Apple iPod Nano V6 16GB Zwart Review

xs4me 13 november 2010, laatste update op 3 mei 2011, 2.971 views

Apple iPod Nano V6 16GB Zwart

Pluspunten

• Uitbreidbare functionaliteiten (widgets)
  • Klein
  • Mooi scherm
  • Batterij duur

Minpunten

• Zeer slechte geluidskwaliteit
  • Equalizer is belabberd en voegt niks toe
  • Interface niet handig (touchscreen is denk ik te klein om precies z'n werk te doen)
  • gebruik met iTunes
  • Ondersteund geen Flac / Ape bestanden

Geluidskwaliteit Score: 2
Ik had voor m'n vakantie de iAudio 9 aangeschaft en was, ondanks dat Cowon iAudio die reputatie al had, zeer verbaasd over de goede geluidskwaliteit. Een mooi klein handzaam dingetje. Zo klein dat ik hem vergat in 't vliegtuig :(

De bestemming was Thailand en na wat zoektochten voor een nieuwe Cowon speler gaf ik de moed op een gegeven moment op en besloot dan maar voor de iPod Nano 16 Gb te gaan (officiele - geen nep troep).

Eigenlijk had ik me voorgenomen nooit meer een iPod te kopen. Ik had ooit een iPod 2nd Gen. en die ging binnen een paar weken de deur uit. Wat een drama.

Maargoed, wellicht dat Apple in de afgelopen jaren wel wat stappen had gemaakt, dus toch de gok maar genomen.

Eenmaal in m'n hotel de boel aangesloten en raakte helaas al vrij snel gefrustreerd met het gebruik van iTunes (ondanks dat ik een mac gebruiker ben). Dat punt is dus nog net zo irritant als bij de 2nd gen.

Eenmaal muziek erop er maar eens lekker voor gaan zitten en poeh, dat viel niet mee. Eerste indruk was dan ook: wat een k*tgeluid. Toch nog even doorgezet en wat verschillende muziek uitgeprobeerd. Eigenlijk viel alles tegen, alleen de middenweergave is mooi helder. Het hoog is schel en flets, het laag is er amper en geeft weinig warmte en diepte.

Ik maakte gebruik van de koptelefoon Shure SE535. De Apple koptelefoon niet gebruikt. Wel de Sennheiser CX400 Precision II geprobeerd die ik ook bij me had.

Tijd om eens te gaan spelen met de EQ om te kijken of er nog e.e.a. aan te doen is, maar de EQ functie is werkelijk waardeloos. Elke setting maakt het alleen nog maar slechter en is zeer beperkt in opties.

Ook Flac en Ape files worden niet ondersteund. Helaas blijft Apple vasthouden aan een beperkt aantal bestandsformaten. Kleine moeite om dit uit te breiden lijkt me?

Er zijn wel een paar positieve punten te noemen.
De batterij duur is lang, en dat is prettig. Dat was bij de iAudio toch iets minder.
De mogelijkheid om functionaliteiten (widgets) toe te voegen en zo je iPod wat meer opties te geven is een leuke toevoeging. Denk aan fitness toepassingen e.d.
De interface is zoals je van Apple mag verwachten innovatief, maar door 't formaat niet altijd prettig te gebruiken. Sliden naar links en rechts gaat niet altijd even soepel.
Het is een bijzonder klein en handzaam apparaatje, wat uiteraard een USP is.

Maar het belangrijkste voor mij is toch de geluidskwaliteit en op dat vlak is het bijzonder triest. Ik had de Samsung Galaxy S telefoon bij me waar ook muziek op staat. De kwaliteit hiervan is slecht, dus ik had toch wel een flinke upgrade verwacht. Echter is de nieuwe Nano qua geluid niet veel beter en dus was ik behoorlijk teleurgesteld. En daarbij nog het zeer onhandige gebruik van iTunes. En dat voor die prijs! Het is echt zonde van je geld.

Tenzij je de extra (uitbreidbare) functionaliteiten een waardevolle toevoeging vind, kan ik me niet voorstellen dat dit een aan te raden product is.

Als iemand geïnteresseerd is, de mijne gaat in de verkoop. Aankoop bon heb ik nog. (paar weken in bezit)

Heb jij ook een Apple iPod Nano V6 16GB Zwart?

