Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 52mm - Bekijk alle specificaties

Nikon AF 50mm f/1.8D Review

QuestionMarc 2 december 2007, laatste update op 13 april 2009, 1.251 views

Nikon AF 50mm f/1.8D

Pluspunten

• Boterzachte bokeh
  • Scherp
  • Goedkoop
  • Bouw ondanks de prijs
  • Licht

Minpunten

• Beetje CA in contrastrijke situaties

AF-snelheid Score: 5
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Ik heb deze lens nu een paar weken in mijn bezit. Ik wilde hem in eerste instantie hebben om hem te kunnen gebruiken met een omkeer-ring zodat je een 1:1 macro mogelijkheid krijgt. Dit heeft mij een aantal zeer mooie plaatjes opgeleverd.
De lens heeft op mijn camera een effectief brandpunt van 75mm en is daardoor een ideale lens voor portretjes. Hij heeft een metalen mount en wordt aangedreven door de AF-motor van de body. Ondanks dat stelt het ding supersnel scherp op mijn D50. Hij is verder van plastic maar voel toch solide aan. Met zijn gewicht van 160 gram krijg je een lekker lichte combinatie die je overal mee naar toe kan nemen. Handmatig scherpstellen gaat prima doordat de scherpstelring redelijk breed is.
De scherpte van deze lens is zeer goed te noemen. Bij F1.8 al acceptabel, maar stopped down wordt dit nog beter. Wel heeft de lens een heel klein beetje last van CA. Gelukkig zie je dat niet vaak want landschappen zul je er niet mee gaan fotograferen gezien zijn brandpunt.
En wat vooral opvalt aan deze lens is dat hij een werkelijk boterzachte bokeh maakt!

Heb jij ook een Nikon AF 50mm f/1.8D?