Specificaties 600W (80 Plus Gold), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Cougar GX 600 Review

Brilsmurfffje 12 november 2010, laatste update op 12 november 2010, 790 views

Cougar GX 600

Pluspunten

• Exreem stabiel
  • Wordt nauwelijks warm
  • Degelijke componenten
  • Modulair
  • 4+4+4 cpu power stekker

Minpunten

• Sata kabel werkte niet helemaal mee
  • Sleeving had verder door kunnen lopen
  • Duidelijkere teksten op de connectors

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 5

Deze voeding heb ik ontvangen naar aanleiding van het volgende topic op tweakers.net:

Hierin werd gevraagd om een mail te sturen met daarin de criteria waaraan je de voeding gaat testen. Mijn criteria waren: Geluidsproductie, verbruik, warmteproductie en inbouwgemak.
  • Geluidsproductie, gemeten op het gevoel, pc staat onder het bureau is hij hoorbaar in een stille ruimte?
  • Verbruik, wordt gemeten in verschillende omstandigheden (idle, processor load en een volledige load)
  • Warmteproductie, de voeding zit onderin de kast en aangezien warme lucht stijgt is het handig als hij niet al te warm wordt.
  • Inbouwgemak, hoe makkelijk laten de kabels zich hanteren en bevestigen, hoe is de indeling van de kabels en zijn ze gesleeved?
De voeding komt in het volgende systeem:
Processor: Core i5 750
Moederbord: MSI P55-GD65
Geheugen: 4gb kingston HyperX 1600
Grafische kaart: Sapphire HD5850 1Gb Toxic
1 harde schijf en 1 dvdrom drive en 3 fans
De kast is een Thermaltake Element S zonder window

De aankomst

De voeding wordt geleverd in een grote zwarte doos, op de voorkant staat prominent het Cougar logo. Links bovenin wordt de serie vermeld en linksonderin staat het wattage van de voeding. Na het openmaken van de flap komt wederom het Cougar logo tevoorschijn, onder dit logo zit de voeding. Een minpuntje hier vindt ik wel dat hij gewoon los in de doos zit, er zit geen stoffenzakje omheen zoals je dat bij sommige voedingen aantreft. Verder bevat de doos de volgende kabels en accesoires:
  • s-ata – s-ata – s-ata – molex
  • s-ata – s-ata – molex – molex
  • s-ata – s-ata – s-ata
  • molex – molex
  • molex naar floppy adapter
  • pci-e 6pin
  • pici-e 8pin (6+2)
Deze voeding bevat ook nog een extra cpu stekker. Een zogenoemde 4+4+4 stekker.

De voeding zelf

Direct bij het uit de doos halen valt het grote gewicht van de voeding op. Volgens de weegschaal 2,7 kilo. Voor voeding geldt meestal dat hoe zwaarder hij is hoe beter de kwaliteit.
De voeding voelt zeer degelijk, dit is mede toe te schrijven aan de relatief dikke metalen buitenkant. Hierdoor voelt de voeding zeer solide aan. Voor de fan zit een rooster met een honinggraat structuur dit minimaliseert het windgeruis. Zo’n zelfde rooster zit ook aan de achterkant van de voeding. Aan de voorkant bevinden zich de aansluitingen voor de modulaire kabels en de standaard kabels. Om de modulaire connnectors staan vierkantjes getekent met daarop aangeven welke kabels waar aangesloten dienen te worden om de rails goed te belasten.
Alle kabels van de voeding zijn voorzien van sleeving, dit houdt de kabelparen goed bij elkaar en voorkomt dat het de airflow belemmerd. Ik vindt de sleeving er persoonlijk leuk uitzien met het oranje,zwart en wit. Een minpuntje hier vindt ik alleen dat de sleeving naar mijn idee niet ver genoeg doorloopt met name bij de moederbord stekker. Ook vindt ik de tekst op de connectors zeer karig, op de meeste staat helemaal niks vermeld, dit was op mijn vorige BeQuiet een stuk beter voor elkaar. Dit is handig voor beginners die geen idee hebben waar alles stekers voor dienen. De molex stekkers hebben wel een handig ontwerp gekregen, deze connectors kan je ontkoppelen door erop te drukken. Dit vindt ik zeer handig omdat ik ze meestal niet los krijg zonder gebruik te maken van een tang.