Hoofdtelefoonversterker? Dockconnector?
Dan koop ik wel gewoon een iAudio eh ;) Daar kun je ook het geluid nog instellen naar smaak, dat kun je bij de Nano wel vergeten. En dan iTunes nog ... Nee, een nieuwe iAudio is al in bestelling.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 november 2010 17:04]

Zou je eens kunnen uitleggen wat je nou precies irritant vind aan iTunes? En ook waarom je de featureset van een mp3 speler zo belabberd vindt. Het is ten slotte een mp3 speler en je gaf ook aan dat er nog uitbreidbare features zijn.
Wat ik irri vind aan iTunes is het volgende:
Muziek van HD in de library zetten. Gaat hij indexen en gebruikt HD ruimte hiervoor. Dit duurt A lang en is B totaal inefficient.
Vervolgens wil je de muziek op je iPod hebben. Dat is op zich wel wat handiger gedaan dan voorheen met de lijst muziek die je aan / uit kunt vinken - en synced.
Hoewel m'n collectie voor 80% de juiste id3 tags heeft, is dat soms niet zo, en daar gaat je overzicht en komt er onderhoud bij kijken.
Daarbij komt nog dat als een id3 tag niet klopt, dat je album dan al niet meer klopt / compleet is, wederom onderhoud.

Wat is er mis met een directory uitlezen als mappen? Dan heb je 1 plek voor onderhoud, en niet 2. Of is dat mogelijk met iTunes? Want die feature heb ik nog niet gevonden. Dat is mijn frustratie met iTunes. Daarbij komt nog dat als je hem vervolgens wilt uitlezen met een PC dat je dit kunt schudden. Misschien dat er 3rd party tools voor zijn, maar ik vind het allemaal teveel gehannes.
a) muziek in de library zetten doe je slechts éénmaal. Je wijst gewoon de juiste map toe en iTunes zal er zelf achter zoeken. Vervolgens sorteert en kopieert iTunes de muziek in een eigen mappenstructuur. Daardoor staat je muziek 2maal op je computer en dat is inderdaad inefficiënt, maar als je de originele map verwijderd en blijft vasthouden aan de mappen van iTunes blijft het wel efficiënt. Niet efficiënt om naar te bladeren maar je beheert je muziek toch via iTunes, en niet via de Verkenner/Finder.

Je zegt niet weten hoe dat moet? Wel zo:
Na het openen van een kersverse (en dus met lege bibliotheek) iTunes ga je naar de Voorkeuren. In de tab Geavanceerd vink je Kopieer bestanden naar 'iTunes Media' bij toevoegen aan bibliotheek aan. Vervolgens kan je je muziek importeren door bij Bestand of Archief vervolgens Voeg toe aan bibliotheek te kiezen. Nu kies je gewoon je overkoepelende map waarin al je muziek zit (of waarin je mappenstructuur van muziek zit). iTunes zal al je muziek kopieren naar een eigen map iTunes Media die op je computer in het mapje (Mijn) Muziek zal verschijnen. Die muziek verschijnt vervolgens ook in je bibliotheek in iTunes. Je oude muziekmap kan weg.

b) id3 tags: bij de eerste import zal je inderdaad merken dat een hoop nog niet de juiste tags of vereiste info heeft zodat iTunes het mooi kan sorteren. Na wat simultaan selecteren, tracknamen laten opvragen, illustraties laten opvragen,... zit je na een uurtje aan een mooie library waar je van kan genieten. Inderdaad werk, maar wel werk dat zijn vruchten zal afwerpen. Eens gedaan is het toch in orde? Als je muziek koopt via iTunes of ript van een cd zal de juiste id3 info automatisch gegenereerd worden. :)

c) flac, ape -ondersteuning: Apple is inderdaad altijd hardnekkig geweest met het pushen van eigen standaarden en andere standaarden links te laten liggen. Spijtig maar ook even snel verholpen: zoektochtje Google om alles vlot te converteren naar Apple Lossless -bestanden. Er veranderd géén bit aan je muziek, Apple Lossless (m4a) is namelijk gewoon flac in een andere structuurtje gegoten. Dat wil dus zeggen dat wanneer je na aantal jaar toch terug wilt naar flac, de conversie je weer dat identieke flac-bestandje zal geven. Géén zorgen dus.
Hai Chris, bedankt voor je toelichting.

