Super Talent Pico-C Series 8GB Zilver Review

Rimco 5 november 2010, laatste update op 5 november 2010, 1.015 views

Super Talent Pico-C Series 8GB Zilver

Pluspunten

• Klein
  • Waterdicht
  • Stevig
  • Snel
  • Betrouwbaar
  • Geen LED
  • Blijft door de dikte wel goed zitten

Minpunten

• Iets te dik voor sommige USB poorten
  • Geen LED
  • Kettinktje (ringetje vind ik persoonlijk fijner)

Deze USB stick heb ik nu ongeveer een jaar in bezit en sinds ongeveer 2 maanden heb ik er nog eentje bij. De sticks heb ik in gebruik voor data en om programma's te installeren op verschillende computers met op een aparte partitie ook nog backtrack 3. Ik heb hiervoor de removable bit van de stick uitgezet zodat ik nu 3 partities heb per stick.

Vormgeving
De USB stick hangt bij mij altijd tussen mijn sleutels en zit daarbij ook niet in de weg, in plaats van het originele kettinkje heb ik gekozen voor een klein ringetje van ongeveer 1cm doorsnede. Hierbij moet je er wel op letten dat het gaatje in de USB stick niet al te groot is.

Je kan zijn vormgeving (niet) fijn vinden om de volgende punten:
  • Hij is wat dikker dan normale USB aansluitingen, soms wat moeilijk om er in te krijgen, maar een flinke sleutelbos blijft wel goed in de USB poort hangen
  • Omdat je geen volledige USB stekker hebt moet je soms goed kijken hoe hij er in moet, maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om de USB stick er verkeerd in te krijgen (door de kleine opstaande rand aan de zijkanten)
  • Je hebt geen LED die aangeeft dat hij nog bezig is, soms minder handig, maar meestal wel zo rustig
Ik ben zelf wel posifief over de bovenstaande punten, maar misschien komt het omdat ik er al langer mee werk.

Update
Op onderstaande foto is te zien wat voor ringetjes te gebruiken zijn, ook heb ik de dikte opgemeten bij het zwarte stuk van de connector, dit is 2,60mm. Ik weet niet wat standaard/maximaal is, maar ik heb andere USB sticks die 1,89mm en 2,12mm dik zijn. Hij is dus wel wat dikker dan normaal:

Kwaliteit
Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met deze stick. Ik heb misschien 1 of 2 keer partities aangemaakt omdat ik die anders wilde hebben, maar verder nooit nodig geweest. Ook portable Truecrypt werkt feilloos voor (een gedeelte van) deze stick, zodat je je ook geen zorgen hoeft te maken over security.
De stick is stevig en waterdicht, ik ben er wel eens zonder problemen met een bureaustoel overheen gereden. Tussen mijn sleutels is alleen de tekst van de stick er af gegaan, maar kunnen lezen dat hij 8GB groot is vind ik niet zo belangrijk.

Snelheid
Om de snelheid te testen heb ik gebruik gemaakt van CrystalDiskMark, hierbij is zowel het lezen als schrijven getest:
(4K QD32 is niet gedaan omdat dit niet werkt op deze USB stick.)

Voor mij is vooral de leessnelheid van belang omdat ik vaker iets vanaf de stick moet installeren dan dat ik de inhoud verander. Met ongeveer 32MB/s als leessnelheid is dit een vlugge USB stick, aangezien USB2.0 in de praktijk niet veel sneller is. Het schrijven met ruim 7,5MB/s is dan wel wat langzamer, maar alsnog snel genoeg.

De eerste stick kon ik (toen goedkoop) aankomen voor 16,95. Voor de tweede stick heb ik een afgelopen juli ongeveer hetzelfde betaald, maar dan gewoon in de winkel. Dit vind ik een goede prijs, zeker voor december 2009, toen 8GB nog niet standaard was.

Voor de prijs die je betaalt krijg je een goede USB stick die niet zo snel in de weg zit,al moet je misschien wennen aan de vormgeving. Als je eenmaal gewent bent aan deze stick denk je elke keer als je een andere stick ziet dat die veel te groot is.

Heb jij ook een Super Talent Pico-C Series 8GB Zilver?

Even iets rechtzetten hoor...

Positieve eigenschappen: Geen LED
Negatieve eigenschappen: Geen LED

;)

Voor de snelheid doe ik het niet (een usb stick kopen), maar zo vaak gebruik ik ze ook niet.

Hoe bedoel je precies ''Te dik voor sommige USB poorten? Op de foto is de stuk even dik als een usb aansluiting.

Maar zeker een nette review. Had wel iets meer foto's verwacht, van bijvoorbeeld hoe hij te dik is.
Die LED heb ik speciaal zo gedaan, sommigen vinden het een plus- en sommigen een minpunt. Verder is het zo dat de usb stick in zijn geheel wel dun is, maar het gedeelte wat in de USB poort gaat is misschien 0,1 mm te dik. Ik zal het even fotograferen, meten en updaten ;)

[Reactie gewijzigd door Rimco op 5 november 2010 19:31]

zie het...knap lullig als ie net niet wil.