Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

Stevendefeij 15 september 2006, 1.477 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• Stil, Betrouwbaar, Snel

Minpunten

• Wat hogere temperatuur dan ik verwacht van een schijf met 2 platters met de mate van cooling die hij krijgt.
  • De andere schijf die 8 graden cooler blijft heeft namelijk een minder gunstige plaats qua koeling.

DE SEAGATE BARACUDA 7200.10

De eerste perpendicular schijf van de maker Seagate wat deze techniek zal brengen is nog onbekend maar met een fabrieksgarantie van 5 jaar is deze schijf een veilige gok.
Lees verder over de snelheden, temperaturen en geluidsproductie van deze moderne hardeschijf.

Geluid en Temperatuur

Echt de stilste harde schijf tot nu toe alleen vreemd dat hij altijd 8 graden warmer is als de Seagate 7200.7 die ernaast zit. Nou ja zijn maximum temperatuur ligt ook 10 graden hoger dus het is niet zo erg. Op dit moment istie alleen weer 41 graden tegen de 32 van mijn Seagate 7200.7. Maar ja zolang hij zo still en stabiel blijft is het geen probleem. Bovendien is dat nog 19 graden onder het maximum van 60 dat Seagate gesteld heeft.

Snelheid

Helaas werkt de schijf bij mij hier op SATA 1 snelheid en daarmee haald de harde schijf snelheden van gemiddeld over de hele schijf is 60.7 MB per seconde met 79.3 MB/sec maxumum.
De burstrate is 91.5 MB/ per seconde.

Nieuwe techniek voordeel of nadeel?

Hij gebruikt perpendicular recording wat geen nadeel hoeft te zijn alleen het is een nieuwe techniek die zichzelf nog niet bewezen heeft. Dus niet negatief bedoeld maar het is wel een risico als je een techniek in je computer zet die nog niet zo lang meedraaid (natuurlijk kan je niet anders als je je computer snel wil houden maar toch)

Ik zou hem zo nog een keer kopen al weet ik natuurlijk niet hoe goed of slecht de harde schijven van de concurrent zijn!

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

Je kan er wel van uit gaan dat de perpendiculaire techologie 100% werkt, wegens verschillende redenen:
- lang ontwikkelstadium
- uitgebreid testwerk
- 7200.10 reeks heeft gewoon 5 jaar garantie
- 1.8", 2.5", 3.5" SCSI zijn er ook al met perp. rec.
- goede reputatie van Seagate

Het is dus zeker geen nadeel. Het is een noodzakelijke en logische stap naar hogere dichtheden en extra performance. Voordelen dus. :)
Ja daar moet ik je wel gelijk in geven.
ik heb 2 seagate 7200.10 en ze worden alle 2 toch maar 31 en 33 graden.koel je die schijven wel actief ?hier zitten ze in 4 in 3 stacker modules met een 120mm fan.
Nee ik koel ik hem niet actief.
Dat is namelijk ook niet nodig met een 7200 toeren harde schijf.

Overigens zit de harde schijf wel voor een luchtuitgang en vangt hij meer luchtstroom als de andere harde schijf.

En 31 en 33 graden met jouw cooling vind ik anders ook snap hoog aangezien mijn 7200.7 nog onder die temperaturen blijft zonder extra cooling namelijk 28 a 30 graden.

Nou maak ik me overigens geen zorgen over de temperatuur zeker aangezien Seagate het maximum naar 60 graden heeft verhoogd voor deze schijf.
7200.7 met 7200.10 is ook niet echt een vergelijking hee.
nuja ik zeg het maar en 30 graden met stille 120mm fans vind ik best mooi.
goeie survey voor de rest.
Dank je en je hebt gelijk het is niet echt een eerlijke vergelijking.

Alleen ik heb geen ander vergelijkingsmateriaal.
Tenzij ik mijn Maxtor Diamondmax 10 even inbouw maar dat gaat me net iets tever.

En misschien heb je wel gelijk ik heb nu met een test een paar Hitachies naast elkaar in de blote lucht liggen echt helemaal zonder koeling gaan die dingen richting de 50 graden. (Om precies te zijn 46.5 graden volgens HDtune terwijl ze net actief waren geweest (en behoorlijk lang actief (10x pcmark05 en 10x hdtune benchmark)
ik heb deze in IDE uitvoering en hij is in de benchmarks zelfs net iets sneller dan mijn samsung 250 GB IDE, die toch al niet de langzaamste is. ik haal met de seagate met 1 partitie van 120GB gemiddeld 72 MB /s( de rest moet ik nog toewijzen, ik heb het nu nog niet nodig)

de samsung komt niet verder dan 67 MB/s

ze zijn beide tussen de 28-32 graden. er zit een 120 mm fan voor die +/- 800 rpm draait