Amazon Kindle DX 3G Zwart Review

Panoleon 7 november 2010, 1.205 views

Amazon Kindle DX 3G Zwart

Pluspunten

• Robuust, stevig, grootte, mooi geluid voor zo'n apparaat. Wanneer schema's correct afgedrukt worden is de leesbaarheid daarvan geweldig. Snelheid van pagina herladen, Scherpte van letters

Minpunten

• zwaar, onhandig toetsenbord, meedraaiend scherm gaat bijna nooit zoals verwacht, documenten erop zetten erg onhandig en omslachtig.

Veelzijdigheid Score: 2
Als Fan dan de e-ink technologie heb ik met teleurstelling de ondergang van I-rex gezien. De Kindle DX was op het moment van aankoop de enige e-reader die eventueel geschikt kan zijn voor de zakelijke markt:
vanwege: 9,7'' scherm, maken van notities, lezen en bewerken van word/ pdf, hoger 'resolutie' en extra scherpe grijstinten

De Kindle DX valt op allerlei fronten zwaar tegen. Gebruiksvriendelijkheid van de e-reader: toetsenbord is onhandig groot, waardoor het maken van notities niet in je hand kan geschieden. Ik moet de Kindle DX op de tafel leggen, maar daar komt dan bij: het toetsenbord is daar weer te klein voor.

Handleiding is onhandig, Het duurde een hele avond om er achter te komen dat je de e-reader eerst moet aanmelden bij Amazon, en je draadloze verbinding geactiveerd moet zijn, voordat je gebruik kunt maken van een heleboel opties. Met flink veel gepuzzel ben ik er dan toch allemaal achtergekomen. Het is dan ook geen intu´tief apparaat.

De Kindle DX kan geen word-documenten tonen. Je moet eerst je documenten naar Amazon sturen, die ze dan weer naar jou in Amazon formaat terugstuurt. En daar zit de adder: het kost $0.99 per MB om via de 3G verbinding de documenten te ontvangen. Je kunt wel via de USB poort werken, maar de procedure die je daar voor moet volgen is erg omslachtig: door je limiet op $0.00 te zetten, stuurt Kindle alle ontvangen documenten naar je @free.kindle.com adres. Daar krijg je dan na 5 minuten een e-mail over, met een link, waar je op moet klikken om vervolgens een Amazon bestand te downloaden die je weer afzonderlijk op de kindle moet zetten. Het omzetten gebeurt verre van vlekkeloos. Figuren komen niet of slecht door. Opmaak is niet consistent en eenduidig. Soms zelfs willekeurig. Waarom al die rompslomp? Waarom niet gewoon PDF op de e-reader zetten? Omdat je geen notities kunt maken op PDF formaat. Wel op het amazon formaat.

Een andere nare eigenschap is dat wanneer je zelf documenten op de Kindle DX zet, je in principe alleen in de documenten map kunt zetten. Je kunt niet vanaf een PC een mappenstructuur opzetten zoals je gewend bent. Dit moet allemaal via de Kindle DX. Ook hier een erg omslachtige manier van een zeer functioneel gericht apparaat.

De Kindle weegt ong. 600 gram. Omdat ik een nogal mobiele baan heb, is een beschermmap niet overbodig. Map en e-reader ogen robuust (i.t.t. die van concurenten), maar wegen samen net geen kilo. en dat is voor een e-reader te zwaar.

Heb jij ook een Amazon Kindle DX 3G Zwart?

Is het niet mogelijk om zelf je bestanden om te zetten?
Je geeft als algemene beoordeling 'zeer slecht'. Is dat niet wat te streng? Dat geef je aan een apparaat dat totaal niet aan je verwachtingen voldoet en bijzonder slecht is, met nauwelijks iets positiefs te melden.
Maar als ik je review zo lees werkt het apparaat als ereader zeker voldoende. Het heeft wat negatieve eigenschappen zoals gewicht (maar dat wist je van te voren), word-documenten worden slecht omgezet (is meer een extra feature en behoort niet tot de core-functionaliteit als ereader), onhandig keyboard (ziet er inderdaad niet ergonomisch uit) en documenten zijn onhandig om op het apparaat te zetten (lastig dat mappen niet direct vanaf de pc zijn te benaderen maar niet direct een deal-breaker voor die paar documenten, toch?)