a) Onnodig met een ander programma dus irritant, plus dat het vaak best een gekloot is om je ipod in sync te houden icm iTunes. Ze hebben wel een sync feature, maar die werkt ook niet zoals ik 't graag zou zien (weet ff niet meer psies waarom, alweer ff geleden, maar kvond 't niet erg fijn werken - ging elke keer out of sync, of syncte juist weer dingen die ik niet wilde).

b) Maak er gerust meer als een uur van als je 10GB+ aan muziek erin plempt. (m'n collectie is minstens 10x zo groot). Tracknamen opvragen gaat geregeld fout, waardoor 't overzicht nog erger wordt dan 't was. Waarom is 't zo lastig om gewoon de folder structuur aan te houden, gewoon als "extra optie". Echt van die lompe dingen zijn dat.

c) Snap dat ik kan converten, maar wederom extra werk. Ik heb nu eenmaal alles in MP3 of Flac.

1) iTunes zuigt.
2) iPod zuigt
3) iPhone is cool, maar te duur tov concurrentie
4) Mac (Pro) doe je jezelf niet aan ivm beperkte tweak/upgrade mogelijkheden (tenzij je dat toch nooit doet)
5) Macbook Pro/Air is snel, compact en mooi.

Bottom-line: Apple is cool, maar lang niet zo intuïtief/innovatief als veel ervan maken. Op OS vlak zijn er voor- en nadelen te noemen. Design is verder top. Support en garantie voorwaarden zuigen. En je betaald je een ongeluk :)

Maar ik ben nog steeds erg tevreden met m'n Macbook Pro hoor. Maar heilig is 't niet.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 3 januari 2012 21:35]

Ok dan, I understand you point of view :)

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 3 januari 2012 22:18]

iTunes is geen verplichting, er zijn al jaren prima alternatieven te vinden, zoals bv. Floola, wat ik zelf al enige tijd gebruik.

Dus beetje onzinnig om iTunes dan ook me te nemen in deze review.

Wellicht iTunes een eigen review geven?

[Reactie gewijzigd door Dutch_Celt op 14 november 2010 16:56]

Raar, ik vind dat apple ipods (deze generatie weet ik niet) altijd bijzonder goed geluid hebben. Vooral bij de iPod Touch.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 13 november 2010 21:35]

Klopt ook, het geluid van iPods is iha prima, en als je netjes meet komt dat er ook uit: keurig vlakke responscurves.

Het probleem is alleen dat sommige mensen liever een wat aangedikte bas hebben, en dat gecombineerd met het feit dat je populaire dingen niet goed mag vinden uit zich dan in de niet kapot te krijgen mythe dat iPods slecht geluid hebben (Eén ster xs4me? dat is echt volslagen idioot, sorry).
1 ster is niet idioot als je het tegenover de prijs zet. Ik heb er 2 sterren van gemaakt, omdat emotie misschien wat meespeelde, maar meer vind ik 't echt niet waard.
De iAudio waar ik het mee vergelijk is goedkoper en is echt een wereld van verschil qua geluid. Ik weet niet of je deze weleens geprobeerd hebt?

En aangedikte bass verlang ik helemaal niet. Alleen een accurate bass. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het gebruikt heb met de Shure SE535, welke een heel neutraal klankbeeld geeft. Misschien is de combi met beide niet ideaal, zou kunnen. Maar ook met de Sennheiser vond ik het niet fijn klinken. En het gebrek van het klankbeeld aanpassen helpt dan ook niet.

Ik weet ook niet of de Nano (aangezien die zoooo klein is) minder klinkt dan z'n grotere broertjes. Ik heb voorheen ook Sony / Philips gehad en die klonken ook beter.

Populaire dingen niet goed mag vinden? iAudio is toch ook populair? Daarbij heb ik hier ook een MAC, dus anti ben ik ook niet.
Ik luister naar het geluid. Het hoog is gewoon schel en niet prettig in het gehoor. Dat is wellicht persoonlijk, maar wel degelijk storend waardoor luisteren niet prettig is. De bass is niet neutraal, maar gewoon niet gebalanceerd aanwezeig. Wederom persoonlijk. Het is dan ook mijn review.

