Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 940BW Review

V3g3ta 21 augustus 2006, laatste update op 21 augustus 2006, 3.745 views

Samsung Syncmaster 940BW

Pluspunten

• De prijs, je hebt goedkopere schermen, maar deze is zijn geld dubbel en dwars waard!
  • Strak design
  • Dunne rand
  • Mooie, natuurgetrouwe kleuren
  • Absoluut Game en Movie scherm
  • In hoogte verstelbaar en kantelbaar

Minpunten

• Voor zover zou ik er niet een kunnen opnoemen.

Hier dan mijn review over de Samsung Syncmaster 940BW!

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)

Mijn vorige scherm was een Samsung Syncmaster 710T, een 17"inch tft. Dat scherm heb ik ruim een jaar gehad. Het verschil met mijn nieuw scherm is uiteraard de groote, van 17 naar 19 inch, en natuurlijk heb ik nu een breedbeeld-scherm.

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?):

Het beeldscherm heb ik gekocht bij www.komplett.nl, daar was het scherm ruim op voorraad. Wat me een beetje tegenvalt van Komplett is dat ze niet van te voren willen controleren op dode pixels. Ze geven je de pixelgarantie van de fabrikant, in dit geval die van Samsung, en dat betekent dat je iets van 5 dode subpixels en 2 dode pixels mag hebben. Ik heb me daar verder niet in verdiept en op goed geluk het scherm besteld voor 306 euro inclusief verzendkosten. Eenmaal aangesloten gecontroleerd op dode pixels, en gelukkig was er geen n, een perfect schermpje dus. Speciale features? Het scherm is in hoogte verstelbaar en licht kantelbaar. Wat misschien speciaal is voor sommige mensen is "Natural color", "Magic-Bright2" en "Magic Tune". Hiermee zijn onder andere de kleuren te calibreren.
Verder standaard D-sub en DVI ingang (met HDCP)

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?):

De kleurweergave is bijzonder natuurgetrouw in mijn ogen. De kleuren zijn helder en zuiver!

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen):

Ghosting had ik met mijn vorige scherm niet, dat was een 12ms scherm. Dus ik ging er vanuit dat het met dit 4ms scherm ook niet het geval was, en daar had ik gelijk in. Ik gebruik het scherm om te gamen, en om film's te bekijken. Bij beide gaat dat uitstekend, zonder enige vorm van ghosting!
Misschien krijg ik er last van als ik een geestige film ga bekijken.. ik ga straks Ghostbusters wel eens kijken ;-)

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?):

Contrast en helderheid zijn standaard eigenlijk al goed. Voor diegene die het nog wat anders willen instellen zijn er nog genoeg mogelijkheden om het een en ander te veranderen. Helderheid staat standaard op 75%, wat al behoorlijk helder kan zijn, zelf heb ik dit veranderd naar 60% wat voor mij persoonlijk het beste uitzag.

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?):

Wit is zeker overal wit, wat ook geld voor alle andere kleuren! Backlight leakage is een klein beetje aanwezig aan de boven en onderkant, dit zie je alleen als het scherm volledig zwart is en ik ervaar het zeker niet als storend.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant):

De kijkhoek is eigenlijk gewoon goed, ik kan zo 4 5 stappen ervan af stappen en het blijft goed.
De kijkhoek is beter dan mijn vorige scherm.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking ):

Uitstekend! Het scherm voelt sterk en stevig aan en staat stevig op zijn voet! De knopjes zitten stevig en hebben totaal geen speling. De afwerking is meer dan uitstekend, het ziet er uitermate goed uit!

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?):

De vormgeving is in mijn ogen echt design, met zijn smalle rand, goede afwerking en kleurkeuze.
Zo is het aan/uit ledje blauw, wat ik mooier vind dan het groene dat ik eerst had, en ook goed aansluit op de rest van mijn apparatuur.
Het is niet fel en niet storend.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 940BW?

Voor mij is dit scherm perfect ;-)

Ik zei zelf al dat de geringe mate van backlight leakage helemaal niet storend is voor mij, vandaar de maximale score voor dit scherm.

Dit is een survey en ik vertel dat er een beetje backlight leakage is. Als je dit storend vind dan weet je door deze survey dat je moet gaan kijken voor een ander scherm.
Absoluut, daar ben ik het helemaal mee eens hoor! En dat je je er niet aan stoort snap ik ook prima als het niet zo opvalt, echter ben ik wel van mening als je dus de maximale score op alle onderdelen geeft, dat backlight leakage gewoon niet voor mag komen, het moet dan ook echt perfect zijn, ongeacht of je je eraan stoort of niet.

Snap je wat ik bedoel? Ik realiseer me dat een survey/review altijd persoonlijk is, maar toch denk ik dat in dit geval de maximale score een beetje TE is.
Ik vind als je een scherm overal de maximale score voor geeft dat alles dan ook helemaal perfect moet zijn.

Backlight-leakage (die redelijk zichtbaar aanwezig is bij deze samsung blijkt uit meerdere surveys en reviews) is in mijn ogen not-done, zeker niet bij schermen met zo'n hoge prijs.

Overigens, ben ik nou echt de enige die niet zo enthousiast is over deze schermen?
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb de scores daarop dan ook aangepast, al blijft het voor mij het perfecte beeld-scherm!
goede survey! misschien dat je de kopjes vet moet maken, dat leest wat duidelijker
Done, ik wist niet zeker of BB-codes zouden werken... :)