Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 40 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Philips SPA5300 Review

Herman 15 november 2010, laatste update op 13 juni 2011, 20.660 views

Philips SPA5300

Pluspunten

• Mooi 'warm' geluid
  • Breed volumebereik
  • Nice looks
  • Zeer solide bouwkwaliteit
  • Houten frame van de subwoofer

Minpunten

• Aan/uitknop aan achterzijde subwoofer
  • Weinig features. Geen headphone aansluiting.
  • Vrij korte bekabeling.
  • Open luidspreker kan sneller beschadigen
  • Verpakking ondermaats

Mid- en hoogweergave Score: 4

Frequentie van satellietluidsprekers: 180 - 20.000 Hz
Frequentiebereik subwoofer: 20 - 180 Hz
Magnetisch afgeschermde LSB

Motief voor aanschaf
Al enige tijd ben ik op zoek geweest naar een speakerset welke mijn oude setje ging vervangen. Ik meende destijds dat het verstandig was om te bezuinigen op een speakersetje en kocht voor § 20 een budgetsetje. Het geluid stelde echter zwaar teleur. Er zat vooral te weinig power in en bij enige volume begonnen de speakers te ruisen. Dus ik kwam tot de conclusie dat budgetspeakers duurkoop bleek te zijn. Nu zocht ik een nieuw setje met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Mijn budget was ongeveer 50 euro's.

Criteria:
-Solide bouwkwaliteit
-Goede geluidskwaliteit
-krachtige subwoofer
-Klein formaat satellietspeakers
-Leuke looks

Eerste indruk
In de zoektocht naar een kwaliteitssetje meende ik bij Logitech uit te komen. De inmiddels opgebouwde ervaringen met Logitech bevestigen mij dat dit merk uitstekende randapparatuur levert. Nu kwam ik in een winkel welke diverse speakersetjes had aangesloten. Speakers op basis van specificaties kiezen is immers lastig, geluidskwaliteit laat zich niet (of slecht) in getallen uitdrukken. Toen liep ik langs dit setje van Philips. Ik wist overigens niet dat Philips ook actief is in dit segment. Nu viel mij gelijk het 'warme' geluid van deze speakers op. Dat is an sich best opmerkelijk te noemen want veel speakers stonden op dat moment aan. Maar dit Philips-setje had gelijk mijn aandacht. Ook toen ik met de volumeknop ging draaien, bleef het geluid goed. Zelfs met vergelijkbare setjes van Logitech (bijv. de Z323) onderscheidt deze speakerset zich op geluidskwaliteit. Woorden laten geluid soms wat lastig weergeven, maar 'warm' is hoe ik het geluid zou kunnen omschrijven. Secondair aan het geluid maar niet geheel onbelangrijk is het design. Smaken verschillen maar het ontwerp is zeker niet onaardig. Zeker de subwoofer ziet er best gaaf uit met het 'open' ontwerp! Maar daarover later meer!

Verpakking
Het is voor mij niet vanzelfsprekend om hier een apart kopje van te maken. Helaas vind ik het in dit geval wel nodig. Het viel me in de winkel al op dat vrijwel alle verpakkingen beschadigd waren. Nu had ik een onbeschadigde gepakt, maar toen ik thuis kwam waren ook hiervan de hoekjes ingedeukt en gekreukt. Toen ik de doos opende, zag ik het probleem: de binnenverpakking is kleiner dan de doos. Hierdoor deukt de doos eenvoudig in. Daarnaast had ik een blok solide piepschuim verwacht, maar daarentegen zaten de speakers 'slechts' in kartonnen blokken. Dit houdt in dat de doos tot aan het product is in te drukken. Uitermate onhandig in combinatie met een te grote doos. Gelukkig zijn mijn speakers onbeschadigd gebleven maar dit is toch echt jammer. Ook waren de dozen niet verzegeld dus het was voor mij niet mogelijk om te zien of dit product al eens is uitgeprobeerd. Een verzegelde verpakking is m.i. een must doch ontbreekt hier. Verpakking mag geen vermelding waard zijn, maar in dit geval is het helaas wel een behoorlijk manco. De speakers en subwoofer zaten overigens wel goed in plastic omwikkeld.

