Maxtor DiamondMax 10 250GB, 250GB Review

joost.van.donge 16 augustus 2006, 888 views

Maxtor DiamondMax 10 250GB, 250GB

Pluspunten

• Prijs per Gigabyte
  • Koelte
  • Betrouwbaarheid (tot nu)

Minpunten

• Geluidsproductie

Introductie

Ik heb 2 van deze Maxtor schijven in mijn pc gehangen, mede omdat ze zeer goedkoop zijn en gewoon goede prestaties geven voor dat geld, vooral de opslagruimte per euro is zeer voordelig. Toen ik ze kocht, waren ze nog wel wat duurder, maar toen al de moeite waard!

Prestaties

Over de prestaties ben ik zeer tevreden, ik heb nog nooit echt mijn harde schijf als een bottleneck gezien, maar ik heb ze nooit vergeleken met andere schijven, dus veel over de prestaties kan ik niet zeggen. Ik heb de schijven echter wel een paar maanden in RAID0 gehad, dat vloog wel, dus dat is zeker aan te raden, de performance neemt namelijk aanzienlijk toe!

Stabiliteit & betrouwbaarheid

De schijven zijn zeer betrouwbaar, er is nog geen bad sector gevonden en al mijn data is nog steeds aanwezig, ook in de RAID0 configuratie hebben ze nooit moeilijk gedaan en de array is zelfs succesvol van moederbord gewisseld. De schijven zijn ook stabiel en hebben nooit last van terugvallen in prestaties.

Geluidsproductie

Ik kan de schijven eigenlijk niet zo goed horen. Dit komt mede doordat ze in Nexus DiskTwins zitten gewikkeld die de schokken en klappen van de schijven opvangen. Wel hoor ik nog een dof gekraak tijdens zoek acties van de schijf, maar niet echt iets storends, het geeft mooi aan dat je op je schijf moet wachten, maar dat is natuurlijk niet positief, maar wel handig, toch? :D

Warmteproductie

De schijven waren toen ik ze eerst in gebruik nam een graad of 60, hoeveel? Ja, 60. Dat is inderdaad veels te veel, maar dit hebben ze een maand lang overleefd zonder probleem. Toen merkte ik het een keer op en heb ik 1 80mm ventilator voor beiden schijven gemonteerd. Nu zijn de temperaturen netjes ietsie boven de 30 graden, niet slecht dus. Mijn nalatigheid om te vergeten de schijven te koelen mag natuurlijk niet resulteren in een negatieve beoordeling. De warmteproductie is dus vrij oke!

Waarmee?

Ik heb de schijven op AMD platforms gebruikt met een VIA chipset en ook met een nForce4 Ultra chipset zonder enige problemen. Nu heeft ie al een tijdje gewerkt met een Intel i975x chipset, ook hier hoor je hem niet mopperen. Top schijf!

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 250GB, 250GB?

Toch is het natuurlijk wel een negatief punt als de schijven ongekoeld 80 graden heet worden.Het feit dat ze extra koeling nodig schijnen te hebben ervaar ik als slecht.Hoewel mijn Maxtor 160GB Sata ongekoeld normaal maar 40 graden werd.