DrayTek Vigor 2130Vn Review

VinceV 14 november 2010, laatste update op 14 november 2010, 2.209 views

DrayTek Vigor 2130Vn

Pluspunten

• Bereik wireless
  • Features, specifiek VPN

Minpunten

• Instabiliteit is groot
  • Zeer incompatibel met Apple apparaten

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Ik ken draytek niet anders dan als een zeer goede leverancier van soho routers.
De specificaties lijken ook perfect voor de veeleisende gebruiker.
De levering is compleet, goed ingepakt en beschermd, inclusief standaardje, lan kabel en montagetemplate.

Echter: de wireless verbinding is rondut dramatisch, een 300n verbinding heb ik niet hoger als 144mbit kunnen krijgen, waarbij de werkelijke throughput zo rond de 4 mb maximaal blijft hangen.
Erger is echter dat de dhcp server zeer traag reageert en de hervatting van verbindingen is ook zodanig dat alle aangesloten apparaten in alle situaties de time-out van dhcpd bereikt voor er een adres is uitgereikt.
Mijn andere gbit switches raakten ook behoorlijk van de slag door de vigor.

VPN is ee goede feature, maar komt op Apple apparatuur niet verder als een initaliserende fase, waar een Linux poptop server zonder problemen functioneert.
Ook erg onhandig is het feit dat er geen waarschuwing wordt gegeven bij het Port natten van de management poorten, zodat je bij het doorroutereren van http en https ook direct je mogeliheid om te beheren kwijt bent. Overigens ook zonder goede herstelmogelijkheid want de telnet interface is waardeloos.

Ik heb m dus retour gestuurd, een matig apparaat dat ook nog eens specifiek met mac's poblemen lijkt te hebben past helaas niet in mijn infra thuis, jammer.

• Foxconn nt-510
  • Qnap 439 pro II Nas

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2130Vn?

Jammer dat je een incomplete review schrijft.

Je geeft aan dat je bepaalde problemen heb met de router maar het zou juist handig zijn als er een duidelijke situatie beschrijving is waardoor het probleem er is want nu heb je een 300N verbinding die max 144mbit kan en een snelheid heeft van 4 mb.... leuk maar dit zegt voor de rest van de wereld helemaal niks natuurlijk.
Kan je product toevallig niet meer dan 144 mbit aan?
Afstand tussen router en ander product en of er muren tussen zitten.
4 mb wat? 4mbit of 4 MB/sec?

Bedoel ik haalde met mijn 2600 al meer dan 4mbit sec wireless over een afstand van 20 meter met een 40 cm betonnen vloer en een 10 cm muur tussen. Ik haalde toen gewoon 3 MB/sec en dat over een 802.11g verbinding.

Daarnaast ontgaat mij eerlijk gezegd het nut om een VPN verbinding op te zetten voor apple apparatuur, maar dat zal wel aan mij liggen.
Komop!...

moet ik werkelijk geloven dat deze 2130Vn zoveel slechter is dan de 2130n variant die hier op tweakers nog voor alle punten 4 en 5 sterren krijgt?
Ze bezitten in principe beide over dezelfde hardware en software alleen heeft de Vn variant nog VOIP ondersteuning toegevoegd gekregen.