Eminent 2,5" eSATA Harde Schijf Behuizing Zwart Review

jbouwh 9 november 2010, laatste update op 12 november 2010, 3.332 views

Eminent 2,5" eSATA Harde Schijf Behuizing Zwart

Pluspunten

• Zowel via USB als eSATA te gebruiken.
  • Voeding via USB (evt 2x)
  • Beschermhoes
  • eSATA kabel bijgeleverd
  • Schroevendraaier en reserve schroefje
  • Mooi vormgegeven en compact

Minpunten

• Geen net adapter bijgeleverd.
  • Passieve koeling kan een probleem zijn voor sommige typen schijven.
  • Inbouw komt nauw, dikkere schijven passen niet.

Kwaliteit voeding Score: 4
Inhoud
De case (voorzien van beschermfolie) wordt geleverd compleet met een aantal accersoires:
  • SATA-kabel (50 cm)
  • Voedingkabel om aan te sluiten op USB stroompunt - voor gebruik in SATA modus (50 cm)
  • USBkabel die kan worden aangesloten op de Micro USB-poort met 2 USB stekkers 1 x data 1 x voeding (50 cm)
  • Kunstof leder hoes voor de case.
  • Schroevendraaier voor montage
  • 3 schroefjes (1 reserve)
  • CD-rom
Installatie
De installatie is heel eenvoudig. Het komt er op neer dat je de 2.5" drive op de connector schuift en vervolgens het geheel in de case. Dan 2 schroefje (erg klein) er en, en klaar is tie.

Gebruik
De case kan zowel via een eSATA poort worden gebruikt als via USB. Beide heb ik getest.
Ik heb er mijn 'oude' 160 GB HDD uit mijn laptop ingedaan omdat ik een SSD had aangeschaft. Zo krijgt de HDD een 2e leven!

eSATA:
In de eSATA mode heb ik de case aangesloten op mijn Synology DS109. Het apparaat wordt gelijk herkend en werkt zonder problemen.
De speciale voedingskabel kan gewoon in een USB-poort maar zou afhankelijk van de schijf wel minimaal 1A moeten kunnen leveren. De schijf die ik heb gebruikt had een maximale stroom gebruik van 0.55 A. Theoretisch dus eigenlijk 50 mA te veel.
Hoewel dit in het begin goed ging, dit toch later wel problemen. Ik heb toen de USB-kabel er bij geprikt en extra stroom toegevoerd via de power connector op deze kabel (het langste USB uiteinde).
Een alternatief is de USB-poort aan te sluiten op een netadapter met USB-poort die minimaal 1 A levert. Maar deze wordt er niet bijgeleverd. Gelukkig wel de kabel dus :). In de praktijk wil je natuurlijk liever een USB poort gebruiken als dat even kan.

USB
Via de micro USB poort kun je 2 USB kabels aansluiten om zo voldoende stroom te kunnen leveren. In de praktijk werkt het met 1 poort aangesloten in veel gevallen (ook in mijn geval) dus ook gewoon.
De schijf wordt netjes herkend.

Backup-knop
De backup-knop die op het apparaatje zit heb ik niet gebruikt. Voor zover ik weet is er alleen ondersteuning voor deze knop onder Windows.

Wat mij betreft is dit een prima aankoop.
De voedingsmogelijkheden zijn mijns inziens voldoende, hoevel een extra adapter voor eSATA gebruik in sommige gevallen handig zal zijn.
De aansluitmogelijkheden zijn goed ondersteund, ook met de bijgeleverde bekabeling.
Door de duidelijk handleiding en schroevendraaier wordt er niets aan het toeval overgelaten.
De schijf zit er stevig in (in mijn geval) maar ik kan me voorstellen dat dit afhangt van het merk/type schijf. Die van mij is 9,5 mm dik. Een dikkere 2.5" zal er niet ingaan.Kijk dus goed of dit voor jou de beste oplossing is.

Heb jij ook een Eminent 2,5" eSATA Harde Schijf Behuizing Zwart?

Naar mijn inziens ook een prima review, want wat kan je er meer over zeggen.
Zelf ben ik ook op zoek naar een dergelijke case voor mijn oude HDD die ik afgelopen week heb vervangen door een SSD. Waarom heb je uiteindelijk gekozen voor deze behuizing, maar niet voor de behuizing van Conceptronic (CHD2UEB) of de Antec MX-25, aangezien zij precies dezelfde mogelijkheden hebben. Ik zit namelijk daarover nog te twijfelen.
Had ik eerder aangegeven dat het op één USB poort goed ging met eSATA mode. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat dat voor de HDD die ik gebruikt heb toch nog niet helemaal genoeg is :'( . Het is dan gelukkig wel mogelijk om in eSATA-mode de Power naast de power aansluiting ook de mirco USB kabel aan te sluiten (alleen het langste uiteinde omdat anders de schijf via USB wordt gezien).
Ik ga toch eens op zoek naar een adapter met USB aansluiting die 1A kan leveren zodat de USB kabel niet meer nodig is.
prima review :) 5 sterren van mij :D
Dank voor de info! Wellicht kan iemand mij adviseren. Omdat mijn mediaplayer via netwerk problemen geeft bij bepaalde type bestanden, moet ik een opslagmedium via eSata of USB aansluiten op deze mediaplayer. Echter, dan is deze niet via netwerk benaderbaar en ik wil geen kabeltjes omzetten ofzo, gewoon permanente fixed oplossing, achterin de TV-meubel. Nu is mijn bedoeling om dit product (incl HD ;) ) via eSata te verbinden met mijn mediaplayer en via USB (2x voor genoeg power) aan mijn Synology NAS (110j, geen eSata). Via de NAS heb ik dan netwerk toegang tot de schijf en als de media player aangaat, hoop ik dat deze dan via eSata direct toegang heeft. Heeft iemand daar ervaring mee of uit logisch oogpunt, werkt het? Anders moet ik het zelf testen, zo duur is dit apparaatje ook weer niet ;-)
Het aansluiten van de enclusure via 2x USB op de Synology gaat zonder problemen. Eventueel kun je de extra power USB aansluiting ook nog van een andere USB poort, hub of externe adapter halen. Via de Synology kun je de externe schijf dan benaderen.