XMI X-Mini MAX II Zwart 2.0 (Zwart) Review

Fid3lity 6 november 2010, laatste update op 11 januari 2011, 4.902 views

XMI X-Mini MAX II Zwart 2.0 (Zwart)

Pluspunten

• Algemene geluidskwaliteit
  • Mobiliteit
  • Accuduur
  • Bang4buck4size

Minpunten

• Steekjes laten liggen in het laagfrequentbereik
  • Minder mobiel dan de Mini II

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4

Bijna een half jaar na mijn review van de X-Mini II, ongeveer synchroon aan de periode van aanschaf, is hier mijn beloofde vervolg review met een test van de X-Mini MAX II

Bestelling

Ditmaal kwam de X-Mini MAX II van een andere shop, ipod-gear.nl. Zij waren de eersten die dit product aanboden op hun site nog voor de officiele release en na mijn ervaring met de mono variant van dezelfde fabrikant besloot ik gelijk maar om dit setje in pre-order te zetten.

Unboxing

Na de release duurde het enkele daagjes tot ik mijn bestelling mocht ontvangen. Na het bedanken van de bezorger was het aan mij om de doos open te maken. Ik wist al een beetje wat ik kon verwachten aan accesoires die ik zelf ook bij de X-Mini II had gekregen, en bij de MAX trof ik weinig afwijkingen aan. De enkele afwijking was de stereo kabel waarmee deze speakertjes verbonden moesten worden. Om mezelf nog maar even in herhaling te nemen uit mijn vorige review: Wat ik verder in de doos aantrof waren een mini handleiding, een combikabel met USB en mini-jack aansluiting voor als de kabel een wat langere afstand moet overbruggen dan de ge´ntegreerde kabel en een zacht draagzakje om de speaker in mee te nemen.

Uiterlijk

Over smaak valt te twisten, zo zal dat ook zijn bij deze vrij bijzonder uitziende speakers. Het design achter de MAX was meer gericht op futuristisch geluid uit een hele kleine verpakking. Een foto zegt meer dan 1000 woorden en daar kom ik waarschijnlijk sowieso nog wel aan :) Hierbij dus een foto:

Belangrijke Specificaties

40 mm speakers met een totale output van maximaal 5 Watt.
Frequentiebereik: 200 Hz - 18 kHz
Gewicht: 180 g.

Het buddy-jack design waar ik het over heb gehad in de review van de X-Mini II is ook weer teruggekeerd. Daarbij moet ik nog wel even noteren dat het ontwerp daarop iets anders is. De speakers worden gescheiden op linker en rechter kanalen, maar de output uit beide speakers is mono. Dat wil zeggen, wil je hier een X-Mini II extra op aansluiten dan zal deze in serie achter een van de MAX buddy-jacks gewoon het geluid over 1 kanaal weergeven. Schakel je hem vˇˇr de MAX, wat uiteraard kan, dan lust hij gewoon een stereo signaal door.

Kwa specificaties lijkt het setje er echter wel op achteruit gegaan. De ondergrens ligt nu op 200 Hz in plaats van 100 Hz bij de mono variant en dat verschil is wel te merken. De bovengrens vond ik iets minder belangrijk aangezien het verschil daar voor de meesten niet herkenbaar zal zijn. Dat zal ik nu verder gaan uitwerken in C&T.

Charging & Testing

De accu die in deze speakers zit gebouwd bleek even groot gebleven te zijn als die in de X-Mini II waardoor ik weer gebonden was aan een oplaad-tijd van 4 uur. Aangezien ik dit al van tevoren wist uit mijn ervaring met laatstgenoemde mono variant kon ik daar makkelijk iets omheen plannen waardoor de tijd nuttig gebruikt zou worden. Het wordt nu echter weer even tijd om mezelf te quoten uit de vorige review:

Het draai-en-plop mechanisme dat in de speakertjes zit gebouwd creŰert bij het opendraaien een ruimte die vacŘum lucht vasthoudt en dient als "bass-chamber". Aangezien dit de eerste keer was dat ik de speakertjes aan het werk zette had ik niet al te hoge verwachtingen van de prestatie's out-of-box. Dat viel me uiteindelijk nog enigszins mee, toen ik verbaasd zat te luisteren naar de kwaliteit van deze mini speakertjes. Hoog en midden was gelijk al vrij zuiver en dat zou ook naar mijn idee niet veel veranderen, alleen de bass moest voor mijn gevoel nog "opwarmen". Nu heb ik deze speakertjes al ongeveer anderhalf jaar in bezit en minstens evenlang in gebruikt, op die 4 uur opladen na, en is het toch wel tijd om een uitgebreide beoordeling te geven over de geluidskwaliteit:

Hoog en Midden

Het nieuwe ontwerp van deze speakers, waarbij de bescherming voor de conus in het midden was weggelaten en waarbij de conus een paar graadjes gekanteld was, zorgde voor een directer geluid. Het hoog en midden bereik is wel afhankelijk van richting waar de lage tonen dat af laten weten. Uiteraard is dat wel een voordeel in eigen gebruik. Wat mij direct al opviel was de opgewaardeerde power output van de MAX II. Het hoog en midden werd beduidend sterker weergegeven dan bij de mono variant en het geluid was op deze fronten subliem. Voor degenen die nog weten welk nummer gebruikt was in de vorige review, "I need a hero" uit de film van Shrek keerde ook ditmaal weer terug op de afspeellijst voor de review. Zoals al gezegd, subliem. Er valt weinig meer aan toe te voegen. De verwachtingen in het laag waren overigens wat naar beneden afgesteld vanwege de mindere specificaties en nu is het aan mij om daar iets over te gaan zeggen.

