Thermalright Chill Factor 3 Review

Vraaag 8 november 2010, laatste update op 8 november 2010, 3.864 views

Thermalright Chill Factor 3

Pluspunten

• Goed verpakt
  • Goede geleiding
  • Lage temperaturen
  • Spreiding

Minpunten

• Geen

Warmtegeleiding Score: 5

Thermalright Chill Factor 3

Algemeen:
Wat valt er te vertellen over koelpasta? Koelpasta is een vloeibare stof wat de thermische geleidbaarheid tussen twee oppervlakten verhoogt. Het zorgt dus voor beter contact tussen de CPU en de CPU-koeler.

Waarom deze pasta?
Ik had gezien dat Arctic de opvolger van MX-3 had uitgegeven, MX-4 dus, ik gebruikte zelf al MX-3 en ik wilde dus MX-4 aanschaffen als vervanging omdat MX-4 waarschijnlijk wel wat beter zou zijn. Maar voor de zekerheid eerst wat reviews lezen, toen ik op een gegeven moment een review aan het lezen was van het nieuwe MX-4 van Arctic, zag ik opeens in een grafiekje Thermalright Chill Factor II staan, de temperaturen van CF II waren lager dan bij het nieuwe MX-4. Ik ging vervolgens naar de website van Thermalright en kwam toen CF III tegen, wat dus de opvolger is van CF II.
Vervolgens ben ik opzoek naar gegaan naar een winkel die het spul (CF III dus) verkocht maar die was er niet! Dus toen ging ik naar het Highflow forum en heb ik het product aangevraagd, is direct toegevoegd en heb het toen besteld.

Features van deze pasta:
- Less silicon oil and less vaporation, no drying out, give you stable performance over time.
- An even better thermal conductivity, bring you an new era of TIM..
- Not Flammable.
- Best price-to-performance ratio.
- CFIII does not contain any metal or other electrically conductive materials.

Verpakking:
Chill Factor III van Thermalright is degelijk verpakt zoals elke Koelpasta in een plasticje. Thermalright levert er instructie-kartonnetje bij en een soort pinpas, dit moet je volgens hun gebruiken voor het aanbrengen van de pasta, maar daar ben ik het niet mee eens (kom ik zo op terug).

Gebruiksgemak:
Thermalright heeft er een handleiding bij gedaan, zij raden aan om een lijntje aan te brengen op de cpu (aan de buitenzijde) en dit lijntje vervolgens te verspreiden met de bijgeleverde pinpas. Dit is in mijn ogen (en die van vele andere) absoluut niet de beste manier, op YouTube zijn wat filmpjes te vinden die het spreidingseffect van Koelpasta laten zien, zodat je kan zien op welke manier je het beste de koelpasta kan aanbrengen, de rijstkorrelmethode is in mijn ogen de beste!
Wat je doe is: je maakt je CPU en CPU-koeler oppervlak schoon met Alcohol (restjes van oude koelpasta goed verwijderen), vervolgens pak je de tube koelpasta en maak je een rijstkorreltje op het midden van de CPU, nu je koeler erop en deze aandrukken er mag geen lucht tussen komen, vervolgens vastzetten en klaar is kees. De CPU-koeler spreid het spul nu goed uit.

YouTube filmpje

Spreiding:
Je hebt bij koelpasta ook nog verschil in hoe het spreid. Sommige pasta's spreiden wat lastiger (zijn vaak dikker) dan andere. De Chill Factor III spreid naar mijn mening zeer fijn, het is niet te dun en zeker niet te dik, ik had voordat ik de H70 helemaal vastmaakte nog even getest met zowel de rijstkorrelmethode als de erwtmethode, dus koelpasta aanbrengen, koeler erop, beetje aandrukken en klein beetje vastzetten, vervolgens loshalen en kijken hoe de spreiding was. De spreiding van deze pasta was helemaal zoals ik het wilde (CPU bedekt met een dun laagje). Uiteindelijk de rijstkorrel aangehouden omdat ik daar altijd al goede ervaringen mee heb gehad. :)

Warmtegeleiding:
Ik gebruik de pasta in combinatie met een Corsair H70 met Scythe GT AP14 Push/Pull. Vooraf had ik verwacht dat de temperaturen niet heel veel zouden veranderen. k heb de temperaturen gemeten met RealTemp en stressen is gedaan met het programma IntelBurnTest. Ik heb de idle en load temperaturen in twee grafiekjes gezet:

Zoals je kunt zien zijn de temperaturen van mijn Core i5 750 @ 3.6GHz omlaag gegaan (zowel idle als load)! Top dus!

