Logitech Z-5400 Review

B-Bandit 12 november 2006, 6.031 views

Logitech Z-5400

Pluspunten

• Strak design
  • Prachtig control center
  • Veeel power, vooral de subwoofer
  • Draadloze afstandsbediening
  • Kwaliteit alom
  • Goede prijs/prestatie verhouding
  • Wandbevestiging!

Minpunten

• Subwoofer is erg groot
  • Prijs is flink hoog, maar het wel waard (zie ook pluspunt)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Onlangs heb ik de Logitech Z-5400 aangeschaft als vervanging van mijn vorige setje, de Creative T7700. Hoewel de Creative meer dan uitstekend geluid produceerde vond ik toch dat mijn net aangeschafte HDTV een beter setje verdiende. Eigenlijk was ik op zoek naar een Home Cinema setje, maar al snel kwam ik erachter dat er geen setjes waren die n aansluitingen voor de computer hadden, n compact waren. Je kwam uit bij grote receivers ed. Ik gebruik mijn LCD scherm namelijk ook als pc monitor, en dus heb ik daar ook het geluid van de pc op nodig. Aangezien de S/PDIF aansluiting alleen maar stereo geluid en dolby digital/DTS streams doorgeeft, was dat geen optie. Tijdens het gamen wil ik namelijk ook surround, en dat kan alleen met een analoog aangesloten setje, en zodoende kwam ik op de Z-5400.

Aanschaf

De set heb ik gekocht bij Yorcom Computers. Deze winkel is vaak een van de goedkoopsten en is voor velen gunstig gesitueerd. Ze zitten in Vlaardingen en, zoals de kop van de website luidt: aan de A20, 5 minuten van Rotterdam. Dit is natuurlijk geweldig voor mensen die hun (dure) producten liever ophalen in plaats van vooruit te betalen, of zich bont en blauw te betalen aan rembourskosten. In de winkel werd ik snel geholpen, geen extreme wachtrijen la Alternate. De doos stond in de showroom, naast zijn grotere broertje de Z-5500. En binnen 5 minuten stond ik alweer buiten. Met een doos van ruim 20 Kg in mijn handen!

Uitpakfeest

Eenmaal thuis aangekomen maak ik de doos uiteraard gelijk open. Het eerste wat je ziet zijn alle accessoires netjes in een laag piepschuim. Samen met 3 van de 5 speakers, en al hun bedrading. Na de laag piepschuim komt de woofer tevoorschijn met de resterende speakers. En op dat moment weet ik zeker dat een Z-5500 hoe krachtig ook, te groot zou geweest zijn voor mijn kamertje (die niet al te klein is). De woofer van de Z-5400 is namelijk gigantisch. Het dingetje overtreft zelfs onze Sony in de huiskamer kwa grootte.

Specs

Inhoud doos:

- 4 (identieke) Satellietspeakers
- Center speaker
- Subwoofer
- Digital SoundTouch™-controlecentrum
- Draadloze Afstandsbediening (met batt.)
- Analoge 5.1 aansluitkabels
- Installatiegids
- Handleiding

De satellites zijn elk voorzien van een vermogen van 38W RMS, waar de center speaker beschikt over 42W RMS, en de subwoofer maar liefst 116W RMS. Waar mijn vorige set het moest doen met 84 RMS in totaal, zijn 2 speakers van deze set al bijna gelijk aan de hele vorige set.

Kwaliteit

Om maar gelijk wat te zeggen over de kwaliteit: uitstekend. Zowel kwa uiterlijk, als gevoelsmatig. De set oogt en voelt stevig. En de sub maakt zich meester in mijn kamer. Een grote zwarte kubus met koelvinnen waar je U tegen zegt, en je als je niet oppast je vingers aan brand (ok, zo warm worden ze ook niet, maar wel warm genoeg om het heet te noemen). Ook de aansluitingen aan de achterkant zijn kwalitatief tov mijn vorige set veel beter. Waar mijn vorige werkte met tulpstekkers, werkt de Logitech met reguliere bedrading. De bijgeleverde kabels zijn aan de uiteinden ook goed afgewerkt. De draadloze afstandsbediening ziet er ook goed uit. Ziet er wel uit alsof het wat klappen aan kan. En is daarnaast voorzien van elke knop die benodigd is.
De satellites staan stevig op hun voet, welke ook gedraaid kan worden mbv een schroevendraaier waarna ze aan de muur kunnen worden opgehangen met een enkele schroef. Groot pluspunt, geen additonele bevestiging nodig dus.

