1 review

Sony A SLT-A33 Zwart - Reviews

Specificaties 14,2MP sensor - Bekijk alle specificaties

Sony A SLT-A33 Zwart Review

Timewa 12 november 2010, laatste update op 12 november 2010, 4.259 views

Sony A SLT-A33 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • LCD is erg goed
  • Alle DSP features van high-end compact camera's nu beschikbaar in DSLR
  • EVF (+ en -)
  • Veel waar voor je geld

Minpunten

• EVF (+ en -)
  • Kleine body compromis voor ergonomie?
  • Tot nu toe geen grote nadelen ontdekt, zal updaten na intensiever gebruik

Snelheid en automatiek Score: 5
Intro
Ik heb de A33 nog niet lang, en schrijf daarom een "preview" voor mensen die hem ook overwegen. Ik vul hem aan tot volwaardige review als ik hem wat langer gebruikt heb.

Ik ben geen klassieke of conservatieve fotograaf. Ik ga meer voor innovatie in electronica, en was op zoek naar een goede vervanger van m'n DSC-R1 (maakte geweldige foto's, maar EVF en display waren de bottleneck) en de DSC-A100 (waar ik niet zo enthousiast over was qua bediening). In het verleden ook Canon entry-level DSLRs gehad en daarnaast zo'n 25 andere digitale camera's, met een voorkeur voor Sony. Ik fotografeer digitaal sinds 1995 en vind het leuk om diverse camera's te proberen. Ik houd ze meestal niet langer dan een jaar.

Waarom de A33? Ik vind dat de A33 en A55 echt wat leuks toevoegen, en ben van mening dat Sony i.t.t. Nikon en Canon blijft innoveren. Begrijp me goed, Nikon en Canon maken fantastische camera's maar elk nieuw model is toch niet meer dan een lichte evolutie, mij iets teveel conservatisme.

Naast de vaste halfdoorlatende spiegel hebben de A33 en A55 nog wat leuke toevoegingen. De extreem krachtige DSP die ik van m'n DSC-WX1 en DSC-TX7 ken heeft ook z'n weg gevonden in de A33, dus hij kan bijvoorbeeld panorama's schieten waarbij realtime gestitcht wordt. Ik vind dat echt meerwaarde hebben.

Waarom de A33 en niet de A55? Vooral omdat ik hem erg scherp kon kopen. Normaliter zit er 100 euro tussen de A33 en A55, bij mij was het prijsverschil beduidend groter. Ik had de GPS, nieuwere imager en 10fps niet hard nodig.

Eerste indruk
Het is een kleine compacte en lichte body. Ik vind hem fijn. Kan me voorstellen dat hij voor sommige mensen net iets te compact is maar voor mij niet.
Het display is erg mooi. VGA resolutie en zeer helder, en bovendien in alle richtingen te draaien (zoals ik destijds van m'n DSC-S50 gewend was, eindelijk komt dit terug). De continue live-view is voor mij een verademing t.o.v. klassieke DSLRs.

De EVF is natuurlijk iets geheel nieuws. De resolutie is erg hoog. De kleurechtheid lijkt vooralsnog te wensen over te laten, het is prima mogelijk om te focussen etc maar de werkelijkheid is toch een tikkeltje mooier. Ik kan me voorstellen dat mensen die een optische VF gewend zijn hier niet per se blij mee zullen zijn. Voor mij persoonlijk wegen de voordelen van een EVF net iets zwaarder t.o.v. een OVF, maar dat hangt sterk af van je gebruik en voorkeuren.

De bouwkwaliteit is vrij goed voor een camera uit dit segment. Het is geen magnesium casing, da's wel duidelijk, maar het geheel komt wel solide over.

De kitlens (18-55) valt me niet eens tegen. Ik ben niet van plan deze op lange termijn nog te gebruiken maar voor de eerste testjes is het een leuk lensje als je nagaat dat hij er zo goed als gratis bij wordt geleverd. De zoomring loopt niet zo mooi, vrij ongelijkmatig en stroef, maar gezien de prijs kun je ook niet teveel verwachten.

De responsiveness van de camera is uitstekend. Zeer snel in alle opzichten, erg fijn. Alleen bij het terugkijken van de (full-HD) films is er een klein wachtmoment, verder hoef je nooit geduldig te zijn. Erg prettig.

De ergonomie is redelijk. Misschien moet ik er nog even aan wennen. De knoppen zijn op zich logisch gepositioneerd, maar omdat de body vrij klein is moet je hem tijdens de bediening soms toch even anders vasthouden.

De user interface bevalt me wel, op een paar kleine dingen na. Na de eerste testshoots wilde ik een serie foto's deleten, en moest dat stuk voor stuk doen met 3 knopdrukken per foto. Dat zou makkelijker moeten kunnen met een selectie in de thumbnails. Ik zal eens checken of er een FW update beschikbaar is.

De foto's die ik tot nu toe heb gemaakt zijn kwalitatief boven verwachting. Mijn verwachtingen waren niet zo heel hoog gezien de kitlens. Ik heb de foto's echter nog niet allemaal in detail geanalyseerd. Mijn plan is om een goede lens te kopen om de kinderen in actie te fotograferen, maar weet nog niet welke het moet worden. Snelle focus is een must. Tips welkom.