Laag

En deze verwachtingen werden op het eerste gezicht niet echt overtroffen. Het nummer "All I ever wanted" van Basshunter dreunde uit deze speakers met beduidend meer power maar een duidelijk minder laag bereik. In tegenstelling tot mijn vorige review kan ik hier dan ook vrij kort over zijn. Het laagbereik heeft mij ditmaal niet weten te verrassen. Wat aan laag bereikt wordt is helder, vervormingsloos en toch voor de size nog heel goed, wat wel positief te noemen is. Ik vond het dus ook jammer dat X-Mi hier wat steekjes heeft laten liggen.

Accuduur

De ingebouwde accu in deze speakertjes is dus hetzelfde als zijn kleine broertje, wat resulteert in een speelduur van gegarandeerd 10 uur.

Voor de prijs vind ik dat X-Mi een mooi product heeft neergezet. Net als zijn voorganger biedt dit setje heel veel bang4buck4size. Op het moment van schrijven kost de X-Mini MAX bij diverse webshops exclusief verzendkosten 44.95, dezelfde prijs als ik toendertijd heb betaald voor mijn exemplaren. De set is ook ditmaal zeker zijn geld waard, maar men moet wel zeggen dat dit voor een andere doelgroep beter geschikt is.

Welke doelgroep dan? Nou, om het zo maar te zeggen: De X-Mini MAX II biedt heel veel sound, maar laat steekjes liggen in het laag. In zou mensen dan ook adviseren om dit setje te gebruiken in trance nummers, instrumental, piano en gewoon de nummers waarbij het laag minder van belang is. Over de mobiliteit valt nog kort iets te zeggen. Dit setje is een aardig stukje groter en dikker dan de Mini II wat ze iets minder mobiel maakt. Je stopt ze niet meer even in een broekzak, maar desondanks blijft dit setje heel goed draagbaar.

Met deze conclusie wil ik voor vandaag weer afsluiten. De lezers bedankt voor het lezen, en ik hoop dat mijn review een aantal mensen heeft overtuigd tot aanschaf. De enige review die mij nog te doen staat is er een van de Pure-Fi Mobile van Logitech, daarna ga ik mijzelf alleen nog maar bezighouden met zelfbouw.

• Samsung Omnia Qwerty

Heb jij ook een XMI X-Mini MAX II Zwart 2.0 (Zwart)?

Hallo,

ik vind het juist een duidelijke review, vooal als je de vorige nog even leest. Ik heb alleen nog een braag: kan je de speakers (deze en de mini II van de vorige review) geluid laten afspelen door zowel een USB als mini jack, of alleen door USB?

Ik zou het namelijk graag aan mijn telefoon willen aansluiten en deze stuurt geen geluid via USB (HTC HD2).

Ik heb ze zelf ooit gehoord bij iemand maar niet gekeken naar de aansluiting. Het zijn duidelijk goede speakers voor het formaat, en zeker voor mensen die ze buiten gaan gebruiken waar het luidruchtig kan zijn zou ik deze aanraden (i.p.v. de Mini II).

Groeten!
Je hebt bij zowel de Mini II als de MAX een 3.5 mm-jack tot je beschikking om de boel mee aan te sluiten. Geluid afspelen over USB kan vziw praktisch alleen met de PC. Maar thanks voor je reply! ;)
Over een review valt vast wel iets te zeggen. Alleen 2 sterren geven kan ik niet waarderen, dus meldt hier dan wat kritiekpunten. Wat willen jullie er nog in?
Beste 3XPER7,

Mooie review hoor! Dank daarvoor!

Ik vind het stukje over het laag bereik toch wat minder onduidelijk onderbouwd. Het verschil tussen 100-200 Hz is zo duidelijk hoorbaar? Daarintegen op 200 Hz is:

"Wat aan laag bereikt wordt is helder, vervormingsloos en toch voor de size nog heel goed, wat wel positief te noemen is."

Het verwart me een beetje, kan je er iets uitgebreider over zijn?

alvast dank!
Het is helder, niet storend aanwezig en er zit geen rumble in om het maar even zo te noemen. Het klinkt gewoon rustig, warm, zonder storing.

Vwb het laagbereik; het verschil is (zelfs) voor het formaat wel hoorbaar met het solo broertje, maar ik kan het niet meer controleren. Heb de MAX II set inmiddels al een jaar niet meer in bezit ;)