Toshiba Satellite P100-108 Review

Zuluman 2 augustus 2011, laatste update op 11 februari 2016, 4.968 views

Toshiba Satellite P100-108

Het is alweer 10 jaar dat ik deze laptop in bezit heb en dagelijks gebruik. In de loop de jaren geupgrade met 4Gb geheugen, SSD, Core2duo en een 7900gs 256mb. Van word tot autocad en van minecreaft tot youtube in hd of films in hd hij werkt nog steeds goed.

Pluspunten

• core duo cpu
  • 7600go vga met dvi out
  • 17" truebrite screen
  • goede pretaties - echte desktopvervanger
  • solide gebouwd met aantrekkelijk design
  • zeer goede prijs/prestatie verhouding
  • spdif digitale uitgang (had beter moeten lezen)

Minpunten

• te weinig geheugen standaard
  • trage harde schijf
  • geen bluetooth
  • accuduur
  • cooling die aan en uit slaat

update 11-02-2016: De laptop werkt nog steeds goed. Na het plaatsen van een SSD is ie nog net wat rapper geworden. 1x per jaar vervang ik de koelpasta van cpu en gpu. temps blijven bij normaal gebruik onder onder de 60 graden voor de cpu en net boven de 60 graden voor de gpu. alle bij hd contecnt op youtube of als mijn zoon minecraft speelt dan wil ie daarboven uit schieten rond de 75-80 graden. de upgrade naar windows 10 gaat helaas niet omdat de videokaart niet wordt ondersteund. windows 7 voldoet prima.

Nooit gedacht dat ik 10 jaar met een laptop zou doen. ik heb naast deze laptop een amd fusion pc als mutlimedia-pc. Al zou de toshiba daar nog prima voor kunnen gebruikt worden. 1080p youtube video's is een van de weinige zaken die m doet stotteren.

update 22-10-2012: Rond 20 september heeft de videokaart GO 7600 GS 128 mb het begeven. In eerste instantie kreeg een een vreemd beeld met allerlei artifacts. Ik deed de laptop uit en startte hem dan op na een uurtje. Hij deed het dan uiteindelijk dan weer voor een paar dagen. uiteindelijk kon ik alleen booten. Ik kon het inlogscherm niet zien en kreeg uiteindelijk een BSOD. Ik ging opzoek naar een 2e hands exemplaar maar ik kwam er al gauw achter dat bijna alle Go 7600GS kaarten de geest gaven. Ik had er echer nooit aan gedacht regelmatig temps te monitoren en de koelpasta te vernieuwen.

Ik heb uiteindelijk via e-bay een 512Mb GO 7900 GS gevonden in de US voor 58 euro incl. verzending. Helaas kwam daar de btw en afhandelingskosten van TNT bij zodat ik totaal 80 euro kwijt was. Afgelopen 2 jaar heb ik meerdere spullen gekocht boven de 22,- via ebay in the us en china/hong kong en die kwamen door zonder btw door.. De verwerking door douane/tnt duurde 2 weken. Vreemd want de week ervoor had ik ook een pakje van 58,- uit de us ook via usps binnen een week zonder btw.

Ik had via V&A een P105 op de kop getikt voor 25,- met bluetooth, een C2D T7200 en een defecte 256 mb GO 7600 GS. Meteen de bluetooth met scherm overgezet. Want de antenne voor de bluetooth zit in het scherm en mijn scherm had die niet. Tevens was de deksel tpv de scharnieren van de donor laptop nog in takt. Mijn linker speaker kraakte soms dus die heb ik ook meteen vervangen. De 256Mb Go 7600GS even geprobeerd maar bij inlogscherm haakte die ook af.

Uiteindelijk heb ik natuurlijk de 512Mb GO 7900GS videokaart geinstalleerd. Helaas bleek de verkoper de kaart alleen maar uit systeem te hebben gehaald want de temps lagen idle boven de 65 graden. En de performance was slechter dan de 128Mb GO 7600GS. Eerst maar weer de laptop uit elkaar, koelpasta van de GPU en meteen CPU vernieuwd met Konig zilver thermal compound. Temperatuur was gezakt naar 60 graden maar dat was nog niet voldoende. De juiste drivers opgehaald van de toshiba website. Beter dan de drivers via de nvidia website. De performance is nu verholpen. De temp is nu tijdens het tikken van dit verhaal 55 graden celcius. Youtube op 1080p loopt nu vlekkeloos net als 1080p mkv bestanden van 10-15-20 Gb. Full HD tv via de MSI trio DVB-C stick loopt ook vlekkeloos.