Verpakking open

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van dit product is absoluut een pluspunt. Veelal zien computerspeakers er wat 'plastic' uit. Deze speakers voelen en ogen solide. Met name de subwoofer voelt als een blok beton (in positieve zin). Dat is het gevolg van het houten frame. Dat is zeker een pluspunt en komt ook het geluid ten goede. De bouwkwaliteit van deze Philips-speakers is over de hele breedte terug te vinden. De volumeknop voor op het bureaublad voelt erg solide en is best zwaar. Dat heeft als voordeel dat deze niet door het gewicht van de kabel verschuift maar prima op de plek blijft.
De satellietspeakers zijn degelijk te noemen. Ook deze hebben ruim voldoende gewicht om solide op de plaats te blijven. Het is duidelijk terug te zien dat hier in ieder geval niet is bezuinigd op materialen of onderdelen. Toch moet wel benoemd worden dat het open laten van de luidsprekerconus een nadeel heeft. Nu zit er namelijk geen directe bescherming om beschadiging van de luidsprekerconus te voorkomen. Zo is het dus extra oppassen geblazen indien de subwoofer op de vloer staat! Je zou er maar per abuis tegen aan lopen.

Totaalplaatje speakers

Installatiegemak
De handleiding bestaat uit niet meer dan velerlei mogelijkheden om het leven te laten tijdens het gebruik van deze speakers. (Speakers niet onder water gebruiken, speakers in de brand steken etc.) Zeker cruciale informatie waar elke gebruiker iets aan heeft... Philips ziet blijkbaar de handleiding meer als juridisch verdedigingsmechanisme dan een gebruiksvriendelijk middel om te zorgen voor een maximale gebruikservaring. Als klap op de vuurpijl is het garantiebewijs in het Russisch geschreven. Philips is blijkbaar haar moedertaal al vergeten.
Desalniettemin spreekt de installatie voor zich. De bekabeling had in zijn algemeen iets langer mogen zijn, met name de satelliet(Spoetnik in Russisch)-speakers hadden langer gemoeten. Meestal zet je een subwoofer niet op het bureaublad waardoor de afstand naar de satelliet-speakers veelal wat groter wordt. Dus zou je de subwoofer op de grond zetten, dan is er een kans aanwezig dat je de speakers niet ideaal kunt plaatsten. In mijn situatie paste het net, maar ik kan begrijpen dat het wellicht niet voor iedereen geldt.

Bureau overzicht

Geluidskwaliteit
Zoals eerder genoemd, blinkt de SPA5300 uit op geluidskwaliteit. De satellietspeakers zijn keurig in balans met de subwoofer. Ook heb ik weinig overlap in frequentie tussen beide geconstateerd. Dit wordt bevestigd door de productspecificaties waarin staat dat de subwoofer tot 180Hz produceert waarna vervolgens het geluid keurig wordt overgenomen door de satellietspeakers welke exact beginnen vanaf 180Hz. Ze vullen elkaar dus goed aan, om het zo maar te zeggen. Het geluid is heel helder. Dit komt mede omdat de speakers open zijn en geen doek over de luidsprekerconus heeft. In de specificaties staat dat de luidsprekers worden beschermd door aŽrodynamische beschermlagen in plaats van een doek of metalen kap. Dat geldt ook voor de subwoofer. Ook deze geeft een mooi warm geluid. Niet in de laatste plaats is dat het gevolg van het solide houten frame. Ook is de subwoofer behoorlijk lang (30 cm). Het voordeel hiervan is dat de afstand tussen de luidspreker en de resonantiepoort relatief groot is. Hierdoor komen de lage tonen beter tot hun recht.
Het volumebereik is voldoende en over de gehele breedte van het volumebereik ruisen de speakers nimmer. Ook ben ik bij hogere volumes nog geen vervorming tegengekomen. Zowel de speakers (10 Watt RMS) als de subwoofer (30 Watt RMS) zijn krachtig te noemen. Overigens is het mooiste is als de subwoofer in een open ruimte staat. (Dus niet in een kast, zoals in mijn geval) Op die manier kunnen de lage tonen het best in de kamer ontwikkelen.

Subwoofer front naast rear

Featureset en gebruiksgemak
Het is mij gelijk opgevallen dat deze set vrij minimalistisch is. Je zult niks aantreffen wat niet direct nodig is voor diens basisfuncties. Zo ontbreekt de mogelijkheid om een headphone aan te sluiten op de volumeregelaar en zijn er geen extra aansluitingen aanwezig. Philips heeft duidelijk gekozen voor de kwaliteit van de features en niet de kwantiteit.
Toch zit helaas niet alles van deze speakerset even logisch in elkaar. Zo is de aan/uitknop en de volumeknop van de bas aan de achterzijde van de subwoofer. Natuurlijk is dit erg ongelukkig gekozen omdat de subwoofer meestal in een hoekje wordt gezet. Hoe groot is dan de kans dat de achterzijde eenvoudig toegankelijk is? In mijn geval is dit in ieder geval ongemakkelijk. Als er een speciale volumeknop op het bureau staat, waarom dan deze (basis?)functies op de achterzijde van de subwoofer? Wellicht eenvoudiger te fabriceren maar het komt het gebruiksgemak niet ten goede. Minpuntje dus.
Wel is het gebruik van de volumeknop op het bureau erg fijn in gebruik. Het volume gaat lineair met de volumeknop mee, welke tevens zeer solide en luxueus aanvoelt. Ik ben geen set tegen gekomen waar het volume zo fijn is aan te passen. Wat ik ook nog kan benoemen is dat er een bescheiden ledje in de volumeregelaar zit welke indiceert of het apparaat aan of uit is.
Update:
Er is blijkbaar nog een andere uitvoering van deze speakerset welke wel een aan/uit knop in de volumeregelaar heeft. Helaas ontbreekt ook hier een headphone uitgang.