Design

Design, tsjah, het is niet zo mooi als een modern home cinema setje. Maar dan betaal je ook een paar honderd euro extra. Voor de 200 die ik heb betaald had ik niks minder verwacht. De set oogt op het eerste gezicht gewoon prachtig. De satellites staan op mooie voeten, en wanneer je de grilles verwijdert vind ik de set wat meer uitstraling hebben. Het controle centertje is natuurlijk het middelpunt van de aandacht. Deze ziet er erg sjiek uit vind ik, en is een stuk mooier dan die van de Z-5500 die wel erg modern aandoet.

Aansluiten

Uiteraard komt na het uitpakken het aansluiten. Er worden 2 handleidingen bijgeleverd, eentje voor het aansluiten, en een voor de decoder en mogelijkheden van de set. Nou ben ik zelf erg technisch aangelegd, en heb ik al ervaring met eerdere setjes. Maar het aansluiten is erg simpel. Mede door de conventionele bedrading kan er eigenlijk weinig misgaan. Rood in rood, zwart in zwart, en aansluiten op de subwoofer. Control center is ook simpel aan te sluiten dmv een enkele kabel. Al met al viel het me mee. Mijn vorige set zonder decoder was veel lastiger aan te sluiten.

De set kan analoog worden aangesloten dmv de bijgeleverde kabel op een 5.1 geluiidskaart. Daarnaast kan hij ook digitaal worden aangesloten. Hiervoor beschikt hij over maar liefst 3 aansluitingen (2x optisch, 1x coax) . De analoge aansluitingen kunnen ook elk als stereo aansluiting worden gebruikt, naast de extra poort aan de zijkant speciaal bestemd voor mp3-spelers. Met als extra voorziening een koptelefoonpoort.

Muziek prestaties

Om te testen maak ik gebruik van mijn Creative Soundblaster Audigy 2.

Hoewel de set zeker beter presteert dan zijn voorganger, kan hij toch niet tippen aan een goede audiotoren met kwaliteitsboxen. Niettemin is de kwaliteit voor mij uitstekend. Als je de 2x Stereo optie gebruikt van het controlcenter klinkt het geluid al gelijk een stuk voller. Toch kan deze optie niet tippen aan de CMSS optie van de geluidskaart die het geluid een stuk beter verdeeld. Daar deze het geluid echt upmixt, terwijl de 2x Stereo optie gewoon doet wat hij zegt, 2 keer hetzelfde outputten naar front en rear speakers.

Het overheersen van de bas valt goed mee, en kan prima worden afgesteld. Een goede geluidskaart kan ik dan ook aanraden, aangezien deze beter afgesteld kan worden. Daarnaast zal het ook gewoon veel beter klinken. Eerdere surveys kunnen dit bevestigen.

Film prestaties

De set presteert uitstekend in de geluidsweergave bij film. Althans wat ik er tot nu toe van heb gehoord.

Update 12-11-06

Bij films is de set perfect. Vooral de bas overheerst goed, en duidelijk in bepaalde scenes, en dat geeft een lekker bioscoopgevoel. Waar ik erg veel gebruik van maak is het verhogen van het volume van de centerspeaker. 's avonds kan het geluid hierdoor een tikkie zachter, terwijl ik toch de stemmen duidelijk hoor.

Gaming prestaties

Hier zit de koning op zijn troon. Dit is waar de set voor is gemaakt, en dat laat hij merken ook. Ik ben nog geen set tegengekomen die zo goed presteerde in games. Hier gebruik je de bas dan ook echt. Deze geeft je echt het gevoel into the game te zitten.

Ik heb mij zelden zo positief uitgelaten over een aanschaf van mij. Deze set overtrof echter al mijn verwachtingen, en daar houd ik wel van. Hij stelt zeker niet teleur. Ik was eerst bang dat hij niet genoeg power zou hebben en neigde naar de Z-5500. Maar nu ik deze heb gebruikt, ben ik blij dat ik niet voor de Z-5500 ben gegaan. Voornamelijk de bass heeft daar meer power, en dat is bij de Z-5400 ook al meer dan genoeg. Eindelijk heb ik eens een kwalitatief topproduct in mijn kamer staan, en dat is te horen.

Overigens een extra opmerking mbt het plopjes probleem. Dit is een veelgehoorde klacht bij de Logitech Z-5500 en iets minder bij de andere setjes. Ik heb hier tot nu toe nog geen last van gehad. Ik had bij mijn vorige set (creative) echter wel last van het ploppen. Als het licht aan en uitging hoorde ik een lichte plof, niks hinderlijks, dat is bij deze set niet meer het geval.

---Foto's komen er nog aan---

Update - 18-10-06
- Fotocamera helaas kapot, dus kan voorlopig geen foto's plaatsen.
- De set vertoont nu alsnog plofgeluiden. Hoewel het geluid zelf niet irritant is, is het wel irritant dat een product van deze prijsklasse toch nog dit probleem heeft.