Prijs:
De tube koelpasta heeft mij 6,95 gekost, geen geld dus voor deze verlaging van mijn temperaturen!

Conclusie:
Top! Deze koelpasta is een topper en ik raad hem iedereen aan, de temperaturen van mijn Cores zijn idle gemiddeld 1 graad en onder load gemiddeld 2 graden gezakt! Dus gebruik je nu MX-3 of een ouder soort en is het aan vervanging toe, overweeg dan absoluut Thermalright Chill Factor III pasta.

• Core i5 750 @ 3.6GHz
  • Corsair H70 + Scythe GT AP-14 Push/Pull
  • Asus P7P55D-PRO
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Thermalright Chill Factor 3?

de rijstkorrelmethode is in mijn ogen de beste!
Dat hoor je wel vaker op fora, maar ik ben een andere mening toegedaan :)
In mijn ervaring is dat niet voldoende om helemaal over de heatspreader te gaan - een erwt aan koelpasta is beter voor je temps. Zie ook hier:
... Waar zelfs een erwt nauwelijkse de die bedekt.

Nog een link:
Ook Arctic Silver vindt dat het anders moet:
Ik ken de erwt methode ook, deze heb ik ook wel eens geprobeerd met de MX-3 pasta, maar de temperaturen veranderden bij mij niet met die methode. Ik heb met Chill Factor 3 nogmaals zelf getest hoe de pasta spreid, rijstkorrel en erwt, dezelfde oppervlakte werd bedekt door de pasta. Maar had al eerder goede ervaringen met de rijstkorrel dus heb ik die nu aangehouden. Kan wel voor de grap eens testen met een erwt of dat nog verschil geeft bij CF III pasta.

[Reactie gewijzigd door Vraaag op 7 november 2010 20:54]

zolang de die maar goed is bedekt en de laag zo dun mogelijk is werkt de koelpasta het beste :)
Om dat nou een 'methode' te noemen vind ik wel wat ver gaan, het is gewoon een aanduiding van de hoeveelheid niet een ander soort methode...
wel leuke review verder.
Heb je ooit eens een test gedaan met het spul wat standaard op de Corsair H70 zit?
Dat moet heel aardig spul zijn en ben enorm benieuwd of de MX-3 of ChillFactor 3 beter is.

[Reactie gewijzigd door Stalker op 7 november 2010 20:22]

Nee, dat spul heb ik nooit gebruikt helaas. (is trouwens Shin Etsu X23).

[Reactie gewijzigd door Vraaag op 7 november 2010 20:42]

Wanneer moet je de Pasta vervangen? Deze zit nu ongeveer 4 jaar op. Zijn de oppervlakte van processor en koeler gelijk aan elkaar, ik heb een i7 920 en een Prolimatech koeler, is het misschien raar om de pasta aan te brengen op het koel oppervlak? Gaarne je commentaar.
Hmmm...zet me toch echt aan het denken ten opzichte van Arctic MX...

De getoonde grafieken tonen zr overstapswaardige verschillen.

Wederom een zr nette review met ruim voldoende info en aanvullende tips!

De vorm van het pasta kloddertje doet er overigens niet toe...zolang die maar redelijk in het midden zit, zal de druk van het koelblok en de wartme het spul netjes uitspreiden tot zover als nodig is ;)
Goeie review, ga dit spul ook maar onder m'n Venomous-X en Accelero 5970 spuiten ipv MX3, vond nog een tube ervan in een la die ik waarschijnlijk bij de koeler heb gekregen.

Ik bied trouwens 1 euro.
bedankt voor de korte, maar zeer duidelijke (en complete) review.
ik had nog een oude tube mx2 liggen, en ik heb bij m'n nieuwe koeler een klein spuitje CF3 gekregen.
ik vroeg mij af welke beter was (aangezien dergelijke dingetjes die je bij iets "krijgt" meestal slechte kwaliteit zijn)
mijn vraag is wel beantwoord :D
dank