Ik zal de review aanvullen na 2 a 3 maanden gebruik.

Heb jij ook een Sony A SLT-A33 Zwart?

Ik heb voor mijn vakantie (die ik nu geniet) ook deze a33 aangeschaft. Ik deel een aantal meningen van deze review niet, Misschien omdat mijn eisen op een ander vlak liggen. Ik fotografeer al 35 jaar waarvan de eerste 25 analoog, eerst een Praktica en 15 jaar later mijn eerste Minolta (7000). Ik ben aan dit merk blijven hangen. Nadat het analoge fotograferen in onbruik raakte heb ik 10 jaar geleden een eenvoudige (hp) 2mp camera gekocht, omdat de dslr-s buiten mijn budget lagen. 6 jaar geleden een minolta z7 gekocht, waarmee redelijk veel handmatig ingesteld kan worden. Dit jaar besloten om een echte dslr te kopen, met de grootste eis dat mijn Minolta 7000 AF lenzen gebruikt kunnen worden. Budgettechnisch kwam ik op deze camera. Heb er geen spijt van, Ik heb hem 1,5 maand in bezit. Ik krijg met deze camera het fijne analoge gevoel weer terug. Super is de EVF. Met zijn 1mp enorm scherp en kleurechtheid. Als je niet weet zou je denken dat het een OVF is. Het display aan de achterkant gebruik ik vrijwel nooit bij fotograferen, alleen bij bijzondere posities. Jammer dat de camera in veel talen kan worden ingesteld, behalve het Nederlands :-( Als je zo lang fotografeert zeggen de Engelse termen je weinig. De automaat vindt ik onder de maat, vrijwel iedere compact camera doet het beter. De helft van de automaat foto's zijn onscherp. Hij staat nu vrijwel continu op de M stand, helaas is een snelle actie dan niet mogelijk. Ook de flitser bijschakelen in de automode is niet mogelijk. Ik hoop dat Sony dit oplost met een firmware update (versie 2.0 doet dit in ieder geval niet. Een ander minpunt is de ongevoeligheid, Mogelijk veroorzaakt door de vaste halfdoorlatende spiegel en de 14 mp. Vaak moet de ISO waarde flink verhoogt worden om boven de 1/100 te komen. Mijn eerste Praktica camera met DIN 18 films (= 50 ASA) was gevoeliger. De statief behoort nu tot de standaard uitrusting.
De HDR en Panorama functies zijn super. Ik heb zeer mooie plaatje geschoten.

Het enige probleem dat ik ervaar is dat mijn Sigma 75-300, Waarmee ik op de Minolta7000 prachtige plaatjes heb geschoten niet scherp krijg op deze camera, Mijn andere oude lens (Minolta 35-110) werkt daarentegen geweldig.

Mijn conclusie, Een geweldige camera voor de gevorderde fotograaf. Het duurt even voor je de functies allemaal gevonden hebt. De manual is echt om te lezen.
Ik denk dat je bedoelt Canon Entry-Level SLRs? Want je zegt dat je pas digitaal gaat schieten van 1995 :+. De D in DSLR staat voor Digital (Single Lens Reflex), en dat deed je toen nog niet.

Verder, korte pre/review. Probeer nog wat meer te onder bouwen en test platen met verschillende instellingen laten zien. Waarom vind je iets en wat zijn de voor- maar vooral de nadelen?

Overigens, de kitlens is niet gratis. Er zit een prijsverschil tussen een losse body en een kit :).
@Zandpad:
...Overigens, de kitlens is niet gratis...
Dat zegt Timewa ook niet:
...is het een leuk lensje als je nagaat dat hij er zo goed als gratis bij wordt geleverd...
Leuke preview, ik ben benieuwd naar de review over 2 maanden! Vooral hoe snel het toestel werkt (omdat er geen spiegel hoeft op te klappen) en hoe goed hij is met een betere lens, zoals bijvoorbeeld de Sony DT 16-105.
Ben ook beginnen te twijfelen nu ik gehoord heb dat er hoogstwaarschijnlijk een Alpha 35 gelanceerd wordt deze lente. Die zou enkele verbeteringen met zich meebrengen. En moet wel degelijk als vervanger van de 33 dienen want de productie van de 33 is stopgezet.

Wachten op die nieuwe (die waarschijnlijk ongeveer 700 euro zal kosten), of is €550 voor de alpha 33 een must - buy?
Aan TIMEWA

HEB JE AL MEER ERVARING . IK WIL ER EEN AANSCHAFFEN EN WEL VOOR EIND MAART, SCHEELT ME 100 EURIE. KAN IK OOK MIJN OUDE SPULLEN GEBRUIKEN, LENZEN EN FLITSER, VAN M'N MINOLTA CAMERA.

MVG

OPA40
ik heb een vraagje ivm de alpha 33 van Sony. Als ik op manueel wil werken met studiofliten is mijn scherm/zoeker zo donker dat ik weinig of niks kan op zien van wat ik wil fotograferen. Heeft er iemand een idee welke instelling ik kan aanpassen hiervoor? Luc.