Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Graphite 600T Review

Shademaster 11 november 2010, laatste update op 11 november 2010, 2.670 views

Corsair Graphite 600T

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Kabelmanagment
  • BouwGemak
  • Design
  • Stoffilers
  • Afneembare toolless kleppen.
  • Uitbreidbaarheid

Minpunten

• Slechte Airflow voor highend systemen
  • GPU's worden niet direct gekoeld.
  • Fancontroler heeft geen enkel nut, de fans worden luider maar de onderdelen worden geen graad koeler.

Ik heb sinds een maand de Corsair 600T in gebruik en wil graag mijn ervaringen delen.

Ik heb voor het eerst van de corsair 600t gehoord toen ik op zoek was naar een Full Tower kast welke een zakelijke uitstraling zou hebben maar wel genoeg functies zou bieden om serieus te kunnen uitbreiden.

Mijn oog viel eerst op de Corsair 800D en 700D, nadat ik er achter kwam dat deze toch wat te groot zouden zijn op een Antec p193. Nadat ik de Antec bij een vriend had gezien vond ik deze echter nog iets te groot naar mijn mening.

Uiteindelijk kreeg ik via een Amerikaans forum lucht van de Corsair 600t. Deze kast voldeed aan al mijn verwachtingen op het gebied van uitbreidbaarheid, sobere maar functionele stijl en kwaliteit's norm. Ik heb de kast bij Azerty pre-ordered en heb hem uiteindelijk gekregen.

Toen volgde het bouwen en dit was een waar genoegen! Ik heb nog nooit zo'n plezier beleeft aan het bouwen van een PC! Wij hebben een 3D Animatie studio die voorheen op Apple computers draaide en ik moet eerlijk bekennen dat ik de schoonheid van met name het kabel wegwerk systeem en de features van de kast prefereer boven mijn trouwe MacPro.

Het bouwen was helaas na een veel te korte tijd voorbij. Ik heb een vrij heftig overgeklokt core i7 930 systeem hier in zitten wat aardig wat verse lucht nodig heeft om koel te blijven.

Hier kom ik meteen bij een van de grootste nadelen van deze kast uit en dat is airflow. De 2 grote 200mm fans op de voorzijde en bovenzijde produceren naar mijn mening niet genoeg druk om de kast van verse lucht te voorzien. Op de foto's kun je zien dat de H50 lucht de kast in blaast, deze opgewarmde lucht word toch niet snel genoeg afgevoerd en na een half uur 100% processor belasting beginnen dan ook de lampjes op het moederboard aan te geven dat de Northbridge en Southbridge te heet worden (60 graden+).

Dit probleem heb ik echter heel simpel weten op te lossen door een 120mm fan direct op de te hete onderdelen te richten. Dit loste direct het probleem op en sindsdien zijn zelfs na een nacht Prime95 de temperaturen onder de 60 graden gebleven.

De geluidsproductie valt overigens behoorlijk mee, de 200mm fans zijn slechts heel licht hoorbaar en als je stille 120mm fans gebruikt dan produceert de kast een geluid waar je prima de hele dag naast kunt werken. Ik heb ook ontdekt dat door de breedte van de kast het heel goed mogelijk is isolatie materiaal tegen de afneembare zijkleppen te plakken. Dit maakt de kast compleet onhoorbaar en koel genoeg voor een overgeklokt systeem.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet wat er zou gebeuren als je naast een processor overklok er ook nog eens 2x een GTX 480 in zou zetten bijvoorbeeld. Ik denk dat je dan in de problemen gaat komen. Ik heb er nu een GT120 Apple kaartje in zitten (het systeem is een dualboot hackintosh) en deze produceert te weinig hitte om daar een concrete uitspraak over te doen. Vandaar dat ik de kast ondanks alles maar 4 sterren mee zal geven.

Voor mij is deze kast echter een droom. Stoffillters, perfecte bouwkaliteit, zeer gemakkelijk om onderdelen te vervangen, simpel design wat niet pretentieus over komt, 2 handvaten aan de bovenkant om de kast gemakkelijk mee te nemen, hoge bouwkwaliteit super clean kabelwegwerk systeem, zo clean zelfs dat mensen dachten dat alles nog moest worden aangesloten toen ik ze de binnenkant liet zien haha!

