantoor weergeven. Deze app kan overigens nog wat meer: hij kan sequenties uitvoeren. Er zitten wat voorgeprogrammeerde manoeuvres in, die ik nog niet getest heb.

Het vliegen zelf

Dat valt echt nog niet mee! Of eigenlijk wel. Maar het is wennen. Het ding is stabiel uit zichzelf en reageert op de beweging van je Ipad of Iphone (zolang je je linkerduim op het scherm geduwd houdt). Echter blijkt het een enorme opgave om je Ipad anders te bewegen als het ding naar je toekijkt. Je moet natuurlijk gewoon vanuit het ding zelf besturen. Overigens zit er in MatrixFlight een functie waarin hij zelf zijn oriŽntatie in de gaten houdt en altijd hetzelfde stuurt. Wanneer je net begon te wennen aan besturing vanuit het koptertje zelf is dat helaas niet echt een oplossing. Uiteraard is dat prutsen nu net wat het leuk maakt. Laat je het scherm los kapt de heli ermee en blijft hij stilhangen op dezelfde hoogte als waar je hem liet gaan. Dat is echt gaaf.

Helaas blijkt dat echter op zicht te werken: hij kijkt of hij positie vasthoudt. Als je in het donker gaat vliegen doet hij dit dus een stukje minder goed. Je moet hem blijven controleren. Ook geen probleem, maar goed om even door te hebben. Overigens gaf hij in het scherm aan "Vision problems". Het was me alleen niet direct helder wat daar de consequenties van waren. Ik had meer zoiets van "Nou en, ik zie het prima!". Verder leek het niet zo'n invloed te hebben, tot ik ontdekte dat hij niet goed meer stil bleef hangen.

Hij houdt hoogte vast door middel van ultrasoon geluid. Dit werkt ook toppie, 2 meter is twee meter, hoe je er verder dan ook mee vliegt of rommelt (zonder de hoogte te veranderen). Wanneer je echter over een object vliegt stijgt hij ver genoeg op om weer op 2 meter te zitten, aangezien hij dan denkt te laag te zitten. Buiten is dat supertof! Binnen is dat vervelend: vlieg je in scheervlucht over de stoel ramt hij ineens het plafond ;). Overigens lijken we al ontdekt te hebben hoe we dit uitzetten, dus het kan ook zonder. Dat heb ik echter nog niet getest.

Leuk?

Ik vind hem superleuk! Ben blij dat ik het toch gedaan heb, want het is echt een enorm cool speeltje. Mensen op straat kijken overigens heel raar op, aangezien hij toch wat groter is, behoorlijke luchtverplaatsing en felle lampjes in het donker. Ze vinden het allemaal razend interessant. Ik heb er veel plezier mee tot noch toe. Alhoewel dat vanzelf natuurlijk weer minder zal worden denk ik toch dat het leuk zal blijven. Er is nieuwere software, hij heeft een open api, veel mensen experimenteren ermee en natuurlijk is er ook een gratis dogfight app aangekondigd. Dus tja, ik denk dat het leuk blijft! Ben er nu in ieder geval erg blij mee! Het is leuk om te doen, het ding is erg bruikbaar doordat hij volautomatisch is en heeft genoeg techniek om hem boeiend te maken en houden :). Mensen die twijfelen moeten vooral maar een keer komen kijken :D

Ik heb in ieder geval nog veel te leren als ik zo wil vliegen als de filmpjes op internet, maar het gaat prima! Binnenkort heb ik meer of grotere batterijen, dat zal ook toevoegen. Maar het is lang genoeg om het al naar je zin te hebben!

Stevig?

Het product bestaat voor een groot deel uit beschermend schuimrubber. Ik heb dit nu al 2 keer kapot gehad. Nu blijk ik gewoon lomp te zijn, want veel lees ik daar niet van terug. Maar ik heb het telkens nog gewoon opgelost met alleslijm. Vervangende hulzen zijn overigens ook totaal niet duur.

Foto's van vluchtjes
Op mijn site vind je wat foto's genomen in flight :)

Heb jij ook een Parrot AR.Drone Quadricopter (Oranje/Groen)?

Zou het mogelijk zijn er een lichte HD camera onder te hangen? Wat wellicht de vliegduur vermindert...
En wat is de maximum hoogte van de drone?
Thx!
Hij heeft 237 gram lift: http://cyclingexperiences...ushioned-by-sailman-1018/

En hij zou ongeveer tot 50 meter in bereik zijn, dus zo hoog zou je moeten kunnen. Ikzelf vind het overigens echt lastig worden wanneer ik de 6 meter passeer, zowel qua lef als bediening omdat hij dan zelf niet meer de hoogte kan stabiliseren...
Weet je of er ook een app is het appraat met Android te besturen? Misschien wel handig om hier te vermelden.

Ik vind zo snel even alleen maar aankondigingen. Tot die tijd is het nog geen optie voor mij (ga er geen iPo/ad voor kopen).
Hij is aangekondigd voor Android inderdaad. Maar verder weet ik daar niets van. Ik weet wel dat een collega van me hem al aan de gang heeft op zijn windows laptop! :)
Netjes Netjes,

Hou me even op de hoogte over de batterij aub. Ben van plan er ook 1 te kopen.
Mooie review, over een grappig apparaat.
Ik zou niet weten wat je ermee moet, behalve als je er een betere HD camera onder zou kunnen hangen, dan kun je een compleet nieuw perspectief aan je homevideo's geven! _/-\o_
Inderdaad een leuke gadet, ik zie geen nog geen prijsvermelding. Wat kosten deze roflkoptertjes?
315 euro vanuit Amazon.com alles inbegrepen. Ze zijn nu ook voortaan in NL te koop, geloof dat je altijd rond de 300 euro uit zal komen... Best prijzig dus :)
Had je achteraf gezien nou niet liever een echte RC quadrocopter gehad? Lijkt mij veel uitdagender.
Ik heb er ook 1 gekocht maar vind de besturing toch vrij lastig.
Verder moet je wel een vrij grote huiskamer hebben,
als ik op een klein kamer speel kan het apparaat zijn lucht niet kwijt en schiet hij alle kanten op
Hoi.

Ik wilde graag weten wat de manufacturer op de doos is?
Staat er ' made is America ' of ... ?