Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2211H Zwart Review

Dannydekr 5 november 2010, 2.170 views

Dell Ultrasharp U2211H Zwart

Pluspunten

• Erg mooie kleuren na goede kalibratie
  • Mooi design
  • Makkelijk menu
  • Scherp beeld

Minpunten

• Linksboven is een blauwige tint waarneembaar
  • Iets wat beperkte instellingen in het menu
  • Geen enkele preset zorgt voor mooie kleuren

Na lang te hebben gezocht naar een betaalbare en goede monitor kwam ik uiteindelijk bij de Ultrasharp serie uit. Het liefste had ik natuurlijk de 2401 gekozen, maar gezien de prijs van deze monitor heb ik besloten dat niet te doen. Uiteindelijk heb ik nog getwijfeld tussen de 2311 en de 2211, maar heb toch voor de 2211 gekozen door de hogere PPI.

Algemene indruk

Het eerste wat me opviel bij het aanzetten van de monitor waren de blauwige/lelijke kleuren. Ik schrok zelfs een beetje en dacht dat er iets mis was met de monitor. Voor me gevoel kreeg ik het zelf amper goed ingesteld, geen enkele instelling was zoals ik wilde. Tot ik iemand vond die een hardware calibratie tool (i1Display 2 met ColorEyes Display Pro) gebruikt had en zijn instellingen plaatste:

R 94
G 86
B 89

Brightness 18
Contrast 75

Menu > Display Settings > Sharpness 40

En het volgende ICC profiel: http://localhostr.com/files/4539ef/U2311H_CE_65K_100CD.icc

De lage brightness en het contrast zijn voor de mensen die niet van een helder scherm houden. Ik zelf vind het zonde van de monitor en prefereer een zeer helder en kleurrijk scherm, sterker nog, ik heb zowel de helderheid als het contrast op 95 gezet en ben zeer tevreden

De RGB instellingen in bovenstaande opsomming, zijn echter perfect. De kleuren zijn eindelijk erg mooi, wat je van een IPS-panel mag verwachten.

Problemen

Toch merk ik een bekend probleem op waar deze monitoren last van schijnen te hebben, en dat is het zogenaamde 'tintprobleem'. Op vele fora wordt er over gesproken, maar voornamelijk op grijstinten merk ik zelf dat linksboven er een soort blauwige waas over de kleuren gaat. Ook als je van de zijkant kijkt zie je een soort oranje achtige gloed bij grijstinten of wanneer je scherm geheel zwart is.

Het is voor mij persoonlijk allemaal niet storend, maar ik kan goed begrijpen dat sommige mensen dit wel vinden. Misschien dat het op een laag contrast/helderheid niet opvalt, maar op de instellingen die ik gebruik, zeker wel.

Ik gebruik zowel Windows 7 en OSX SL. Op beide besturingssystemen zijn de kleuren na de juiste kalibratie erg mooi. Met de genoemde 'problemen' is goed te leven en persoonlijk niet storend genoeg om hem om te ruilen om iets dergelijks. Als ik kijk wat andere voor problemen hebben mag ik in mijn handen klappen :p

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2211H Zwart?

Het tint probleem kan je er wel enigszins uit kalibreren, maar dan moet je echt je eigen scherm kalibreren en niet de kalibratieinstellingen en het profiel van iemand anders gebruiken.

Het gaat dan om greyscale calibration, waarbij wordt gezorgd dat alle grijswaarden (zwart naar wit en alles er tussen in) een kleurtemperatuur hebben van 6500K en dat dus alleen de helderheid verschillend is.

Greyscale calibration is niet alleen van toepassing op het weergeven van grijswaarden. Het is eveneens de basis van kleur kalibratie. Als de kleurkanalen Rood, Groen en Blauw niet in balans zijn bij het weergeven van grijswaarden zijn ze dat ook niet bij het weergeven van kleuren.

Ik zou als ik jou was kijken of je een colorimeter kan lenen van iemand, of anders zelf één aanschaffen. De X-Rite i1Display LT is met €129 redelijk goed geprijsd en een erg goede colorimeter (zelfde als in i1Display 2). Bovendien kan je dan bijvoorbeeld elk half jaar kalibreren, zodat je monitor de kleuren goed weer blijft geven (dat is namelijk niet constant over de levensduur van het scherm). En je kan er natuurlijk ook andere schermen mee kalibreren. De software van de i1Display LT heeft geen activatie nodig en kan je op meerdere systemen gebruiken.
Bij mij merk ik niet echt iets van een tint over het gehele scherm, enkel zit er linksboven gewoon een vlek dat zorgt voor die blauwige tint in die hoek. Dit is niet te kalibreren lijkt me.

Een hardwarekalibreer tool zou ik wel kunnen lenen wellicht, maar vind het niet belangrijk genoeg om er 1 zelf aan te schaffen. De kleuren zoals ik ze nu heb zien er naar mijn mening erg goed uit en ten opzichte van mijn andere monitoren is dit bij uitstek de meest mooie.
Als het alleen over een deel van het scherm is kan je het inderdaad niet weg kalibreren. Helderheid uniformiteit en kleurtemperatuur uniformiteit kan je wel voor verschillende plaatsen op het scherm meten bij veel colorimeters/spectrophotometers, maar je kan natuurlijk maar één profiel in Windows tegelijk gebruiken en je kan ook maar één set OSD instellingen per scherm. Problemen met uniformiteit kan je dus niks aan doen. Enige oplossing zijn schermen die daar een speciale equalizer voor hebben, zoals de Eizo ColorEdge CG245W, maar die is met een prijs van €2100 natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met de Dell UltraSharp U2211H.
Is dat een tn-scherm naast je 2211H? Zo ja, zou je dan een vergelijkende foto willen maken ;) Ik weet dat het niet veel zegt, amar ik ben benieuwd in en in hoeverre of je dat ziet.
En hoe zijn de kleuren out of the box?
Hier het verschil tussen IPS en TN:

Omdat het nu donker is kan ik niet de default kleuren goed tonen t.o.v. het custom kleurprofiel..
Thanks voor de review, deze ga ik binnenkort ook aanschaffen.

Je linkje naar het icc profiel werkt niet meer, en wat moet je precies met dit bestand doen?