Al met al ben ik blij dat ik de 512Mb Go 7900GS op de kop heb weten te tikken. De laptop is nu 6 jaar oud en ik hoop nog een tal jaren er mee te doen. De performance op grafisch gebied vindt ik stukken beter. Ik kan nu moeiteloos full hd materiaal afspelen op of op een extern scherm zoals op de 42"plasma 720p of de 25,5" hanspree 1080p. Het cijfer voor prestaties onder win 7 is gestegen van 3,7 naar 5,1. Ik denk nog dat ik een geheugen upgrade ga doen naar 2x2Gb.

Ik heb nu een boel reserve onderdelen zoals het moederbord, scherm, cpu, touchpad, keyboard,etc. tevens ga ik proberen de 128 en 256Mb te reflowen. de 128 mb doe ik in de oven en de 256 mb breng ik gelijk weg met mijn ps3 60gb fat die vandaag is overleden. I'll keep you posted.

update 9-11-2012: card reflow in de oven is gelukt. de Go 7600 GS 128mb en de 256 mb werken weer. nieuwe koelpast erop en temps blijven onder de 60 graden idle.

De enige ervaring die ik heb met een notebook is die van mijn werk, een compaq NC6000. De vrijheid van een notebook is mij goed bevallen. Vanwege de beperkingen die mijn werknotebook heeft mbt tot het installeren van eigen software (citrix) heb ik besloten een eigen laptop aan te schaffen. ik ben een enthousiaste tweaker en bouw ik mijn eigen desktop pc's. ik heb een athlon X2 4600+ met een X1800XT en een zelfgebouwde mediacenter. de laptop zal met name gebruikt worden voor mobile workstation, internet/mail, gaming, mediaplayer. Ik zal de laptop ook gebruiken om de desktop remote te bedienen.

Ik was enige tijd op zoek naar een laptop met deze specificaties. na lang zoeken vondt ik deze toshiba. Helaas waren er nog geen reviews op kieskeurig of tweakers beschikbaar, maar dit heeft mij er niet van weerhouden om hem te kopen. Met google heb ik 2 engelse reviews gevonden. Deze waren van de p100 serie maar niet het exacte model. De videokaart week af. Deze recensies waren erg lovend.

Features:
De featureset is rijkelijk te noemen. alles wat ik zocht in een desktop vervanger:
Core duo, 17" widescreen glare screen, 7600GO, 512mb intern geheugen, wifi, gigabit lan, dual dvd brander, 80gb harddisk. cardreader. Wat mij met name bevalt is dat de cardreader ook XD picturecard ondersteund. en laat ik die nou net gebruiken samen met SD kaarten. De afstandsbediening, formaat creditcard, is ook leuk voor als je een filmpje kijkt.

512mb geheugen vindt voor een dergelijke machine wat weinig maar dat kan je eenvoudig uitbreiden.Nadat ik 512mb erbij had geprikt was dit zeker een aanzienlijke verbetering. Het enige wat ik nog mis is interne bluetooth. maar dit is een kleinigheid. dan maar een externe stick.

Prestaties
De prestaties zijn overall zeer goed te noemen. De processor en videokaart leveren de gewenste prestaties. Zoals boven genoemd is 512 mb niet genoeg om het volle potentieel te halen uit deze laptop. Ik draai veel applicaties naast elkaar en dan is een duo core alleen niet genoeg. Voldoende geheugen is een must. Wat ik me niet had gerealiseerd is dat een notebook hardschijf niet de snelste is. Ik down veel van usenet op de desktop-pc maar heb het even geprobeerd op de notebook. Het repareren van bestanden met quickpar en uitpakken met winrar valt enigzins tegen, maar ik ben een sata raid 0 configuratie gewend.

Als ik de toshiba vergelijk met mijn athlon X2 4600+ met 2Gb geheugen, raid 0/1, X1800XT dan komt hij een aardig eind. Ik moet concluderen dat de harde schijf wat sneller had gekund. maar als je geen schijfintensieve programmas als winrar en quickpar gebruikt is er niks aan de hand.

update 30-1-2008: sinds 06-2007 heb ik 2x 1Gb. Dit komt de prestaties ten goede. Desktop publishing, (auto)CAD en games hebben hier zeker voordeel van. binnenkort komt er een grotere en sneller harde schijf in.

update 1-8-2011: Ik heb de cpu vervangen voor een C2 Duo T7200 2.0Ghz. Het was voor mij de eerst keer dat ik een laptop heb gedemonteerd en met behulp van een youtube filmpje is dat aardig gelukt. De harde schijf heb ik vervangen voor een 320Gb WD. Ik heb ook laatst geprobeerde de netwerkkaart te vervangen voor een wifi-N/bluetooth combo kaart. Half Size Mini Card 802.11N WIFI Bluetooth RT3090BC4 Deze werkte echter niet. de pc wou niet opstarten helaas. In mijn netbook werktie ie wel. Ik heb m teruggestuurd. Ik twijfel om een intel wireless 1030 combo wifi-N en bluetooth te kopen. Het kan dat misschien de half size kaarten niet werken met deze laptop. De pc startte ook niet op toen ik 2x 2Gb Kingston ValueRAM KVR667D2S5K2/4G. Het rare was 1x2G + 1x1Gb (kingston pc2-5300 wel werkte. (bij beide 2gb modules). Inmiddels heb ik de 2x2Gb verkocht. En gebruik ik gewoon weer 2X1Gb. Bij 3Gb merkte ik niet zoveel verschil. Ik heb inmiddels ook Windows 7 Ultimate 32 bits ge´nstalleerd. Helaas is dit alles niet genoeg om 1080p vloeiend te draaien. 720p lukt aardig met VLC player maar ik kan m helaas niet gebruiken als mediacenter

Beeldkwaliteit
In en woord geweldig! Ik ergerde me al aan het matte en fletse beeld van mijn compaq notebook van mijn werk. ik had al in meerdere winkels deze zogenaamde glare schermen gezien. Toshiba noemt het truebrite. Wat een vooruitgang. Levendige kleuren en ook de lichtsterkte is geweldig. Dvds spatten zo van het scherm. ik twijfelde om een pixelgarantie te kopen maar dat was niet nodig. pixelperfect!!! Ghosting is minimaal en nauwelijks merkbaar. Een nadeel van zo'n scherm is de weerspiegeling die bij grote lichtsterkte erg groot is. Dus in de zon zitten kan wel kwa lichtsterkte maar bij donkere kleuren kan je hem als spiegel gebruiken.

update 1-8-2011: Ik sluit de laptop aan op mijn samsung plasma en 25" hanspree lcd scherm via de DVI uitgang. De samsung heeft is 720p en de hanspree 1080p. Hij stuurt beide prima aan via de hdmi 4x2 matrix splitter. Beeld ziet er prima uit. De MSI Digi VOX Mini Trio USB DVB-C stick werkt prima op het laptopscherm met 1440x900. maar als ik op full hd kijk gaat ie haperen. Dat ligt waarschijnlijk aan de videokaart want bij 720p gaat het prima, maar ik heb. de tuner nog niet op een krachtigere pc kunnen uitproberen.http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/th_DSCF6035.jpg

Geluid
Geluid is nooit geweldig op een laptop maar dit is redelijk. Ik zou niet weten hoe het beter kan zonder een goede klankkast. Jammer is het ontbreken van een digitale uitput voor het aansluiten op een versterker.

update 1-8-2011: na het goed bestuderen van de gebruiksaanwijzing blijkt dat de laptop wel over een digitale uitgang beschikt. SPDIF een zogenaamde optical jack. Als je zo een plug in de koptelefoon uitgang plugt en aansluit op een digitale versterker heb je een digitale uitgang. Als ik afspeel via VLC werkt DD5.1, DTS, AC3. Dat zijn de formaten die mijn versterker ondersteunt.