links zijn de kabels van de Cougar en rechts van BeQuiet

De voeding is ook geopend door mij. Dit heb ik gedaan om een kijkje binnenin te nemen. Volgens de Specificatie moeten er overal 105 graden caps zitten. De 105 graden caps hebben een langere levensduur dan de meer gebruikelijke 85 graden caps. Ik heb het zelf nagekeken en op alle caps staat 105 graden. Ook vindt ik de binnenkant er zeer netjes uitzien. Zo zitten her en der plastic plaatjes die voorkomen dat de veschillende onderdelen kortsluiting kunnen maken met elkaar. De fan die Cougar gebruikt heeft in deze voeding heeft een diameter van 14 centimeter, dit is een fors formaat. Ik had deze fan graag los gekoppeld en getest aan een fancontroler, maar dit was helaas niet mogelijk omdat de connector verborgen zat onder het voedingsnot (voedingssnot, een substantie die in de meeste voedingen aangetroffen wordt).

Beveiligingen

Op dit vlak is de voeding fully loaded, zowat iedere beveiliging zit op deze voeding. Al deze beveiligingen zorgen voor een verlengde levensduur van de hardware in de pc.
  • UVP = UnderVoltage Protection, Als een voltage op een bepaalde lijn in de voeding te laag wordt schakelt de voeding zichzelf automatisch uit.
  • OVP = OverVoltage Protection, Als een voltege op een bepaalde lijn in de voeding te hoog wordt schkelt de voeding zichzelf automatisch uit.
  • SCP = Short-Circuit Protection, dit is een bescherming tegen kortsluiting. Zodra de voeding merkt dat er ergens in de pc kortsluiting gemaakt wordt, dan schakelt hij de pc uit om zo de voeding en de componenten van de pc te beschermen.
  • OPP = Overload Protection, Als het systeem teveel vermogen van de voeding vraagt dan wordt dit door de voeding verhindert en voorkomt hij dat de voeding instabiel wordt en oververhit raakt.
  • OCP = OverCurrent Protection, als een lijn in de voeding teveel belasting krijgt dan schakelt de voeding zichzelf uit.
  • OTP = OverTemperture Protection, als de voeding te warm wordt dan schakelt hij zichzelf uit om zo beschadigingen te voorkomen.
Cougar heeft zelf veel vertrouwen in de voeding en biedt daarom 5 jaar garantie.

Het inbouwen

De voeding werd ingebouwd in mijn Thermaltake Element S behuizing. In deze kast moet de voeding onderin geplaatst worden. Voordat de nieuwe voeding ge´nstalleerd wordt eerst een foto van de huidige situatie:

Het plaatsen van de voeding verloopt probleemloos en hij past gemakkelijk op zijn plek. Het aansluitgemak van de verschillende kabels:
  • De atx kabel, deze voorziet het moederbord van stroom. Het aansluiten van deze kabel was even priegelen. Dit komt doordat de kabels vrij stug en dik zijn. Bij deze kabel vind ik de sleeving een beetje aan de korte kant. Daarintegen zit hij niet in de weg bij het manouvreren van de kabels. De kabel is niet zo dik dat hij niet meer achter het moederbord past.
  • Cpu power kabel. Het aansluiten van deze kabel was een stuk lastiger, dit komt mede door de voor normaal gebruik onhandige indeling van de stekker (4+4+4) waar 4+4 gebruikelijker is. Wat het preciese doel van deze configuratie is ontgaat mij (dual socket is ook 8pin). Door deze indeling hangt er achter het moederbord nu een 4 pin connector. Doordat deze afgesplits wordt bij de andere twee word ook deze connector dikker en moeten er meer kabels door het gat geduwd worden. Uiteindelijk paste het gelukkig.
    Foto van de bevestiging:
  • pci-e, deze lieten zich gemakkelijk instaleren en zijn ook lang genoeg om in elke behuizing te passen.
  • s-ata en molex, dit vond ik de meest rare indeling die ik gezien heb. De kabels lijken ervoor ontworpen te zijn om vanaf boven langs de harde schijven te lopen. Hierdoor moest in mijn geval doordat de voeding onderin zit en de kabels dus omloog lopen, bij elke hardeschijf een rondje gemaakt worden omdat anders de connector op zijn kop zit. Hierdoor was het even puzzelen welke kabel zou passen. Hierover is nog een mail onderweg naar Cougar. Door het ontkoppeling meganisme op de molex stekkers pasten deze niet door de gleuf van mijn 5,25” kooi. Dit heb ik opgelost met een molex naar s-ata verloop stekkertje.
Na alle kabels ge´nstalleerd te hebben ziet het er als volgt uit:
voorkant:

en de achterkant:

merk hier aan de achterkant de ongelukkige kabel loop op bij de harde schijf.

Het verbruik

Voor deze test vergelijk ik de voeding met mijn BeQuiet darkpower 450watt, deze voeding heb ik een half jaartje gebruikt en heeft een 80plus certificaat. Toen deze voeding uitgebracht werd had je maar een soort certificering. Nu heb je er 3; gold, zilver en brons. De Cougar heeft een gold en de BeQuiet zou nu een brons krijgen.

In de bovenstaande grafiek is een duidelijk verschil te zien tussen de Cougar en de BeQuiet voeding. De Full load test is niet helemaal betrouwbaar, dit omdat hier mijn Energy Check 3000 kuren begon te vertonen, de cijfers op het display verdwenen even en kwam dan weer terug, dit had hij zowel bij de Cougar als bij de BeQuiet. De waarde in de grafiek is de maximale waarde die in het geheugen van de meter stond nadat ik de pc voluit heb gestressed voor een kwartier. De Cougar voeding heb ik daarna nog een kwartier door laten lopen. Hier kreeg de voeding het totaal niet warm van. De behuizing voelde zelfs koud aan. Dit betekent dat er weinig energie om wordt gezet in warmte en er dus veel stroom een weg vindt naar de pc onderdelen.

Voor deze grafiek heb ik tijdens de stroommetingen de multimeter ter hand genomen en de spanningen op de verschillende lijnen gemeten. Hieruit kunnen we afleiden dat zowel de BeQuiet als de Cougar goede en stabiele voedingen zijn. Een opvallend detail was wel dat de multimeter op de Cougar voeding nauwlijks tot niet fluctueerde. Bij de BeQuiet wilde hij nog weleens het laatste getal een waarde omhoog of naar beneden bijstellen. Niet wereldschokkend, maar wel opmerkelijk.

De Cougar CX600 is een uitstekende voeding die zeer goed presteert op vrijwel alle vlakken. Hij weet keurige verbruiks cijfers neer te zetten en tegelijk de lijnen zeer stabiel en zonder ruis van stroom te voorzien. De geluidsproductie blijft in alle omstandigheden binnen de perken. Deze prestaties gaan gepaard met mooie looks.
Maar er zijn ook een paar minpuntjes. In vergelijking met mijn BeQuiet voeding produceert mijn systeem iets meer geluid. De BeQuiet voeding had speciale connectors op de voeding voor ventilatoren. Hierdoor draaide deze iets langzamer en waren ze dus stiller. Dit mist de Cougar, dus hier draaien de fans harder, iets dat gepaard gaat met iets meer geluid.
Bij deze voeding zaten de connectors in mijn geval verkeerd om op de kabels, hierdoor was het wat lastiger om de harde schijven aangesloten te krijgen.

Ondanks deze minpuntjes vindt ik het een zeer goede voeding en krijgt hij als ik een cijfer moest geven een 9, als de kabels beter hadden meegewerkt dan had er een 9,5 ingezeten.

Desondanks ben ik zeer tevreden met de voeding en blijft hij zitten in mijn systeem.

• intel core i5 750
  • Sapphire HD5850 TOXIC 1Gb
  • MSI P55-GD65
  • Thermaltake Element S

Heb jij ook een Cougar GX 600?