Specificaties 23,6" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

BenQ ML2441 Review

Jumpman 7 november 2010, laatste update op 20 november 2010, 1.501 views

BenQ ML2441

Pluspunten

• Functionaliteit
  • Aansluitmogelijkheden
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Tijdloze vormgeving

Minpunten

• Optie 'Underscan' voor 1:1 pixelmapping
  • Alleen voedingskabel en afstandsbediening meegeleverd (geen DVI - HDMI)

Dit is een korte review, die ik wellicht later nog uitbreid (De opbouw van de review zal ik dan ook nog wat beter indelen). Op technisch testen wil ik verder niet al te veel in gaan, dit omdat deze Monitor niet als 'High End' monitor op de markt is gezet.

Ik was al enige tijd op zoek naar een Full HD (1920 x 1080 pixels) LCD TV of Monitor. Dit omdat ik op mijn kantoor eigenlijk één scherm wilde om mijn (game) PC dagelijks op te gebuiken, de Sony Playstation 3 en om TV op te kijken. 18-10-2010 kwam toevallig de BenQ ML2441 langs op www.ibood.com/nl. Na veel uitzoeken en wikken en wegen het scherm gekocht. Ik kon voordezelfde prijs geen LED Backlight scherm, met dezeflde funtctionaliteiten en aansluitingen vinden.

Allereerst de Monitor getest op dode pixels en de refreshrate (60 Hz). Dit was allemaal goed. Ik heb deze test gedaan met de bestanden van: http://tft.vanity.dk/. De contratratio is natuurlijk een marketing verhaal. Bij het testen van een Blu-ray film (1920 x 816 pixels, overige pixels in de zwarte balken), vond ik de 'backlight' op de zwartebalken goed voor een monitor uit deze prijsklasse. Ik ben dus zeer tevreden over de prijs/kwaliteit verhoudingen van de BenQ ML2441.

Ik heb hem nu al gebruikt met mijn (game) PC en Playstation 3. Het vergt wat instel werk, maar dat is het dan ook wel. Ik heb het scherm in moeten stellen op Underscan om 1:1 Pixelmapping perfect te krijgen.

Tot nog toe ben ik met COD:MW2 en FIFA11 geen ghosting tegengekomen (gelukkig).

De aansluitmogelijkheden zijn bizarre: 3x HDMI, Component, VGA, SCART, RCA/Tulp, USB (voor de ingebouwde mediaspeler), 3,5mm jack in en out.

Link naar de iBood: http://nl-nl.forum.ibood....n-ingebouwde-mediaspeler/

20-11-2010 Update

Foto toegevoegd van Internet. Hier kan je ook zien dat de TV één kleur is. Op de foto's van BenQ lijkt het net op de 'specaker' een grijzere kleur heeft.

Heb jij ook een BenQ ML2441?

Hoi Jumpman,

Bedankt voor de moeite om wat te vertellen over je ervaringen.
Ik heb de Pilips 23T1SB o.a. gekozen mede omdat er speakers aan de voorzijde zitten, naar de luisteraar gericht en de anderen nogal bedompt geluid gaven. De Benq heeft die niet net zoals de Philips naar voren gericht geluid? Hoe bevalt dat?

Je hebt gewikt en gewogen, kan je aangeven in je review welke alternatieven er waren en waarom je deze BnQ hebt gekozen? Ik kon hem nergens zien, jij wel, zoja waar?

Hoe kijk je TV? Kabel, analoog, digitaal?
Heb je info over zaptijd, afstandsbediening, bouwkwaliteit?
Fototjes doen het ook atijd goed :-)

Groet Evert
Het geluid van de TV vindt ik voor een TV goed te noemen dit heb ik vergeleken met een Sony KDL 40W2000, getest met de Playstation 3 (Games en Blu-rays).

Ik heb vooral gewikt en gewogen of ik de prijskwaliteit goed genoeg zou vinden, ik heb de BenQ ML2441 niet specifiek tegen een andere scherm afgewogen.

Zaptijd kan ik niets over zeggen, ik gebruik een losse decoder of me Mediacenter.

Hoe is de kijkhoek? En werkt 't prima met een externe NTFS harddisk?
De kijkhoek naar links en rechts is goed, onder en boven is deze wat minder vind ik. Ik heb het USB media systeem niet getest, omdat ik een HTPC heb, of er anders een PC op aan heb gesloten die direct toegang hefft via het netwerk met de HTPC.

Op Internet heb ik wel posts gevonden van mensen die een MKV met ondertiteling goed aan de praat hebben gekregen via een NTFS USB stick of HDD. Dit heb ik zelf niet getest.
Ik heb deze ook en werkt prima met een NTSF schijf, van full hd materiaal tot divx
Heb de monitor TV ook. Analoge TV weergave is een probleem. Hij verschaald 16:9 beelden niet goed. Boven en onder blijven zwarte balken en beeld is uit zijn verband in de breedte. De software van de monitor snapt niet dat de zwarte banen boven en onder weggesneden moeten worden bij het opschakel. Mijn Sharp TV doet dit wel.

Heb Benq ingelicht, en hoop dat er een oplossing komt, want andersoet de monitor terug...
RB
Support van Benq geeft aan dat het opschalen bij analoge kabel niet kan en er ook geen firmwareupdate komt die dit oplost. Ziggo geeft aan dat het aan de techniek van het toestel ligt. Ik ben het daarmee eens, mijn Sharp TV doet het op analoge TV prima, deze heeft in de software de mogelijkheid om 16:9 te kiezen, waarbij het 16:9 beeld netjes opgeschaald wordt naar het formaat van het beeldscherm.
Heel jammer dus, want het is verder een mooi scherm. Maar als je hem als TV op analoge kabel wilt aansluiten, dus zonder digitale tuner-box ertussen, dan heb je er eigenlijk niets aan, want je krijgt geen normaal beeld.
Ik stuur hem terug en probeer een Samsung
RB