Thermalright Chill Factor 3 Review
Thermalright Chill Factor 3 Algemeen: Wat valt er te vertellen over koelpasta? Koelpasta is een vloeibare stof wat de thermische geleidbaarheid tussen twee oppervlakten verhoogt. Het zorgt dus voor beter contact tussen de CPU en de CPU-koeler. Waarom deze pasta? Ik had gezien dat Arctic de opvolger van MX-3 had uitgegeven, MX-4 dus, ik gebruikte zelf al MX-3 en ik wilde dus MX-4 aanschaffen als vervanging omdat MX-4 waarschijnlijk wel wat beter zou zijn. Maar voor de zekerheid eerst wat reviews lezen, toen ik op een gegeven moment een review aan het lezen was van het nieuwe MX-4 van Arctic, zag ik opeens in een grafiekje...
Pluspunten
Goed verpakt Prijs Goede geleiding Lage temperaturen Spreiding
Minpunten
Geen
Eindoordeel
Thermalright Chill Factor 3
Algemeen:
Wat valt er te vertellen over koelpasta? Koelpasta is een vloeibare stof wat de thermische geleidbaarheid tussen twee oppervlakten verhoogt. Het zorgt dus voor beter contact tussen de CPU en de CPU-koeler.
Waarom deze pasta?
Ik had gezien dat Arctic de opvolger van MX-3 had uitgegeven, MX-4 dus, ik gebruikte zelf al MX-3 en ik wilde dus MX-4 aanschaffen als vervanging omdat MX-4 waarschijnlijk wel wat beter zou zijn. Maar voor de zekerheid eerst wat reviews lezen, toen ik op een gegeven moment een review aan het lezen was van het nieuwe MX-4 van Arctic, zag ik opeens in een grafiekje Thermalright Chill Factor II staan, de temperaturen van CF II waren lager dan bij het nieuwe MX-4. Ik ging vervolgens naar de website van Thermalright en kwam toen CF III tegen, wat dus de opvolger is van CF II.
Vervolgens ben ik opzoek naar gegaan naar een winkel die het spul (CF III dus) verkocht maar die was er niet! Dus toen ging ik naar het Highflow forum en heb ik het product aangevraagd, is direct toegevoegd en heb het toen besteld.
Features van deze pasta:
- Less silicon oil and less vaporation, no drying out, give you stable performance over time.
- An even better thermal conductivity, bring you an new era of TIM..
- Not Flammable.
- Best price-to-performance ratio.
- CFIII does not contain any metal or other electrically conductive materials.
Verpakking:
Chill Factor III van Thermalright is degelijk verpakt zoals elke Koelpasta in een plasticje. Thermalright levert er instructie-kartonnetje bij en een soort pinpas, dit moet je volgens hun gebruiken voor het aanbrengen van de pasta, maar daar ben ik het niet mee eens (kom ik zo op terug).
Gebruiksgemak:
Thermalright heeft er een handleiding bij gedaan, zij raden aan om een lijntje aan te brengen op de cpu (aan de buitenzijde) en dit lijntje vervolgens te verspreiden met de bijgeleverde pinpas. Dit is in mijn ogen (en die van vele andere) absoluut niet de beste manier, op YouTube zijn wat filmpjes te vinden die het spreidingseffect van Koelpasta laten zien, zodat je kan zien op welke manier je het beste de koelpasta kan aanbrengen, de rijstkorrelmethode is in mijn ogen de beste!
Wat je doe is: je maakt je CPU en CPU-koeler oppervlak schoon met Alcohol (restjes van oude koelpasta goed verwijderen), vervolgens pak je de tube koelpasta en maak je een rijstkorreltje op het midden van de CPU, nu je koeler erop en deze aandrukken er mag geen lucht tussen komen, vervolgens vastzetten en klaar is kees. De CPU-koeler spreid het spul nu goed uit.
YouTube filmpje
Spreiding:
Je hebt bij koelpasta ook nog verschil in hoe het spreid. Sommige pasta's spreiden wat lastiger (zijn vaak dikker) dan andere. De Chill Factor III spreid naar mijn mening zeer fijn, het is niet te dun en zeker niet te dik, ik had voordat ik de H70 helemaal vastmaakte nog even getest met zowel de rijstkorrelmethode als de erwtmethode, dus koelpasta aanbrengen, koeler erop, beetje aandrukken en klein beetje vastzetten, vervolgens loshalen en kijken hoe de spreiding was. De spreiding van deze pasta was helemaal zoals ik het wilde (CPU bedekt met een dun laagje). Uiteindelijk de rijstkorrel aangehouden omdat ik daar altijd al goede ervaringen mee heb gehad.
Warmtegeleiding:
Ik gebruik de pasta in combinatie met een Corsair H70 met Scythe GT AP14 Push/Pull. Vooraf had ik verwacht dat de temperaturen niet heel veel zouden veranderen. k heb de temperaturen gemeten met RealTemp en stressen is gedaan met het programma IntelBurnTest. Ik heb de idle en load temperaturen in twee grafiekjes gezet:


Zoals je kunt zien zijn de temperaturen van mijn Core i5 750 @ 3.6GHz omlaag gegaan (zowel idle als load)! Top dus!
Prijs:
De tube koelpasta heeft mij 6,95 gekost, geen geld dus voor deze verlaging van mijn temperaturen!
Conclusie:
Top! Deze koelpasta is een topper en ik raad hem iedereen aan, de temperaturen van mijn Cores zijn idle gemiddeld 1 graad en onder load gemiddeld 2 graden gezakt! Dus gebruik je nu MX-3 of een ouder soort en is het aan vervanging toe, overweeg dan absoluut Thermalright Chill Factor III pasta.
Heb jij ook een Thermalright Chill Factor 3?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (10)
Dat hoor je wel vaker op fora, maar ik ben een andere mening toegedaande rijstkorrelmethode is in mijn ogen de beste!
In mijn ervaring is dat niet voldoende om helemaal over de heatspreader te gaan - een erwt aan koelpasta is beter voor je temps. Zie ook hier:
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
... Waar zelfs een erwt nauwelijkse de die bedekt.
Nog een link:
http://innovationcooling.com/applicationinstructions.htm
Ook Arctic Silver vindt dat het anders moet:
http://www.arcticsilver.c...od_vertical_line_v1.1.pdf
[Reactie gewijzigd door Vraaag op 23 juli 2024 01:58]
Om dat nou een 'methode' te noemen vind ik wel wat ver gaan, het is gewoon een aanduiding van de hoeveelheid niet een ander soort methode...
wel leuke review verder.
Dat moet heel aardig spul zijn en ben enorm benieuwd of de MX-3 of ChillFactor 3 beter is.
[Reactie gewijzigd door Stalker op 23 juli 2024 01:58]
[Reactie gewijzigd door Vraaag op 23 juli 2024 01:58]
De getoonde grafieken tonen zéér overstapswaardige verschillen.
Wederom een zéér nette review met ruim voldoende info en aanvullende tips!
De vorm van het pasta kloddertje doet er overigens niet toe...zolang die maar redelijk in het midden zit, zal de druk van het koelblok en de wartme het spul netjes uitspreiden tot zover als nodig is
Ik bied trouwens 1 euro.
ik had nog een oude tube mx2 liggen, en ik heb bij m'n nieuwe koeler een klein spuitje CF3 gekregen.
ik vroeg mij af welke beter was (aangezien dergelijke dingetjes die je bij iets "krijgt" meestal slechte kwaliteit zijn)
mijn vraag is wel beantwoord
dank
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn