Specificaties 36GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD360GD, 36GB Review

Femme 13 oktober 2005, laatste update op 13 oktober 2005, 1.214 views

WD Raptor WD360GD, 36GB

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Degelijkheid

Minpunten

• Prestatieniveau bijgehaald door bepaalde 7200rpm drives
  • Directe montage in chassis kan luidruchtige seeks tot gevolg hebben

Ik heb sinds november 2003 twee Raptor WD360GD's in gebruik, eentje voor de pc van mijn vriendin en een andere voor de 'familie pc'. De schijven zijn vrij rap hoewel ik de nieuwere Raptor WD740GD merkbaar sneller vind. Ten opzichte van een snelle 7200rpm harde schijf van de nieuwste generatie, in het bijzonder de Maxtor DiamondMax 10 met 16MB cache, zal er weinig verschil in snelheid bestaan. Je kunt je daarom opvragen of het nog zin heeft om de inmiddels meer dan twee jaar oude WD360GD aan te schaffen. In principe zou de Raptor wat betrouwbaarder moeten zijn dan een 7200rpm desktop schijf.

Het in toom houden van de geluidsproductie van de WD360GD kan enige aandacht vragen. Ik heb de schijven gebruikt in Zalman ZM-2HC2-harde schijf koelers maar ook gewoon direct gemonteerd in het chassis. In een geluidsgeïsoleerde behuizing produceren de schijven met de Zalman-koelers een heel acceptabel geluid. Totaal waren mijn ervaringen toen ik één van de twee schijven monteerde in het chassis van een Chieftec budget tower. Het chassis van deze behuizing was nogal licht uitgevoerd waardoor de hele kast meeresoneerde als de schijf aan het seeken was. Het gevolg was een erg overheersend seekgeluid. Inmiddels heb ik ook in deze kast een Zalman ZM-2HC2 gebouwd en het resultaat is voorbeeldig. Je hoort nu alleen nog een suisend geluid met af en toe wat geroffel als er geseekt moet worden.

De twee Raptors hebben me tot nu toe nog niet in de steek gelaten. Western Digital claimt met de Raptor een 'enterprise-waardige' schijf op de markt gebracht te hebben. Aan het gewicht merk je dat er meer materiaal in zit. Hopelijk zullen de betrouwbaarheidsstatistieken uitwijzen dat de betrouwbaarheid daadwerkelijk beter is dan van een desktopschijf. Mijn ervaringen zijn in ieder geval perfect. Met de warmteproductie heb ik geen problemen gehad. Ik heb de schijven wel altijd gebruikt in behuizingen die voldoende werden geventileerd. Mijn ervaringen met de compatibiliteit van de Raptor WD360GD is goed. Ik heb in 2003 een test gedaan van SATA RAID-adapters. Op alle adapters werkte de WD360GD probleemloos.

Heb jij ook een WD Raptor WD360GD, 36GB?