Scythe Mugen 2 Rev. B Review

reistje 9 november 2010, laatste update op 9 november 2010, 1.765 views

Scythe Mugen 2 Rev. B

Pluspunten

• Zorgt voor goede cool performance
  • Alles wat je nodig hebt zit er bij
  • De prijs is goed te betalen

Minpunten

• De grote van de Mugen 2 kan toch voor problemen zorgen zoals bij mij of zelfs
  • dat hij niet goed in je kast past.
  • De Installatie is echt geen pleziertje, dus ik raad je aan te zorgen dat je zorgt
  • dat je hem NOOIT/KOMENDE TIJD er niet af moet halen om welke reden dan ook

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Getest met:

Intel Core i7 870 (Socket 1156 2.93ghz)
MSI H57M-ED65 (moederbord)
Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 (4GB Ram)
Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5

OS:
Windows ultimate 64 BIT

*Waarom

Ik heb sinds een maand (ongeveer) een nieuwe computer gebouwd.
Ik heb toen besloten om voor deze cooler te gaan vanwege de prijs en Score.
Aangezien ik toch van plan ben hem te overclocken wou ik een goede cooler.

*Wat zit er allemaal in de doos

(Foto met dank aan RutgerKe ik heb zijn foto moeten gebruiken omdat ik nou niet echt zin had mijn
MUGEN 2 er weer uit te halen)

Benodigdheden voor Socket: 478, 754, 775, 939, 940, 1156, 1366, AM2, AM2+, AM3
er zit een Fan bij die met ijzeren klemmetjes vast word gezet wat aan alle 4 de kanten mogelijk is.
Een backplate, instructieguide en een zakje koelpasta (waarvan ik geen idee had hoe ik het normaal op mijn CPU moest doen)

Het eerste wat mij opviel was dat hij groot is, ECHT HEEL GROOT nog veel groters
dan dat hij op foto's lijkt.
(Houd er zeker rekening mee of je kast wel breed genoeg is voor dit beest)

Installatie

DEZE INSTALLATIE IS VOOR SOCKET 775 1156 1366 VOOR DE ANDERE IS HIJ ANDERS
Van installatie GEMAK viel niet echt te spreken, ook al zat mijn moederbord nog niet in mijn kast.
Ik was in mijn eentje en het viel al niet mee om de backplate makkelijk te monteren,
ik heb uit eindelijk de backplate met schroeven in de goeie plek neergelegd en daar mijn moederbord
overheen gelegd.
Waarna je een nieuwe schroef aan de pin van de backplates moet schroeven,
die gaan dan door de ijzertjes die weer aan de cpu cooler zelf worden gedraagt,
Een heel gedoe dus.

Toen kwam ik nog een probleem tegen wat jullie waarschijnlijk ook hebben

(De Heatpipe die in de weg zat is Roodgekleurd)

Namelijk je moet de schroeven en bouten aandraaien dus de schroeven aan de onderkant en de bouten
aan de bovenkant van je moederbord aangezien dat de schroeven OF de bouten meedraaide.
hierboven zie je mijn MSI moederbord met een DRMOS Heatpipe waardoor ik moeilijk bij de bovenste 2 bouten kon.

Nog een laatste probleem

(De Plek waar de ram zit is groen gekleurd)

Ik heb dus een Micro-Atx moederbord en de fan + cooler zijn zo groot dat ze tot over mijn
Ram Slots komen.
Ik hoop dan ook als ik mijn Ram ga uitbreiden dat ik het er nog net tussen kan krijgen als ik de Fan er af haal.

De temperaturen

Na al het gedoe met het installeren zijn we bij het gedeelde hoe goed koelt hij
BELANGRIJK: omdat ik niet wist hoe ik koelpasta uit een zakje op mijn cpu moest doen ik nog Coller Master High Performance HTK-002 had heb ik dat gebruikt

zie ook wat voor hardware ik gebruikt heb voor deze resultaten

De Idle temperaturen

Laagste Idle temperatuur: 19 Graden
Hoogste Idle temperatuur: 27 Graden

De Full Load temperaturen
(deze zijn getest met een aantal benchmark programmas)

Laagste load temperatuur: 45 Graden
Hoogste load temperatuur: 49 Graden
Gemiddelde load temperatuur: 46.25 Graden (45+45+46+49)

Geluidproductie:

Hierover kan ik niet echt een goeie conclusie trekken want er zitten verschillende Grote fans in
die allemaal rond de 1300 RPM draaien. daardoor hoor ik altijd wel geluid van de fans
maar dat stoort mij niet aangezien ik meestal geluid aan heb in vorm van muziek/games.
Maar het is niet extreem hard.

Het is dus een goede cooler.
De prijs valt Reuzen mee,
De enige Negatieve Eigenschappen die ik kan bedenken is zoals bekend
De installatie en eventueel de grote.

Heb jij ook een Scythe Mugen 2 Rev. B?

Zo te zien heb je geen MiniATX maar een MicroATX moederbord (MiniATX is namelijk geen standaard). En het verschil met een standaard ATX moederbord is niet zo heel groot als het gaat om de plek van het geheugen. De borden zijn namelijk even breed (244mm).

