Samsung S5230 Zwart Review

dinoballz 14 november 2010, laatste update op 15 november 2010, 624 views

Samsung S5230 Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Bluetooth browsing

Minpunten

• Slechte herkenning van toetsen bij SMS´en
  • Vergrendeling
  • Toetsverwerkingssnelheid (RAM?)
  • Geheugenkaart herstelopties

Samsung Star S5230

Ervaring met: 4 exemplaren tussen December 2009 en November 2010
Mijn hoofdexemplaar is Out-of-the-box niet aangepast en software en firmware-updates waren niet te vinden dus zijn niet geinstalleerd.

De Samsung Star is 1 van de meest populaire toestellen ooit geweest. Meer dan 10.000.000 zijn ervan over de toonbak gegaan.
Mijn vraag is: Waarom?

Achtergrond.
In 2009 kreeg ik even een Star in handen, eigendom van mijn moeder nota bene, ik had er nog nooit van gehoord en had het nog nooit gezien.
Mijn eerste indruk was eigenlijk dat van een strak gevormd toestel, overzichtelijk, touch (wat voor mij toch nog helemaal nieuw was) en nog goedkoop ook.
Ik was verkocht. Bleek dat mijn schoonvader het toestel ook had dus het zal wel goed zitten.

Een maand later had ik ook een Star. Na een paar daagjes ermee spelen was de glans er echter wel af.
De interface is overzichtelijk, basis en is voor Samsung gebruikers zoals ik zeer herkenbaar. Hiervoor had ik een E330 en een D900 en het navigeren was zeer herkenbaar.
Ik wist dat het een toestel van Eur: 150 was in een segment waar de echt goeie toestellen rond de 500 euro zitten, dus mijn verwachtingen waren niet enorm hoog.

Ik bel weinig, ik sms vooral veel. Het typen op dit touchscreen was echter wat lastig. Dikke vingers heb ik niet, dus het was een kwestie van aanleren. Beetje jammer, maar acceptabel.

Iets wat ik wel erg vervelend vind was de zeer gebrekkeige vergrendeling.
Mijn toestel zit in mijn broekzak, redelijk normaal. Het probleem is dat de vergrendeltoets maar heel licht ingedrukt hoeft te worden om het scherm weer vrij te geven.
Vervolgens zijn er verschillende mogelijkheden, knoppen en sneltoetsen om gelijk een internetverbinding te maken.
Ik heb er 2 leren hoesjes omheen gehad, achterstevoren, ondersteboven, maar nog steeds bleef het toestel doen waar het zelf zin in had.
Om in ieder geval de internetverbinding te voorkomen vond ik later dat er een sneltoets was ingesteld. Als je de letter I veegt op een vergrendeld scherm wordt gelijk de startpagina geopend. 1 rechte veeg van boven naar beneden en het was al gebeurd, zelfs over het hoesje heen. Dit heeft mij best wat geld gekost.
Gelijk de sneltoets voor internet veranderd van de I naar de W.
Touchwiz noemen ze dat dan "It´s not a bug, It´s a feature" zou ik ook zeggen.

Hoe vervelend dit ook was, is dit niet het grootste probleem van dit toestel.
Het grootste probleem van dit toestel is iets wat ik alleen maar kan herkennen en omschrijven als een ernstig gebrek aan werkgeheugen.
Na enkele dagen van gebruik gaat het toestel steeds langzamer werken.
De reactietijd op elke knop kan oplopen tot zo´n 3 seconden per aanslag.
Dit is niet alleen ontzettend irritant tijdens navigeren door de menu´s maar ook sms´en wordt hinderlijk.
Niet alleen wordt coriigeren van een verkeerde toets vervelend, de lag is ook niet constant, dus als je bijvoorbeeld een R wil typen en 3x op de 7 drukt, pakt het toestel ook nog wel eens 3x een P of een P en een Q of andere rare combinaties, dat de T9 knop direct onder de 7 zit is ook niet fijn, want die wil dan ook nog wel eens aangeslagen worden en dan is duurt een simpel smsje sturen en de fouten corrigeren nog langer.
Het grootste probleem hiervan is echter niet het sms´en maar omdat echt alle functies vertraagd worden wordt het opnemen van een gesprek ook bijna onmogelijk.
De paar keer dat je een gesprek wel kan opnemen na vele keren op de fysieke knop te drukken (dus niet eens een knop op het touchscreen, maar een dedicated fysieke knop) is ophangen ook haast onmogelijk, zo'n 5 - 10x drukken is nodig om de verbinding te verbreken, tenzij de andere beller dan al heeft opgehangen.

Dit probleem kan voor enkele dagen verholpen worden door de batterij uit het toestel te halen.

Ook was er een probleem met mijn SDcard waardoor ik alle inhoud kwijtraakte.
Formatteren/herstellen met de interne functies werkte niet, dus die functie was onbruikbaar. Herstellen via PC was ook niet meer mogelijk omdat de PC hierdoor het toestel niet meer kon accepteren. Bestanden overzetten kon nu dus alleen nog met Bluetooth, wat nog best wel redelijk werkt. Ook leuke browser om door de bestanden van een ander toestel te gaan.

Alle 4 de toetstellen zijn inmiddels vervangen.
Mijn vriendin heeft nu een iPhone 3G
Mijn moeder heeft een iPhone 3G
Mijn schoonvader kocht begin dit jaar al een HTC Google Nexus One.
En ikzelf heb net een HTC Desire in gebruik genomen.
(grappig; de heren gaan voor HTC terwijl de vrouwen voor Apple gaan)

Het enige positieve wat ik over dit toestel en Samsung in het algemeen aandragen is dat de toestellen zeer stevig lijken en dat de batterijduur uitstekend is, opladen hoeft maar zo´n 2x per maand. Ik bel niet veel, maar sms wel veel en surf op tweakers.mobi etc. etc.

Heb jij ook een Samsung S5230 Zwart?

Beetje zwak om vanwege je eigen onhandigheid het toestel af te kraken. Als ik er mee sms draai ik het scherm een halve slag en heb ik een qwerty bordje waar prima en snel mee te typen is. Niks geen vertraging.

Mijn Star gaat nooit zomaar aan. Ik gebruik geen touchwiz, toch alleen maar onzin, en ik heb m niet in mijn broekzak. Dat je de l als snelgebaar gebruikt is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Ik gebruik m vooral voor bellen/sms en muziek en filmpjes kijken. En de camera af en toe. En dat doet ie allemaal prima, voor een spotprijsje. Daarom istie zo veel verkocht denk ik.
Bijdraaien heb ik ook gedaan, neemt alleen het T9 probleem weg.
En die I was standaard ingesteld.

[Reactie gewijzigd door dinoballz op 15 november 2010 15:24]

Ik ben het eens met de persoon boven me, en verder, noem is een ander toestel dat evenveel kost als een samsung star en beter is? (als je kijkt naar touchscreen telefoons)
Dan moet je kijken naar bijvoorbeeld een LG cookie... dan is een samsung star toch een stuk beter (zelf ervaring met beide toestellen, broertje en zusje hadden een cookie en vrienden hadden een samsung star, die veel sneller werkt)
Ik heb een aversie van LG, dus zal dat nooit meer kopen denk ik.