Ik heb hier ook een Marantz SR8500 + KEF iQ serie speakers staan. Ik hou van goed geluid. Ik zie mezelf dan ook echt niet als een pino die gewoon even kritiek wil uiten omdat het kan, maar omdat ik het vind.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 14 november 2010 08:14]

1 ster is niet idioot als je het tegenover de prijs zet.
Daar hebben we het kopje prijs voor...
Ja hoor. Ik heb van alles beluisterd, en de kwaliteitsverschillen (als je de bijgeleverde hoofdtelefoon wegtieft, en niet in no-name DealExtreme of Marquant-territorium komt) zijn niet het verschil waard tussen 5 en 1 sterren.
En aangedikte bass verlang ik helemaal niet. Alleen een accurate bass.
Accuraat als in een vlakke weergavecurve? Of accuraat als in 10 m voor de DJ booth?
Het probleem is vrees ik van een andere orde. Geluid is vreselijk subjectief, en als jij weet welke speler er wordt gebruikt (zie ook je opmerkingen boven over reputatie van Cowon, en drama met iPod) kun je niet objectief oordelen. Hier wordt dat nogal ver doorgetrokken - naar mijn mening.
iAudio is niet populair, althans niet bij het audioplebs.
Zeker. En dit is mijn mening over jouw review. Ik heb werkelijk ZO veel 'kenners' gesproken die verschillen in geluidskwaliteit extreem aandikken als ze weten wat er voor apparatuur wordt gebruikt. Bewust of onbewust, ik weet niet eens of je die scheidslijn echt mag trekken.

Je ene ster voor geluidskwaliteit is hier een ultiem symptoom van.
Ik heb hier ook een Marantz SR8500 + KEF iQ serie speakers staan.
Mooie namen.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 14 november 2010 10:43]

Alles beluisterd??? Sorry, maar je klinkt toch wel een beetje als een iPod fanboy door die 'Álles'.

Ik zit zelf in de audio business (ben dealer/custom, installer) en doe vanwege de vraag veel met Ipod/iPhone integratie etc, en heb voor mn eigen gebruik verschillende Cowons versleten (waaronder de iAudio9) en het verschil is idd enorm. En die dropvereters die je er normaal bijkrijgt komen er bij mij al helemaal nooit in, dus ik gebruik alleen maar zeer goede koptelefoons.

Maar Cowon staat er dan ook om BEKEND dat ze betere HPAmps gebruiken en dat hoor je. Als je dan wisselt met een iPod is het net alsof je van een High End set naar een Bose setje gaat.

Ironisch genoeg is een veelgehoord klacht over Cowon (even als bij heel veel kwaliteits audio apparatuur ) de door jou eerder aangehaalde "keurig vlakke responscurves", waardoor het in eerste instantie volgens sommige wat saai klink. Dit omdat het net als een hoge resolutie beeld ook de gebreken beter laat zien...(kijk maar ns naar 'Loudness Wars' op Youtube bijvoorbeeld :P http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ)

Tevens is het ook bekend dat een iPhone deze "keurig vlakke responscurves" niet heeft. Onder de 10khz is het allemaal niet meer zo strak, zoals je ook hier kan zien: http://www.hometheaterhif...tested-3-2007-part-4.html

Een iPod kan idd relatief goed klinken, maar dan wel via een digitale cradle en dus een andere AD en amp, maar dan hoeft het apparaat niets anders te doen dan een digitaal signaal 1 op 1 uit te poepen en wordt de kwaliteit dus bepaald door factoren die niets met de iPod te maken hebben, waaronder bestandsformaat, bitrate en kwaliteit van het bron materiaal én de rip...

Opzich is het jammer, want de iPod gebruikt gewoon een prima AD converter met een hele lage signal2noise en distortion, maar helaas is alles wat daarna zit gewoon niet best.

Op zich ook niet gek daar Apple van huis uit een computerbedrijf is dat focust op design en interface, in mijn ogen de 2 sterke kanten van de iPod.

