Specificaties ~600W, niet-modulair - Bekijk alle specificaties

OCZ GameXStream 600W Review

Evano 2 december 2007, 5.385 views

OCZ GameXStream 600W

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Aangenaam stil
  • Goede warmte-afvoer
  • Super stabiel!

Minpunten

• Aan de dure kant...
  • Niet-modulair (je kan niet-gebruikte kabels moeilijk kwijt)

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik was al langer op zoek naar een nieuwe voeding, ik ben van plan om over een tijdje flink, maar dan ook echt flink te upgraden: een nieuwe voeding zou dus niet gek zijn =)

Uiteindelijk is het een OCZ PowerXStream 600W geworden.
OCZ is een goed merk, de 12V lijn kan (combined) 35A leveren: zeer netjes vind ik, en de reviews waren zeer positief.

Ik zal alle punten even kort bij langs gaan:

Uitrusting en afwerking:
De psu komt in een gemiddelde doos, die wel flink zwaar is: 3-4kg schat ik, maar een vuistregel is; hoe zwaarder hoe beter :) . De voeding zelf komt met gesleevde kabels (is beter voor de airflow in je kast) en is mat zwart geschilderd. Vind ik pers. mooier dan een glanzende behuizing. Ook zitten er blauwe LED's in wat in het donker een heel mooi effect geeft.

Installatie
Dit ging laat ik zeggen redelijk, maar niet 'goed'.
Er zitten enorm veel kabels aan: 2x PCI-e, iets van 8xSATA, 4x (of meer) MOLEX en dat geeft een hele wirwar van draden. Omdat het geen modulaire voeding is (d.w.z. met ontkoppelbare kabels) blijf je aan alle kabels vastzitten en als je een kleine kast hebt gaat het plaatsen en wegwerken lastig.
Bij mij was dit dus een beetje het geval (niet helemaal, mijn case is ook niet superklein, maar ik bedoel gewoon niet zo groot als een Stacker). Uiteindelijk heb ik alle ongebruikte kabels in een stukje plastic/folie gedaan en dichtgebonden. Dit bundeltje heb ik in een hoekje van m'n case gedaan. Dit klinkt heel amateuristisch, maar op deze manier ging het cablemanagement een stuk makkelijker en omdat de ongebruikte kabels in plastic zitten kan er geen lucht tussen/door = betere airflow.

Prestaties en stabiliteit
Hij is echt superstabiel (een van de belangrijkste dingen natuurlijk) ik heb ff een tijdje mijn MM eraan gehangen met de hele tijd (minimaal een kwartier) deze voltages:
+5V: 5,04V
+12V: 12,34V (misschien iets hoog maar het mag maximaal 12,6V zijn)

Geluidsproductie
Hij is redelijk stil, maar toch wel hoorbaar (misschien heb ik iets te veel van "Silent Operation" verwacht). Ik schat ongev. 25dB.
Als er meerdere mensen of dingen die lawaai maken in je kamer zijn hoor je hem niet, maar ben je alleen zul je hem wel een beetje horen.

Warmte- productie/Koelvermogen
Ookal is hij nog lang niet op volle toeren (ik schat maar 40%) gooit hij toch nog flink wat lucht uit zich, en wordt zelf dus niet te warm.
Ook hier heb ik niks aan te merken.

Hier kom ik op iets wat op zich minder is: de prijs.
Ik heb hem voor ¤123,- besteld bij Salland Automatisering.
Ik bekijk het eigenlijk van twee kanten: OP ZICH is de prijs een beetje hoog, maar aan de andere kant is de voeding het ALLERBELANGRIJKSTE van een computer, dat moet wel goed zijn -> goedkoop is duurkoop.

• Gigabyte GA-P35C-DS3R
  • Intel Core 2 Duo E6600
  • Mushkin XP2-6400 (2x 1 GB)
  • WD Raptor 36 GB (ADFD)
  • Seagate Barracuda 7200.10 250 GB
  • Powercolor HD2900 XT
  • Een of andere Samsung DVD lezer
  • Samsung SH-S182M DVD writer

Heb jij ook een OCZ GameXStream 600W?