Dit is een van de weinige kasten waarbij ik echt het gevoel heb waar voor mijn geld te hebben gekregen.

Heb jij ook een Corsair Graphite 600T?

Wat betreft je opmerking over de slechte airflow... op de corsair website kun je nu een sidepanel kopen waar je 4 x 120mm fans op kunt prikken voor intake. Dan worden je videokaarten direct gekoeld. Ik ben ook van plan om deze behuizing aan te schaffen en bestel dan deze side panel gelijk mee.
Ik heb om airflow te verbeteren de bovenste hdd bay eruit gehaald en in de 3 onderste 5.25 inch bays heb ik een fan geplaatst die rechtstreekt verse lucht vanboven in de kast trekt. Ik heb zo 3-4 graden gewonnen. Mijn temps op laagste fanspeeds liggen nu rond de 40-42 graden.

"Fancontroler heeft geen enkel nut, de fans worden luider maar de onderdelen worden geen graad koeler."

systeem temp gaat bij mij toch zo een 3 graden naar beneden met fans op max en de temp ligt dan tussen 37-40. Maar met een betere 200 mm intake moet er zeker nog meer uit te halen zijn.

Voor de rest, nette review!

[Reactie gewijzigd door Jdumeez op 12 november 2010 00:58]

Goeie tip en bedankt!

Ik denk dat inderdaad een goede airflow toevoeging kan geven. Eigenlijk moet je dus de onderste HD bays verwijderen en je HD in een 5.25 sleuf helemaal bovenin bouwen met de rest van de bays gevult met fans.

Met de fan controller kreeg ik er geen graad van af helaas. De case temp werd rustig 56 graden under load en deze ging niet omlaag met hogere fan settings. Elk systeem is natuurlijk anders :) .

Ik kan me heel goed voorstellen dat de toevoeging van meer fans de airflow dramatisch verbeterd, ik ben er echter wel op tegen dat je al direct out of the box moet gaan modden om in ieder geval iets functioneels te krijgen. Dit was ook het geval met de Obsidian series en heb daardoor ook niet voor die reeks gekozen.

Ik vind dat de fabrikant een uit zichzelf goed koelende kast moet kunnen leveren. NZXT lukt dat wel voor hetzelfde geld.
Wow mooie kast.

Tip: monteer die ene hdd in een 5.25"-bay en verwijder de 2 hdd-bays voor een veel betere air-intake

nogmaals: Wow mooie kast _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Majin Buu op 11 november 2010 14:31]

Dankje Cheshire.

Ik zal zeer zeker de tip gebruiken! Ik bedacht me ook dat ik maar 1 bay nodig heb ipv 2. Sterker nog, als ik er een 5.25 HD bay in zet dan heeft de 200mm fan vrij spel.

Ik vond het bouwen echt super leuk om te doen en het resultaat is er echt wel naar!

De kwaliteit van het hele systeem voelt zeer robuust aand en de powdercoat aan de binnenkant is echt subliem. Er zit geen flex in de kast en overal voelt het chassis zeer solide aan. De onderkant heeft ook speciale brede poten zodat de kast niet snel omvalt of wegglijd.

Het lijkt wel een reclame praatje maar ik ben er echt heel blij mee :) .
Mooi systeem! Cable management is al een droom in deze kast, en je bent ook nog duidelijk zo minimalistisch mogelijk bezig geweest. Het eindresultaat vind ik (als volleerd kabelneuroot) prachtig om te zien. En voor mij reden om serieus deze kast voor mijn nieuwe pc te overwegen.

Helaas kan ik je review maar 3 sterren geven, er zijn nog veel punten voor verbetering: je kunt iets vertellen over de temperaturen (harde getallen & vergelijkingen), wat meer over de meegeleverde accesoires, en nog een stukje over het inbouwen zelf. Een vergelijking met de Phantom die je hebt gekocht zou ook goed zijn voor je review te verbeteren.