Zo zou ik de gemiddelde klant nooit een Cowon aansmeren omdat het design en de interface in verhouding crappy zijn (vindt ik tenminste). O-)

Kortom, meneer de reviewer; ik kan het alleen maar toejuichen dat een ondergesneeuwd verbeterpunt van de iPod weer ns de aandacht krijgt!

[Reactie gewijzigd door Sir Dancelot op 19 november 2010 16:59]

Ik heb van alles beluisterd
8)7

"van alles" <> "alles", Dumbo (moderators: dat is zijn gebruikersnaam). Lees alsjeblieft voor je je reactie typt, of doe iets minder je best e.e.a. fout te interpreteren. Laat die eerste mogelijkheid trouwens maar weg, ik mag hopen dat je niet daadwerkelijk dacht dat ik claimde "alles" beluisterd te hebben. Jeez.

Mijn punt blijft dat dit soort extreem gemodereer (1 ster voor geluidskwaliteit...) volstrekt uit evenwicht is met wat voor absoluut puin er in de markt te koop is en niet door iets anders gemotiveerd kan zijn dan anti-iPod stoerdoenerij. Klaar.

ps: ik heb de iPhone niet genoemd, daar kom jij mee op de proppen.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 27 december 2010 15:52]

Je blijft wel volhouden he.
De reviewer geeft zelf aan een macbook te bezitten.
Tevens lijkt het mij zeer sterk dat iemand een Apple apparaat koopt om die vervolgens de grond in te boren.

Geluidskwaliteit staat trouwens altijd in relatie tot de prijs.
Of verwacht je van een dealextreme mp3 spelertje van 15euro net zo veel als een Ipod van 150euro?
Zelf op de o zo gerenomeerde sites beoordelen ze geluidskwaliteit op basis van prijsklasse.

Het kan dus inderdaad zo zijn, dat een C-merk mp3 spelertje van een paar euro een beter oordeel voor geluid krijgt , maar dat een duur A-merk met een laag oordeel beter klinkt.

Hij heeft de beoordeling trouwens aangepast naar 2sterren.
Op een schaal van 5sterren is een 3 gemiddeld en 2 beneden verwachting.
Als je zijn review leest dan klopt dat dus ook, had het persoonlijk daardoor vreemd gevonden als hij 4sterren voor geluidskwaliteit had gegeven.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 29 december 2010 23:12]

Bedankt Dumbo voor de inhoudelijke feedback.
Ik begon al te denken dat ik wat aan m'n oren mankeerde. In vrijwel geen review online wordt ook gesproken over het geluid, alleen maar over het gadget gehalte. Ook gebruikers zijn vaak lovend, omdat het Apple is waarschijnlijk. En ik tik dit ook op m'n Macbook Pro, dus anti ben ik zeker niet.

Jammer dat Apple na 6 generaties nog niet in staat is gebleken om dit te verbeteren (de 2nd gen. vond ik ook al een drama). Best kwalijk te noemen. Ook het toevoegen van Flac / Ape ondersteuning is toch niet zoveel moeite voor een completer product?

En ik ben het wel met je eens qua interface van Cowon, in het algemeen.
Hoewel het minder intuitief is vond ik het bij de 9 eigenlijk toch wel beter dan de Apple. Ok, de menu's zijn wat complexer, maar het touchpas gedeelte reageert goed en snel. Ik kon er snel mee navigeren.

Wat ik bij de Apple vervelend vond is dat ik naar links veegde om naar een ander menu te gaan, maar dat ik dit soms een aantal keer moest doen voordat hij reageerde. Je gaat snel een tikkeltje schuin, en dan werkt het niet. Dat komt ook omdat het zo'n klein dingetje is, je houdt hem snel schuin in je hand, en het scherm is te klein om accuraat te reageren.

Dus hoewel ik het normaal wel met je eens bent qua interface en gebruik vond ik de iAudio9 toch sneller werken dan de Apple Nano, al vond ik de Radio, Video e.d. wel onhandig werken op de iAudio9, maar die gebruik ik niet. Daar kunnen ze idd nog wel e.e.a. aan verbeteren.

Qua design vind ik Cowon niet minder eerlijk gezegd, al is de Apple nog iets kleiner, wat op zich wel fraai is natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 november 2010 11:30]

Er zijn vele audio fora waar iAudio wel degelijks door audioplebs geroemd wordt, dus ik weet niet waar jij zoal op kijkt?