Speakertjes naast elkaar

Looks
Het eerste wat bij deze speakers opvalt is het feit dat de luidsprekerconus niet is afgedekt. Dit doet een beetje denken aan zwaar gepimpte auto's met eveneens open luidsprekerconussen. Dit oogt m.i. erg stoer en robuust. Daar komt nog een voordeeltje bij! Zelfs de meest emotieloze en nuchtere Tweaker kan zich niet weerhouden om de kinderlijke neiging te bedwingen om de vinger op de trillende speaker te leggen. Wat een lekker gevoel is dat trillen! :P Esthetisch gezien is het ook best gaaf om die luidsprekerconus van de subwoofer te zien trillen. Met name bij wat ruwe muziek is het Philipslogo nog amper te lezen door de trillingen.

De SPA5300 van Philips is een mooie aanvulling op het aanbod van 2.1 computerspeakers. Helaas heeft, zoals in deze review naar voren komt, deze speakerset toch wel enkele nadelen en zelfs tekortkomingen. We kunnen bijvoorbeeld denken aan de magere featureset en de onhandig geplaatste aan/uitknop. Toch is de geluidskwaliteit en de bouwkwaliteit, welke doorslaggevend zijn, van dien aard dat deze speakerset toch een dikke voldoende krijgt. Ook het gewaagde design mag daarbij niet ongenoemd blijven.

Links:
Producteigenschappen (PDF)
techtree review
techenclave userreview
YouTube Unboxing PHILIPS SPA5300 & quick test
Mijn fotogallery voor meer foto's.

Changelog
- [10 11 2010 19:17] plaatsing review
- [10 11 2010 20:35] diverse tekstuele aanpassingen inclusief spelfouten + changelog aangemaakt
- [10 11 2010 20:55] plaatje van 'overzicht' naar 'bouwkwaliteit' verschoven
- [11 11 2010 14:00] alinea 'geluidskwaliteit' en 'featureset' iets aangevuld, foto subwoofer (voor+ achter) bijgevoegd
- [15 11 2010 13:33] productspecificaties toegevoegd, 'geluidskwaliteit' aangevuld
- [15 11 2010 22:53] correctie spelfout
- [13 06 2011 16:00] Extra link: unboxing op YouTube; gehele tekst iets beter leesbaar gemaakt

Heb jij ook een Philips SPA5300?

Heb jij er ook last van dat de speakers al ze zacht staan 'uitvallen'? Ze geven dan geen geluid meer en maken een piep geluid, wat redelijk irritant is :-(
ik heb dat nog nooit gehad. Lijkt mij een vervelend probleem
Ik heb ze nu helaas in een kast staan, irritant probleem. De verkoper kon me niet helpen.
heb je al de 2 speakers los geprobeerd aan een andere sub woofer? Of de Subwoofer aan andere speakers?
Nee, kan best een goed idee zijn. Helaas heb ik geen tweede subwoofer.
ik heb eens geprobeerd of ik een piep kon horen. En idd nu ik er op let maken de speakers een piep. Maar dit is pas te aanwezig wanneer ik het volume volledig open draai. Maar ik heb wel een mogelijke oplossing. Ik gebruik zelf een Klik aan Klik uit schakelaar zodat ik niet de knop achterop de subwoofer hoef te gebruiken. Dit maakt het veel makkelijker om de speakers uit te zetten. Want ik neem aan dat jij net zoals mij enkel de piep hoort als je geen geluid afspeelt. Dus het kan fijn zijn dat je ze makkelijk uit kunt zetten zodat jij de piep niet meer hoeft te horen.
Goede review, makkelijk te lezen en ook mooi aangevuld met foto's !
Ik ben al een eindje op zoek naar speakers en deze review zou wel eens de doorslag kunnen geven ;-)

de aan/uit-knop op de achterzijde zou voor mij geen zo'n probleem geven aangezien ik mijn huidige speakers altijd aan laat staan en wanneer mijn pc uit is, de elektriciteit uitzet van de stekkerdoos.
Daarnaast dacht ik dat de controller er zo uit zag en dat de aan/uit-knop hierop zat;

Ook zeg je dat er geen tot weinig overlap is tussen subwoofer en spoetniks, en je noemt dat als voordeel, maar is er dan geen frequency-gap hiertussen?
Bedankt voor je reactie! :)
Ik ben blij als de review kan helpen bij iemands besluitvorming. Misschien is het nog wel aan te raden om naar een winkel te gaan welke deze set heeft aangesloten. Ook met geluid kunnen smaken verschillen.