Ik zou zeggen: keep up the work, until the "good" can be added!
Zo dat ziet er goed uit! :D Lekker clean.
Dit wordt ook mijn volgende kast, maar zit er wel aan te denken om de standaard 200mm's te vervangen voor betere (reeds nog niet gevonden tho).
Nu ook deze fantastische kast aangeschaft. Erg leuk bouwen hiermee, eindelijk mijn kabels netjes weg.
Echter, wie geeft mij een tip hoe ik alle fans aan de praat kan krijgen? Ik heb nu een bos (4) draden over die naar een fancontroller zouden moeten, maar moet ik die dan nog zelf aanschaffen? Nu draaien dus niet alle fans!.
Met een Big Shuriken @, een 2600K en een 560GTX Ti is het nu voldoende koel, maar wil mijn airflow beter kunnen beheren.
Moest overigens wel mijn computerkast uitzagen om de Case te kunnen plaatsen, wat een enorm geval is dit zeg.
Mis ook de stoffilters, met 2 honden in huis gaat dit anders een ramp worden. Ik zal eens kijken met wat vitrage of zo.........
Grtz
Aan de zijkant van je case zitten er 4 draden met 2 pinnen als ik mij niet vergis die je aan de kabels van je fans moet aansluiten. De knop vanboven is je fancontroller.

Bekijk eens een paar reviews op youtube, dan zul je rap zien wat ik bedoel.

[Reactie gewijzigd door Jdumeez op 30 mei 2011 22:06]

Ik denk zelf ook dat Corsair hun kasten uitbrengt voor hen die bijna zeker zijn iets te willen gaan doen met watercooling. Maar dat neemt niet weg dat luchtkoeling uit den boze is hoor. Inderdaad een buitengewoon strakke kast! doet me qua vorm en indeling aan de Coolermaster Cosmos denken. Deze is ongeveereven groot, en ook hier past waarschijnlijk mijn mobo met 3 grafische kaarten (GTX460) niet in :( (Daarom ook plannen om de Corsair Obsidian 800D/700D te kopen)

Het probleem is namelijk bij de CM en deze kast, dat bepaalde moederborden (ik gebruik zelf de Gigabyte X58A UD3R) dat de voeding onderin zit. Opzich juist beter, maar de koeler van de onderste grafische kaart druk nu dus op de voeding en zuigt totaal gen lucht aan van onderen.
(Dus de CM Cosmos direct van enkele extra gaten voorzien).

Kabel management is 1 van de sterkste en meest aantrekkelijke punten van deze kast!
En de bereikbaarheid van de back plate voor de cpu cooler is er ook 1!
Daarom zal mijn volgende kast een Corsair worden.

Je was benieuwd hoe de GTX zich gedraagt in deze kast...Een neef van me heeft deze kast ook, plus 3× GTX480....oké hij clockt niet over, maar de warmte valt hem erg mee.

Corsair doet het op bijna elk vlak goed, behalve het financiele ;)

[Reactie gewijzigd door Strainger op 11 november 2010 18:53]

Goed om te horen dat een setup van 3xGTX480' de boel in ieder geval niet opblaast. Ik was al bang dat het funest zou zijn omdat met enkel maximale processor belasting de kast al aardig heet werd, die angst is dus ongegrond.

Ik heb net een NZXT Phantom (zwart) bestelt voor een nieuw systeem. Ik ga eens kijken hoe deze 2 kasten het head to head gaan doen!
Misschien tijd om dan eens een soort van vergelijk review te maken ;)
Die NXXT ziet er ook wel stoer uit!
Ik heb deze kast ook in mijn bezit. Echt een prima kast maar heb toch enkele opmerkingen nl. : 1) u spreekt in de review over stoffilters echter heb ik dit niet bij mijn kast. Zaten deze er standaard bij? 2) de front fan (200mm) maakt veel herrie als deze vast gemonteerd is op de plaatst waar hij standaard zit. Hij zit nu achter de drive bays en maakt nu heel wat minder lawaai. Iemand een oplossing? Grts

[Reactie gewijzigd door kokorico op 3 april 2011 22:42]

De stoffilters is de dichte mesh die je er vanvoor kan afnemen. Wanneer je je kast een tijdje hebt zal je wel merken dat er veel stof tegen blijft plakken. Gewoon de stofzuiger er dan eens over halen. Bij de intake onderaan de case voor de psu zit ook een uitschuifbare stoffilter.