Maargoed, zoals je al zegt, audio is toch vooral subjectief.
Je kunt praten over curves en mooie output renderingen jadieja, maar het gaat toch om hoe t klinkt. En dat blijft inderdaad subjectief.

En als iAudio top is - het beste wat ik althans heb gehoord - dan is dit niet net iets minder, maar in mijn optiek een wereld van verschil. Dan vind ik 3 of 4 sterren dus teveel. Dat is niet tever doortrekken in mijn optiek, al mag je dat natuurlijk vinden.

Met accuraat bedoel ik dat de wat hogere freq. bassen wel worden weergegeven maar bij bepaalde muziek (dus niet alle) zoals bepaalde nummers van Faithless, of Junkie XL je de echte diepe bassen gewoon niet hoort. En dan doel ik echt niet op Boem Boem, maar op een stukje warmte van een diep doorlopende bass. Die valt bij mij gewoon weg.

Ik ben helemaal geen basshead. Ik heb juist de Sennheiser vervangen voor de Shure om een wat breder en meer neutraal klankbeeld te krijgen. Dat klonk top i.c.m. de technieken van iAudio, en dus vlak, schel en schraal op de Nano. In die zin kun je het vlak noemen inderdaad, als een rechte lijn, waarbij naar mijn mening hoog teveel benadrukt wordt - dit is echt schel te noemen. Een ander zal 't misschien ervaren als helder, dat is ieders mening, maar de 2 sterren is na mijn ervaring niet overtrokken.

Daarom noem ik ook de set die ik thuis heb staan. Niet om mooie namen te noemen, maar om aan te geven dat ook die combinatie vooral een neutraal klankbeeld geeft, waarbij de Marantz wat warm is, en de KEF relatief strak, koel en neutraal. Dat geeft dus een neutraal en rijk geluidsbeeld zonder alle warmte verliezen. Om aan te geven wat mijn smaak is.

Dus denk wat je wilt, ik vind het niet om aan te horen. De balans is gewoon niet zoals ik het graag hoor. Ik zal 't nog eens proberen met de bijgeleverde dopjes en de Sennheisers nog eens goed proberen, al vond ik die nog scheler klinken na een 1e luistersessie.

Bij de iAudio kun je met allerlei technieken (BBE+ en JetEffect) het geluid echt "los" laten komen. MP3's klinken zoals ik ze nog nooit gehoord had . Rijk en vol detail.
Als ik met de Nano aan de EQ ga rommelen dan is het effect alleen maar dat je iets wegmoffelt, of scherper maakt ipv rijker, voller of meer detail - of hoe je 't ook wilt noemen.

Als ik die 2 tegenover elkaar zet dan blijf ik erbij ... 2 sterren.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 14 november 2010 16:48]

hahahah, is niet zo'n goede review om je ipodje aan te bieden. Zet er een hoofdtelefoonversterker bij en sluit aan via de dockconnector dan klinkt ie neet zo goed als een Cowon iAudio
wel spijtig dat je bij de dure Apple-producten nog een hoofdtelefoonversterker erbij moet nemen voor goed geluid, terwijl andere spelers zoals die Cowons vaneigens goed geluid produceren.
Wat is er zo slecht aan iTunes? Ik vind het best handig hoor...

Geluidskwaliteit is helemaal niet beroerd...Weet niet wat vor in ear dopjes je gebruikt, maar zelf geef ik de voorkeur aan: werkomgeving: Senheisser, Stedelijk: Beats by Dr. Dre, thuis: Bose. (éénmaal één van deze in gehad, is terug naar standaard dopjes een big nono)