Update - 12-11-06

- Eindelijk mijn camera werkend en al, dus ik kan foto's schieten. Is wel slechts een voorlopige opzet, ik verhuis eind van het jaar en dan stel ik alles netjes op, maar voor nu maar even zo.
- PLOP. I've got them. De set plopt toch. In eerste instantie niet, maar na een paar weken werd duidelijk dat ook ik er niet aan ontkom.. Als het badkamerlicht uitgaat hoor ik een plop, en dat is soms best hinderlijk. Maar ik maak er geen punt van omdat de set het voor de rest prima doet. Wel jammer toch.
- Groot nadeel ontdekt. BUREN!!! Gister kwamen de buren van 2 huizen verderop klagen omdat de bas doordrong. Erg spijtig, en ik zal voorlopig ook geen harde muziek meer draaien (omdat ik zo aardig ben), zelfs al is het een zaterdag en overdag...Maar ik verhuis zoals ik al eerder zei, eind van het jaar. En dat is n nieuwbouwwijk (weinig bewoners nog), en het huis is vrijstaand, dus daar kan ik lekker mn gang gaan.

• Creative Sound Blaster Audigy 2

Heb jij ook een Logitech Z-5400?

Zeer mooie review om te lezen!....
En ook goed om te horen dat deze set minder last heeft van plopjes...aldus jou eigen ervaring :D
Ja, maar dat kan natuurlijk nooit bevestigd worden. We weten immers nog altijd niet hoe het probleem ontstaat, en onder welke omstandigheden. Over een maand of 2 verhuis ik naar een nieuwbouwwijk, wellicht dat het probleem zich daar wel voor doet, wie weet.

Overigens een tip voor allen. Ik werk bij Media Markt, en we hebben deze set momenteel in de aanbieding voor 199 euro! Even duur/goedkoop als de goedkoopste uit de pricewatch. Als ik het zelf had geweten had ik hem rustig bij ons gekocht met korting, maar ach :7

Ik zal trouwens volgende week de foto's plaatsen. Dan verwacht ik mijn tv weer binnen te hebben. Daarnaast zal ik ook ff de filmervaring sectie updaten, ik heb inmiddels de set goed kunnen testen.
Wanneer komen je foto's, ik denk dat ut weekje al weer voorbij is :+
Ja, sorry. Mijn camera is overleden. En ik werk dan wel op de fotoafdeling van MM, maar het geld groeit niet op mijn rug ;( . Dus ff afwachten tot mijn pa het tijd vind voor een nieuwe camera. Overigens, ik verhuis in december, en dan komt de LCD te hangen aan de muur, en de speakers waar mogelijk ook, en dan 'leen' ik wel even een camera van de MM }:O
Ik heb deze set ook en ben het helemaal eens met je. Klinkt geweldig en ziet er prima uit.

je kunt er meer dan genoeg bronnen op aansluiten. Ik heb er momenteel 2 pc's op(1 in 5.1 opstelling en 1 in 2ch stereo) en een DVD speler via SPDIF.

Aan de zijkant prik ik soms mijn PSP er even in om de audio tracks van Burnout even aan mijn buren te laten horen. :P

Ik heb zijn grote broer ook geluisterd maar inderdaad, meer power voor meer geld. Bij gebruik op normaal tot stevig volume is dat het niet waard.

Jammer alleen dat je niet even bij mediamarkt langs bent gegaan(centrum rotterdam). Daar kost hij normaal 190,- en nu 149,-
Oh..zie nu dat je bij MM werkt...dan snap ik helemaal niet dat je hem niet daar hebt gekocht.

Je krijgt notabene 20% korting!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Haha, ik kan weer reageren op mijn eigen topic :D .

Maarre, Media Markt heeft mij weer eens genaaid zoals altijd. 3 dagen nadat ik de set kocht kostte hij daar opeens 199 euro. De prijs die ik er ook voor heb betaald. Dus dan zou er nog korting vanaf gaan inderdaad. En nu blijkt hij volgens jou nog maar 149 te kosten, excl. personeelskorting.

Nou goed, toen ik het setje kocht, kostte hij 239 bij media, en dan vond ik het zonde van de korting. En over prijsgarantie op personeelsaankopen moet je niet zeuren, want dan krijg je de directeur op je nek :7
Goeie review. Op basis van je review en van anderen hier heb ik ook de Logitech Z-5400 besteld en ben tot nu toe zeer tevreden.