Deze punten lijken mij niet kritisch genoeg om het apparaat overall zo slecht te beoordelen. Misschien waren je verwachtingen gewoon hoger van het apparaat en had je het als multifunctionele reader van allerlei soorten documenten willen gebruiken, terwijl het in essentie bedoeld is voor ebooks.
De vraag is waar je een e-reader voor koopt: voor boeken of voor professioneel gebruik onderweg, op kantoor, rapporten etc. Voor alleen boeken ben je beter af met een licht gewicht 6'' e-reader. Kun je in ligstoel lezen erg relaxed. Heb ik ook al ervaring mee.

Voor een zakelijk te gebruiken e-reader had ik in eerste instantie ook mijn ogen niet op de Kindle DX gericht. Maar helaas dit is de enige met een groot scherm....

Amazon zegt bij de specificaties dat o.a. Word en PDF bestanden makkelijk te gebruiken zijn. En dit zijn toch wel normale functionele eisen voor een e-reader voor zakelijk gebruik. Bij PDF geldt dat, alleen is het onmogelijk om notities te maken. En dat is wel iets wat je wilt. Daarom is het lezen van Word bestanden zo essentieel, omdat dit zakelijk toch de meest gangbare extensie is. Dan is de procedure die ze bedacht hebben wel heel teleurstellend, omslachtig en tijdrovend. Daarnaast moeten ze vind ik gewoon toegeven dat ze deze extensies niet lezen vanaf de Kindle DX.

Er is wel een oplossing voor (deze heb ik vandaag gevonden: Calibre. Ideaal voor elke e-reader. Hierdoor wordt het zakelijke gebruik ook handiger. Helaas kan ik blijkbaar mijn Word bestanden nog niet zelf omzetten. Erg omslachtig.
Probeer eens mobicreator.
Slechte review, je hebt je totaal niet in de Kindle verdiept voor je hem kocht en dan kraak je hem af omdat hij niet doet wat je verwacht, simpelweg omdat je verwachtingen compleet verkeerd zijn.

-zwaar,
Het is een 10" reader, wat verwacht je?

-onhandig toetsenbord
Het is een E-reader, geen tekstverwerker. Voor simpel zoeken en shopping de Amazon store voldoet het prima.

-meedraaiend scherm gaat bijna nooit zoals verwacht
Is inderdaad wat gevoelig, maar je kan het uitzetten.

-documenten erop zetten erg onhandig en omslachtig.
Hang hem aan je PC via USB, kopieer bestanden. Hoe simpel wil je het hebben?
Wat een waardeloze review. Eerst goed onderzoeken, dan pas een review plaatsen.
Uitleg is uitgebreid te vinden op de Kindle en op Amazon.com/kindlesupport New to Kindle? Start Here pagina's inclusief video. Hoe uitgebreid wil je het hebben?
Ook staat er duidelijk aangegeven hoe je documenten converteert en de gevolgen en er zijn zat programma's te vinden die dit ook of nog beter voor je doen.

Kortom, doe je huiswerk eerst. En vergeet niet dat dit allemaal nog een hele nieuwe techniek is.

Files Kindle Recognizes

Documents: Kindle (.AZW, .AZW1). Text (.TXT), Unprotected Mobipocket (.MOBI, .PRC)
Audible: Audible (.AA, .AAX)
Music: MP3 (.MP3)

Converteerbaar:
Microsoft Word (.DOC)
Structured HTML (.HTML, .HTM)
RTF (.RTF)
JPEG (.JPEG, .JPG)
GIF (.GIF)
PNG (.PNG)
BMP (.BMP)
PDF (.PDF): Look below for details.
Microsoft Word (.DOCX) is supported in our experimental category.

[Reactie gewijzigd door lukaon op 20 februari 2011 17:14]