De equalizer is al evenmin bedonderd...bij mijn nanootje merk ik ook duidelijk het verschil.
Sorry hoor, maar 1 ster vind ook ik het niet waard...4 zou beter volstaan.
Dank je xs4me voor je genuanceerde review. Ik heb een paar maal de iPod van m'n zoon geleend om te kijken of dat was voor mij was, maar ik ben ook afgehaakt op de kwaliteit van het geluid, of beter gezegd, het gemis aan kwaliteit. Voor middle-of-the-road muziek (nix mis mee hoor) valt het nog niet eens zo op, maar bij het luisteren naar klassiek, jazz, folk (veelal akoestisch) schiet de kwaliteit toch echt tekort naar mijn smaak.
Verder een mooi klein handzaam apparaatje, flinke accuduur en redelijk makkelijk te leren bedienen. Maar ik ga hem niet kopen, ik zoek nog even verder.
Ik zou zeggen, probeer de iAudio eens. De iAudio 9 is een mooi apparaatje. Ook erg klein en handzaam. En het geluid is is fenomenaal te noemen, zeker vergeleken met de iPod Nano. Je kunt veel instellen en het verrijkt ook echt de muziek, zodat het vrijwel altijd klinkt zoals je wilt dat het klinkt.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 november 2010 11:15]

Hehe dit is wel een beetje hoe ik de iPod Nano ervaar. Alleen die van mij was gratis en dan neem je al snel ergens genoegen mee. Hiervoor een Meizu M6 gehad, dat was een TOP apparaatje qua geluid :Y

Het scherm vind ik overigens niet zó geweldig, maar vind het wel knap dat ze het allemaal in zo'n kleine behuizing krijgen :)

[Reactie gewijzigd door ksborg op 6 mei 2011 16:34]

Ik zoek een vervanger voor mijn iAudio 7 (display kapot gegaan in Nepal, eigenlijk onmogelijk maar toch gebeurd), maar ik vind de iAudio 9 toch echt te groot? Dat ding is 10cm!!! Volgens mij kan ik beter aan de Sansa Clip of is dat geluid ook veel kutter slechter dan de iAudio?
Ik vind veel dingen in je review maar raar. Op feautureset geef je twee sterren. Maar wat verwacht je van een MP3 speler? Dat er oortjes, en een usb kabel zijn inbegrepen. Er moet niet ineens een Bose zoveel.zoveel inzitten. Dus het is raar dat je hier zo weinig op geeft. meer hoef je niet te verwachten.

Je kan op voorhand ook de specs checken, als je dan vindt dat het te duur is voor die bepaalde specs hoef je de prijs niet in een slecht daglicht te stellen. Het is iets wat je er voor over hebt. Jij hebt het er niet voor over, dan koop je het ook niet. Als je het er wel voor over hebt, dan koop je het en ben je tevreden over de prijs.

Ook zou de totale beoordeling moeten uitkomen op drie sterren en niet twee. Tenzij je vind dat het ene meer doorweegt dan het andere.
Ligt eraan hoe je 't bekijkt. Met features kijk ik niet naar hardware (oordopjes enzo), maar vooral naar "features" als Equaliser e.d. Dus tools die wat extra's brengen en 't geluid verbeteren bijvoorbeeld.

Ik heb deze dan ook vooral beoordeeld op de beroerde EQ, die werkelijks niks toevoegt, enkelt slechter maakt. Verder verwacht ik heus niet dat je er een iMac bij krijgt om iTunes op te draaien. Daarbij nog de matige file ondersteuning (wat ik al wist inderdaad, maar niets af doet tov concurrenten die 't wel bieden). Idem met secundaire zaken als radio e.d. Kijk, het gaat toch om prijs/kwaliteit verhouding, en die is gewoon beroerd. Bij anderen krijg je 't wel voor een lagere prijs. En zoals je ook kunt lezen was ik in een situatie waarbij ik niet zoveel opties had om een fatsoenlijke MP3 speler te kopen ten tijde van aanschaf, dus gegokt op Apple, en dat bleek een verkeerde keuze.

Volgens mij heb ik genoeg toegelicht, ook in de comments, waarom ik tot deze beoordeling ben gekomen.

Daarbij telt geluidskwaliteit het zwaarst in mijn beoordeling inderdaad, de rest kan me niet zoveel schelen (daar gaat 't immers om) en dan klopt 't wel degelijk. Wat kan mij 't nou schelen als 't er fancy uit ziet maar beroerd klinkt, en dan heb ik 't echt over een 20 euro mp3 speler kwaliteit.

Je hoeft 't er niet mee eens te zijn, maar raar is 't niet.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 20 januari 2012 13:49]