Goede survey, echter wat ik me afvroeg: Waarom heb je deze voeding gehaald voor jouw specs? Ik lees die door en denk bijmezelf waarom heb jij zo'n goede sterke (en dus dure) voeding nodig voor een niet al te energie zuigende pc?
Ik dacht dat ik dataan het begin had gezegd; iig: omdat ik volgend jaar flink ga upgraden, denk hierbij aan
- een DX 10 kaart, eentje wat nu de 1900XTX is
- extra 1Gb memory reepje
- misschien nieuwe processor
- indien processor dan ook nieuw mobo

dus alleen al voor een nieuwe (wel high-end!) videokaart heb ik iets beters nodig, minimaal 450W.
Dan ga ik niet voor het minimum natuurlijk. Daarom heb ik voor 600W met 35A@12V gekozen om helemaal goed voor de toekomst te zitten.
als jij je processor volgend jaar gaat upgraden wordt je PC alleen maar zuiniger ;)

tot er quad-core cpu's uitkomen...
als jij je processor volgend jaar gaat upgraden wordt je PC alleen maar zuiniger er zijn dan nog maar weinig CPU's op de markt die zoveel zuipen als je huidige P4
De CPU misschien wel, maar de GPUs nog niet. Als hij een nieuwe GPU koopt met extra HDDs, dan is het echt niet meer zo'n overkill hoor. Een goede 400~500W voeding had ook wel voldaan, maar een beetje speling om piekbelastingen op te vangen kan geen kwaad hoor.

Daarnaast gaat het niet zozeer om het totale vermogen maar (b.v. bij GPUs) meer om hoeveel Ampere er op de 12V zit en wat z'n gecombineerd vermogen is ... zie ook dit draadje op GoT.
Volgens mij zegt ie vrij duidelijk dat ie binnenkort flink wil gaan upgraden...
Voor al de mensen hier die zich afvragen waar zoveel vermogen goed voor is:
Hoe hoger het maximale vermogen dat een voeding kan leveren, des te stabieler is het in de praktijk. Zo'n voeding heeft meer buffer, zeg maar, om plotseling grotere vermogens (pieken of continu) die de componenten kunnen vragen, op te vangen.
Akkoord, maar als je disproportioneel groot neemt (zoals hier eigenlijk wel het geval met zijn huidige setup, voor zijn upgrade), dan stuikt jouw efficiŽntie in elkaar en ga je echt een stuk meer stroom uit je stopcontact sleuren dan wanneer je een kleinere voeding zou geÔnstalleerd hebben.
dat er zoveel kabels aan zitten is wel logisch.. Als je zoveel vermogen nodig hebt, is het logisch dat je veel apparaten hebt..
Ik hoop voor je dat je wil Crossfire gaat dan?
Voor een enkele videokaart heb je echt geen 600W nodig.
500W is ruim voldoende, zelfs al haal je de beste en mest stroom vertende componenten die er zijn.
Dat wat needless zegt is niet helemaal waar (in mijn geval nu tenminste) want mijn oude 250W Fortron verbruikte idle 150W en deze 600W OCZ maar 100W.
Met gamen (ja ok 't is nu maar een brakke X600 XT) verschilt het dan niet zo heel veel:
OCZ: 150W
Fortron: 170W
Ik heb zelf een OCZ 520W Modstream als vervanging van mijn Tagan 480W (naar vriendin verhuisd) maar daar vond ik de prijs toch een pluspunt. Heb hem zelf voor 50E kunnen krijgen en is nog modulair ook. Voor die 50 euro verschil zou ik mijn modulairiteit niet willen ruilen voor 80W meer.