Bouwkwaliteit
Het uiterlijk moet ik strak noemen. Het is netjes afgewerkt, solide en degelijk. De deksel heeft een aparte kleur. bronskleurig. aanvankelijk had ik er niets mee maar het heeft toch iets aparts. het is onderscheidend ten opzichte van de rest. Bij de speakers komt er een cool blauw licht vandaan wat toch wel gaat irriteren soms. maar als je aan het tikken bent schermen je armen het af.

Ergonomie
Een 17" scherm heeft als voordeel dat er een volledig toetsenbord kan worden geplaatst. althans een kleine ingreep was nodig. de rechter shift en de enterknop zijn verkleind.maar bij het schrijven van deze review begin ik er aardig aan te wennen. Boven het toestenbord zijn een aantal multimediaknoppen. usb is aan beide zijkanten te vinden. de achterzijde heeft ook enkele usb poorten samen met de s-video/vga/dvi. aan de voorkant zitten de koptelefoon/microfoon/line uit en cardreader. De touchpad is ook goed bruikbaar. Veelal vindt ik het ondingen maar deze werkt prima. Goed instelbaar. Al met al zit alles op de goeie plek.

Warmte en geluid
Als de laptop enige tijd aan heeft gestaan dan dan is het geen laptop meer maar een schootverwarmer. Fijn in de winter maar zomers niet erg fijn in je shorts. De koeling is aardig stil te noemen. Wat ik alleen irritant vindt is dat ie af en toe snel wat warmte moet afvoeren. Dat heeft mijn compaq ook. Dit duurt maar 1 a 2 seconden maar als ie dat elke 2 a 3 minuten doet irriteert dat wel. Dan heb ik liever dat ie continue iets harder blaast. Misschien kan ik het wel instellen maar ik heb nog niet actief gezocht naar deze instelling.

update 1-8-2011: ik heb de laptop geinstalleerd op op een Coolermaster Notepal U2. Een alu-plaat met 2 fans. Dit scheelt een hoop. De C2Duo kwam net als de CDuo rond de 70-80 graden zonder moeite. Hetzelfde geldt voor de GPU. Ik zit nu rond voor beide rond de 50-60 graden.

Mobiliteit en accuduur
Een 17 inch model kan je makkelijk op je schoot nemen afgezien van de warmte ontwikkeling. ik gebruik het woord laptop te pas en onpas maar dit is eigenlijk een portable pc. Je werkt het beste op een keukentafel, bureau, tuintafel, etc maar geen schoot. hij is redelijk licht voor een groot model. Hij weegt 3kg dus makkelijk verplaatsbaar. Als je veel moet werken tijdens het reizen dan is dit te groot. Voor een desktopvervanger is hij erg makkelijk verplaatsbaar. De accuduur is niet echt top maar een 17" scherm, core duo en 7600go gebruiken aardig wat samen. Als je de lichtsterkte van het scherm om minimum zet dan redt je de gestelde 2.15 uur wel. Voor mij genoeg als ik in de tuin zit.

update 1-8-2011: Via e-bay heb ik 2 weken geleden een 7800 mAh accu gekocht. Orgineel zat er een 4000mAh accu bij en ik heb ook een 6600mAh gehad. Die deden het respectievelijk 2 en 3 uur. Echter deze 7800 accu kom volgens batterybar niet verder dan 2 uur. Hij gebruikt ca 3500 mah per uur. Misschien komt het door de C2Duo en omdat alle usb poorten bezet zijn met 3 USB hubs eraan. Ik heb er 2 hubs op aangesloten achter elkaar met 2 x 5m kabel. De hubs hebben een eigen voeding. 3 ambx sets, bluetooth dongle, usb DVB-C tuner en printer, scanner, usb-hdd en een hdd e-sata dock. Daarnaast heb ik een e-sata expresscard voor de e-sate hdd dock aangesloten. Ik zou m keer kunnnen loshalen en geheel standalone kunnen uitproberen zonder alle aansluitingen. Binnenkort ga ik de laptop vervangen voor een Zotax ZDBox AD02 als mediacenter, server, ambx sets aansturen, etc.