Verder is het inderdaad een heel geklooi om in je eentje die backplate goed te monteren. Ik heb dit ding zelf op een E8400/X48DQ6 zitten en dat was ook een heel gepiel (ik heb uiteindelijk de schroeven even met schilderstape in de bracket vastgezet zodat ik het ding erop kon duwen).
O ja klopt zal het even veranderen bedankt voor de info.
En nog niet eens een gek idee als ik moederbord gewoon er op te leggen gingen ze een pinnetje weer naar andere socket grote of lukte het niet goed.

Maar zal het even veranderen
http://www.youtube.com/watch?v=QSGr-7NqUbI <-- Als je even naar dat filmpje kijkt ziet het er niet zo moeilijk uit, verder mooie review. Ga er binnenkort ook een halen samen met m'n nieuwe systeem.

[Reactie gewijzigd door wizkid_niels op 9 november 2010 16:19]

Dankje, en inderdaad in dat filmpje lijkt het vrij makkelijk.
Hij heeft wel andere backplate maar als het met iedere socket zo kan is dat
een stuk gemakkelijker dan hoe het omschreven staat ;)
Maar ik denk dat het niet zo is want op de pin via backplate moet weer een schroef OP
en daar een boutje, klinkt een beetje vaag misschien,

deze foto is niet heel duidelijk maar dit is de tekening voor socket 775 1156 1366

Goede duidelijke review.

Ik had vergelijkbare problemen, koeler er na ruim 30min op het moederbord en dan in de kast bouwen, toen de voeding in de kast plaatsten en er achter komen dat er een aansluiting op je moederbord zit die precies achter je voeding zit.

Na weer 15min proberen het stekkertje er in te krijgen en 2 pleisters verder (want de stripjes zijn niet zo geschikt om 15min lang je hand en vingers langs porren) had ik hem er eindelijk in gewurmd.

En toen het geheugen, Heb uiteindelijk de fan aan de andere kant geplaatst en om gedraaid zodat de fan lucht aanzuigt en door blaast naar de fan die de kast aan de achterkant uitblaast.

Van mij had de score voor instalatiegemak wel naar zeer slecht kunnen zetten.
Danku,

En werkt zuigen even goed ?
En haha viel me nog op toen ik vandaag de doos pakte,
Zitten nog 2 papiertje bij met

" -To prevent injuries, please be careful as the edges of the divices installed in your system can be sharp"

Dus ze hebben je wel gewaarschuwd :+

Maar ik zat inderdaad te denken of ik zeer slecht of slecht zou doen :X
Ik gebruik hem met een i7 950, en heb bij een max load 56 graden.

Das het zou goed moeten koelen lijkt mij.
je moet je plaatjes resizen gefikskt blijkbaar
O ja, ik heb een full size ATX en als je de koeler 90 draait blijf je dat ramgeheugen probleem hebben. Je mag geen hoge coolers hebben over je rams.

het heatpipe-probleem heb ik niet. (ik heb trouwens de gd65)

[Reactie gewijzigd door Joindry op 9 november 2010 13:21]

Heb zelf ook het probleem dat ik geen toegang meer heb tot mijn ram geheugen althans 1 dimm slot niet meer.
Het probleem wat verder nog bij mij optrad is dat de backplate bij mij op een schroefje op het moederbord zat, die ik er dus eerst moet uidraaien.

Verder ben ik heel positief over deze koeler en mooie reiew 4/5
Ja klopt zag ik pas toen ik gepost had dat de foto's nog originele grote waren.
en als ik mijn koeler 90 draai past mijn videokaart niet meer (en wacht op 2de dus kan niet van slot switchen)
"Je mag geen hoge coolers hebben over je rams. " Hoezo mag dat niet ?
Anders past het niet omdat het koellichaam er overheen steekt vermoed ik...
deze installatie vergt inderdaad enige handigheid, heb het inmiddels 3 keer gedaan en dan heb je ongeveer wel door hoe je het aan moet pakken, mja voor de prijs en de prestaties die je er voor terug krijgt, is het dat gekloot wel waard denk ik zo :).
Andere high-end luchtkoelers kosten al snel het dubbele
Ja, daarom is het denk ook een vrij veel gekozen cooler.
Anyways nog een grafiek bij gemaakt met Exel + Photoshop,
Niet de allermooiste grafiek maar hij is duidelijk genoeg vind ik
Max load temp:49 was ander lettertype gefikst

[Reactie gewijzigd door reistje op 9 november 2010 14:10]

Ik heb bijna problemen gehad met een LGA 1156 aansluiting op mijn moederbord. Alleen vergt het veel geduld. De Koeler past goed op mijn Moederbord ASUS Evo (ATX). De hoogte komt goed uit met de Memory, maar is niet ideaal mocht je een memory hebben met koeler.

Inderdaad heb ik me wel gesneden aangezien ik de voeding was vergeten aan te sluiten van de ATX. Hmmm raar zo'n brandend CPU lampje :P... maar toch, hij presteert lekker. Heb me i5 tot +19% kunnen overclocken en draait op +9% stabiel.

Al met al een goede koop. :)

[Reactie gewijzigd door DutchWalnut op 9 november 2010 16:48]

hmm ja,
En hoe bedoel je je sneed je want voeding zat er nog niet in ?
Of bedoel je die kabel in de hoek die bij mij ook niet goed zit
Had zelf ook toen ik hem in elkaar had gezet 2 beelscherm converters in videokaart gedaan, druk ik op aan niks dacht al :| , maar zag het vrij snel