Bedankt trouwens voor het wijzen op een andere versie van deze speakerset. (Met aan/uit-knop op de volumeregelaar) Ik heb het meegenomen in de review.
Ook hier heb ik de review iets op aangepast. Het stond er inderdaad iets onduidelijk. Zie ook de inmiddels toegevoegde productspecificaties.
Kort samengevat: Het streven is inderdaad dat er geen overlap in frequentie is, maar ook geen gat. De specificaties geven aan dat de subwoofer een bereik heeft van 20Hz tot 180Hz en de satellietspeakers beginnen hun frequentie vanaf 180Hz en gaan tot 20.000Hz. Dus volgens deze specificaties zou er geen overlap noch gat in frequenties zijn. Of die specificaties daadwerkelijk kloppen, dat is voor mij lastig te achterhalen. Mijn persoonlijke ervaring vertelt mij dat het 'in orde' is maar dat is een subjectieve waarneming. Wel heb ik nog via deze bass tester gekeken of alle frequenties goed woorden weergegeven. Dat was zeker het geval.

In de review had ik onder het kopje 'installatiegemak' als ironische benaming voor satellietspeakers de term 'spoetnik speakers' gegeven. Uiteraard is dit niet de juiste benaming maar ik vond het wel treffend aangezien het garantiebewijs opmerkelijk genoeg in het Russisch was geschreven. Een stukje ironie dus ;)
Kan je me misschien vertellen of het ook mogelijk is om de speakertjes op de een of andere manier op te hangen? of dat er een bevestigingsmogelijkheid zit om zelf een beugeltje te maken?
Ik denk dat daar de kabels relatief klein voor zijn :p misschien als je ze dicht op elkaar hangt zoals je zou zetten maar dan hangen .. dan zou het geen probleem moeten zijn, op de site van Phillips staat er dat ze maar 1,5m lang zijn .. niet de allerlangste dus.
Na aanleiding van deze review heb ik de speakers ook besteld, ze omen vandaag of morgen binnen... Nu al zin om ze uit te proberen :)
Ze zijn heerlijk, echt geweldig geluid!!
Dat is an sich best opmerkelijk te noemen want naast dit setje stond dus een budgetstetje lucht te vervuilen met diens schattige geluidsgolfjes.
Normaal let ik niet zo op spelfoutjes, maar deze viel mij toch wel op. Het moet budgetsetje zijn denk ik, maar met budgetsletje kan ik ook prima leven :P
Verder een uitstekende review. En ze zien er echt super uit!

Heb zelf een Z2300 van Logitech en zo'n losse bass-speakers is toch wel erg gaaf!
Goede review,
Ik vind persoonlijk het uiterlijk van deze unit niet super. Maar als t klopt dat ie toch wat warmer klinkt dan de z232 wat toch ook al een wat ouder setje aan het worden is. is dit misschien toch een interessante aankoop.
De woofer ziet er wat plastic uit. klopt dat of is die wel van hout?
@Aijse; Staat bij de positieve eigenschappen en in de pdf, dat de woof van hout is.
Heerlijke dingen zijn het!
Ik heb ze gekocht op aanraden van besteproduct.nl
Nou ik kan jullie 1 ding zeggen, DEZE ZIJN MEER DAN DIE 50EURO WAARD!

Nog nooit heb ik zulke goede heerlijke muziek gehoort, oh oh oh jongens! wil je heeeeeeeeeeerlijke speakers voor een super prijsje, neem deze! :D
Zou je zo heel toevallig weten hoe groot die subwoofer is? :P in cm/inch maakt niet uit :D alvast bedankt :) wil deze set aankopen als vervanger voor m'n z2300 (omdat de logitech set me toch teveel kracht bied.. dat ik dus ook niet nodig heb :P die zet ik dan maar in m'n auto om sochtends wakker te worden haha :D)
Heb ze sinds vandaag ook staan, ben er ook blij mee! Goede review!
We hebben wel meer overeenkomsten zo te zien, zie ik daar een G110 en MX518 staan? :P