Prijsstelling is erg goed. Vergelijkbare laptops kosten gauw 1700- 2000 euro. de adviesprijs is volgens toshiba rond de 1295 euro incl. btw. Toen ik voor het eerst deze laptop tegen het lijf liep medio juli was de laagste prijs op voorraad 1025. ik wou wachten op 1000 euro maar tot mijn verbazing ging de prijs weer omhoog naar 1125 euro op vorraad. Ik heb toen besloten om hem maar te kopen. :-( scheelde 100 euro. Hij bleek slecht leverbaar en ik heb voor de zekerheid bij meerdere bedrijven besteld. Uiteindelijk vondt ik een bedrijf dat hem nog op voorraad had. De eerste keuze was de p100-202 dit is hetzelfde model maar dan met windows mediacenter. Dit was geen vereiste maar de prijzen waren toen nagenoeg gelijk en wou ik voor de 202 gaan. Iik denk dat de prijzen onder invloed van de schaarste en de populariteit omhoog zijn geschoten. Ik vermoed dat als ie weer gewoon leverbaar is de prijs weer onder de 1100 moet zakken, maar zelfs de adviesprijs is een goede deal voor wat je krijgt.

Betrouwbaarheid
Toshiba is er bij vanaf het eerste uur. Op gathering kon ik weinig wijs uit de ervaringen van de diverse merken en de betrouwbaarheid. Hier kan ik op het moment niks zinnigs over zeggen. Tijd zal het uitwijzen

update 30-1-2008: tot op heden werkt deze laptop perfect. hier kan ik zeker nog jaren mee vooruit. ondanks dat ik er zelfs een keer op was gaan staan in gesloten toestand. :9

update 1-7-2011: Nooit gedacht dat ik 5 jaar dezelfde laptop met plezier zou gebruiken. Jammer dat ik de videokaart niet kan upgraden om 1080p vlekkeloos af te spelen.Er is wel een 7900GS beschikbaar voor de laptop maar daar vragen ze de hoofdprijs voor op e-bay en ik weet niet of wel 1080p vleekeloos kan afspelen.

Samenvatting
Een top notebook van Toshiba. Er zijn er weinig die deze specificaties en prestaties combineren voor deze prijs. Eem echte desktopvervanger. Al met al een geweldige notebook voor een nog betere prijs.

1-8-2011extra:ik gebruik de laptop ook om 3 ambx setjes aan te sturen. hier een kleine demo.

Heb jij ook een Toshiba Satellite P100-108?

Goede review! Wat een design he, vooral die blauwe ledjes onder de speakers zijn erg mooi :)

Het enige zwakke punt bij deze laptop zijn de scharnieren, daardoor kun je cover cracks krijgen.
Die heb ik al onderaan bij allebei de scharnieren. Meteen vanaf het begin.
Mooie laptop!

En uitstekende review, lekker om te lezen :)
Vind je zo'n 17" scherm nou niet beroerd als je je notebook meeneemt?

En het is een nette review trouwens :)
- trage harde schijf
- accuduur
- cooling die aan en uit slaat

Daar heb ik toch wel commentaar op, een trage harde schijf, da's typisch voor Toshiba, maar resultaat ga je toch niet echt merken, of wel?
De accuduur, da's inderdaad redelijk weinig, het is wel een 17", maar met deze specificaties is dat echt wel weinig! Als je ziet dat mijn X200-191 een mooie 2-3 uur meegaat.
De cooling, dat is een bekend probleem bij oudere modellen van Toshiba, mijn X200 slaat ook aan en uit, maar da's niet erg aangezien ik hem niet voel en niet hoor, maar eventjes toch daar over nadenken, dat betekent dat de accuduur NOG minder wordt EN ik denk dat als je Speedfan gebruikt dat dat te regelen valt, probeer dat maar eens.

Voor de rest, een mooie review.
G*dverdomme jongen, dat doe je maar weer even netjes. Voor een Nvidia laptop uit die tijd houdt hij het wel lang uit. Ondanks dat je hem al een keer hebt vervangen is dat toch even 5 jaar per kaartje.

Mijn Acer van 4.5 jaar oud begint nu toch echt aan zijn einde te komen. De behuizing gaat vandaag of morgen eens uit elkaar vallen. Maar dat krijg je dan ook als je hem elke dag mee naar school neemt en dan voor een plastic Acer gaat. O-)