Het is in ieder geval degelijk spul. *voelt achter zijn PSU en merkt op dat er na een 9 uur nog koude lucht uit komt*. Doet zeker niet onder voor mijn Tagan die toch altijd wel warme lucht uitbraakte.
Nette Survey verders ;)
Als je gaat upgraden zou ik toch ook ff naar je kast kijken. In de foto's zie ik geen enkele extra koelmogelijkheid dan dat je Voeding voor uitblazen van warme lucht moet zorgen. Als je al een andere processor neemt EN je neemt ook nog eens zo'n heethoofd van een videokaart kan ik dat toch zeker aanraden, zelfs al zal dat voor wat meer geluid zorgen.
Of heb je net als ik eigenlijk bijna altijd je kast open staan??? waarbij in dat geval: Never mind! =P
Hmmm.... Merk nu ook hoe oud dit verhaal inmiddels al is. XD
Klikte maar ff wat weg tussen de reviews.

Nou ja, als we dan toch ruimte aan het invullen zijn.
Ik heb een half jaartje terug mijn voeding vervangen, was een 400watt voeding van onbekend meerk (staat niet eens op de sticker vermeld wat het is) maar wel licht prijzig voor onbekend, 60 euro. +3,3V 30A, +5V 32A, +12V 16A.
Desondanks, hij had twee stille fans en deed het prima.
Ik heb echter een nieuwe videokaart gehaald, dus ook meteen een voeding meegenomen. Is geworden, een recom powerengine 450.
+3,3V 28A, +5V 32A, +12V 26A
Met een 12 CM fan is ie ook gewoon niet hoorbaar stil, ik heb er alleen (net als bij de oude voeding overigens) wel een setje Molex connectors op de print bij aangesoldeert. Ik heb nogal veel zooi in mijn kast hangen en kwam er precies eentje te kort en mijn ervaring is dat je veel stroom vragende dingen beter van een apparte lijn kan halen dan dat je alles op een stroomlijn zet, omdat het om de een of andere reden dan ongelijk verdeelt word en je Colt Cathode lamp het dan bijvoorbeeld niet doet.
Dat alles terzijde verbaasde het mij dat de 5Volt lijn ineens zo hard achteruit is gegaan!!
12volt is prima, heb eerst nog even met de oude voeding en die nieuwe kaart gedraait en toen waren de waarden als volgt +12 op 11,93, +5 op 5.04 en +3,3 op 3,43, ik heb toen express de cold cathode niet aan gehad en een schijf afgekoppelt, dan maar ff geen MP3 tjes luisteren of filmpje kijken.
Maar na het installeren van de nieuwe voeding kreeg ik de volgende waarden:
+12 op 12,34, +5 op 4,811 en +3,3 op 3,248
Beetje vaag dat de 5 volt lijn ineens minder krijgt dan met de oude voeding als het maximale vermogen gelijk is.
Maar goed. Voor 50 Euro voor een RECOM voeding mag ik eigenlijk ook weer niet klagen, toch???
Nou hoop ik alleen dat wanneer ik een geheel nieuw systeem koop als de tijd er rijp voor is, ik niet alsnog WEER een nieuwe voeding moet halen.

Ik wacht daar nog maar even mee, totdat Vista fatsoenlijk draait en het ook de moeite waard is om een DirectX10 kaart te nemen. Tot die tijd houd ik het gewoon op WinXP en mijn simpele oude Barton processortje, geen gezeik met niet werkende x64 ondersteuning en al dat gedoe. Laten ze dat eerst maar eens oplossen voor ik daar aan ga beginnen.
Ik heb even een kleine wijziging doorgevoerd, ik heb mijn huidige specs erin gezet (die van mijn vorige pc van een jaar geleden stonden nog bij "gebruikte hardware"), hoewel ik deze pc al een half jaar heb (was haast vergeten dat ik deze review heb geschreven).

En met een veel zwaarder systeem loopt alles nog steeds retestabiel...
Ik heb dit beestje ook in mij pc zitten. Echter als ie echt moet gaan werken dan gaat hij helaas best veel geluid maken. (A) Echter dit is het geval met SLI een overgeklokte opteron en 4 schijven.

Overigens is mijn keuze op deze voeding gevallen omdat ik goede ervaringen had met het met merk FSP, en deze voeding is van binnen een FSP voeding ;).