Offtopic: Vraagje: Bij welke MediaMarkt werk je eigenlijk? Rotterdam centrum of Alexander?
Alexandrium, maar ik weet niks van deze aanbieding hoor! Ik heb laatst nog in het systeem gekeken, en er is niet 1 apparaat voor <199 verkocht.
Oke. Ik bij het centrum. Heb hem hier ook niet voor lager gezien. Wellicht dat er een demo model ofzo is verkocht voor 149.
Goeie review, maar je hemelt deze set wel op alsof hij beter is dan de Z-5500. Ik heb die set namelijk icm een X-Fi-kaart en ik heb niks te klagen.
2 dingen,

1. Wanneer zeg ik dat deze set beter is dan zijn grotere broer de Z-5500?

2. Waarom zou jij iets te klagen moeten hebben. Ik had met mijn vorige setje ook niets te klagen hoor, daar zaten mijn speakers allen max. 1 meter van me vandaag. Nu zit de verste speaker grofweg 4 meter van me vandaan, en toch ben ik nooit meer tevreden geweest met het geluid.

En om even mijn standpunt te verhelderen over de 5500 tov de 5400:

De Z-5500 was in mijn geval het extra geld niet waard . Voornamelijk omdat ik de extra power nooit zal gebruiken.

De mensen die de Z-5500 kopen willen gewoon meer power, of vinden het design leuk, f willen gewoon het beste hebben. Want laten we nou zeggen, de Z-5500 is gewoon de top, maar de Z-5400 doet daar zeker niet voor onder, enkel in kracht (wattages), en ja goed, dat moet je maar net gebruiken...

Nou durf ik het niet 100% te zeggen. Maar ik kan wel in zekere mate beweren dat het verschil in de combinatie van mijn Audigy 2 icm de Z-5400, en jouw X-Fi icm je Z-5500 marginaal hoorbaar is in een slaapkamer ;)

Voor de rest ben ik nog steeds tevreden over mijn survey, en betwijfel ik of ik een Z-5500 beter had beoordeeld, slechts omdat hij op het helft van het volume harder klinkt...
ik ben van plan dit setje ook aan te schaffen maar heb nog ff 1 vraagje, hoelang zijn de meegeleverde 3.5mm kabels, mijn computer waar ik hem op aan wil sluiten staat namelijk wat bij mijn lcd tv waar ik hem ook op aan wil sluiten vandaan (die via s/pdif) en dan weet ik hoeveel meter verleng kabel ik erbij moet bestellen.
Sorry, voor de late reactie, maar ik kon niet meer reageren toen ik je reactie las. En nu ik iets heb aangepast aan de survey kan het weer wel. Je zal er wel niks meer aan hebben maar here goes:
- 3x 3,5 m speakerkabel
- 2x 7,5 m speakerkabel
Ik ben ook van plan hem te gaan kopen, kost hij altijd 149 euro bij MM Rotterdam (Centrum) of was dat een aanbieding? Anders is het namelijk wel de moeite om een uurtje de auto in te stappen!
---
Edit: Ik heb net Mediamarkt Rotterdam centrum gebeld: 199 euro, en bij Alexandrium 239 euro!
Net zoals ik hierboven al schreef, ik heb de aanbieding niet genoemd en weet er ook niks vanaf. Ik denk dat je met 199 een leuke prijs hebt. Wil je nog goedkoper, check dan de pricewatch, staat ie op 168 momenteel.
Kleine update bij de filmervaringen, tevens update bij de conclusie. En wat foto's toegevoegd. Foto's voegen niet echt veel toe, maar het maakt de survey wat completer.
ik heb dit setje nu ook gekocht echt geweldig geluid ik sluit ik heb mijn pc via 5.1, mijn laptop via s/pdif en mijn tv (daar staat hij bij) via de "ipod ingang" klinkt allemaal prima, het enige wat jammer is (maar dat licht niet aan de set) is dat mijn tv het geluid er niet via s/pdif uit wil gooien, doet ie volgens mij alleen als ik het geluid er via hdmi op aansluit ofzo, naja iig een top setje!
Mooie survey! Daar kunnen velen nog van leren :)

Er staat ergens wel een nulletje te veel denk ik.

[quote]
Waar mijn vorige set het moest doen met 840 RMS in totaal, zijn 2 speakers van deze set al bijna gelijk aan de hele vorige set.
[/quote]

Een klein rekensommetje leert mij dat 38 * 2 = 76 en dat ligt dichter bij 84 dan bij 840 ;)
Ahh, nieuwe camera besteld, komt van de week binnen, dus er komen foto's aan, en evt nieuwe survey van de cam :+

Zal de survey dan ook gelijk updaten met al mijn ervaringen tot nu toe. Kan alvast melden dat ik last heb van het ploppen!