Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung S2 Portable 1TB Zwart Review

MalleEppie71 8 november 2010, laatste update op 8 november 2010, 5.829 views

Samsung S2 Portable 1TB Zwart

Pluspunten

• Klein
  • Geen externe voeding nodig

Minpunten

• Makkelijk kwijt te raken (?)
  • Software alleen voor Windows

Mobiliteit Score: 5
Prima schijfje om reservekopieŽn naar te maken. Ik gebruik de schijf in combinatie met een laptop met Ubuntu

De schijf wordt geleverd met een USB-kabeltje van ca. 40 cm. lang. De software staat op de harde schijf, en biedt de mogelijkheid tot het beveiligen van de schijf. Omdat het om Windows-software gaat heb ik er verder niet naar gekeken.

Standaard is de S2 geformatteerd in FAT32, vanwege de beperkingen van dit systeem mbt grote bestanden heb ik dat veranderd naar NTFS (en daarmee de meegeleverde software gewist, is echter te downloaden bij Samsung). De schijf is niet hoorbaar en wordt nauwelijks warm.

Snelheid is voor mij niet heel belangrijk, een reservekopie kost nu eenmaal tijd. Volgens het standaard Ubuntu Schijfgereedschap-programma is de snelheid ca 38 MB/s, een 'real world' benchmark bij het veiligstellen van m'n 19 GB Home-folder leverde ca. 21 MB/s op. Bij beide snelheden is er voldoende tijd voor een bak koffie :)

Heb jij ook een Samsung S2 Portable 1TB Zwart?

Ubuntu zal alleen een schrijftest willen doen op een RAW (ongeformatteerde en ongepartitioneerde) drive. Je zou dus alle partities eerst moeten verwijderen.
CrystalDiskMark en CrystalDiskInfo (windows) zijn daar handiger in. Ook HDTunePro is een goed HD test en diagnose programma. Ik krijg deze drive later vandaag binnen via Alternate.
Schrijfsnelheid zal iets hoger liggen dan leessnelheid. Niet erg interessant.
Wel interessant zijn NCQ, S.MA.R.T, LBA, AAM, APM ondersteuning, en het type ingebouwde drive die CrystalDiskInfo allemaal aan zal geven. Ik verwacht van een 1TB drive wel dat al deze protocollen ondersteund worden. Ik heb in een andere review gelezen dat de drive uitschakeld als hij 5 min idle is. Dit zou door de APM instelling van de reviewer kunnen komen. ;) Ook stond in die review dat er een enkel mini-USB naar USB-A kabeltje bijzat. Dit kan bij oudere computers problemen opleveren bij opstarten van de drive i.v.m. power-consumtie/opstart-stroom.
Een Y-kabeltje 1x mini-USB naar 2xUSB-A is gelukkig niet zo duur.

De FAT32 levering is niet zo leuk. Dit kan tot data verlies lijden als je geen safe-remove gebruikt, en het verouderde formaat kan geen grote (meer dan 4GB) bestanden aan, die op een 1TB drive toch te verwachten zijn. Samsung zou er beter aan doen deze drive NTFS geformatteerd te leveren, zoals dat ook met Platinum drives gebeurt. Dat scheelt uren formatteren via USB.

Ik zal vandaag of morgen een review geven op de Alternate site.
Ik leer een hoop ;) Ben benieuwd naar je review
wat is dan de max. schrijfsnelheid?
Voor een schrijftest wil Ubuntu de schijf formatteren, en dat is het me niet waard. Ik kan je dus niet vertellen wat de max schrijfsnelheid is...
ik heb er ook net eentje gekocht en de mijne was al NTFS formatted .. lijkt me dat ze dat een poosje terug hebben aangepast aangezien de meeste mensen toch grote bestanden opslaan op dit soort harde schijven en ze waarschijnlijk een hoop klachten kregen van mensen die dat fat32/ntfs verschil allemaal niet snappen : )

de samsung software die er al op stond is voor mij trouwens helemaal niet nuttig .. maar het schijfje is verder handig klein koel en snel .. goede koop tot nu toe : )